Ország-Világ, 1973. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1973-07-04 / 27. szám

EHREN KOMI A világméretű békés egymás mellett élés vonata, amely az elmúlt években job­bára csigalassúsággal cammogott előre, hosszú hónapokig időzött egy megállónál, sőt olykor tolatott, vagy mellékvágányra került, az utóbbi időben valósággal meg­táltosodott és gyorsvonati sebességgel szá­guld előre. Ilyen gyorsaságnál szinte egy­másba érnek a fényesen kivilágított meg­állók: SZOVJET—NYUGATNÉMET SZER­ZŐDÉS, LENGYEL—NYUGATNÉMET SZERZŐDÉS, NIXON MOSZKVÁBAN, SALT-MEGÁLLAPODÁS, A KÉT NÉMET ÁLLAM ALAPSZERZŐDÉSE, BERLINI RENDEZÉS, NYUGATNÉMET—CSEH­SZLOVÁK MEGÁLLAPODÁS, BREZS­­NYEV WASHINGTONBAN ÉS PÁRIZS­BAN, A KÉT NÉMET ÁLLAM ENSZ-FEL­­VÉTELE és a legújabb állomás: EURÓPAI BIZTONSÁGI ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉRTEKEZLET. A menetrendek örvendetes módon elavulnak, egyre sűrűbb időközök­ben van szükség az újabbak szerkesztésé­re, egyre kevesebb a késés, a kényszermeg­állás. Nehézségek és lehetőségek Ezt a nemzetközi vonatot, amelyen mi is rajta ülünk, egy kicsit a magunkénál­ is érezzük, mi is részt vettünk a pálya meg­építésében. Amikor a Szovjetunió hosszú évekkel ezelőtt először vetette fel a pálya megépítésének és a vonat elindításának gondolatát, sokan voltak, akik a tervet ir­reális utópiának, a jövő század regényének minősítették. A terep valóban pokolian ne­héznek bizonyult, szinte beláthatatlanul sok akadály tornyosult a tervezett pályán: Vietnam földjét felszaggatta a szakadatlan bombazápor, teljes gőzzel haladt előre a nyugatnémet felfegyverzés, a NATO stra­tégái még mindig nem mondtak le a szo­cializmus „felgöngyölítésének” távlati ter­véről, egyetlen érvényes államközi szerző­dés sem garantálta az európai határok sérthetetlenségét, úgy tűnt, semmi sem vet­het véget a tébolyult amerikai fegyverke­zési hajszának, a mind tökéletesebb és az egész emberiség minél tökéletesebb meg­semmisítését biztosító atomfegyverek ki­agyalásának. Amikor a Szovjetunió felvetette a pálya megépítésének és a vonat elindításának gondolatát, abból az alapelvből indult ki, hogy a lehetőségek nagyobbak a nehézsé­geknél. Az alapvető lehetőséget az a kö­rülmény határozta meg, hogy a nukleáris­ fegyverkezési hajsza fokozása gyötrelmes válaszút elé állította értelmi szerzőit, vagy vállalják az egész emberiség pusztulásával járó nukleáris világháborút, vagy elfogad­ják annak egyetlen lehetséges alternatívá­ját, a békés egymás mellett élést. A békés egymás mellett élés passzív és kényszerű elfogadásától természetesen hosszú az út a békés egymás mellett élés aktív igénylé­séig, a belőle származó előnyök tudatos és tervszerű kiaknázásáig. A Szovjetunió tör­ténelmi érdeme, hogy pillanatnyi megtor­panás nélkül népszerűsítette ezt az alter­natívát, abban a meggyőződésben, hogy előbb-utóbb megtörik a jég, leomlanak a hidegháborús évek kézzelfogható, illetve jobbára csak pszichológiai torlaszai, s be­következik a mennyiségnek a minőségbe való átcsapása, vagyis a békés egymás mel­lett élés eszméjének feltartóztathatatlan térhódítása. Jamok és a Szovjetunió konfrontációja ugyanis sohasem volt közvetlen, míg Euró­pában kézzelfogható valóság volt a hideg­háború, a két rendszer szembenállása, az 1949-ben alakított NATO és a válaszkép­pen 1955-ben megalakult Varsói Szerződés hadosztályainak konfrontációja. Egyes nyu­gat-európai kormánykörökben ma is gya­nakvással nézik az enyhülés folyamatát, mi több, attól is tartanak, hogy a szov­jet—amerikai együttműködési rendszer lát­ványosan gyors kiépülése a kis nyugat­európai országok rovására megy végbe. Hasonlóképpen akadnak olyanok, akik a békés egymás mellett élés kényszerű elfo­gadását a korábbi célok más eszközökkel történő megvalósítására szeretnék felhasz­nálni : a szocializmust immár nem katonai erővel, hanem gazdasági-propagandiszti­­kus eszközökkel kívánják „felgöngyölíte­ni”. A Finlandia-ház, az európai biztonsági és együttműködési értekezlet egy helye Az értekezlet kedvező légköréhez járult hozzá Leonyid Brezsnyev és Georges Pompidou tanácskozása . Miért nehezebb Európában ? A jövő történészei bizonyára sokat vi­tatkoznak majd azon, hogy milyen ese­ményhez köthető a frontáttörés: az 1970. évi szovjet—nyugatnémet szerződéshez, vagy Nixon elnök moszkvai útjához? Vagy netán a Helsinkiben most kezdődött euró­pai biztonsági és együttműködési értekez­lethez, amely az első kísérlet a háború utáni Európa, az új Európa különböző tár­sadalmi rendszerű országai intézményes együttműködésének megvalósításához ? Sokan hivatkozhatnak arra, hogy a 33 kisebb-nagyobb európai ország (valamint az Egyesült Államok és Kanada) együtt­működési pályájának megépítése bizonyos tekintetben nagyobb nehézségekkel jár, mint a szovjet—amerikai együttműködés rendszerének kialakítása. Az Egyesült Ál­­ ­ folyók nem tisztelik az országhatárokat Ismét a nehézségek és a lehetőségek konfrontációja, mert azért egyre többen vannak azok, akik az európai békés egy­más mellett élés rendszerének kiépítésétől más lehetőségeket várnak. Várják Európa két része gazdasági egymásrautaltsága le­hetőségeinek megfogalmazását, hisz a köl­csönös kereskedelmi kapcsolatok volumene akár tízszeresére is nőhet, óriási lehetősé­gek rejlenek az ipari kooperációban, a mű­szaki és tudományos együttműködésben. Megemlíthetjük a környezetvédelem kér­dését is: Európa folyói nem tisztelik az or­szághatárokat, a Duna nemcsak magyar, de európai folyó is, vizének tisztasága összeurópai érdek, akárcsak a Rajnáé, amelyet ma már a csatornák bonyolult rendszere köt össze „nyugat-európai” és „kelet-európai” folyókkal egyaránt. Hogy a vasútépítés hasonlatánál marad­junk, Helsinkiben most kezdődött el a „mérnökök” és „pályamunkások” nagy ta­lálkozója Európa terepasztala fölött. A hi­degháború romjai felett kell megépíteni a hidakat, az alagutakat, a csatlakozásokat, hogy végül is megindulhasson a rendszeres forgalom Európa népei és az egész világ javára. Bízunk abban, hogy sikeres lesz az építők munkája, s a közös érdekek felis­merése alapján mielőbb megszületik az európai együttműködés megbízható me­netrendje, s elindul az az összeurópai vo­nat, amelynek ülésein mindenki — kicsi és nagy, északi és déli, keleti és nyugati — kényelemben és biztonságban érzi magát. Makai György MTI — Külföldi Képszolgálat

Next