Orosházi Hírlap, 1974. január-március (19. évfolyam, 1-38. szám)
1974-03-28 / 37. szám
«iiuiuMiUMUMiiMiMiiMiuimuuiuiiiiumummiimiaiuuniiuMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimaimi tm :w Korszerű mezőgazdasági gépek A Békéscsabai MEZŐGÉP Vállalat Orosházi Gyáregysége a múlt évben 700 darab korszerű kukoricabetakarító adaptert gyártott, amelyek közül százat exportáltak. Felvételünkön szovjet kombájnokra is szerelhető adapter vágószerkezetének összeállítása látható. Az idén már »00 darab, a nálunk használatos kombájnokra szerelhető adapter készül. Nemrég a Lipcsei Nemzetközi Vásáron is bemutatták ezt a terméket. Képünkön a gép meghajtó szerkezetének szerelése látható A gépgyártás mellett jelentős a szerszámgépfelújítás is, amelyet több éve folytat a gyáregység. Elsősorban a mezőgazdasági üzemek szerszámgépeinek felújítását végzik. (Fotó: Somogyi) nmHnHUHminini filág proletárjai, egyesüljetek ! 1974. MÁRCIUS 28- CSÜTÖRTÖK Ára 80 fillér XIX. ÉVFOLYAM, 37. SZÁM Kádár János Nyíregyházán és Fehérgyarmaton : Kádár János, az MSZMP KB S első titkára Szabolcs-Szatmár megyei látogatása során szerdán délelőtt a megyei pártbizottság székházában találkozott a megyei párt-végrehajtó bizottság tagjaival Dr. Tar Imre, a megyei pártbizottság első titkára • köszöntötte és tájékoztatta Szobolcs-Szatmár helyzetéről, fejlődéséről, s a további fejlesztés terveiről. Kádár János válaszában megköszönte a szívélyes fogadtatást, s visszaemlékezve korábbi látogatásaira, elismeréssel • szólt a megye életének fejlődésé• ről, és beszélt a további haladás főbb teendőiről. • Ezután a Taurus Gumiipari • Vállalat nyíregyházi gyáregységébe látogatott. Dr. Horváth László, a Taurus Gumigyár vezérigazgatója és Gergely Ferenc, s a nyíregyházi gyár igazgatója • tájékoztatta Kádár Jánost. A gyár jól példázza az iparosítás • hatását az egykor elmaradott, szegény megye felemelkedésé•ben, lakosainak boldogulásában. A 60-as évek elején az egykori kukoricaföldek helyén nőtt ki a gyár, amely fennállásának rövid évei alatt nemzetközileg is jó hírnevet vívott ki magának. Termékeit 30 országba exportálja, és egyebek között a világ kempingcikkeinek 17 százalékát termeli. A megye életére is jelentős befolyást gyakorol a nyíregyházi gumigyár tevékenysége. Ezt a többi között az is mutatja, hogy 3 millió forinttal járult hozzá a nyíregyházi bölcsődei és óvodai ellátás fejlesztéséhez. Az itt folyó munka színvonalára jellemző, hogy a magyar vegyiparban elsőnek vezették be a „Dolgozz hibátlanul” mozgalmat. A gyárban dolgozó egyetemi végzettségű műszaki és közgaszdász szakemberek, vegyész-, gépész- és elektrotechnikusok száma egymagában annyi, mint ahány ilyen szakember a gyár építése idején az egész megyében volt. A Taurus nyíregyházi gumigyára már az V. ötéves tervben a magyar nehézvegyipar egyik fellegvára lesz. A mai gyár mellett két új üzem épül, ahol nagy mennyiségű gumiabroncsot gyártanak majd a legkorszerűbb technikával és technológiával. Tóth Emil, a pártszervezet csúcstitkára ismertette ezután a párt- és társadalmi szervezeteik munkáját, Molnár Sándorné, a szakszervezeti bizottság titkára pedig a szakszervezeti mozgalom tevékenységéről szólt. A tájékoztatókat üzemlátogatás követte. Megtekintették a kemping, és a kerékpárköpenyt gyártó üzemet. Kádár János szívélyesen elbeszélgetett a dolgozókkal, köztük Veres Máriával, a Kaffka Margit Szocialista Brigád vezetőjével és Mikulás Ferencnével, a nemrég alakult Váci Mihály brigád vezetőjével. A dolgozók nevében Virág Magdolna virágcsokrot nyújtott át a kedves vendégnek. Kádár János