Ózdi Vasas, 1969 (12. évfolyam, 1-52. szám)
1969-09-19 / 38. szám
VILACÉPROLETÁRJAI. EGYESÍtfeJETEK! Az Ózdi Kohászati Üzemek MSZMP bizottságának hetilapja XII. évfolyam, 38. szám. Ara 50 fillér 1969. szeptember 19. Még ma is van egyenlősdi Az szb tárgyalta a vállalati bérfejlesztést A legtöbb gyárrészleg jól hajtotta végre A jó szakmunkás legyen jólkereső is A középkáderek nem mernek differenciálni . Emlékezzünk vissza, 1969. áprilisában az szb, május 22- én a pártbizottság tárgyalta az éves bérfejlesztés témáját. Ezeken a tárgyalásokon egyértelműen hangzott el, hogy a vállalat 3 százalékos bérfejlesztését differenciáltan kell megvalósítani. A megfogalmazásból kiderült, hogy ennek a bérfejlesztésnek segíteni kell a vállalati nyereségtömeg növelését, politikai szemszögből kell vizsgálnia a bérkérdést és a fejlesztésnek messzemenően figyelembe kell venni az országos, nemzetgazdasági érdekeket. Az I. fél év letelte után a bér- és munkaügyi főosztály jelentésben számolt be az szb-nek a bérfejlesztés végrehajtásáról. A tapasztalat az, hogy a bérezési elvek helyesek, realizálásuk megtörtént, azaz a vállalat az elmúlt rövid időszakban az első lépéseket az elveknek megfelelően megtette. Valóban csak a kezdeti lépések történtek, teljes egészében nem sikerült a kitűzött elveket megvalósítani. A gyakorlatban nem valósult meg — csak részben — a nők és a fiatalok arányos bérfejlesztése. A differenciált bérezésnél visszahúzó erőnek mondhatjuk a megszokást. Az óvatosabb gazdálkodás miatt jelentkeztek béralapmegtakarítások. Az önállósággal gyárrészlegi szinten ugyan helyesen éltek, de nem mondható el ugyanez a középkáderekről. Több gyárrészlegnél jelentkezik az elaprózottság. Nem tudnak élni az új gazdaságirányítás adta lehetőségekkel, másutt bőségesen él még az egyenlősdi eljárás. Az I. fél évben a gyárrészlegek többsége mind a bérszínvonal, mind a létszámtervüket , betartotta, illetve kevesebbet használt fel a tervezettnél. Kismérvű túllépés csak a tűzállóanyaggyárnál mutatkozik. Vállalati szinten 1,79 millió forint bérszínvonalból számított béralap-megtakarítás jelentkezett. (Egy későbbi ellenőrző vizsgálatnál már javulás volt tapasztalható, amely bizonyítja, hogy a gyárrészlegek kezdeti óvatosságukat már feladták.) Betartották a gyárrészlegek az alapbérre, illetve a mozgóbérre jóváhagyott 60— 40 százalékos arányt. A tervezett alapbér-fejlesztést május 1-el csaknem valamennyi gyárrészleg felhasználta. Vállalati szinten ez a fejlesztés egy főre közel 18 fillér emelkedést jelent. Ebből a dolgozók 59,3 százaléka részesült. Az érintett munkavállalók tehát átlagosan 29 fillér alapbéremelést kaptak. Koncentrált alapbéremelést alkalmaztak a főosztályoknál, a közlekedési gyárrészlegnél. Elfogadhatóan oldották meg az energiaszolgáltatásnál és a központi karbantartásnál. Máshol teljesen elaprózzák ezt a fejlesztést és így az érintettek 61,5 százaléka csak 10—20 filléres órabéremelésben részesült. Leginkább az acélműnél és a durvahengerműnél tapasztalható az elaprózás. A megoldásnak ezzel a jellemzőjével nem lehet egyetérteni. A műszaki középkáderek nem mernek differenciálni. Nem merik megmondani X. Y.-nak, hogy rosszul dolgozik, csak bejár a gyárba, ne számítson órabéremelésre. Nem gondolnak arra, hogy ezzel ellenkező hatást váltanak ki, mint azt a párt- és a szakszervezeti bizottság megjelölte. A jól dolgozók olyan következtetést vonnak le az ilyen gyakorlatból, hogy nem is érdemes lelkes, odaadó munkát végezni, hiszen egyenlő elbírálásban részesíti a művezetés azzal, aki nemtörődöm módon dolgozik. Vagyis ezzel az egyenlősdivel éppen defenzív hatást erőszakolnak ki. Emlékezhetünk még Kádár elvtárs nemrégen elmondott szakmunkás jól kereső szavaira : „A jó legyen egyúttal szakmunkás is.” Ezt vizsgálva felvetődik egy másik kérdés is. Éppen ez az év bizonyítja, hogy vállalatunknál emelkedtek a társadalmi tulajdon sérelmére elkövetett lopások, lazaságok, a korábbi évekhez viszonyítva alaposan megnőtt a fegyelmezetlenség, növekedett a kimaradozók száma. Kontrasztként pedig növekedtek az órabéremelésekből adódó keresetek is, ha azt érdemelte a dolgozó, ha nem. A bérfejlesztés felhasználásának ez a módja apolitikus, erélyesen fel kell lépni ellene. A vállalatnál dolgozó nők és fiatalok, valamint az alkalmazottak bérfejlesztésére még visszatérünk. Vincze Zoltán : Dam javítók Kormos László brigádja a mágnesdarut javítja. Fotó: Mizerák Munkaverseny-felhívás A durvahengermű hengerüzem III. műszak pártalapszervezetének kommunistái és a műszak dolgozói az 1969. évi tervteljesítés jelenlegi szakaszában mutatkozó blokkson és bugasori lemaradás megszüntetése érdekében az év hátralevő időszakára felhívással fordulunk a társműszakok kommunistáihoz és a durvahengermű összes dolgozóihoz elhatározásunk maradéktalan végrehajtásáért. Bízva az üzemünkben kialakult jó kollektív munkaszellemben, a szocialista brigádok összefogásában és a cél eléréséhez nélkülözhetetlen összehangolt munkavégzésben, vállalásunkat a következőkben határoztuk meg. 1. A blokksori termelést 200 blokk /műszak átlagon tartjuk. 