Pajtás, 1984. szeptember-december (39. évfolyam, 21-35. szám)

1984-09-06 / 21. szám

A Bebek őrs adta az őrséget. Esze­­nyi Nóra és Tordai Judit 22 óra 30 perckor körútra indult. Melléjük sze­gődtem. Tiltakoztak, mert ez sza­bálytalan és zavarom őket. Szeren­csémre az őrs egyik felnőtt tagja — Dobosiné Krajcsik Erzsébet, ózdi vá­rosi úttörőelnök — meggyőzte őket, mondván, engedjétek, addig sem lopja el a zászlót ■ • • . A táborban mindenki gyanús volt, mivel a „Nagy Játékban ’ egyaránt részt vettek a gyerekek, a két és fél­évestől a gimnazistáig és persze a szülők. Egyenrangú félként termé­­szetesen, ezért például mindenki mindenkivel tegeződött. És bárki bo­hóckodhatott. Egy fontos szabályt vi­szont kikötöttek: a jó tréfa miatt, csattanják bárkin, nem szabad meg­sértődni. Nóra és Judit életében ekkor volt először tábori őrségben, de mintha öreg katonák lettek volna, úgy csinálták. Mivel kerítés nem volt , csak körülöttünk a Cserehát éjszaka igazán sötét erdeje, szemben az Óvár­­tető, mögöttünk a Bene-bérc a Be­bek-vár romjaival —, az ellenség vagy egy rosszindulatú ember köny­­nyen bejuthatott. Szóval kellett vi­gyázni. Ráadásul az is nehezítette a dolgukat, hogy a sátrakra nem vilá­gíthattak rá, nehogy zavarják a ben­nük lévők álmát. Fél órával éjfél előtt magukra hagytam őket. Láttam még, ahogy bátran vonultak tovább, s elnyelte alakjukat az éjszakai sötétség. S még nem volt éjfél, amikor izgatott suttogást, futkosást észleltem. Egy vékony hang szólt: eltűnt a zászló! Rohangászás. Újabb hang ijedten: el­tűnt a tábor bejáratához állított őr! (Éppen Eszenyi Nóra, akit előbb még kísérgettem.) Kiáltás: eltűnt Pongó bácsi! Nincs meg a szakács! (Pongó László, a tábor és a budapesti Fó­rum étterem szakácsa.) Riadó! Ria­dó! Kürt harsant, majd jelzőrakéta szállt a levegőbe. (A rakétát a tá­borparancsnokság kérésére a határ­őrök lőtték fel.) PÁNIK NÉLKÜL Nóri szülei is futkároztak. Az édesanya kétségbeesetten kiabálta: hol a lányom?! Olyan élethűen csi­nálta, hogy azt hittem, nem tud sem­miről. Megnyugtattak, hogy a játék­ban ők is részt vesznek, s ha a gye­rekek komolyan veszik a tábor elle­ni támadást, akkor a szülők sem vo­nulhatnak előkelő idegenként félre. Az édesapa aztán annyira beleélte magát, hogy amikor az erdőben ke­restük Nórát, megszállottként ro­hant, rohant, s egy fagyökérben el­vágódott ... Volt egy kis fejlesztettség, de aztán Dombóvári Péter táborparancsnok, az ózdi városi KISZ-bizottság mun­katársa határozott fellépéssel meg­előzte a pánik kitörését. Azonnal megszervezték és megindították a kutatást. Egyébként emlékezetes kutatás, lo­­holás volt ez. Az erdőben a fák az arcunkba vágódtak és mindenütt ki­álló gyökerek, rengeteg gödör, s az ember lába közé akadó száraz ág. De megérte: meglett Nóra, meg a sza­kács is. És megkerült a zászló. Rög­tönzött zászlófelvonás, majd nyugo­vóra tért a tábor. Az őrség őrködött tovább. Ezen az éjszakán már újabb különös esemény nem történt — je­gyezhették be naplójukba. Tábortüzet is rendeztünk. Hason­lított a régihez, amilyent a mostani szülők — úttörőként a környéken tá­borozva — raktak, de mégsem le­hetett olyan. Nem, mert itt családok voltak együtt. Egy-egy, csak a tábo­rozás idejére alakult őrsben a szülők és csemetéik természetesen a tiszt­ségeket is becsületesen elosztották. A tábortűznél a Bumeráng őrs kezdte a műsort. Őrsvezető: Dombó­vári Péter. (Nem a már emlegetett, hanem a fia, a harmadikos ifjú Dom­bóvári.) Péter sorra bemutatta a Bu­meráng őrs tagjait, majd cigarettá­val kínálta a hozzá legközelebb