Pajtás, 1950 (5. évfolyam, 1-30. szám)
1950-01-01 / 1. szám
* A szovjet pionírok tapasztalatai nagy segítséget jelentenek úttörő-munkánk- ban. Magatartásban, tanulásban, szórakozásban példaképnek tetntjük őket és felhasználjuk bevált módszereiket. A Szovjetunió pionírjai kedvenc tantárgyaik elmélyítésére szakköröket alakítottak, ahol tudományos munkát végeznek. Az állam gyakran komoly feladatokkal bízza meg ezeket a szakköröket. Könyvtárat, műszereket, mindenfajta segítséget nyújtanak a szovjet iskolák pionírjainak. Sztálin elvtárs születésnapján indultak meg a mi hazánkban ezek a tudományos művelődést segítő szakkörök, hogy alátámaszthassák induló ötéves tervünk követeléseit a kiváló szakképesítést, a sokoldalú, tudományos műveltségű új ifjúságot. A jelenléti íven mind több név sorakozik. Itt vannak az V. kerület valamennyi csapatának küldöttei. Nagyon büszkék, hogy a természettudományi szakkör első tagjai. Sokan már jegyzetfüzetet is hoztak magukkal és most kikészítik a padra. Hiszen a biológia professzora, Rapaics Rajmund fog előadást tartani. Mikor megjelenik egyszerű, sötétruhás alakja a katedrán, izgatottan összesúg a leendő szakkör: — Az ország egyik legfontosabb embere . . És a professzor komolyan és nyugodtan beszélni kezd : „A mi világnézetünk a természettudományon alapszik. Én biológus vagyok. A biológia a növények és állatok természetének megismerése. A gyakorlatban annyit jelent, hogy ez a tudás képessé teszi az embert arra, hogy a természetet átalakítsa és saját boldogulására felhasználja. Az emberiség 10.000 évvel ezelőtt kezdte a növénytermesztést és az állattenyésztést. Ez magával hozta az átalakításukat is, anélkül, hogy tudatos lett volna. Ahogy azután fejlődött az ember és termelő eszközei, úgy vált tudatossá ez az átalakítani akarás. Ezen alapszik a szocialista mezőgazdaság. Ez a kulcsa a mezőgazdasági termelés fokozásának A Szovjetunió nagy tudósai alapozták meg munkánkat. Timirjazev dolgozta ki a természet átalakításának elméletét. Williams a talajkiéatással foglalkozott és megismerte az egyes talajrétegek tulajdonságait. Micsurin a gyümölcstermesztés tudományának úttörője és az ő tanítványa Liszenkó, aki a gabonafajták termesztésének fejlődésével foglalkozik. Ha majd az én nemzedékem után ti kerültök az élre, akkor is bőséges munka vár rátok és nagyon sok szakemberre lesz szükség. A szakmát sohasem lehet elég korán elkezdeni. Ezért lényeges és fontos a most elinduló szakosítás. Kívánom, hogy ti, akik most elsők vagytok, minőségben is elsők tudjatok maradni, akkor is, ha már sok természettudományos szakkör lesz az országban.“ Brenner pajtás az első padban ül. Fehér ingén a tegnap kaopott vörös nyakkendő. Most kilép az asztalhoz és üdvözli a megalakuló szakkört. „Ifjú micsurinisták! Nekünk célunk a nagy Szovjetuniótól nyert tapasztalatok magyar talajba ültetése, a szovjet mezőgazdaság hatalmas eredményeinek hasznosítása Amikor köszönetet mondok pajtásaim nevében vezetőinknek, hogy hozzásegítenek bennünket a tudományos gondolkozás megismeréséhez, ígérjük, hogy minden erőnkkel azon leszünk, hogy ez a szép és jelentős mozgalom hatalmas mozgalommá fejlődjék, hogy méltók legyünk a megtisztelő név viseléséhez: Ifjú micsurinisták!" Egymás után emelkednek fel a karok, hogy a professzornak kérdéseket tehessenek fel, éi válaszol mindegyikre. Az ifjú micsurinistákban lobog az érdeklődés. Jövő héten a Természettudományos Társulat előadásán vesznek részt és újév után megkezdik az igazi, komoly tudományos munkát. A