2. A finomhengerműi bugát 110 blokk/műszak átlagon tartjuk. 3. Az égett selejtet 0,04 százalék, a csavart selejtet 0,06 százalék és a bugasori selejtet 0,12 százalék alá csökkentjük. 4. A készsorozatok anyagellátását a blokksori többlettermelésből kívánjuk biztosítani. 5. Figyelmesebb munkavégzéssel, az üzemzavarok lecsökkentésével kívánjuk az üzemidők jobb kihasználását elérni. 6. A kitűzött feladatot minden dolgozónk balesetmentesen kívánja végrehajtani. BAKK JÁNOS alapszerv. titk. NAGY KALMAN főforr. PODOSZLÓ SÁNDOR KISZ-titk. LENGYEL LAJOS előheng. MARTIS KÁROLY gazd. vez. KOÓS PÉTER szaksz. biz. Jubilálók Szeptember 15-én, többségében őszülő hajú, kissé hajlott hátú dolgozók ülték körül a Hivatalház tanácstermének asztalát. A vállalat részéről Fürjes Emil vezérigazgató-helyettes elvtárs, valamint Molnár Lajos elvtárs, a szakszervezeti bizottság megbízásából méltatta a jubiláló törzsgárdatagok jó és eredményes munkáját. Negyvenéves jubileumi jutalomban részesültek: Antal József nagyalvasztómű, Gál Albert és Kovács László durvahengermű, Tompos Sándor finomhengermű, Bellér Lajos, Czene Papp József közlekedés, valamint Hercsik Rezső tűzállóanyaggyári dolgozók. A közremd, a közbiztonság szolgálatában Szeptember 16-án tanácskoztak a város és a járás önkéntes rendőrei. Elmondták tapasztalataikat a közrend, a közbiztonság érdekében végzett munkájukról. Volt miről tanácskozniuk, hiszen ott láthatjuk őket a közúti közlekedés forgatagában, a rendezvények biztosításánál, őrködnek az objektumok, magánlakások környékén és védik a társadalmi tulajdont. Megkezdődött a főjavítás Hétfő reggel megkezdődött a finomhengerműi, finom- és gyorsdrótsor éves főjavítása. Ottjártunkkor még a bontási munkálatoknál tartottak. Amint arról Tóth Endre elvtárs, a gyárrészleg TMK-vezetője tájékoztatott, a különböző alkatrészkopások méreteit csak a bontások után ismerik meg. Példa erre a drótsori motolra vagy a Wirth egyengető előtti kiszolgáló berendezéseknél tapasztalt kopás, amely olyan méretű, amilyenre nem számítottak. Most az alkatrészek egy részét kicserélik, illetve feltöltő hegesztéssel és kézi megmunkálással javítják ki. Évek óta visszatérő probléma, hogy egy-egy daru javításánál nem áll rendelkezésünkre az alkatrészek cseréjéhez a megfelelő segédeszköz. A biztonságos munkavégzés megköveteli, hogy a tetőszerkezet merevítő gerendájára emelőszerkezetet függeszteni tilos. Valahogy pedig meg kell oldani a közel egytonnás alkatrészek le- és felszállítását. Ha erre a célra minden alkalommal állványt készítenek, akkor a daru javítási ideje nagyon megnövekszik. Már többször próbálkoztak egy állandó állvány elkészítésének a megrendelésével, de kivitelező vagy éppen a beruházás hiánya miatt mindig elmaradt. A TMK vezetői és dolgozói örömmel fogadnák, ha ez a probléma mielőbb megoldódna. Ma délután 13 órától 17 óráig nagy munka vár az energiaszolgáltatás villanyszerelőire. Most kerül sor a 42-ről 50 Hz-re való átállás egy szakaszának elvégzésére. Ez azt jelenti, hogy a jelzett időben a durvahengerműben — kivétel az abroncssor — teljes áramszünet lesz. Vl-osi kor-Az átállás után a VIII-as, IX-es számú mánypadok, valamint öt darab hengercserélő daru 50 HZ-vel fog működni. Ezután a kormánypadok közül már csak három marad 42 HZ-n. Fábián János, a munkálatok irányítója elmondotta, mindent elkövetnek, hogy a rendelkezésükre álló négy óra alatt a lehető legjobban megoldják a nem mindennapos feladatot. Tóth elvtárs elismeréssel szólt arról a segítségről, amelyet a durvahengerműi villamos karbantartás nyújtott a gyárrészleghez. Jelenleg hiánycikk az E. S. 100-as típusú NDK gyártmányú kapcsoló és más villamos berendezés is. Kónya Sándor, a karbantartás vezetője, átérezve a főjavítás fontosságát, a hiányzó alkatrészeket biztosította részükre. A munkaterületeken a dolgozók hangulata bizakodó, ígérik, hogy — mint a korábbi főjavításoknál — jó munkájukra most is lehet számítani. / ■— tidák — Megbontották a görgősort is.