Pajtás, 1952 (7. évfolyam, 1-53. szám)
1952-01-09 / 2. szám
„Mint a gyors fecskék — úgy röpültek a napok” — írja egy gárdista, a csillebérci tanfolyam egyik részvevője. Valamennyien így érezték, ha nem is fejezték ki a gondolatukat ilyen költőien. A közös élmények felejthetetlenné tették ezeket a napokat és örökre megpecsételték a falusi és városi pajtások barátságát. Beszéljenek ma naplók és jegyzetek a csapatgárdista hétről.★ A kevélynyeregi téli tábor naplójából: ... Már a délutáni kirándulás alatt új ötletünk támadt a szilveszteri esttel kapcsolatban. A tatabányai őrs és vezetőjük, meg én, sötétedéskor kisiettünk a Nagykevély legmagasabb pontjára és hatalmast máglyát raktunk. Ezzel visszasiettünk a táborba. Gyönyörű csillagos az ég, látni a Jánoshegyet, Budapest egy részét és néhány falut. Vacsora után megrendeztük a mi kis szilveszteri műsorunkat. Utána megkérdeztük, hogy kinek van kedve velünk tartani éjjel a Nagykevélyre? Tizenketten vállalkoztak rajtunk kívül az útra. Felkerekedtünk hát féltizenkettőkor egy liter petróleummal és épen éjfélkor már lobogott is a máglya a Nagykevély tetején. Szervezés nélkül csendült az ének: Nézd, tábortűz ég az éjben, Széthordja füstjét a szél... , Nem nehéz elképzelni a tűzfényben pirosló arcokat, a ragyogó szemeket és azt sem, hogy milyen ígérettel búcsúztak egymástól ilyen este után a pajtások. Bizonyos, hogy nem hiába írták fel egymás címét. Bizonyos, hogy hosszú levelekben fogják elmondani egymásnak további életük élményeit. A dombóvári megyei találkozó naplójából: Dudás Mihály véleménye a tanfolyamról: nagyon jó volt a tanfolyam, mert az egész vármegye gárdistái találkozhattak, hogy átadják egymásnak a tapasztalataikat. Hasznos segítség ez a csapatoknak. Ormossi Viktor pajtás ígéretet tett, hogy rajgyűlésen ismerteti a hallottakat, amint hazaér. Horváth Ibolya legfontosabb tapasztalata a munkatervek elkészítése volt. Hamar pótolja otthon az eddig elmulasztottakat és első dolga, hogy őrsével munkatervet készítsen. HETE A budapesti Szemere u utcai fiúiskola tanfolyamán elhatározták a pajtások: felveszik a kapcsolatot egy sztálinvárosi úttörővel. Egy ,,bennlakó" barátságán keresztül közelről akarják megismerni a város születését. El kell mondani erről a csapattól, hogy sokat tanult és lendületesen látott munkához az új évben. A Vita osztály az első tanítási napon rendbehozta a tanterem padlóját, beviaszolta és kifényesítette. Brigádot alakítottak erre a munkára, akik, hogy meglepetést szerezhessenek, titokban hoztak takarítóeszközöket és munkájukkal példát mutattak az egész iskolának. Joó Piroska Nádudvarról már megírta tapasztalatait a csapatgárdista tanfolyamról: „Bizony, nálunk is vannak hibák. Akadnak olyan pajtások, akiknek a reakció elcsavarta a fejét, nem öntudatosak, hanyagok és roszszul tanulnak. Most, a tanfolyam után új erővel kezdünk harcot a kettesek ellen a jó félévi bizonyítványért. De nemcsak a jó osztályzatokért akarok harcolni, hanem azért is, hogy a mi drága Rákosi elvtársunkhoz méltóan ünnepeljük meg március 9-ét. Azt akarom, hogy addig ne legyen őrsünkben négyesnél rosszabb feleletünk.” ★ Elmúltak a találkozó szép napjai, megmaradtak a tapasztalat kincsei, amelyeket a gárdisták teleírt füzetekben vittek haza, megmaradt a barátság, amely képes jármű nélkül összekötni tíz- és százkilométereken keresztül is tanyai és budapesti úttörőket. SZTRÁJKOLTAK cunateat tereofcose Washingtonban, az Egyesült Államok fővárosában, ahol Truman elnök a Fehér Házban háborús terveit szövögeti, ott történt meg ez az esemény. Nyolcszáz néger gyereket akartak bezsúfolni akkora kis iskolába, amiben csak háromszáz gyerek fér el. Hja, nem telik ott iskolaépítésre, ahol az