Ózdi Vasas, 1964 (7. évfolyam, 1-52. szám)
1964-01-04 / 1. szám
I Wftp bn aderiefi, egyesülstek! Az Ózdi Kohászati Üzemek MSZMP bizottságának hetilapja VII. évfolyam, L szám. Ara: 50 filler. lf)64. január 4. Impozáns, de csak messziről komoly összegeket fordít tiltanunk minden területen a korszerű, az igényeket messzemenően kielégítő üzembiztos munkahelyek létesítésére. Olyan helyeket létesít, hogy az ott dolgozók nyugodt, lelkiismeretes munkát végezhessenek. Nem áll ez a földgázfogadó állomásra minden tekintetben. A megtervezett épület gázházi része nagyon nyitott és ez azt eredményezi, hogy a csővezeték rendszer redukáló és kézi állítású szelepek ki vannak téve a hidegebb idő beálltával az elfagyás veszélyének. Nem tudom megérteni, hogy a gázháznak miért nem tervezték mind a négy oldalát zárttá, holott az épület kupolájában meg van az előforduló gázszivárgás elvezetéséhez, szükséges szellőztetés lehnetősége. Még alig léptünk a tél küszöbén át, és máris van elfagyás. Mi lesz mínusz 13—20 foknál? Mi lesz ha kimarad a sűrített levegő és a kéziállítású szelepek ki és lezárásával kell a megfelelő nyomást tartanunk, mert a redukáló szelep nem fog működni. Ki biztosítja az itt dolgozók IC0 százalékos balesetmentességét, ha a munkahely korcsolyapályává alakul át. A tervezők ugyanis úgy oldották meg a kondenz víz elvezetését, hogy több víz megy a gázházba, mint a gyűjtőhelyre. Hol van itt a tervezők és beruházók felelőssége Szerintem a mutatkozó megtakarítás, ami a fa be nem építéséből adódik, csak látszólagos, mert olyan károkat okozhat, amit egész népgazdasági termelésünk megérezhet. Mészáros István Földgázfogadó állomás Eredményesen zártuk az 1903-as esztendőt Sikerrel jártak azok az intézkedések, amelyek időben, a negyedik negyedév elején, „intézkedési terv” formájában kerültek foganatosításra. Elmondhatjuk, hogy a negyedik negyedév a tételes teljesítés jegyében telt el. A nagyolvasztómű és az acélmű átérezve a célul tűzött tételes teljesítési törekvéseket, programszerű acéladagok biztosításával segítette a hengerműveket. A durvahengermű lemezsorozata behozta a harmadik negyedév végén fennálló hátralékát, a blokksorozat pedig biztosította a kész sorok — köztük a finomhengermű — féltermék ellátását. A finomhengermű sorozatai a jelentős exportgyártás mellett is biztosítani tudták a rendeléseken szereplő szelvények eredményes kihengerlését. A kikészítő üzemrészek közül főleg a durvahengermű jeleskedett a tételes teljesítés érdekében. A finomhengermű kikészítő részlege létszámhiánnyal küzdött ugyan, de a megtett intézkedések segítségével eleget tett feladatának. Külön ki kell emelni a különleges kikészítést igénylő nagymennyiségű export és egyéb kiemelt rendelések teljesítését. A kiszállító részlegek lépést tudtak tartani a kikészítő üzentekkel, minek következtében általában egyenletesnek menő ható az 1963 negyedik negyedévi kiszállítási munkájuk. A közlekedési üzemek dolgozói a kocsi-csereidők csökkentésével, és az időben, kocsibiztosításokkal járultak hozzá a tételes szállítási kötelezettségek teljesítéséhez. A társüzemek — mint az energia-szolgáltatás, a központi karbantartás és a tűzállóanyaggyár gyárrészegek — kollektívái ugyancsak derekas munkát végeztek a főosztályok és osztályok dolgozóival együttesen, s kitűzött feladatok megoldásában. T. T. Az elmúlt év utolsó negyedében vállalatunk fizikai, műszaki és adminisztratív dolgozóinak együttműködése meghozta gyümölcsét. A 63-as év végére, a KGM Vaskohászati Igazgatóság által kitűzött 3000 tonnás tételes teljesítési szintet az előzetes számok alapján teljesítettük. Riport vonatkozásban — ■ugyancsak az előzetes számok szerint — a tervet túlteljesítettük. Kiszállítottunk a Német Demokratikus Köztársaság részére 4019 tonna bugát valamint a Csehszlovák Szocialista Köztársaság felé 6694 tonna öntőcset is. A kooperáló vállalatok, Salgótarján, Borsodnádasd, Csepel, December 4. Drótmű