Pajtás, 1975. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1975-01-02 / 1. szám

Szűcs Istvánná két hónapja áll szö­vetségünk élén. Azért kopogtattam be hozzá, hogy bemutassam olvasóinknak, megkérjem, értékelje a mögöttünk ha­gyott év tetteit, beszéljen az új esztendő várható eseményeiről. Amikor elfoglalta új tisztségét, az új­ságok közölték életútjának jelentősebb állomásait. Megírták, hogy 1941. május 9-én született, szegényparaszti család­ban nevelkedett. Édesapja a felsza­badulás után a Dömsödi Petőfi Ter­melőszövetkezet tagja volt.­­ Apaj­­pusztán és Dömsödön járt általános is­kolába, a középiskolát pedig Ráckevén végezte el. Tanulmányait előbb a Sze­gedi Tanárképző Főiskolán folytatta, ál­talános iskolai tanári oklevelet szerzett Beiratkozott az Eötvös Loránd Tudo­mányegyetemre, ahol az elsőt újabb diplomával toldotta meg. Fizika szakos középiskolai tanár lett. 1963-tól 1966-ig tanársegédként Szegeden dolgozott, ok­tatói munkája mellett a Tanárképző Főiskola KISZ-bizottságának titkára volt. Később a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség központjába került, s 1971- ben a Központi Bizottság titkárává választották. Egy négy és fél éves kis­fiú édesanyja, férje tudományos kutató. Nyugodtan leírhatom azt, hogy élete a szocializmus egyik legszebb „kar­rier-regénye”. Dicsérete új világunk­nak, amely lehetővé tette, hogy a pusztai kislány országos hírű vezetővé váljon. Úttörő volt, s most a főtitkár posztján intézi szövetségünk ügyeit. Ta­nárnak készült, s övé a legnagyobb „katedra", ahol milliókhoz szólhat; emberségre, a szépre, a jóra taníthatja a kék és vörös nyakkendős fiúkat, lá­nyokat. Mielőtt felkerestem, egymásnak adták a kilincset a látogatók, de amikor meg­említettem a gyerekeket, akiket nagyon szeret, eltűntek arcáról a fáradtság felhői, mosolygós fiatalasszonnyá vál­tozott. — Beszélgetésünket egy szemé­lyes jellegű kérdéssel kezdeném. Úttörőként mi volt a tisztsége? — Őrsvezető voltam. — Szeretném, ha felelevenítené a csapatban töltött idő legszebb emlékét. — Ha Apajpusztára gondolok, egy­kori barátaim jutnak eszembe, a kö­zösség, amelyben emberré formá­lódtam. Kis csapatunk maroknyi had volt, de amikor megfogtuk egymás kezét, rájöttünk, hogy együtt erősek vagyunk. „Tűzvivők” lettünk a pusz­tán. Lelkesedésünk másokat is láng­ra lobbantott, tettre serkentett. Isko­lánk egy rideg kastélyban kapott helyet, s mi addig ügyeskedtünk, szépítgettük, amíg kellemes otthonná vált. Szabad időnkben munkára sze­gődtünk, jókat játszottunk. Az állami gazdaság munkásaival dolgoztunk a földeken. Segítettünk a vetésnél, a betakarításnál. Kirándulásokat, sportvetélkedőket szerveztünk. Izgal­mas kerékpártúrákon vettünk részt. Szorgalmasan gyűjtöttük a filléreket, hogy a fővárosba utazhassunk, lát­hassuk a Vidám­parkot, az Állat­­kertet, a színházi előadásokat. — Apajpuszta után Dömsödön járt iskolába. — Itt értettem meg igazán, hogy mit jelent az ember életében a tár­sak segítése. A dömsödiek számára én csak egy idegen lány voltam. De amikor megtudták, hogy Apajpusz­­tán nem volt módomban oroszt ta­nulni, pártfogásba vettek, mindent megtettek, hogy pótoljam a hiányt. — Ea most volna úttörő, mit tenne legsürgősebben? — Azt, amit régen is tettem. Leg­fontosabb kötelességemnek tartanám, hogy tehetségem, tudásom szerint tanuljak, úttörőtörvényünk szerint él­jek. Arra buzdítanám a többieket, hogy cselekvően vegyenek részt a kollektíva munkájában. Kezdemé­nyezném, hogy összejöveteleink ér­dekesek, vidámak, játékosak legye­nek. — Tudom, hogy már a KISZ KB titkáraként is nagy figyelemmel kisérte az úttörő expedíciót. Mi­ként értékeli az eddig végzett munkát? — A Nem térkép e táj... expe­díció már eddig is jó alkalmat nyúj­tott a gyerekeknek a lakóhely, a szo­cialista létesítmények megismerésé­re. Felfedezhették a múltat, a jelen­ben a jövő páratlan termést ígérő hajtásait is. Az élet, a valóság rejtett titkait, mindazt, amit csak az ért­het meg, akinek „nem térkép” csu­pán e táj, akinek hazája e föld. Ha expedíciós őrsöket látok, mindig arra gondolok, hogy a kis társaság egy­­egy országrész kincsei mellett a kö­zös munka szépségeit is megleli. Azt tartom követésre méltónak, ha az expedíció elsősorban az ember meg­ismerését tűzi ki célul, ha az alko­tások mögött meglátja a különböző sorsokat, azokat, akik létrehoztak itt mindent önmagunkat is fel kell fe­dezni. Kutatnunk kell, miként tehe­tünk többet csapatunk javára. тшш

Next