Pajtás, 1981. január-május (36. évfolyam, 1-19. szám)

1981-01-08 / 1. szám

ártál már műteremben? Érez­ted a nedves agyag, a száradó gipsz illatát? Kiss István szobrászművész műterme inkább egy lakatosműhely­re emlékeztet. Szerszámok, vázlatok, hegesztőberendezés, fúrók, reszelek láthatók a munkapadon. A helyiség óriási. Mint a mester legtöbb alkotása, amelyek nem csak méreteikben, hanem mondanivaló­jukban, ábrázolástechnikájukban is óriások. Ebben a műhelyben készült a Bé­ke 1980 nevet viselő szoborkompo­zíció is, amelyet a művész ajándék­ba adott a Balatoni Úttörővárosnak. Kiss István VIT-, SZOT-, Mun­kácsy- és Kossuth-díjas, a Magyar Népköztársaság Érdemes Művésze. Alkotásai hetven hazai köztéren és tíz külföldi nagyvárosban találha­tók meg, ezért olyan büszkék a zán­­kaiak, hogy hozzájuk került, hogy a gyerekeké lett a csodálatosan szép, felröppenő galambcsoport, a Béke 1980. Kiss István szerényen, csendben beszéli el, miként született meg a gondolat, hogy mi is a galambcso­port készítésének története: ♦ * * „Mint tudjátok, a Balatoni Úttö­rővárosban néhány év óta nyáron szabadtéri szoborkiállítás látható. Az 1979. évi kiállítást én nyitottam meg, s ezen szerepelt egy vázlatom, amely a dunaújvárosi Béke-szoborhoz ké­szült. A gyerekek kérték, hogy hagy­jam e kis szobrot a városnak. Néze­gettem az előtte álló betonépületet, s arra gondoltam, hogy ha a galam­bokat nagy méretben készítem el, harmonikusabb lesz a táj, mert fel­oldja a toronyépület hatalmasságát. Fölajánlottam, hogy elkészítem, s féléves munka után négy társam se­gítségével be is fejeztük. Hogy miért kellett segítség? S hogy kik segítettek? Ugyanazok az emberek, akik a többi munkámnál. Hiszen hatalmas súlyokat kell emel­ni, sokféle szakmához kell érteni. Jómagam is büszkén mondhatom, hogy a fa, a fém, az elektromosság, az üveg, a műanyagok, a beton tech­nológiája a kisujjamban van, lehet, hogy lassabban dolgoznék, mint egy hivatásos hegesztő, de jobban. Régi autós vagyok, és a kocsimhoz szük­séges karosszérialakatos munkákat is elvégezném, ha lenne időm. Mert egyszerre mindig több mun­kán dolgozom. Most a kecskeméti Széchenyi-lakótelepen felállítandó szoborkompozíción dolgozom. Szé­chenyit a nagy közgazdászt ábrá­zolja majd, amint kezeivel rátá­maszkodik az asztalra terített Föld­abroszra (így hívták régen a térké­pet), hazánk térképére. Szabadság-fának nevezik a tarjá­­niak azt a tölgyet, amely már vagy négy-ötszáz éves. Sajnos, ez a fa el­pusztult, s szoborba építve, bazaltba merevítve megmentem a következő nemzedékeknek. Harmadik munkám kapcsolódik a hármas számhoz, a három tavasz ünnepét formázom meg Jánoshal­mának ivókút formájában. Sokat gondolkodtam, hogyan lehetne ábrá­zolni a három ünnep összetartozását másként, új módon. Ekkor jutott eszembe a kútötlet. Egy-egy katona jelképezi az 1848-as, az 1919-es és az 1945-ös eseményeket, az akkori forradalmárokat. A kút vize három helyről ered, de inni már csak e há­rom keverékéből lehet, így elegye­dik a legfontosabb folyadékban — a vízben — jelképesen a három ta­vasz gondolata, amelyet ugyanúgy nem lehet szétválasztani, mint a kút vizét. Aki iszik a kútból, aki nem , az összefüggést megértheti. Egyébként a gyerekek mindig könnyebben közelítik meg szobraim tartalmát, mondanivalóját. Őket nem zavarja a forma, a külső meg­jelenés. Talán azért is volt olyan jó a ga­lambcsoportot készíteni, és a gyere­keknek adni. Mert ahol gyerek van, s az mindenütt van —, ott békének kell lenni.” * * * Sokszor megyek Zánkára. Amióta ott van ez a szobor, azóta még a röpködő madarakból is mintha több lenne, mintha a krómacél galambok is megelevenednének. Szebb lett a táj. És arra gondolok, hogy az az igazi nagy művész, aki érti és sze­reti a gyerekek világát. Kiss István ilyen művész. Forrai G. János A hét méter magas szobor átadási ünnepségén­­készült felvétel a Balatoni Úttörővárosban A VI. szabadtéri szoborkiállítás megnyitóján Kiss István szobrászművész az őt ünneplő gyerekek között

Next