felé hengerelzáró tervünket ütemesen teljesítettük. Már két kemencénél tértek át a földgáztüzelésre Az elmúlt évben öt új Maerz kemencénél kapcsolták be a földgázzal történő olajporlasztást. Az elmúlt héten újabb két kemencénél tértek át erre a módszerre. Ennek következtében kevesebb fűtőolajat kell felhasználni az acélgyártáshoz. A megtakarított fűtőolajat más üzemrészeknél használják fel, ami viszont komoly szénmegtakarítást jelent végső fokon. A Beruházási Főosztály az Acélmű műszaki és fizikai dolgozói, a Műszerészüzemt, valamint az Energiagazdálkodási Főosztály tüzeléstechnikai részleg 8 napon át igen kemény munkát fejtett ki, hogy biztosítsák a földgáz-tüzelésre való átállást és az ezzel kapcsolatos üzemkiesést a minimálisra csökkentsék. Jó munkájuk eredményeképpen, december 29-től a IV. és az V. számú Maerz-kemencék már földgáz-olaj tüzeléssel üzemelnek. Hólabdázás. December 21-i számunkban másodízben foglalkoztunk az energiafelhasználás terén fennálló hiányosságokkal. Sajnos a cikk megjelenése óta semmi különösebb javulás nem mutatkozik. Azaz dehogy! Mégis csak történt valami. A Lakótelepkezelőség vezetője, Kolozsvári József elvtárs meghívott a cikkel kapcsolatosan egy vitára. Elmondta, hogy egyetért az energiafelhasználás ellenőrzésének szükségességével. Egyetért, azonban azzal nem, miért az ő vezetése alatt álló üzemre terelik a felelősséget, amikor nekik a cikkben említett vezetőkhez semmi közük. Elmndta, hogy a lakótelep lakásait valóban ők kezelik, a középületeket és megözelítő csőhálózatot már nm. Ennek tudatában Billa társat, a művezetőt mégis megbízta még október 1-én gőzcsövek kijavításával, ennek folytán 50 fm csőszetéket cseréltek ki az ITH otthon udvarán. Deember 19-én pedigazon .tapon jártunk a kertészet virágházai mellett és akkor rossz kondenzedényeket tankon ki kicserélték a kertészet két hibás kondenzedényét is. Választ adott Kolozsvári elvtárs a tekepálya melletti csőszakadásra is. De szerinte ez sem tartozik hozzá, mert az az MHS helyiségek fűtését biztosítja. Ennek ellenére a cserepecésit is a lakótelepkezelőség dolgozói javították ki. Hivatkozik még Kolozsvári elvtárs arra is, hogy október 1-től nem rendelkeznek szakipari dolgozókkal, mert át kellett adni az Építménykarbantartó Vállalat részére. Most már felvetődik a kérdés, kihez, melyiküzemhez, melyik szervhez tartoznak az említett gőzvezetékek. Joggal tehetjük fel a kérdést, vajon hová fog vezetni az ilyen ,,hólabdázás”. A lakótelep most még kijavította a hibákat, de a jövőben már nem tudja megtenni, mert sem szakembere, sem rendelkezése nem lehet a vezetékek felett. A gőz pedig elszökik a hibás csövekből, a gyári gépekből és eloszlik a fejünk fölött, a gyár fölött, a levésőben. Jó lenne, hogy ha az illetékesek mihamarább eldöntenék, kinek a hatáskörébe tartoznak a vezetékek, s ezt írásban, utasításban közölnék is az üzemegységekkel. — vineze — Fotó: Sotkovszky A vidám szilveszter után: Jelentések az első műszakról Túlvagyunk már az ...’év búcsúztatásán és az újév köszöntésén. A vidám' és' kéllemes szilveszter után megkezdődtek a dolgos hétköznapok. Kétnapos szünet után forgásba lendültek a hengerművek görgői is. A csütörtöki műszak már teljes létszámmal indult be. — Hiányzás, kimaradás, későn jövés? — Nem vettük észre, hogy szilveszter volt — mondotta Ydriné félistárá,á , tribunVieni geria helyettes vezetőjé. Csaknem kivétel nélkül valamennyi dolgozónk bejött.’Igazolatlan távolmaradónk most sem volt több, mint más Парскоп. És ami fontos, így jókedvvel, kipihenten láttunk munkához. — Azaz egy kis probléma mégis csak akadt, "az abroncssoron egy kis üzemzavarral kezdődött a műszak. — Mi újság a kohóknál ? — – tettük fel a következő kérdést Horváth János elvtársnak, a kohógyárrészleg vezetőjének. — Nálunk nem volt ünnepi szünet. Négy kohóval dolgoztunk és az év első napjának eredménye egyezerháromizált tonna Ennyit csapoltunk, ami igen jó