Ország-Világ, 1924 (45. évfolyam, 1-53. szám)

1924-12-21 / 52. szám

1924. december 21. helyenkint nehéz felhőgomolyagoktól megsza­kított kék égboltozata van előttünk. A Vihar, Tannhauser, Heroikus táj, Szerelem kapuja, Aranykor, Út az itatóhoz, úgy kompozíció, mint színhatás tekintetében igazán múzeális értéke­ket jelentenek. Ám Hermán nem csupán egy­­egy ideálisan szép faj érzésteljes tolmácsolója tud lenni, hanem a figurális témák feldolgozá­sában is elsőrangú mesternek bizonyul. Elég itt jellemábrázoló erejének hangsúlyozására felhozni Kodály Zoltán, beéri Szántó Imre arc­képeit. Kiváló elismerés illeti még rajzait és rézkarcait ízléses és lendületes vonalvezeté­süknél és a lényegesre szorítkozó tömörségük­nél fogva. Műsteremkiállítás. (Walleshausen Zsigmond.) Nyomasztó gazdasági viszonyainknak sajná­latos következményei művészi életünkön is éreztetik hatásukat. Egy év leforgása alatt három képzőművészeti kiállításra alakult vál­lalat volt kénytelen termeit bezárni. A Belve­­dere Fónagy Béla vezetése alatt, az Alkotás­­művészház Bálint Jenő és a Helikon dr. Dénes Lajos igazgatása alatt kétségtelenül jelentős kultúrmissziót teljesített fiatal tehetségek fel­fedezésével, bemutatásával és műveiknek érté­kesítésével. Ilyen közvetítő intézményeknek nagy hiányát érzi most ifjú művészgenerációnk és e hiány pótlására egyik-másik közülök arra a megoldásra gondolt, hogy műtermében ren­dezett kiállításra hívja meg közönségét. A mű­vészetet kedvelő és pártoló közönség a fárad­ságosabb látogatásért abban talál méltó kár­pótlást, hogy a művész oeuvrejeit eredeti kere­tükben, a műterem intim környezetében élvez­heti, szemben minden idegen, tehát zavaró benyomástól. Ilyen műterem látogatást tettünk Walles­hausen Zsigmond budai otthonában (II., Zsig­­mond­ u. 68.). A művész neve már előnyösen ismert közönségünk előtt a Belvederében két év előtt rendezett kiállításából. Akkor még telje­sen az expresszionista törekvések hevítették, melyeknek hatása alatt figurális alkotásaiba előszeretettel vitt bele groteszk elemeket. Ma már lehiggadtabb, mérsékeltebb irányt követ az erős barokos lendületű mozdulatokat egész­séges ritmusérzékkel jól felépített kompozí­ciókba fogja össze. Színes tájképei egyik­másika a dekoratív iránt való hajlamát is el­árulja. Két nagyobb méretű szentképe pedig monumentális hatásánál fogva méltó helyét egy templom oltára fölött találná. Arcképeiben most már a torzítások mellőzésével mélyen járó karakterizálásra törekszik. Dr. Márffy Oszkár: WAGNER COSIMA, az 1883. február 13-án elhunyt Wagner Richard felesége december 25-én csendes visszavonult­­ságban, a bajor Bayreuth Wahnfried nyaraló­jában tölti be életének 87-ik évét, amely al­kalomból e heti számunkban bemutatjuk a nagy asszony legújabb képmását. Wagner Richard már évekkel előbb, hogy feleségül vette Wagner Cosimát, Liszt Ferenc „hihetetlen ritka tehetséggel" megáldott leányá­nak nevezte. Wagner Cosima méltó élete párja volt a nagy mesternek élete utolsó, legfon­tosabb és legtermékenyebb korszakában. Wag­ner Cosima magas életkora testileg meglátszik nagyon, de szellemileg friss és szinte elérhe­tetlen magasságban tűnik ki most is kortársai közül. A tizenkilencedik századból a huszadikba átnyúló női szellemóriás, akihez hasonló nap­jainkban sem akad. Akik abban a szerencsében részesülhettek, hogy Wagner Cosima nagy egyéniségéhez kö­zeledhettek, azok csak a tisztelet, a nagyra­becsülés és a csodálat hangján beszélnek erről a kiváló női szellemről, akit alig képes em­beri toll kellőkép méltányolni és jellemezni. Legmagasabb szellemi kultúra és legneme­sebb szívbeli jóság, ez röviden Wagner Cosima egyénisége. A kiváló nagy Liszt Ferencnek, az apának, valóban ritka, kiváló nagy leánya. Tudja az egész világ mi volt ő Wagner Richardnak, önfeláldozó odaadással olyan meleg, bensőséges otthont teremtett Wagner Richardnak, melyre feltétlen szüksége volt utolsó nagy alkotásai megteremtéséhez. Ra­jongó szeretettel és a legéberebb figyelemmel állt mellette és a nagy mester benne végül megtalálta azt, amit éveken át hiába keresett. Wagner Richard eszméi legmarkánsabb meg­nyilatkozásával létesített „Bayreuth" színházát oly magaslatra emelte, amely a nagy mestert is csodálattal és megelégedéssel töltené el. És amikor a nagy mester