Az Országos Középiskolai Tanáregyesület Közlönye, 1896-1897 (30. évfolyam, 1-38. szám)

1897-02-14 / 20. szám

szerkesztőség 71. ker. Aradi­ utcza 58. szám. XXX. évfolyam. 20. szám. 1897. február 14. ORSZÁGOS K­ÖZ É­PI S­KO­L AI TA N Á­R E G­Y E S C LET I Szerkeszti Rajner Ferencz Kiadóhivatal 7. ker. állami főreáliskola. FELELETEK A KÖZÉPISKOLAI TANTERVEK REVISIÓJA TÁRGYÁ­BAN FÖLTETT KÉRDŐPONTOKRA.* 1. Tisztelt köri gyűlés! Márcziusban két éve lesz annak, hogy a tanár­­egyesület központi választmányában a középiskolai tantervek revisiója felmerült s ugyanakkor egy óvatosan formulázott fölhívásban a revisio előkészítésére a körök is újabb eszmecserére szólíttattak fel. Körünk akkor sem zárkózott el a kérdés tárgyalása elől s mindjárt a revisio kérdésének felvetése alkalmából a kör­t. elnöke meggyőző érveléseinek hatása alatt erélyesen állást foglalt a tantervek megbolygatását czélzó törekvések ellen s tiltakozó szót emelt oly óhajok vagy kívánságokkal szemben, melyek a tanterv követelményeinek leszállítására vonatkoznak. Másrészről azonban egészen megszívlelésre méltónak tartotta a tanterv­­revisio kapcsán felmerült ama másik mozzanatot, mely tanterveinkben a nemzeti szellem nagyobb érvényesítésére czélzott s e tekintetben több­kevesebb reform szükségét hangsúlyozta is, de azokat jelenlegi tan­terveink keretében, azok alapelveivel és körülményeivel való minden alkudozás nélkül, megvalósíthatóknak tartotta. Végül a görögpótló tan­folyamra nézve is, a­mit szintén érvül hoztak fel a tantervrevisio mellett, koc­káztatott néhány elvi kijelentést és tapasztalatból merített megjegy­zést, melyek ma is még öt évi tapasztalat után s az ezen tanfolyamból megejtett érettségi után is kiállnák az igazság próbáját Ha a tantervrevisióról csupán elvileg kellene nyilatkoznunk, mi sem volna könnyebb, mint rámutatnom arra az egyhangú határozatra, melylyel akkor ezen fejtegetéseket fogadtuk. Sőt azt sem volna nehéz kimutatni, hogy épen a lefolyt két év alatt, a­mióta a tantervrevisiót előkészítik, középiskolai tanulmányi rendünk, épen fennálló tanterveink és utasításaink érdemeit másutt és előkelő tanférfiak és hivatalos jelen­tések sokféleképen méltányolták. Ezúttal csak amaz ünnepélyes és leg­megnyugtatóbb mozzanatot kívánom emlékezetünkbe visszaidézni, midőn az ezredévi congressuson összegyűlt magyar tanárság összevetvén oktatás­ügyünk múltját és jelenét, tanácskozása végén azon meggyőződésének adott kifejezést, hogy tanterveink nyomában középiskoláink fejlesztésében látható immár bizonyos rend, megállapodottság, „ma már csak az lehet feladatunk, hogy a­mi czélul van kitűzve tanulmányi rendünkben és utasításainkban, azok megvalósításához az alkalmas eszközöket is meg­ * Felolvastatott a debreczeni tanári kör január 31-iki ülésén. Orsz. Középiskolai Tanáreggyesületi Közlöny, XXX. 29

Next