ország urainak minden gondja csak az, hogy fegyvereket gyártson. A gyerekek nem fértek be az iskolába. A szülők felháborodva követelték a város nevelésügyi osztályától, hogy rendezze a kérdést. A washingtoni urak pedig úgy akarták rendezni, hogy a gyerekek járjanak iskolába a város másik végébe, nagyforgalmú, veszélyes utcákon keresztül. Hiszen csak szegény néger gyerekekről van szó, nyilvánvalóan nem fájna a washingtoni uraknak, ha akár mindennap elütne belőlük egyet-kettőt a gazdagok valamelyik autója. A szülők azonban nem nyugodtak bele. Megtiltották gyermekeiknek, hogy iskolába járjanak és így 800 néger iskolásgyermek sztrájkba kezdett. A hatóságok hiába fenyegették őket büntetéssel. Sem a szülők, sem a gyermekek nem ijedtek meg, tovább folytatták a harcot. Végül is a nevelésügyi urak „kegyesen” megengedték, hogy a gyerekek ismét a régi, szűk iskolájukba járhassanak. Az ügyet bíróság elé viszik. Akármi lesz is az ítélet, bizonyos, hogy a dolgozó amerikaiak még világosabban látják majd a bírósági tárgyalás után, miféle emberek, miféle „törvények’' hatalmaskodnak fölöttük. Wotsolö t tanultatok már a rokonértelmű szavakról. Ide írok néhányat: „öreg, vén, idős, koros, éltes, élemedett, agg, régi, ó, ócska''. Ezeket külön-külön illesszétek be egy-egy mondatba és küldjétek be a szerkesztőségbe. 2. A következő mondatban az alany az „édesanyám"1. Az alábbi mondatokban az alanyhoz tegyetek mindig másmás ragot, hogy mindig más értelme egyen a mondatnak: „Megcsókoltam édesanyám... — Vettem egy könyvet édesanyám ... — A moziban voltam édesanyám... — Kaptam egy inget édesanyám ... — Csak szépet jót mondok édesanyám... — új ruha van édesanyám... — Szeretettel nézek édesanyám... Írjatok két mondatot a következő szavak felhasználásával: „jegy Etlyel' jegygyűrűvel — disz, díszelkedik, dísszel, diszszázaddal, figyelem! A három feladat közti még kettőt is kijavítva beküldeni, mes hozzá. Jobb tanulással, odaadó úttörő munkával szolgáld édes hazánkat, szeresd Sztálin elvtársat és Gottwald elvtársát, légy harcos úttörő a békéért és a szocializmusért.” Télapó, Újév Fickó és kísérete ezután ajándékokat, könyveket osztott szét az úttörők között. Az egész házban, minden teremben más és más szórakozás várta a gyerekeket. Az egyikben a filmvetítés, a röscsallag közepéből Télapó képezeli az elmúlt évben kötelességüket, másikban a bábelőadás, a harmatekint felénk — alatta felirat: „Od- hogyan tanultak, hogyan segítettek dikban bűvész- és artistamutatvaközöljük Télapó érkezését”. szüleiknek, bátyjaiknak, nénéiknek nyolc szórakoztatták a gyerekeket. Igen nagy már az izgalom, alig Jóéért és a kommunizmus felépí Az egyik helyen céllövészet folyt * o • i r_‘ teseert folyó munkájukban, nyíllal és puskával, a másik helyen a Demokratikus Ifjúsági Vn(_világszövetség Koreába utazó yjffigyj?\ küldöttségével együtt töltöttem el a szilvesztert a csehszlovák főváros legjobb úttörői között. A Csehszlovák Ifjúsági Szövetség Központi Vezetőségének Úttörő Osztálya meghívta a Központi Úttörőházba Prága városának legjobb tanulóit, 1000 legjobb úttörőt, hogy együtt várják meg a Télapó és Újév Fickó érkezését. Erre az alkalomra különösen szép díszbe öltöztették az úttörőházat. Kiállították a legjobb csehszlovák úttörők egész évi munka várjuk jövetelét. A Szovjetunió fe- N megilletődéssel, állva hall- katonazenekar játszott, népi bánjának eredményeit Aalakon ott ml jön. Komszomolszkból indult el, gattál vége az úttörők SZovjet parcot jártak énekeltek, latunk az orszagi testjobb tanulói- es minden nagyobb varosból tavira- Ja . ,h, ... t /V, ILA XTJ * , ,, , ,, M , .. - nak fényképeit , leojobb számtanot küldött, mint pl. Kamiim- tasatk üdvözletét,, s.megteli«* Tel- Nagy