Ország-Világ, 1963. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1963-03-03 / 11. szám

*P PÁRIZSBAN, LONDONBAN , AMERIKÁBAN a külöm­­­­böző képtárak katalógu­saiban, a köz- és magángyűjte­mények falain, a képkereske­dők árjegyzékeiben egyre gyak­rabban találkozik az érdeklődő ezzel a névvel: Georges Csató. — A franciák Satónak, az an­golok Csatónak ejtik, de ő következetesen így, magyaro­san Csató-nak írja a nevét. Amikor a nemzetközi képke­reskedő a maga nyomtatott reklám-katalógusában a nagy beérkezettek, Picasso, Braque, s a hasonló nagyságrendűek közt sorolja fel, hirdetvén, hogy nála Csató-képek is kapha­tók, és amikor megérkezik Pá­rizsba az amerikai nagyáruház felvásárlója, mert híres festők­­képeivel kívánják díszíteni az áruházak egyes termeit, és ez a felvásárló egyszerre öt új Csa­­tó-festményt vásárol — ez a nyugati művészi életben azt je­lenti, hogy a festő »beérkezett«. Kevés festőnek sikerül ez ezrek, talán tízezrek közül. Csató Györgynek sikerült. * Műterme — s egyben lakása — ott van a­­Montmartre zeg­­zugaiban, a Hue Hogésippe Mo­reau 15. számú házban, ahol egykoron Cézanne lakott és festett, majd később Dufy mű­terme volt. Évekkel ezelőtt jártam akkori londoni műter­mében is, amely az előkelő Hyde Park Gate-en volt. És ez a párizsi meg ez a londoni fes­tő, ez a két Georges Csató szin­te egyáltalán nem hasonlít egy­máshoz. Angliában erőteljes arcképfestő, népszerű portrétis­­ta, aki kubizmusba hajló, de lényegében realista stílusával örökíti meg a kultúra és em­berség nagy alakjainak arcvo­násait. Einsteinről, Colette-ről, Bertrand Russellről festett arc­képei méltán értek el jelentős sikereket különböző kiállításo­kon. A párizsi műterem Csatója merőben különbözik mindettől­ Csató Párizsban a geometriai látomások ábrázolója, absztrakt festő. Saját vallomása szerint festményeinek jó része nem vi­zuális, hanem zenei ihletésű: a szimfónia­ ke­l­tette­­/hangulatot igyekezett szemmel felfogható, gondolati tartalom nélküli har­móniává átalakítani. (S itt na­gyon érdekes, hogy közben eléggé idegen a fülének a mo­dern zene. Bach és Mozart je­lenti számára az ihletadó össz­hangot.) No persze, mint az egész absztrakt képzőművé­szetben, itt is sok vitatárgy adódik, s vitáztunk is éppen eleget. Lévén tehát vitatéma, sokat vitáztunk, de közben egyre világosabb volt a szá­momra, hogy hazatérve itthon hírt kell adnom erről a nyu­gaton »befutott« magyar festő­ről, akinek két művészi lelke van: egy nagyon modernül rea­lista, és egy régi zenék harmó­niájára figyelő absztrakt. — Milyen állampolgár vagy? — kérdeztem egy ízben. — Francia? Vagy angol, mint a feleséged? Mosolyogva válaszolt: — Változatlanul magyar ál­lampolgár vagyok. Négy nyel­ven élek: magyarul, franciául, angolul és németül. Jó tizenöt éve nem voltam otthon, külön­ben is keveset voltam életem­ben odahaza, de azért én ma­gyar festő, és Párizsban, Lon­donban, New Yorkban, Toron­tóban, Ottawában is pesti va­gyok. PESTI! Ez nem is egészen az, mint a budapesti. Ez törzsökö­­sen nagykörútit jelent. Holott valóban keveset élt idehaza. Itt, Budapesten született 1910-ben. De iskolái egy részét Bécsben járta, festeni Párizsban, Berlin­ben, Prágában, Brüsszelben és Firenzében tanult. Németor­szágban Käthe Kollwitz volt a mestere. Azután valamikor a háború előtt hazajött, itthon festett és tanított festeni... És kereste saját kifejezési módját. Azután egyszerre a világtörté­nelem odadobta a borzalmak legközepébe. A Kárpátok ma­gas­ vidékén, Siankiban ismer­tem meg. Ott ült árkász egyen­ruhában egy kövön, és rajzolt: hol az emberi szenvedést, hol hol az emberi ostobaságot akar­ta megragadni vázlatokban és karikatúrákban. Súlyos bete­gen érkezett haza, túlságosan megviselték a testi-lelki szen­vedések. Évekig tartott, amíg kiheverte a fasizmus következ­ményeit, s kezdhette újra ke­resni a saját művészi arculatát. Ez hajtotta nem sokkal a fel­szabadulás után újra idegenbe, vissza Franciaországba, majd Angliába, Kanadába, onnét új­ra Európába. De a siker lassan­ként a nyomába szegődött, s egy önálló Csató-kiállítás már jó ideje művészi esemény Pá­rizsban is, Londonban is, Ka­nada nagyvárosaiban is. Itthon utoljára 1947-ben volt Csató-kiállítás. Azóta nem is járt idehaza.­­ És mikor lesz legközelebb Csató-kiállítás Budapesten? — kérdeztem tőle. Mosolygott: — Ha majd any­­nyira fogom érdekelni a pes­tieket, amennyire engem érde­kelnek a pestiek. De már régóta csak odamegyek, ahová hívnak. Talán egyszer otthon is meg­hívnak. Addig is mondd meg mindenkinek, aki még emlék­szik rám, hogy igazán szeretet­tel üdvözlöm őket. íme, az üdvözletét nyilváno­san átadom mindenkinek, akit illet. S ízelítőül átnyújtom köz­szemlére ezt a néhány Csató­­képet. Csató György Csató egyes képei — a szemlélt valóság átalakulása mesteri kompozícióvá. »­Székesegyház« című festményén nem nehéz felismerni az ihlető épület­­óriás körvonalait. De absztrakt képeinek nagyobbik részén már csak színek és idomok kapcsolatának mámora érződik Einstein A realista Csató olykor az illusztrációval is kísérletezik, és a Saljapin arcvonásairól mintázott Don Quijote-képe példaszerű alkotása az illuszt­ráció műfajának .

Next