Állami polgári fiúiskola, Orosháza, 1941
II. Az iskolai év története. 1. Javitó-felvételi- és különbözni magánvizsgálatok. Szeptemberben javulóvizsgálatot tett 27 tanuló; 24 tanuló eredményesen vizsgázott. 3 tanulót az osztály megismétlésére utasítottunk. Rendkívüli időben tett javulóvizsgálatot 5 tanuló, valamennyi megfelelt. Sikeres felvételi vizsgálatot tett 6 tanuló, sikeres különbözeti magánvizsgálatot 4 tanuló lett. 2. Beírások: Az 1911—12. iskolai évre beiratkozott 316 nyilvános és 54 magántanuló; 1 nyilvános és 44 magántanulóval több, mint az előző iskolai évben. 3. Az iskolai év megnyitása. Szeptember hó 9-én felekezetek szerint évnyitó istentiszteleten vettek részt a tanulók, utána a tanévet iskolai ünnepéllyel nyitották meg. Az osztályrendezés kapcsán minden tanuló megkapta az új rendtartási könyvét. A rendes tanítás szeptember hó 10-én vette kezdetét. 4. Díjmentesség és díjkedvezmények. Az első félévre szólóan díjmentességben részesült 23 tanuló, különböző fokú kedvezményt kapott 117 tanuló; az elengedett tandíj összege 1572.FP volt. A második félévre szólóan 1 tanuló kapott teljes díjmentességet, míg kedvezményben 164 tanuló részesült; az elengedett tandíj összege 1124.— P, az egész évi díjmérséklés összege 2696.— P volt. Díjkezelő tanár: Vidor János. 5. Felmentések. Látható testi hiba, vagy orvosi bizonyítvány alapján igazgató a testgyakorlás alól 14 tanulónak adott felmentést. 6. A tanári kar személyi változásai a) Áthelyezések. A tanév folyamán a következő tanárok nyertek iskolánktól áthelyezést: Bá- 3 (1939-től), Holló Sándor (1939—1910), Bálint Béla (1911), Brugoviczky Vidtor (1911-től), Kegyes Anna (1941-től), Szabó Ádám (1941-től), Csépe Jenő (1942). Az iskola igazgatói voltak: Csók György (1890—1892), Nagy Lajos (1892—1921), Tas Ferenc (1921—1928), Balás Béla (1928—1939), Gondos József (1939-től). A mindenkori tanári kar az alapító ősök célkitűzéseihez híven teljes tudását és képességeit vetette latba, hogy a gondjaikra bízott gyermekek vallásos, hazáját rendületlenül szerető, intelligens, jómodorú és hasznos polgárai lehessenek elsősorban községünk, de tágabb értelemben drága magyar hazánknak is. A múlt hagyományai kötelezik a jelent a boldog jövendő további építésére. Az élet fejlődik s e fejlődés soha meg nem áll. Az iskola jelenlegi s az elkövetkezendő tanári karainak a fejlődés ügyét kell szívvel s lélekkel szolgálnia. E nemzetépitő munkájában a mult hagyományaiból és megalapozásaiból merit erőt lelkesedést és hitet a jövendő magyar ifjak neveléséhez, kik hivatva lesznek arra, hogy minden tudásukkal a boldog Nagymagyarország jövőjén munkálkodjanak. Gondos József.