ülő férfit. Tüzet is adott, de fura „ön­gyújtója” vizet spriccelt... Péter mondta is, hogy ő így küzd a do­hányzás ellen . .. Következett a Dol­lár őrs. Csatakiáltásuk: „Huj, huj, előre, / ide jövünk jövőre / is!” A két és féléves Fürjes Péter verset mondott. A siker óriási volt, s ezen az ifjú legényke úgy felbátorodott, hogy többször is szót kért. Harma­diknak a Vak őrs, majd végül a Be­bek őrs szerepelt. HUSZONHÉT ÉVE Dombóvári Péter, akitől a közös családi táborozás ötlete származik, és aki a szervezés oroszlánrészét vállalta, mesélte: — 1957 nyarán, mint az ózdi Gyár úti iskola úttörői, itt táboroztunk, valamivel rosszabb körülmények kö­zött. A sátraink kisebbek és huzato­sabbak voltak. A főzéshez a nyers­anyagot nem autóval szállítottuk, mint most, hanem lovaskocsival. A táborrend és a program viszont ha­sonló volt. De nem az a célunk, hogy csak emlékezzünk, hanem az, hogy egy természeti környezetben lévő igazi táborban együtt legyünk a gye­rekeinkkel. Legalább itt közös úttö­rőéletet éljünk. S ha elkezdjük, már­pedig elkezdtük, akkor úgysem le­het abbahagyni. Ezek a szülők ott­hon is szívesebben mennek majd el a csapat, a raj és a gyerekeik őrsé­nek rendezvényeire. Sőt, feltehetően ők is kezdeményezni fognak külön­féle összejöveteleket. Itt van közöt­tünk egyébként a hajdani táborpa­rancsnokunk, Tusay László is, aki most Ózdon a Bem úti iskola igaz­gató-helyettese. Neki is, nekünk, régi tanítványainak is nagyszerű élmény újra együtt lenni. Így, hogy a gyere­keink velünk vannak! Az „öregek” persze emlékeztek is. Ücsörögtünk a tűz körül és hol ez, hol az kérdezte: emlékeztek? ... — Emlékeztek a nagy jégesőre? — kérdezte Tusay László. Egymást ki­egészítve mondták el, milyen félel­metes volt: még másnap reggel is marékszám szedték a diónyi jégda­rabokat. A jégeső most szerencsére elma­radt, de az időjárás nem volt kegyes hozzánk. Hűvös volt, ami a környe­ző hegyeknek köszönhetően itt csak fokozódott. Sokat esett, gyakran órá­kig szemerkélt az eső. De ez bennün­ket nem zavarhatott. Már Ózdon szó volt róla, s a tábor­ban aztán sokszor előhozták, hogy annak idején Bukóék (igazi nevén Hoffmann Endre) felfedeztek egy barlangot... Aggtelek és Jósvafő környékén nem ritkaság a barlang, de a saját felfedezésűre azért mégiscsak büszke lehet a halandó ember. Bukó bácsi (maradjunk ennél a névnél, mivel az ifjú táborlakók így szólították) szerény ember, s­irult-pirult, de csak úgy tessék-lássék utasította vissza az elismerést. BARLANGKERESŐBEN Keressük meg azt az egyedülálló barlangot! — döntött a tábori nép. Felkerekedtünk. A legkisebbek is jöttek. Térképekkel, tájolóval felsze­relve vágtunk neki az útnak. Men­tünk végig a Ménes-patak völgyé­ben. Az út az eső után sáros volt, de ezzel senki sem törődött. Bámultuk a kékes színű párába vesző hegycsú­csokat, csodáltuk a szép tájat. Aztán be az erdőbe. Darabig még volt út, aztán csak ösvény, majd csak a fák között baktattunk. Nem találtuk meg a barlangot, de közben tanulmányozhattuk az erdő fáit, a csúcs felé közeledve a hatal­mas fenyvest. Gombát szedtünk, s a köztünk lévő két orvos rögtönzött kiselőadást tartott a mérges gombák­ról. Olyan színpompás „galád” galó­cára is bukkantunk, amilyen csak a mérges gombákat bemutató színes könyvek ábráin látható. A fáradtság és a „kudarc” sem vet­te el kedvünket. Ugrattuk Bukó bá­csit, hogy talán csak álmodta azt a barlangot, ő azonban halkan, de ha­tározottan kijelentette: addig nem nyugszik, amíg újra fel nem fedezi. A sátor felállításához szükséges szakér­telemben nem volt hiány