Az Országos Középiskolai Tanáregyesület Közlönye, 1896-1897 (30. évfolyam, 1-38. szám)
1897-02-14 / 20. szám
szerkesztőség 71. ker. Aradi utcza 58. szám. XXX. évfolyam. 20. szám. 1897. február 14. ORSZÁGOS KÖZ ÉPI SKOL AI TA N ÁR E GY E S C LET I Szerkeszti Rajner Ferencz Kiadóhivatal 7. ker. állami főreáliskola. FELELETEK A KÖZÉPISKOLAI TANTERVEK REVISIÓJA TÁRGYÁBAN FÖLTETT KÉRDŐPONTOKRA.* 1. Tisztelt köri gyűlés! Márcziusban két éve lesz annak, hogy a tanáregyesület központi választmányában a középiskolai tantervek revisiója felmerült s ugyanakkor egy óvatosan formulázott fölhívásban a revisio előkészítésére a körök is újabb eszmecserére szólíttattak fel. Körünk akkor sem zárkózott el a kérdés tárgyalása elől s mindjárt a revisio kérdésének felvetése alkalmából a kört. elnöke meggyőző érveléseinek hatása alatt erélyesen állást foglalt a tantervek megbolygatását czélzó törekvések ellen s tiltakozó szót emelt oly óhajok vagy kívánságokkal szemben, melyek a tanterv követelményeinek leszállítására vonatkoznak. Másrészről azonban egészen megszívlelésre méltónak tartotta a tantervrevisio kapcsán felmerült ama másik mozzanatot, mely tanterveinkben a nemzeti szellem nagyobb érvényesítésére czélzott s e tekintetben többkevesebb reform szükségét hangsúlyozta is, de azokat jelenlegi tanterveink keretében, azok alapelveivel és körülményeivel való minden alkudozás nélkül, megvalósíthatóknak tartotta. Végül a görögpótló tanfolyamra nézve is, amit szintén érvül hoztak fel a tantervrevisio mellett, kockáztatott néhány elvi kijelentést és tapasztalatból merített megjegyzést, melyek ma is még öt évi tapasztalat után s az ezen tanfolyamból megejtett érettségi után is kiállnák az igazság próbáját Ha a tantervrevisióról csupán elvileg kellene nyilatkoznunk, mi sem volna könnyebb, mint rámutatnom arra az egyhangú határozatra, melylyel akkor ezen fejtegetéseket fogadtuk. Sőt azt sem volna nehéz kimutatni, hogy épen a lefolyt két év alatt, amióta a tantervrevisiót előkészítik, középiskolai tanulmányi rendünk, épen fennálló tanterveink és utasításaink érdemeit másutt és előkelő tanférfiak és hivatalos jelentések sokféleképen méltányolták. Ezúttal csak amaz ünnepélyes és legmegnyugtatóbb mozzanatot kívánom emlékezetünkbe visszaidézni, midőn az ezredévi congressuson összegyűlt magyar tanárság összevetvén oktatásügyünk múltját és jelenét, tanácskozása végén azon meggyőződésének adott kifejezést, hogy tanterveink nyomában középiskoláink fejlesztésében látható immár bizonyos rend, megállapodottság, „ma már csak az lehet feladatunk, hogy ami czélul van kitűzve tanulmányi rendünkben és utasításainkban, azok megvalósításához az alkalmas eszközöket is meg * Felolvastatott a debreczeni tanári kör január 31-iki ülésén. Orsz. Középiskolai Tanáreggyesületi Közlöny, XXX. 29