szeretettel vettek korai . orosz történelm tanulókét szö MM. Alma-Atából. M»«nHo- TU gy—? YU TML gyerek* küldöttségünket melyb« nu i/r WI‘ ‘ T ’r,r tynrc-7'L-hni MncoWiMi i „.inrtróki Töknek az o üzenetüket. Ebben az több mind 30 nép fia Del-Afrikatol Ott voltak a \ ilagttjusagi Talalko- b - j ’ . de " .. üzenetben beszámoltak arról hogy Norvégiáig Braziliától Indiáig zon kapott aándékokbol, stb. A táviratokat felolvassák. ., , , . . , I. Dp itt létrát a legjobb szőrök Egy-egy táviratban Télapó beszámot vegeztek az elmúlt évben, s resztvett Megil etedessel altok, kézimunkáját is, például: az egyik mós arról, hogy mit látott a város- pagfogadtak, hogy a következő év- hogy milyen jól ismertek, hol vaniskola elkészítette fafaragásokkal a h kezes kicsinyített 'oS,i,'E' 'rSlEr..'. "EfE harcolni az országokban. Sokat kérdeztek hasonló hatalmas épitkezes mint ^ 1^1. » Télapó azután minden gyereknek tőlem a magyar úttörők életéről is, a Sztálin Vasmű nálunk. Szinten taldte, ott ki- tevelettadott át Elkértem'az egyik Szeretetteljes' üdvözletüket küldik az ifjúság vállalt védnökségét az ». * ^ 3 P P levelet, Vaclav Prohasek VI. osztá- Prága legjobb úttörői a magyar útépítkezés felett).^ ^ ^ Az utolsó táviratot Szovjetunió írű tanulóét, ebben ez áll: „Az eltöröknek, a Pajtás olvasóinak. De nem sok időnk van a nézető- és Csehszlovákia határáról küldte s muit évben úttörőhöz méltóan jót désre, mert a nagyteremben össze azt írja: igen kíváncsi vagyok arra, tanultál, négy tárgyból osztályzategyütt úttörők máris elkezdték az hogy hogyan tanultak, dolgoztak az dat megjavítottad s ezzel nemcsak ünneplést:versekkel, ha 11 áj, népi elmúlt évben a gyerekek? Alig feje- magadnak használtál, de szüleidnek táncokkal búcsúztatják az óévet és. -.zik be a távira! "olvasását, fiúkor és tanítóidnak is örömet szereztél, köszöntik az újat. A legjobb szó- megszólalnak a.harsonák: alegérke- A következő évben hasonló szolgáválók, énekkarok, tánccsoportok lett Télapó, Újév Fickó, nyomában lommal és úttörő becsülettel tanul, váltogatják egymást — a kultúr különböző állatruhába öltözött gyes dolgozz. Különösen szükséges, munkában az egész évben legkivérebek. Nagy ajándékot hozott — hogy a számtannál sokkal többet jobbak _ lépnek fel most az évzáró magával hozta a szovjet úttörők foglalkozz! Vigyázz arra is, hogy ünnepségen. A sarokban csodálatos üdvözletét. Átadja a levelet és fel ne légy türelmetlen a társaidhoz, mert van feldíszített fenyőfa díszük. A olvassák: a szovjet úttörők beszá- ez nem méltó az úttörőhöz. Az útszínpad közepén egy hatalmas romálnak arról, hogy hogyan végezterő minden társának segít, figyel- Szécsi András -Kosi. i ! LEVELEK A SZOVJETUNIÓBÓL Miklós Judit, Budapest, Gorkijról elnevezett orosz-magyar iskola és Ambrus Éva, Oleg Kosevoj iskola címére. Kérjük a címzetteket, hogy jelentkezzenek érte szerkesztőségünkben. HATALMAS ERŐMŰVEKRŐL, lépegető exkavátorokról hallotok vasárnap3-án délelőtti előadáson. Jól figyeljetek ha az iskolában hirdetik hogy hol lesz előadás. Menjetek el minél többen és írjátok meg nekünk, mit hallottatok. A csepeli úttörőház egyik műhelytermében a ' •' 11 r., , , , , , ,, , j ----------- ---öj ’ Cl |/ai HJIl, UC lillIlCiVL tulkejenek ablakán pedig rejtelmes dróttekercsek vízre tették, megmakacsodott. Időbe telt, míg a és parányi rádiólámpa körvonalai szűrődnek át. motor és a hajó összetanultak. Most már sebesn száes parányi radiolámpa körvonalai szűrödnek át. motor és a hajó összetanultak. Most már sebesen száz Bizony, érdemes ezt jobban szemügyre venni. guld a soroksári Dunaág vizén, valahányszor ki-Azt hiszem, a ti szívetek is nagyot dobban, viszik, amikor megtudjátok, hogy a csepeli Üttörőház