Orvosi Hetilap, 1986. november (127. évfolyam, 44-48. szám)

1986-11-02 / 44. szám - Leövey András: November 7. Gondolatok az orvos és a beteg kapcsolatáról

November 7 Gondolatok az orvos és a beteg kapcsolatáról 69 esztendő telt el azóta, hogy a nagy októbe­ri szocialista forradalom új fejezetet nyitott az emberiség történetében. Magasztos eszméi között a kizsákmányolás elleni küzdelem mellett ott sze­repel a harc a szegénység, az elmaradottság és a betegségek ellen is. Ez utóbbihoz, a beteg ember gyógyításához szükséges az orvos, az egészségügy­i és a megváltozott társadalom egésze is. Csakis ezek szüntelen erőfeszítésével, kölcsönös se­gítségével és együttműködésével lehet e harc valóban eredményes. Megemlékezésemben — a teljesség igénye nélkül — az orvos— beteg kapcsolatának néhány időszerű kér­dését szeretném röviden felvillantani, mint olyat, mely a gyógyítás folyamatának egy korántsem el­hanyagolható, de ellentmondásoktól terhes, s ép­pen ezért sokat vitatott láncszemét képezi. Azzal a közhellyel kell kezdenem, hogy az or­vostudomány legutóbbi négy évtizedes fejlődése mindenekelőtt a technika haladásának köszönhető. Kérdés, hogy ez a rendkívül gyors haladás hogyan tükröződik az orvos-beteg kapcsolatában? Végső­soron ugyanis a tudományos eredmények azért születnek, hogy annak a beteg hasznát lássa. Ma, amikor a rendkívül széles diagnosztikus fegyver­tár megkönnyíti az orvos munkáját, úgy tűnhet, hogy ezzel párhuzamosan csökken a felelőssége is, hisz sok laboratóriumi és egyéb műszeres vizsgá­lati lelettel támaszthatja alá a diagnózist. Ez azon­ban csak a felület, a tények egyik oldala, mert egyéb vonatkozásokban jelentősen megnőtt és változott az orvos felelőssége. Gondoljunk arra, hogy adott esetben élet-halál kérdésről kell pilla­natok alatt döntenie, pl. a reszuszcitáció esetében. Nem könnyebb a helyzete a krízis-intervenciós, az intenzív terápiás osztályokon dolgozóknak, il­letve az anaesthesiológusoknak sem. De az egyre szaporodó invazív vizsgálatok elvégzése is foko­zódó felelősséget jelent az orvos számára, amikor azok rizikótényezőit és várható hasznát kell mér­legre tennie. A ma orvosa ugyanis — ha a beteg érdekében előbbre akar lépni — már nem képes sem a kórismézés, sem a gyógykezelés bonyolult folyamatában a primum nil nocere elv maradék­talan betartására, s mutatis mutandis egyre in­kább kénytelen a non primum non nocere gya­korlat rögös, de sokszor elkerülhetetlen és egyre felelősségteljesebb útjain haladni. Az orvos fele­lőssége és dilemmája tehát rendkívül nagy. Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy az új kö­rülmények között tulajdonképpen mi a helyes, mi a teendő? Ki a jó, az ideális orvos? A „jó öreg há­ziorvos bácsi”, akinek egyik alapvető célja, hogy megteremtse az ember—ember, ill. az orvos— beteg közötti helyes, harmonikus kapcsolatot, avagy a technokrata orvos, aki a diagnosztika és terápia egyre szélesebb merítésének minden lehe­tőségét igyekszik maximálisan kihasználni; erre koncentrál, erre építi tevékenységét, de ugyan­akkor a beteg szubjektívuma háttérbe szorul. Az előbbi, bár a nosztalgiája állandóan kísért, ma már nem valósítható meg eredeti formájában, s talán nem is szükséges, mintogy a „háziorvos mentalitás” részben kompenzáló tényezője is volt annak, amit a tegnap kollégája — sokkal gyak­rabban, mint a máé — nem tudott megtenni a beteg gyógyulása érdekében. Az ő prakszisában még sokkal fokozottabban érvényesült Claude Bernard mélyenszántó gondolata: „Az orvoslás olyan művészet, amelynek során olykor gyógyí­tunk, gyakran enyhítünk, de legalább vigaszta­lunk.” A technokrata orvostípus viszont elkerül­hetetlenül diszharmonikussá teszi az orvos—beteg kapcsolatát, sőt egyértelműen e kapcsolat elide­genedése felé halad. Ennek igen sok összetevője van, amelyek közül idézzünk fel néhányat. A gyó­gyító apparátus manapság a beteget igen sokszor személytelen esetté zsugorítja. A beteg ember tu­lajdonképpen a sok specialista kezében kárassá válik, csökkentve a munka humánus ihletését. Sajnos világjelenség az is, hogy egyre több orvos kezd hasonlítni a közlekedési rendőrre, aki tulaj­donképpen csak elirányít, de a problémát maga nem oldja meg, még akkor sem, ha ezt megtehet­né. Ennek következménye a sok felesleges küldöz­getés és adminisztráció, a várakozás, az idővesz­tés és a személytelen üresjárat, ami a betegek egy részét visszariasztja és bizalmatlanságot szül ben­nük. Modern kifejezéssel élve: romlik a „comp­­liance”-ük. A beteg igénye viszont változatlan és világos. Ugyanazt akarja, mint 100 évvel ez­előtt: meg akar gyógyulni, s ehhez a segítséget az orvosától várja. Változatlanul igényli, hogy törőd­jenek vele, s az orvosban olyan embert szeretne látni, akiben teljes mértékig megbízhat, akinek mindent elmondhat, s akire rábízhatja az életét. Ezzel szemben mi a gyakorlat? A ma orvosa — ko­runk betegségeként — állandó időhiánnyal küzd. Nem ér rá, hajszolja magát, vagy a körülmények hajszolják. A fix fizetésen túl pénzre van szüksé­ge, fáradt, ingerlékeny, idővel elfásul, s csökken a beteg ember iránti empátiája. A szakmáját sze­rető, lelkiismeretes orvost állandó feszültségben, stresszben tartja az egyre növekvő szakmai in­formációáradat is, amelyet gyakran nincs is ide­je, vagy lehetősége követni, következésképp úgy érzi, lemarad, nem tud lépést tartani a kor nö­vekvő kívánalmaival. Az említettek mellett ezért is ideges és feszült, ami óhatatlanul visszahat a be­teggel való interperszonális kapcsolatára. Szeren­csére ez nem általános, de az ilyen jellegű tenden­cia sajnos fokozódik. Az ilyen orvos már csak a betegséget, nem pedig magát a beteg embert /'"Ч akarja és képes meggyógyítani. ШГ Általában hajlamosak vagyunk arra, hogy az­­ egészségügy állapotát pusztán az orvos viselje- 2667

Next