Orvosi Hetilap, 1905. április (49. évfolyam, 14-18. szám)

1905-04-02 / 14. szám

232 ORVOSI HETILAP fellépő nagy vérbőségből, a­mely eg­y vagy több capillarisnak a megrepedésével járhat. Jegyzet: 1 A próba nem volt jellegzetes. — 2 Két héttel a gyo­morvérzés után, egy esetben sok zsír a bélsárban.­­ 3 Két esetben bélvérzés. — 4 Barnás bélsár. — 5 Előző nap sok sonkát evett. — 0 Hasmenés van. — 7 Egy profus hasmenéssel amyloid degeneratio miatt, egy icterussal és haemoptoevel combinálva. — 8 Egy hasmenés­ben szenved, egy crise gastrique. — 9 Hasmenés. — 10 Keltő uraemiás tünetekkel. Ezekből látható, hogy a gyomor-bélbenneknek vérre, illetve a vér szétesési productumaira való kutatása fontos diagnostikai és prognostikai értékkel bir s ezen szempontból ajánlatos azon próbáknak kivitele, a melyek a gyakorló orvos által is könnyen végezhetők, eléggé érzékenyek és megbizhatók. Az aloin próba ezek közé tartozik, a melyet ennélfogva kivitelre ajánlok mind­azon esetekben, a melyekben a gyomor-bélhozam tartalmának vérre való megvizsgálása szükségesnek látszik. Irodalom. 1. Boas: Deutsche med. V. 1901. és 1903. 47. sz. — 2. Schmilinsk­y : Idézve Hartmannál. Boas Archiv. 1904. — 3. Boas és Kochmann : Az occult vérzések tanához. Boas Archiv. 1902. 8. f. 4. Weber: Béri. kiin. W. 1893. — 5. Hartmann: A Weber-féle vér­próba alkalmazása és értéke occult gyomor- és bélvérzéseknél. Boas Archiv. 1904. —­ 6. Unterberg : Budapesti 0. Újság. 1903. — 7. Rossel: D. Archiv f. kiin. Med. 7­5. k. — 8. Koziczkowsky: D. med. Woch. 1904. 33. sz. Az énekesek légzési hibáiról.­ Irta: Tóvölgyi Elemér dr. Bevezetés. A jó hallás és szép hang Isten adománya, az éneklés művé­szete e két adománynak a helyes szabályok szerint való tökéle­tesítése. Hogy valaki az ének terén a művész nevet kiérde­melje, annak mindenekelőtt helyes tanításra és évek hosszú során át végezett szorgalmas gyakorlásra van szüksége. Külföldön, de még sokkal fokozatosabb mértékben hazánk­ban, az úgyszólván minden előzetes tanulmány nélkül a hang­­versenyterem emelvényére vagy a színpad deszkáira lépő egyén az első csalóka tetszészajra hivatva érzi magát arra, hogy fejére illeszsze a művészet képzeleti babérkoszorúját. Sajnos azonban, hogy nem is olyan sok idő, esetleg csak hónapok, máskor meg rövid pár év múltán önönmaga is észlelni kezdi, a­mit a hallga­tóság már régen megállapított hogy a babér képzeleti levelei egymás után gyorsan lehullottak, és a feje körül ragyogó dics­fény összezsugorodott egy pislogó gyertyalánggá. Lesz belőle a világgal és önönmagával meghasonlott és nézete szerint a nagy közönség által méltánylásban nem részesülő, félreismert művész, a­ki kezdetben oly sokat ígérő pályáját kénytelenségből oda­­hagyva, mint koplaló díjnok tengeti tovább életét. Kevés kivétellel ez a mi énekeseink pályafutása, nem azért, mintha nálunk a közönség volna részvétlen avagy tudatlan, hanem pusztán, mert ők azok. Igen sok megfigyelés alapján mondhatom, a legnagyobb mértékben azok. A rendelésünkön megjelenő énekesnek azon kérdésünkre, „hogy várjon tanult-e valaha énekelni ?“ a mindenkori stereotyp válasza az, „hogyne“. Ha erre azután ama kérdést koc­káztat­juk meg, hogy hát ezek szerint tudja , miben áll az ének­művészet, mélyen sértve érzi magát és többé egy árva kér­désünkre sem felel. De eme hallgatásnak egészen más oka van, mint a harag. Egyszerűen nem felel, mert nem tud felelni. A légzés, a hangképzés legelemibb szabályairól a legtöbbnek h­ala­­vány fogalma sincsen. Sok még azt sem tudja megmondani, mi az a „timbre“, mi fajta énekes a buffo-bassista, vagy akármily hihetetlen is, hogy mi az a register? És e tekintetben válogathatunk a kórista, meg az első szerepeket játszó hős tenor között. Hogy mi a „porta­mento“, a „messa di voce“, a „coupe de glotte“ stb., oly énekesünk, ki ezeket is tudja, igazán elvétve akad, pedig mind­ezek a dolgok az énekes tudományának csupán az elemei. Külföldön úgy látszik