Orvosi Hetilap, 1958. április (99. évfolyam, 14-17. szám)

1958-04-06 / 14. szám - TOVÁBBKÉPZÉS - Zelenka Lajos: A fogamzásgátlás

ALAPÍTOTTA: MARKUSOVSZKY LAJOS 1­857 -BEN AZ ORVOS-EGÉSZSÉGÜGYI SZAKSZERVEZET HIVATALOS SZAKLAPJA Felelős szerkesztő: TRENCSÉNI TIBOR DR. Szerkesztő: BRAUN PÁL DR. XCIX. ÉVFOLYAM 14. SZÁM 1­958. ÁPRILIS 6. Szerkesztőség: Budapest V. Nádor u. 32. 1. Telefon: 121—804, ha nem felel: 122—765. Kiadóhivatal: Medicina Egészségügyi Könyvkiadó, Budapest V. Beloiannisz u. 8. M. N. B. egyszámlaszám : 91.915, 272—48. ORVOSI HETILAP _________________TOVÁBBKÉPZÉS__________________ A Szegedi Orvostudományi Egyetem Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának (igazgató: Batizfalvy János dr. egyet­, tanár) közleménye A fogamzásgátlás írta: ZELENKA LAJOS dr. A fogamzásgátlás (a továbbiakban: f. g.) a szü­letésszabályozás legelterjedtebb és a legtöbb állam­ban egyedül megengedett módja, úgyhogy tágabb értelmezésben a két fogalmat szinte azonosnak veszik. Hazánkban csak az utolsó néhány évben merült fel a születésszabályozás szükségessége, de éppen a f. g. módszerek elégtelen elterjedtsége és a rendelkezésre álló eszközök és szerek hiányában a születésszabályozásnak jóval kockázatosabb mód­szereit, a terhességmegszakítást és a sterilizálást is széles körben alkalmazzuk. A születések számának korlátozására irányuló törekvés sok ezer éves múltra tekint vissza (Himes). Az elemi csapásoktól sújtott emberisé­get járványok, háborúk stb. is ritkították, mégis igénybe vettek magzatelhajtó beavatkozásokat és el­terjedt volt a magzatölés is. A jelenleg is élő primi­tív népek életének­ tanulmányozása is ezt igazolja. Bár a szaporodásnak a közösüléssel való okozati kapcsolata sokáig ismeretlen maradt a primitív ember előtt, bizonyos, hogy részben mágikus, rész­ben — hosszas próbálkozások útján nyert tapasz­talatok alapján — rationális módszereket is (pl. coitus interruptust) alkalmaztak f. g. céljából. Érdekes adatokat lehet találni a régi egyip­tomi kultúra írásos maradványaiban (i. e. 1800— 1300 évekből), továbbá a Bibliában és a Talm­ud­­ban is, melyekből kiderül, hogy többféle f. g. mód­szert is ismertek és gyakoroltak a régi kultúr­­népek, bár valószínű, hogy csak egészen szórványo­san folyamodtak hozzájuk. Még több adat van a régi görög és római írók és orvosok írásaiban. Ez utóbbiak közül elsősorban Soranus (i. u. 98—138) emelhető ki. ,,Gynaecologiá”-jában különféle adstringensekkel való hüvelyöblítést és sokféle összetételű suppositoriumot ismertet. A f. g.-t már orvosi javallat alapján, az előző terhességek és szü­lések kedvezőtlen tapasztalatai miatt megelőzés­képpen ajánlja. Érdekes végigkísérni a f. g. történelmének további adatait is és megismerni azt a sokféle — többségében mágikus — módszert, melyeket a kü­lönböző népek évszázadokon át (sok helyen még napjainkban is) alkalmaznak. Ezekre természete­sen nem térhetünk ki részletesen. Nagy változást jelentett a f. g. történelmében az orvosi ismeretek gyarapodása és a múlt század elején kezdődő s egyre fokozódó­­indusztrializálódás. Míg a f. g. or­vosi szempontjai már a régebbi korszakokban is­­ felmerültek, a születésszabályozás szociális és gaz­dasági szükségességének gondolata csak a XIX. sz. elején, Malthus tanainak alapján jelentkezik elő­ször. Innen számíthatjuk nagyjában a születés­szabályozásnak („birth control”), mint társadalmi mozgalomnak is a kezdetét. Erre az időre esik ui. a londoni Francis Place és valamivel később Richard Carlile írásainak megjelenése. Ezek a szer­zők röpiratszerű nyomtatványaikban a malthusi tanok alapján a Malthus által egyedül erkölcsös­nek mondott abstinentia helyett többféle anti­­concipiens módszert is ajánlottak a széles népréte­gek használatára. A születésszabályozás igazi moz­galmi szerve, a „Neo­ malthusianus Liga” azonban csak 1877-ben alakult meg Angliában. A követ­kező évtizedekben továbbra is Angliából irányítot­ták a mozgalmat, mely a századforduló éveiben különösen hathatós támogatást kapott a feminista mozgalomtól. Észak-Amerikában R. D. Owen és Charles Knowlton könyveinek megjelenése (1830— 1832) jelzi a mozgalom megindulásának kezdetét. Az angolszász országokból az eszme utat talált más államokba is, és mindenfelé társadalmi szervezet

Next