búcsúszavaiban köszönetet mondott a szívélyes (Folytatás a 2. oldalon) Évente tízmillió négyzetméter húzott síküveget gyártanak Orosházán Szovjet— magyar kooperáció a KGST alapján Mint arról már hírt adtunk, az Üvegipari Művek Orosházi Húzott-síküveggyárában megkezdődött az üveghúzás. Ezzel döntő szakaszához érkezett a mintegy másfél milliárd forintos beruházás, amely a gazdasági bizottság határozata alapján 1971. július 1-re készül el teljes egészében. A gyár óriáskemencéjét január közepén gyújtották be, s több héten át hevítették, míg elérte az 1500 Celsius fok hőmérsékletét. Az egyetlen kemence méreteire jellemző, hogy mintegy hatvan méter hosszú, tíz méter széles és 135 centiméter mély. Területe 650 négyzetméter, űrtartalma 2200 tonna. A kemencéből hat húzógép huszonegy méter magasra emeli az üveget, s eközben öt kezelői szinten figyelik, egyengetik útját. Ami a technológiát, illeti, a KGST-kooperáció alapján szovjet eljárással dolgozik a gyár, hazánkban itt alkalmazzák első ízben ezt a korszerű üveghúzási módszert. A korábbi, úgynevezett csónakos technológiával — amelyet a Salgótarjáni Üveggyárban alkalmaznak — egy gép kétszáz órát üzemelhet, a jelenlegivel pedig ezerötszáz órát. A minőség is lényegesen jobb, a csónakos eljárással gyártott üveg tíz százaléka első osztályú, a szovjet technológiával készülő, nek hatvan százaléka az. Előnye még, hogy az üveg nem hólyagosodik így optikai tulajdonsába: kedvezőek. Ezáltal felhasználási területe is nagyobb, tükörnek, építészeti elemnek, gépkocsik ablaküvegének egyaránt megfelel. Ez utóbbi alapján a gyár kapcsolódik a járműprogramhoz, a Rába-Mann autóbuszokhoz szállít üveget. A teljes üzemelés idején évente tízmillió négyzetméter, 3—10 milliméter vastagságú üveg készül, mintegy négyszázmillió forint értékben. Ez a mennyiség fedezi a hazai igényeket és exportra is jut belőle. Az itt gyártott síküveg további feldolgozását is biztosították, erre épült a Hungaropán üzem. Itt többrétegű, különböző vastagságú és nagyságú, különleges eljárással ragasztott üvegelemek készülnek. Az egyes rétegek közül kivonják a levegőt, így az üveg gyakorlatilag nem párásodik, s mint építészeti üvegelem sokoldalúan felhasználható. Korábban importból szerezték be az eredeti márkanevén Thermopán üveget, amelyből Orosházán az idén már százezer négyzetméter készül, s ugyancsak jut belőle exportra is. A síküveggyárral most már teljesnek tekinthető az orosházüvegipari komplexum, amely az ország üvegtermelésének mintegy negyven százalékát adja. • S. F. Jó ütemben halad az autószerviz bővítése Az idén mintegy tizenhatmillió forintos kölleggel bővítik az Orosházi Lakatos és Gpipari Szövetkezet autószervizét. A kivitelezést a szövetkezet saját brigádja végzi, s a tervek szerint az év végére elkészül a létesítmény. A meglevő javítóműhely mellé nyolc ■ kocsiállásos csarnok épül, ezenkívül két kocsiállásos karosszériajavító és ugyanilyen festőrészleg. A kisebb-nagyobb javításokat az új csarnokban végzik majd, a régi pedig diagnosztikai műhely lesz. Ezt korszerű gépekkel szerelik fel, amelyek egy része már most rendelkezésre áll. Ez a csarnok a békéscsabai AFIT diagnosztikai műhelyéhez hasonló lesz. A javítóüzem mellett szociális létesítmény is épül, amely fürdőt öltözőt, étkezőt foglal magába, ezenkívül új raktár is lesz. Jelenleg a mosó. és zsírozóhelyiségek felújítása folyik, amely után ez a két alapvető csarnok messzemenően kielégíti az igényeket Mind a közületi mind pedig a magángépkocsi-tulajdonosok véleménye szerint minőségileg jó, gyors, megbízható munkát végez ». szerviz