Állami polgári fiúiskola, Orosháza, 1941

II. Az iskolai év története. 1. Javitó-felvételi- és különbözni magánvizsgálatok. Szeptember­ben javulóvizsgálatot tett 27 tanuló; 24 tanuló eredményesen vizsgázott. 3 tanulót az osztály megismétlésére utasítottunk. Rendkívüli időben tett javulóvizsgálatot 5 tanuló, valamennyi megfelelt. Sikeres felvételi vizs­gálatot tett 6 tanuló, sikeres különbözeti magánvizsgálatot 4 tanuló lett. 2. Beírások: Az 1911—12. iskolai évre beiratkozott 316 nyilvános és 54 magántanuló; 1 nyilvános és 44 magántanulóval több, mint az előző iskolai évben. 3. Az iskolai év megnyitása. Szeptember hó 9-én felekezetek sze­­rint évnyitó istentiszteleten vettek részt a tanulók, utána a tanévet iskolai ünnepéllyel nyitották meg. Az osztályrendezés kapcsán min­den tanuló megkapta az új rendtartási könyvét. A rendes tanítás szeptember hó 10-én vette kezdetét. 4. Díjmentesség és díjkedvezmények. Az első félévre szólóan díj­­mentességben részesült 23 tanuló, különböző fokú kedvezményt ka­pott 117 tanuló; az elengedett tandíj összege 1572.F­P volt. A második félévre szólóan 1 tanuló kapott teljes díjmentességet, míg kedvezmény­ben 164 tanuló részesült; az elengedett tandíj összege 1124.— P, az egész évi díjmérséklés összege 2696.— P volt. Díjkezelő tanár: Vidor János. 5. Felmentések. Látható testi hiba, vagy orvosi bizonyítvány alap­ján igazgató a testgyakorlás alól 14 tanulónak adott felmentést. 6. A tanári kar személyi változásai a) Áthelyezések. A tan­év folyamán a következő tanárok nyertek iskolánktól áthelyezést: Bá- 3 (1939-től), Holló Sándor (1939—1910), Bálint Béla (1911), Brugoviczky Vidtor (1911-től), Kegyes Anna (1941-től), Szabó Ádám (1941-től), Csépe Jenő (1942). Az iskola igazgatói voltak: Csók György (1890—1892), Nagy La­jos (1892—1921), Tas Ferenc (1921—1928), Balás Béla (1928—1939), Gondos József (1939-től). A mindenkori tanári kar az alapító ősök célkitűzéseihez híven tel­jes tudását és képességeit vetette latba, hogy a gondjaikra bízott gyermekek vallásos, hazáját rendületlenül szerető, intelligens, jómodo­­rú és hasznos polgárai lehessenek elsősorban községünk, de tágabb értelemben drága magyar hazánknak is. A múlt hagyományai kötele­zik a jelent a boldog jövendő további építésére. Az élet fejlődik s e fejlődés soha meg nem áll. Az iskola jelenlegi s az elkövetkezendő tanári karainak a fejlődés ügyét kell szívvel s lélekkel szolgálnia. E nemzetépitő munkájában a mult hagyományaiból és megalapozásai­ból merit erőt lelkesedést és hitet a jövendő magyar ifjak neveléséhez, kik hivatva lesznek arra, hogy minden tudásukkal a boldog Nagyma­­gyarország jövőjén munkálkodjanak.­ ­ Gondos József.

Next