Ország-Világ, 1931 (52. évfolyam, 1-14. szám)

1931-01-04 / 1-2. szám

4 Schön Győző okt. gépészmérnök, m. kir. kereskedelmi tanácsos, a Gázművek helyettes vezérigazgatója­­. született 1875 április 5-én Budapesten, 1893. évben tett érettségi után a wieni mű­egyetem gépészmérnöki szakosztályán 1898. évben szerzett gépészmérnöki oklevelet, ame­lyet a kir. József­ műegyetem 1915. évben ho­nosított. Mérnöki pályája kezdetén a Ganz és Társa vasöntő- és gépgyár rt-nál mint szerkesztő­­mérnök volt, míg 1904. évben a Gázművekhez hívták meg, ahol kezdetben mint a műszaki igazgató asszisztense, két év múlva már mint a józsefvárosi gázgyár üzemvezetője működött és emellett még műszaki titkári teendőkkel bízatott meg. 1910. évben a főváros szolgálatába lépett át és dr Heltai Ferenc akkori vezérigazgató mel­lett részt vett a Gázműveknek házi kezelésbe vételének előkészítő munkáiban és az óbudai gázgyár tervezésében, majd mint építésvezető főmérnök átvette az építési iroda és az épít­kezés vezetését. 1916. évben az építkezés leszámolásának be­fejezése után igazgatóhelyettessé, 1920. évben műszaki igazgatóvá, 1926. évben helyettes ve­zérigazgatóvá lépett elő és mint ilyen vezeti elődjének 1929. év május havában bekövetke­zett halála óta a Székesfővárosi Gázüzemet, ugyanezen évben ülvén meg 25 éves szolgálati jubileumát. Szakegyesületekben számos elő­adásával és szakcikkek írásával külföldön is jó hírnevet szerzett magának. Alelnöke a Városi Mérnökök Országos Szövetségének. Elnöke a Magyar Gázgyárak Országos Szövetségének. Legutóbb a kereske­delmi miniszter a Statisztikai Ármegállapító Bizottság tagjává nevezte ki. A három egyesített város felett pedig egy­re terjed a fény, amely nemcsak a kultúrát és civilizációt jelzi, hanem egyre erősödő csil­logásával jövőnkbe vetett hitünket is jelképezi. Kövessük tovább a fejlődés útján közvilá­gításunk történetét: III. Villanyvilágítás kora. A múlt században, a hetvenes évek elején már szóba került Budapesten a villanyvilágí­tás lehetősége. Akkoriban a gázgyári szerző­dés revíziója foglalkoztatta erősebb mérték­ben a budapesti városházát és amikor hosszas tárgyalások és viták után az új gázgyári szer­ződés részleteiben megállapodtak, a törvény­­hatósági bizottság már ebben az új szerződés­ben külön pontot szentel az esetleges eljöven­dő villanyvilágításnak. Pedig a villanyvilágí­tás dolga a hetvenes években még igazán kez­detleges állapotban volt, hiszen 1867-ben ta­lálták csak fel ( a magyar Jerlik Ányos) a dinamógépet. Kezdetben még nem is voltak használható ívlámpák és amelyek voltak, azok nagyon primitívek voltak. Mikor pedig a tech­nika megkonstruálta az első „jó” ívlámpát, akkor — a hetvenes évek felé — még mindig megoldásra váró probléma volt, hogy miként lehet egy dinamóval több, mint egy ívlámpát üzemben tartani. A magyar tudás, ötlet­esség nagyszerű dolgokat művelt az elektrotechnika terén is és a Ganz-gyár a Ganz utcát már 1878-ban villannyal világította. Ez volt ná­lunk az első villanyvilágítás, mely 1883-ban már kétszáz izzóárpával bevonult a Nemzeti Színházba is! 1893-ban egyszerre két villamos áramfej­lesztő vállalat alakult Budapesten. Az egyik a Magyar Villamossági RT., a másik a Buda­pesti Általános Villamossági RT. (a Ganz alapítása) az V., Váci út 72. szám alatt épí­tette meg