Ország-Világ, 1978. január-június (22. évfolyam, 1-26. szám)
1978-05-10 / 19. szám
ORSZÁG-VILÁG SW S2&UIM Hajdanában, még a török elleni háború idején, Magyarországra érkezett egy olasz gróf, neve szerint Luigi Ferdinande Marsigli. Bővérű tehetséggel áldotta meg a sors, értett a csillagászathoz és a biológiához, rajzolt térképet és nyomtatott könyvet, de legkivált hidakat szeretett építeni. A Vágót átszelő, s a drávai és a tiszai hídját elsodorta az idő, legfeljebb mérnöki rajzait csodálhatjuk meg Danubius című hatkötetes örökbecsű munkájában. De ha Duna. Csakhogy Augustus örököse legyőzte a természetet. Hidat vert a háborgó folyó felett, hidat, amelyet az ókor csodái között emlegettek, hidat, amelyet a hidászok mind a mai napig irigyelnek... A magyar hídépítők jövőre centenáriumot ünnepelnek: a MÁVAG híres,nevezetes gyárában 1879-ben készült el az első híd. A Vágót ívelte át, kecsesen és elegánsan. Tervezője — így vallotta — rajongója és tisztelője volt Marsiglinak, itáliai elődjének... A Lloyd útikönyv Magyarországot valaha, a húszas években a hidak országának nevezte. És későbbi időből egy elrettentő adat: a német fasiszták másfél ezer hidunkat pusztítottákel, s ugyanennyi volt azok nevét a híd pillérei nem is őrizhették az idők végezetéig, H híre mégis fennmarad. Mert ő volt az, aki rábukkant az an- Hük világ legjelesebb hídja H elveszettnek hitt maradványai- CJ ra. Traianus. Róma hódító csata szára a daciai Decebal ellen volt a null, de légióit megállította a száma, amelyek súlyosan megrongálódtak. Ha valaki a felszabadulás utáni hónapok hősies újjáépítő munkájáról akarna krónikát írni, elég lenne a hidak históriáját papírra vetnie. A mai Szabadság-híd elődjét, egy öt uszályra épített fa ácsozatú hidat, a szovjet műszaki alakulatok három hét alatt készítették el. A Petőfi-híd elődjét és a Parlament mellett a Kossuthhidat már az egyesült MÁVAG és Ganz-gyár hidászai alkották. A munkálatok télen sem szüneteltek, a folyó felett jeges szél süvöltött, de határidőket Magyarországon még sohasem tartottak meg olyan pontosan, mint akkor. Budapest hídjai közül elsőként a Szabadság készült el, 1946. augusztus 20-ára. Aztán az