teljesítménynek számít. Különösen ha figyelembe vesszük, hogy a negyedik kohó még most van felfutás alatt. — Kimaradással, későn jő■ Véssél: mi a helyzet? — Valamennyi dolgozónk fegyelmezetten, pontosan bejött a műszak kezdésre. Mi történt яж acélmőben? Az acélmű dolgozói 1961. január 1-re teljesítették az éves tervüket, így az újévet ők is tiszta lappal kezdhették. — Az első negyedévi terveinknek megfelelően láttunk munkához — mondotta Sotner elvtárs. — Bízunk benne, hogy ebben az évben is teljesíteni tudjuk a tervet. — Anyagkészletünk az elmúlt évekhez viszonyítva jónak mondható. A feltétel tehát biztosítva van. A lobbi már rajtunk múlik. Síkos az út, nagyobb a balesetveszély ____.• szirénázva szament° ouldott a Munkás utcán. A Gyújtó sarkán a Vöröshadsereg útra fordulva még nagyobb sebességre kapcsolt. A Cipó-hídnál lassítva fordult jobbra és a Sárfi-telepre vezető úton egészen a gyárkerítésig haladt. Itt emberek csoportosultak és amint a mentő megérkezett, sietve tettek fel egy err írért a fehér autóba. Eke Bélát, az acélműs TMK dolgozóját pár percen belül a rendelőintézet sebészeti osztályán vették kezelés alá: lábtörés, felső lábszár repedés, horzsolások, stb. — Ezer szerencse, könnyen az életébe kerülhetett volna — állapították meg. Igen. Eke Bélát csak egy hajszál választotta el attól, hogy darabokra nem szabdalták a mozdony kerekei. Munkahelyéről a Sárfi-telepre igyekezett. A telepre vezető kapun belépve, lába megcsúszott a fagyos havon és az arra haladó mozdonynak esett. A mozdony ellökte és a mozdony után következő koes v m nfeev 1 -1 métert VonSZot+nk tízevenesére a mozdony-személyzet észrevette és fékezett. Ez a földdörténet, de a tanidság- az Tykznrtv nagy. Fke Béla nem volt eléré óvatos és figyelmes az iránt, hogy még a tisztának látszó úton is eleshet az ember, hát még most a csúszós havon, jeges úton. Nem volt eléggé óvatos és ezért majdnem életével fizetett. Ha a mozdony csak egy másodperccel később ér oda, a megcsúszás következtében a sínekre esik és akkor a mozdony darabokra szabdalja. Nem ritka jelenség így télnek idején az óvatosságot nélkülözős közlekedésből adódó balesetek. Az utak síkosak, nehezebb a gyalogosnak és a járművel való közlekedés is. Nehezebb és ez nagyobb óvatosságra int. Egyesek mégis megfeledkeznek magukról. Mit sem törődve a veszéllyel, mozié járműre ugrálnak fel, s le, mintha ez olyan veszélytelenenne. tehet hogy egyszerkétszer sikerül, d»ez óvatlan nillan is és bekövetkezhet a tragédia. És ez senkinek nem éri mest. Az óvatosság» , persze több türelemre, a hétköznapok zajában kialakult rohanás lefév°7ósére, lassítására is int. ■'-fost 1z. ünnepek előtt mestм-’nnösen naiv volt a rohangálás. a bevásárlás miatt mindenki étlegen beszerezni az ündándévot, a vendégvárás kellékeit. Vz mind «mén és nemes dolog, de ezy percre sem szabad megfeledkezni önma-' gunkról, az óvatosabb közlekedésről. Jóllehet acsúszás, következtében nem esik minden ember a mozdony alá, de mégszerencsésebb esetben is érheti olyan baleset, amelynek káros kihatásait hordozhatja egész életén át. Persze nem elég csupán az embereknek egyenként jobban vigyázni. Az eddigieknél többet kell tenni a köztisztaságszerveinek is. Rendszeresen el kell takarítani a havat, sózni, homokozni a gyalogjárókat és síkos útszakaszokat. Tisztán tartani a vasúti űrszelvényeket, stb. Összegezve: « óvatosságával és a közösség erejének összefogásával csökkenteni tudjuk a síkos utak okozta balesetveszélyeket is. —N—G —— Balogh Sándor brigádja Balogh Sándor javító-karbantartó brigádja már több esetben bebizonyította, hogy rájuk mindig lehet számítani. 1963 utolsó hetében is egy ilyen gyors beavatkozásra volt szükség a részükről. A 3. számú baggerdaru hajtókar csapágya kiolvadt. A brigád, a tőle megszokott lendülettel és alapossággal látott munkához. A tervezett 16 óra helyett, 6 óra alatt javították ki, illetve helyezték üzemképes állapotba a darut.