pajtásai távolból irányítható motoroshajót készítettek. Hej, de sokat is vesződtek, amíg megbirkóztak ezzel az érdekes feladattal! A hajó építésére Hogyan kormányozzák, fékezik, állítják meg ezt a pompás kis járművet? Ezekre a fogas kérdésekre a rádiószakkör adta meg a feleletet. Vezetőjük, Perth Károly, a villamosipari technikum hallgatójának biztos szaktudású irányításával különleges rádióberendezést állítottak össze a pajtások. Ennek egyik része a hordozható leadóállomás. Ez a középhullámú, 5 wattos adókészülék a villamoshálózat partmenti vezetékéből kapja az áramot. A rádióhullámokat fák, vagy rudak közt vízszintesen kihúzott, 37 méter hosszú antennadrót sugározza. Másik része a hajó belsejében elhelyezett vevőállomás. Ezt a kis anódtelepek látják el árammal. A hajó tetejére szerelt antenna felfogja az adókészülék hullámait, a hullámok működésbehozzák a jelfogó készüléket, a relét. A relé elektromágnest kapcsol be, ez magához rántja a kormány vasfogantyúját, a kormány pedig elforgatja a kormánylapátot. Egyszerű ugye? A hajón van még egy relé, ez erősebb áramlökésre működik. Ha ellenkező irányba akarunk kormányozni, akkor az adóállomással nagyobb erejű hullámokat küldünk. Csodálkoznak a dunai csónakázók, amikor az égszínkék hajócska kormányos nélkül, ügyesen elsiklik mellettük, jobbra-balra fordul és kikerüli a szembejövőket, az akadályokat. Nevetnek a pajtások a csodálkozókon, mert tudják, hogy ez a csoda nem más, mint a tudomány alkalmazása a gyakorlatban. De mi azt is tudjuk, hogy a hajócska parti kormányosait, a csepeli úttörőket mi irányítja: a tudás és a munka szeretete, hogy azzal az életet egyre könnyebbé és szebbé tegyék, összefogott az Úttörőház asztalos, lakatos, modellező és rádiószakköre. Volt nehézség épen elég, de győzték. Csak akkor szökött könny a lakatos szakkörösök szemébe, amikor a hajótest gondosan megmunkált vaslemezborítóját le kellett szerelni, mert nem volt alkalmas összeforrasztásra. Hanem aztán annál nagyobb lendülettel fejeződött be az építés: vékony furnírlemez került a bordákra, festés előtt még vászonnal is bevonták. Jó erős és szép lett a hajó! F. B. Én úgy tanulok, hogy az iskolában az óra alatt bő vázlatot írok. Otthon, amikor kinyitom a könyvet, megnézem, hogy milyen hosszú a lecke. Például, történelemből fel van adva két oldal. Ezt a két oldalt felosztom körülbelül hat szakaszra. Mindegyik szakaszt elolvasom háromszor-négyszer. Ezután saját szavaimmal elmondom fennhangon. Amikor már mindegyik részt így megtanultam, az egészet elolvasom egyszer és elmondom hangosan, így a két oldal történelmet huszonöt perc alatt, megtanulom. Ez nem magolás és mégis sokkal többet érek el így, mint a magolással. A lecke megtanulása után leírom a füzetbe az anyag vázlatát és a jegyzetemet is jól elolvasom. Másnap reggel, amikor felkelek, még egyszer elolvasok mindent. Minden délután két vagy két és félórát tanulok. Én már régen ezt a módszert használom, és azt hiszem, nagyrészt ennek köszönhetem, hogy eddig minden osztályban kitűnő bizonyítványom volt. Nagy jelentősége van annak, hogy a tanulás végén a leckét hangosan elmondjuk. Ezzel fejlődik kifejezőképességünk, és ha valahol megakadunk, könnyen ki tudjuk fejezni magunkat, nem fordul elő az, hogy valaki,,belesül”. Ez olyanoknál fordul elő, akik bemagolják a leckét. Ha valaki szajkómódra tanul, annak nincs semmi értelme, mert az nem tanulás. Aki így tanul, az nem a lecke értelmét nézi, hanem azt, hogy el tudja-e betűről-betűre mondani. A tanulásnál oda kell figyelni, hogy meg is értsük, mit tanulunk. Azért írtam ezt le ilyen részletesen, hogy más pajtások is próbálják meg a tanulást így, azt hiszem, segíteni fog munkájukban. KOZMA BÉLA Kiskunhalas