Orvosi Hetilap, 1958. április (99. évfolyam, 14-17. szám)
1958-04-06 / 14. szám - TOVÁBBKÉPZÉS - Zelenka Lajos: A fogamzásgátlás
ALAPÍTOTTA: MARKUSOVSZKY LAJOS 1857 -BEN AZ ORVOS-EGÉSZSÉGÜGYI SZAKSZERVEZET HIVATALOS SZAKLAPJA Felelős szerkesztő: TRENCSÉNI TIBOR DR. Szerkesztő: BRAUN PÁL DR. XCIX. ÉVFOLYAM 14. SZÁM 1958. ÁPRILIS 6. Szerkesztőség: Budapest V. Nádor u. 32. 1. Telefon: 121—804, ha nem felel: 122—765. Kiadóhivatal: Medicina Egészségügyi Könyvkiadó, Budapest V. Beloiannisz u. 8. M. N. B. egyszámlaszám : 91.915, 272—48. ORVOSI HETILAP _________________TOVÁBBKÉPZÉS__________________ A Szegedi Orvostudományi Egyetem Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának (igazgató: Batizfalvy János dr. egyet, tanár) közleménye A fogamzásgátlás írta: ZELENKA LAJOS dr. A fogamzásgátlás (a továbbiakban: f. g.) a születésszabályozás legelterjedtebb és a legtöbb államban egyedül megengedett módja, úgyhogy tágabb értelmezésben a két fogalmat szinte azonosnak veszik. Hazánkban csak az utolsó néhány évben merült fel a születésszabályozás szükségessége, de éppen a f. g. módszerek elégtelen elterjedtsége és a rendelkezésre álló eszközök és szerek hiányában a születésszabályozásnak jóval kockázatosabb módszereit, a terhességmegszakítást és a sterilizálást is széles körben alkalmazzuk. A születések számának korlátozására irányuló törekvés sok ezer éves múltra tekint vissza (Himes). Az elemi csapásoktól sújtott emberiséget járványok, háborúk stb. is ritkították, mégis igénybe vettek magzatelhajtó beavatkozásokat és elterjedt volt a magzatölés is. A jelenleg is élő primitív népek életének tanulmányozása is ezt igazolja. Bár a szaporodásnak a közösüléssel való okozati kapcsolata sokáig ismeretlen maradt a primitív ember előtt, bizonyos, hogy részben mágikus, részben — hosszas próbálkozások útján nyert tapasztalatok alapján — rationális módszereket is (pl. coitus interruptust) alkalmaztak f. g. céljából. Érdekes adatokat lehet találni a régi egyiptomi kultúra írásos maradványaiban (i. e. 1800— 1300 évekből), továbbá a Bibliában és a Talmudban is, melyekből kiderül, hogy többféle f. g. módszert is ismertek és gyakoroltak a régi kultúrnépek, bár valószínű, hogy csak egészen szórványosan folyamodtak hozzájuk. Még több adat van a régi görög és római írók és orvosok írásaiban. Ez utóbbiak közül elsősorban Soranus (i. u. 98—138) emelhető ki. ,,Gynaecologiá”-jában különféle adstringensekkel való hüvelyöblítést és sokféle összetételű suppositoriumot ismertet. A f. g.-t már orvosi javallat alapján, az előző terhességek és szülések kedvezőtlen tapasztalatai miatt megelőzésképpen ajánlja. Érdekes végigkísérni a f. g. történelmének további adatait is és megismerni azt a sokféle — többségében mágikus — módszert, melyeket a különböző népek évszázadokon át (sok helyen még napjainkban is) alkalmaznak. Ezekre természetesen nem térhetünk ki részletesen. Nagy változást jelentett a f. g. történelmében az orvosi ismeretek gyarapodása és a múlt század elején kezdődő s egyre fokozódóindusztrializálódás. Míg a f. g. orvosi szempontjai már a régebbi korszakokban is felmerültek, a születésszabályozás szociális és gazdasági szükségességének gondolata csak a XIX. sz. elején, Malthus tanainak alapján jelentkezik először. Innen számíthatjuk nagyjában a születésszabályozásnak („birth control”), mint társadalmi mozgalomnak is a kezdetét. Erre az időre esik ui. a londoni Francis Place és valamivel később Richard Carlile írásainak megjelenése. Ezek a szerzők röpiratszerű nyomtatványaikban a malthusi tanok alapján a Malthus által egyedül erkölcsösnek mondott abstinentia helyett többféle anticoncipiens módszert is ajánlottak a széles néprétegek használatára. A születésszabályozás igazi mozgalmi szerve, a „Neo malthusianus Liga” azonban csak 1877-ben alakult meg Angliában. A következő évtizedekben továbbra is Angliából irányították a mozgalmat, mely a századforduló éveiben különösen hathatós támogatást kapott a feminista mozgalomtól. Észak-Amerikában R. D. Owen és Charles Knowlton könyveinek megjelenése (1830— 1832) jelzi a mozgalom megindulásának kezdetét. Az angolszász országokból az eszme utat talált más államokba is, és mindenfelé társadalmi szervezet