ebben a tekintetben már mégis előbbre­k vannak, miután ott csak azon panaszkodnak, hogy az énekes a hangképzés physiologiáját, a gége és toldalék csöveinek az ana­tómiáját és a légzés szabályait nem ismeri. Míg nálunk úgy­szólván nem is az orvos keretébe vágó ama kérdéssel kell kez­deni, „hogy ismeri-e a kottát“? Hol itt a hiba ? Az énekesben-e, avagy a tanítójában? Én azt hiszem, hogy mind a kettőben Az énekesben azonban sokkal nagyobb fokban, mert a legtöbb jó hangjára támaszkodva, egyáltalán nem is tartja érdemesnek, hogy az énektanárhoz járjon, vagy pár havi tanulás után már mint kész művész otthagyja tanítóját, avagy csupán akkor keresi fel az énekmestert, mikor már inkább gégeorvosra volna szüksége. Az énekmestereknek és a konservatóriumoknak is igen kevés kivétellel megvan az a nagy hibájuk, hogy a szegényebb sorsú énekessel, vagy a­kinek hangszalaga rögtönösen fel nem tárja a meglévő, de rejtett kincseket, nem igen szeretnek foglalkozni, másrészt meg a légzés, valamint a hangképzés élettanával és a szükséges anatómiai ismeretekkel még annyira sincsenek tisztában, a­mennyit, pedig az igen kevés, töltik megkívánnék. Csupán curiosumképen említem meg amaz esetet, melyet Castex ír le könyvé­ben. Egy amateur így szólt az énekmesteréhez : még zavarban vagyok a felett, hogy mivé képeztessem ki magam ön által; tenor, bassista, avagy baryton váljék-e belőlem. Az énekről szóló összes szakkönyvek azt hangoztatják, hogy a­kinek jó hallása nincs és énekelni maga is nem tud, az nem lehet énektanár. Én pedig most e tételt megfordítom és azt mondom, hogy a­kinek jó hallása van és helyesen tud énekelni, az még nem énektanár. Igenis e kettő elengedhetlen kellék, de még épen úgy nem jelent ének­tanári diplomát, mint ha valaki jó hallással könyvet ír az­­ ének művészetéről, a­mely ennélfogva, a­mint arra később reá­térek, hemzseg a hibáktól és csak arra szolgál, hogy az énekes­­­­nek a még addig helyes fogalmait is összezavarja. Az énekmester igenis mindama kelléknek, a­mi szorosan az ének művészetéhez tartozik, legyen a birtokában, de csak ennek a birtokában és ne vándoroljon át oly térre, a­mely már pusztán az orvos birodalmához tartozik. Ne kívánjon semmi esetre orvos és énekmester lenni egy személyben, mert ezáltal olyan kísér­letekre ragadtatja magát, hogy könyvet ír az ének művészetéről, nem úgy mint egy énekmester, hanem úgy, mintha orvos is volna. Mindebből csak az következik, hogy ne akarjon physiologu­s Diagnosis -UJ 5S J S ^ oCO ti Alpin Schön­bein bp S f! rk c3 1 5+ + — CO .jS­­ * Carcinoma ventriculi1 ... ...4 2 1 4 3 14 Ulcus ventriculi2 ... ... ...3 — 1 — a — 3 9 Catarrhus ventriculi4 — 1 — i — 1 10 Icterus catarrhalis ... ..........2 — — 1 — 1 — G Peritonitis chronica ... ...2 — 1 — i — 1 4 Enteroptosis ... ... ... ... Hyperaciditas et hypersecretio2 — 1 — 2 — 2 3 ventriculi ... ... Tumor abdominis (verosimi­­liter tbc. glandular, retro­2 1 1 2 2 8 peritonealium) ... ...1 — — 1 — 1 6 Typhus abdominalis3 ...5 — 5 a 2 a 2 20 Cholelithiasis ... ... ... ... Myodegeneratio cordis, gan­1 — 1 — 1 — 1 4 graena pedum ... ... ... Insufficientia bicuspidalis. Em­1 — 1 — 1 — 1 1 bolia pulmonis ........... ...2 — 1 — 2 — 2 4 Insuff. aortae; gastritis .. ...2 1 — — 1 — 1 8 Empyema... .................1 1 1 — 2 — 2 3 Cirrhosis hepatis ... ... ...2 — 1 i 1 i 1 4 Emphysema pulmonum... ...2 — 2 — 2 — 2 4 Sepsis (septicaemia)4 ... ...1 — 1 — 1 — 1 1 Polyarthritis rheumatica1 -—1 i — i 2 Diabetes insipidus5.......... ...1 — 1 i — — 1 4 Diabetes mellitus ... ...2 — — — — — — 8 Lues0 ... ................. ...1 — 1 i i — 2 Tuberculosis pulmonum75 — 5 i 4 i 4 12 Tabes dorsalis8. ... ... ....4 1 3 i 3 i 3 10 Myelitis9 ... ... ... ... ...1 — — ——— — 2 Sclerosis polyinsularis ... ...2 — 1A i 1 i 1 4 Nephritis parenchymatosa10 ..1 3— 3 2 1 2 1 6 1 Előadatott a budapesti kir. orvosegyesü­let 1904. évi október 29-dikén tartott tudományos ülésén. II105. 14. sz.

Next