Ország-Világ, 1970. július-december (14. évfolyam, 26-51. szám)

1970-09-16 / 37. szám

N ELSŐ ÉS UTOLSÓ TALÁLKOZÁS (7)Ba­rtók (Spr émval egyed százada múlt, hogy örökre le­zárult az örvénylő szem, mely mintha az emberek egész világát akarta volna magába fogadni és az emberek egész világára sugárzott titokzatos fényt. A nagy vándor, Bartók Béla elutazott a „tartományba, honnan még nem tért meg utazó”. Ami belőle mú­landó, eltakarta a messze-messze idegen temetőkert. Ami belőle maradandó, reánk hagyta örökségül, reánk magyarokra s az egész emberiségre. A negyedszázados év­fordulón erős vágy ébred bennem, hogy a tovatűnő időkből egy percre visszahív­jam földi alakját is, ahogyan itt járt kö­zöttünk, magába ölelve embert és tájat, hogy vízióvá váljék benne ember és táj. * Hol és mint láttam őt először ? Zsúfolt villamoson kuporgott, a sarokba húzódva, a törékeny alkatú férfi. Teste szinte eltűnt roppant homlokának kupolája alatt. A szem különös ragyogással nyílt rá a villamoskocsi mikrokozmoszára. Első pil­lanatban nem tudtam, hogy ő az. Aztán, mert muzsikája már megmutatta őt ne­kem, s az arcképét nem egyszer láttam, egyre bizonyosabban ráismertem. Nem, nem lehet más: ő az! Beszorult a sok-sok ember közé és én mégis úgy láttam, hogy — egyedül van. Szemébe, ebbe a varázsló­szembe nézve Ady szavai kezdtek kísérte­ni: „északok, titok, idegenség... lidérces messze fény..Mert az ő, idegenség, ti­tok, bár olthatatlan szerelemmel szerette az embert s emberiséget, mint lelkének ro­kona, a másik nagy magányos, Beethoven. Szerette, szívébe fogadta az emberiséget és mégis egyedül volt az emberek között. Így, s ilyennek láttam őt először, ilyennek lá­tom, mikor szól hozzám zenéjében. Az egész emberiség, milliók és milliók a föld hátán megértik őt és mégis­­ magá­nyos? Mert minden igazi nagyság árva, magá­nyos tünemény. * Este lett borzongató, homályos este a teremben és odakünn. Odakünn, nemcsak az utcán, nemcsak Pest-Budán, hanem egy­re komorabb, sötétedés egész Európában. A fekete zongora mellett Bartók Béla ült. Hajának ezüst fénye a domború homlok fölött úgy szikrázott, mint ködbe vesző or­mokon a gleccserek. Egymáshoz bújtunk, mint a riadt nyáj, úgy hallgattuk. Magasz­tos és mégis oly közeli volt e látomás: a fekete zongora fölött ezüstfehér feje. Esz­ményi szépségű zongorajátéka kiragadott bennünket szorongásból, balsejtelmekből, borzongásból. De olykor, a zongora elné­mulásának egy-egy pillanatában, mintha csizmák ütemes kopogását hallottuk volna odakünn. E napokban egyre hangosabban kopogtak, egyre konokabban kopogtak már a csizmák és a szennyes fasiszta áradat egyre közelebb hömpölygött határainkhoz. Mint a menekülők valamely föld alatti üregben, úgy szorongtunk sápadtan a te­remben, míg ő­­ muzsikált! Egyik szom­szédom súgta a fülembe: „nézd, a pódium, mint az Ararát hegye ... kiemelkedik a fe­kete vízözönből... és csúcsán az utolsó iga­zi Ember muzsikál”. Kirohantam, éppen szünet volt, a mű­vészszoba felé tartottam, homályos ösztön és sejtelem vezetett. Odabenn még mindig dübörgött a taps. És a kis üvegajtón át ki­lépett ő. Lassan jött lefelé. Megpillantott. Rám tekintett a felejthetetlen szem és egy fehér kéz nyúlt felém hirtelen mozdulat­tal. Nem értettem, miért nyújt nekem ke­zet Bartók Béla, éppen nekem, e pillanat­ban? Szeme a messzeségbe révedt, majd pillantása visszatért az arcomra. De láttam, hogy­­ nem ösmer meg. És mégis kezet nyújtott. Másnap döbbentem rá, hogy ez a kézfo­gás nem is egyedül nekem szólt. Mert utoljára muzsikált. Búcsúzott tőlünk, bú­csúzott a hazai földtől — örökre. És kezet akart fogni valakivel, mindegy, hogy kivel, eggyel a sok közül. Huszonöt éve lezárult az örvénylő szem... de a mű milliókban él. Ernst Anzermet a művész hazájában, Budapesten Bartók-hangversenyt vezényel . Távozása hatalmas gesztus volt, hősies tiltakozás minden ellen, ami­­ lesz. Gesztus, melyhez hasonlót látva nélkülöz­tünk oly sok-sok nagy embertől. E néma tiltakozásban ott volt az egész művész és egész ember hitvallása, ő szólt így, aki so­hasem alkudott, sem művészetében, sem pedig emberségében, ö, Bartók Béla, leg­csodálatosabb ötvözete embernek és mű­vésznek. * Idegen rög alatt porlad, túl az Óceánon. De­­ csak a teste. Balassa Imre I I3

Next