Hermina úti általános iskolában 50 úttörő figyeli az előadó Bogsch László szavait. Izgalmasabb ez, az eddig olvasott legizgalmasabb könyvnél is. Most éppen a Föld keletkezéséről beszél. Szavai nyomán kibontakozik a múlt, érthetővé válik előttünk sok minden, amit eddig homály takart. Az úttörők nagy tapssal köszönik meg a szép előadást. Máris kezek emelkednek a levegőbe, kérdésekkel árasztják el az előadót. Kácser Ági azt kérdezi, honnan tudjuk, hogy régen olyan hatalmas állatok léteztek. Gergelics Ágnes arra kiváncsi, hogyan hűlt ki az izzó földgolyó. Tomepk Miklós azt szeretné tudni, hogyan születtek a vulkánok. A válaszok tisztázzák a vitás kérdéseket is. Megtudjuk, hogy a vulkánok a föld izzó magvának kitörései. A mammutok kortársai voltak az első embernek, jóval nagyobbak voltak az elefántoknál. Beszélt az előadó az ember fejlődéséről is, aki most fejlődésének új, szebb szakaszába lépett. Lerázza rabságát és még a természeten is úrrá lesz. Szebb és igazibb életet épít a régi helyén. ♦ , Gróf András, az I. József Attila csapat Partizán Örséből így ír szakkörük megalakulásáról : Adob utcai iskolába járunk. Néhány nappal ezelőtt a csapatvezető pajtás közölte velünk, hogy nemsokára megindul kerületünkben a matematikai szakkör, ahová a csapat hármunkat jelölt. Összedugtuk leendő szakkörösök a fejünket és tanácskoztunk. Mi lesz ez? Itt is lesz feleltetés? Nem lenne jobb el se menni? Elég a drukkolásból az iskolában is! Végül mégis elhatároztuk, hogy kipróbáljuk, milyen a szakkör, hátha nem is lesz rossz Elérkezett, az idő. Együtt mentünk el a dohányutcai iskolába, ahol barátságos, csinosan dekorált terem fogadott bennünket. Izgatottan vártuk a kezdést. Nemsokára meg is érkezett a szakkörvezető pajtás és megnyitotta a szakkört. Megnyitó beszédében érdekes példákat sorolt fel a szovjet pionírok szakköreiről. Elmondta, hogy voltak olyan szovjet pionírok, akik egész évben készültek a földrajzi szakkörben, és nyáron kiutaztak egy sivatagba, ahol szakköri munkájuk eredményeképpen komoly tudományos megfigyeléseket szereztek. Ilyen szakköröknek kell a mienknek is lenni, hogy itt lelkes munkával jobban képezhessük magunkat, hogy nagyobb tudásunkkal a szocializmust építő társadalom méltó tagjává váljunk. Ezzel hivatalosan véget is ért a szakköri megnyitó, de egyik pajtásunk kérésére a tanár pajtás bejött velünk egy másik üres osztályba beszélgetni. De nem úgy, ahogy az iskolában feleltetnek, hanem szabadon és barátságosan megvitattuk matematikai problémáinkat, melyekről az iskolában nincsen szó. Érdekes feladatoknak kerestük a megoldását és magyarázatát. Többek közt: lehetne-e olyan dominón játszani, melyben mindössze az 1, a 2 és a három szám szerepel. Végül is hosszas kísérletezés után beláttuk, hogy ez lehetetlen. Megmutatta nekünk számokban is, hogy milyen kicsi az atom és milyen hatalmas energiaforrás van benne. Ezzel kapcsolatban szó került Davidov mérnök gigászi tervére, az Ob és Jenyiszej folyók irányának megváltoztatására is, mely egy csapásra megváltoztathatja a Kara-Kum sivatag képét. Az érdekes beszélgetés alatt észre sem vettük, hogy elmúlt az idő. Már este volt, amikor lelkesen hazafelé indultunk. Arra gondoltam, hogy ezt a beszélgetést, ezt a szakkört is népi demokráciánknak köszönhetjük, mert a múltban el sem volt képzelhető, hogy egyetemi tanár és kis diákok között ilyen beszélgetés alakulhasson ki. • Sok sikert és jó munkát kívánunk a megalakult szakköröknek és várjuk mielőbb a munkáról szóló híreiteket , OL NYERT 9 .