telepét. A másik áramfejlesztő társaság a Tutaj és Berzenczei utcák sarkán létesült. A két válla­lat 45—45 esztendőre kapott koncessziót a vá­rostól köz- és magánvilágítás, valamint más célra szolgáló áramszolgáltatásra. Az utcákat 1909-ben kezdték villannyal világítani. Egye­lőre csupán egyes helyeken (pl. Rákóczi úton) egyes fővonalakon vagy útszakaszokon próba­­képen 38 ívlámpával. A kísérlet bevált és az eredménnyel meg volt elégedve úgy a ható­ság, mint a közönség. Már akkor nyilvánvaló volt az is, hogy a város meg fogja szerezni a két magánkézben levő elektromos telepet is, mert teljesen monopolizálni akarja a világí­tást, miután a villanyvilágítás és erőáram­szolgáltatás még nagyobb perspektívát muta­tott, mint a gázé. A villamos ívlámpákon és a gázlámpákon kívül Budapest utcáit a jobb­­parton 1378 egész éjjeli, 1422 fél éjjeli, a bal­parton pedig 2074 egész éjjeli petróleum­­lámpa világította. Az utolsó petróleumlámpa 1930 szeptember 12-én lett leszerelve. A villamos ívlámpák száma 1909-ben már 573-at tett ki. 191 június 28-iki közgyűlé­sen határozta el Budapest törvényhatósági bi­zottsága, hogy a lágymányosi kikötő szomszéd­ságában megépíti saját elektromos telepét. A kelenföldi telep építéséhez 1912 augusztus 2-án fogtak hozzá és 1914 július 8-án indult meg ennek a tízezer kilowatt teljesítőképes­ségű, 182 kilométer hálózatú, modernül fel­szerelt elektromos műnek üzeme. 1912 május 21-én határozta el a főváros törvényhatósági bizottsága, hogy megváltja a Magyar Villa­mossági Rt. váciúti telepét és azt saját keze­lésébe is vette 1914 június 1-én.** Közvetlenül a háború kitörése előtt tehát már két elektromos telep felett rendelkezett Budapest. A harmadikat, a Budapesti Általá­nos Villamossági Rt. telepének megváltását csak a rákövetkező esztendőben, 1915 július 15-én határozta el a főváros közgyűlése, de csak 1918 április hó 1-én vette birtokába. Mikor 1918-ban a Budapesti Ált. Villamos­­sági Rt. telepe is bekapcsolódott a városi vil­lamos művekbe, egyszerre 24 millió kilowatt­órával emelkedett az áramtermelés és 1928- ban már két annyi az áramprodukció, mint 1920-ban, amikor a hasznosított áram meny­­nyisége 143 százalékkal emelkedett. Az Elektromos Művek által szolgáltatott árammennyiség 1929-ben 171,3 millió kilo­wattóra volt, ebből a közvilágítás szolgálatá­ban 7,3 millió kilowattóra állott. A kábel­­hálózat hossza 1928-ban 1485,6 kilométer volt. A mai állapot egyik biztató jelensége az is, hogy Budapest több mint 22 ezer házának mindössze csak 20 százaléka nincs villanyve­zetékkel felszerelve. Elérkeztünk tehát a pislogó olajmécses múltból a ragyogó villanyvilágításos jelenhez. Budapest uccáinak az alkonyat óráival kez­dődő és hajnalig tartó világítása, színes transz­parensei hirdetik, igazolják, hogy a közvilá­gítás tökéletessé fejlődött. Aki a villanyfényben tündöklő Halászbás­tyát, Gellérthegyet, a Koronázó-templomot és, a kilátótornyot, a gázvilágítástól fénylő And­­rássy utat és a Dunapartot látja, legyen az magyar vagy idegen, belédobban a szíve és gyönyörködve szemléli a kápráztató éjjeli pa­norámát. Az Elektromos Művek kelenföldi telepének gépterme Az Elektromos Müvek „Belváros” állomásának kapcsoló­terme Az Elektromos Müvek transzformáló állomása a központi városházán ORSZÁG-VILÁG 1931 január 4.

Next