halála után a Parsifal előadásai nem érték el a kívánt legmagasabb színvonalat, ő maga hősi elhatározással átvette a bayreuthi ünnepi előadások vezetését. Cél­tudatos, óriási munkával sorban átdolgozta az összes Wagner-művek színpadi előadását, éles tekintetét szakadatlanul a drámai erőkifejtésre fordítva. Az inszcenálás legapróbb részleteit ő maga újra átalakította és bámulattal látta mindenki újraéledését, különösen a Tannhauser, Lo­­hengrin és Bolygó hollandi operáknak újra­éledését abban a szellemben, ahogy azt maga a nagy mester elgondolta. A kezdetben sokat ócsárolt, utóbb azonban világszerte utánzott „bayreuthi stílust” Wagner Cosima asszony teremtette meg. Legnagyobb művészi cseleke­dete volt a Niebelungok gyűrűjének 1896-ban történt új szcenikai bemutatása, amely messze túlszárnyalta az 1876-ik évi előadást. Evvel véglegessé vált Bayreuth diadalmas győzelme. A nagy asszony önzetlen szeretettel működött. Érdekesen jellemző ránézve, hogy ama hosszú idő alatt, amíg ő vezette a bayreuthi ünnepi játékokat, nevét nem volt szabad emlegetni és arcképét sehol sem lehetett megvenni. „Az én működésem nem tartozik a nyilvánosságra", szokta mondani, hogy szerény félrevonulását szemére hányták. És amikor magas kora és gyakori betegeskedése a munkában megaka­dályozták, akkor már fiát, Wagner Siegfridet felnevelte a munkára, a nemes hivatásra, az ünnepi játékok szaktudásos vezetésére, aki már 1901-ben, a Bolygó hollandi önálló inszce­­nálásával kiváló tehetségéről tett tanúságot. Schweninger orvostanár követelésére a nagy asszony kénytelen volt távol maradni az ün­nepi játékoktól már jó néhány éve. És mikor múlt nyáron, legyőzve a rengeteg sok akadályt, Wagner Siegfrid a há­ború lezajlása után új­ból életre keltette a bay­­reuthi ünnepi játékokat és ezt a vállalkozást a legfényesebb művészi s anyagi siker koronázta, akkor Wagner Cosima mégis csak elment leg­alább a Parsifal egy részét meghallgatni. A nagy asszony pá­ratlan érdemeit helyes érzékkel a berlini egye­tem jubileuma alkalmá­ból is méltányolta, ami­kor őt „Dr. phil. honoris causa" nevezte ki. Nemes alakja és a be­lőle kisugárzó szellemi fensőbbség remélhető­leg még sokáig fog köz­tünk időzni, mint Bay­reuth magasztos gon­dolatának szimbóluma. ... mond. KÉT BEMUTATÓ. Nemzeti Színház. December 12-én került bemutatásra E. Walter amerikai író négy felvonásos színműve, a „Paid in full” (Teljesen kifizetve), melyet Harsányi Kálmán igen értékes fordításában A fenevad címmel adott vissza. Williams hajóskapitány addig kóborolt a tengeren, amíg megtanulta azt a régi igazsá­got : pénz teszi az embert. És amikor evvel a gondolattal tisztában volt, tűzzel-vassal, lélek és érzés nélkül, kímélet és irgalom mellőzé­sével törtetett a vagyon után. Embereket gyil­kolt, nehogy a kalózok őt tegyék el láb alól, ahol ügyeskedéssel pénzelni lehetett, ott ő volt az első, és az emberi erő kiaknázásában felülmúlt minden elképzelhető erőszakosságot. És rövid néhány év alatt feje, illetve társ­­főnöke lett egy hatalmas hajós társaságnak. A cégtárs rövid időn belepusztult a förtezésbe és most már Williams egymaga uralkodott hatalmas vállalatán. Ennek a vállalatnak a fiatal pénztárosa feleségül vette az elhalt cég­társ Emma leányát. A leány nehezen szokott bele a szűkös viszonyokba és bizony gyakran tett szemrehányást az urának, hogy miatta kénytelen nélkülözni, holott az apai házban jobb napokat látott. A fiatal pénztáros pedig épp azért vette el a leányt, mert az ő révén hamarosan előmenetelt és nagy fizetést remélt a cégnél. De Williams figyelte a fiatalembert és mintegy próbára tette a becsületességét, a megbízhatóságát. És a fiatal pénztáros nem állta ki a próbát. A főnök rövid távollétét a leg­közönségesebb sikkasztásra, aljas lopásra használta fel. Feleségének pedig azt mondotta, hogy fizetését a háromszorosára emelték és hat hónapra visszafelé is kifizették. Az asszony persze most már boldogan élt és örült az ura sikereinek. De minden farsangnak megjön a böjtje. A férj kénytelen volt feleségének sik- WAGNER COSIMA, Wagner Richard özvegye, aki december 25-én tölti be életének 87-ik évét. Szent-Margitsziget rózsakert melletti részlete. Fenyők és tuják zúzma­rás téli időben. Czelder Dezső festőművész margitszigeti képeiből. ORSZÁG-VILÁG 387

Next