Pajtás, 1987. január-május (42. évfolyam, 1-19. szám)

1987-03-26 / 12. szám

A gyerekekről is hírt adott az a szovjet felderítő, aki 1944 szeptember 23-ának regge­lén lovas kocsin áthajtott Battonyán. Állomáshelyére vissza­térve ezt jelentette parancsnokának: — A csendőrökre, a helyőrség ka­tonáira nagyon ráijesztettünk, mert egy szálig elmenekültek. A település, katonai szemmel nézve, békésnek tűnik. Jövő-menő, az eseményeket izgatottan tárgyaló felnőtteket, isko­latáskás gyerekeket láttam az ut­cán. Az egyes számú parancsban is szerepelt Filip Gyenyiszovics Kiva szavait erősítette meg egy szemtanú, Palo­tai Béla nyugalmazott iskolaigazga­tó felesége is: — Felszabadulásunkat 1944. szep­tember 23-tól, attól a perctől szá­mítjuk, amikor a Vörös Hadsereg a határunkban magyar földre lépett. S bár a szovjet katonák csak 26-án vonultak be községünkbe, mi már szabadoknak tekintettük magunkat. Úgy emlékszem, hogy a gyerekek 23-án és az azt követő napon is jár­tak iskolába. Természetesen „tan­tervük” egy kicsit módosult: a féle­lem, a háború befejezése, a szabad­ság volt a beszédtéma, hiszen őket is az foglalkoztatta, mint miniket fel­nőtteket. Javaslatára felkerestem férje régi munkahelyét, az 1-es számú isko­lát, ahol legalább tizenkétezer olyan írást, okmányt gyűjtöttek össze, őriznek, ami az iskolák életével fog­lalkozik. Pedagógusok, gyerekek köz­reműködésével sikerült nyomára bukkanni annak a jegyzőkönyvnek, amelyik a felszabadulás első tantes­tületi üléséről készült. Ez pontosan rögzíti, hogy az 1944—45-ös tanév szeptember 9-én kezdődött, s folya­matos volt mindaddig, amíg „az el­lenséges belövések, légiriadók”, az iskolák katonai szállásá alakítása miatt nem rendeltek el szünetet. Láttam Szergej Georgijevics Bel­­jajev alezredesnek, Battonya volt szovjet katonai parancsnokának 1-es számú rendeletét, amit múzeumi tárgyként őriznek. Sorai között he­lyet kapott az iskolai élet gyors új­raindítása is. Amikor megkérdezték tőle, hogy miért e nagy sietség, hi­szen annyi más gond is van, azt vá­laszolta: — A gyermekzsivajtól hangos ut­ca maga az élet, a béke jelképének tekinthető. Aki a háború megpróbál­tatásai után iskolába engedi fiát vagy lányát, az már hisz a jövőben, abban, hogy itt senkinek sem eshet bántódása. A holnap különben is a gyerekeké! Minden mulasztott nap őket rövidíti meg. A már említett jegyzőkönyv a ta­nítás újrakezdését október 31-én je­löli meg. De kezembe került egy anyakönyvként használt napló, ami­ben azt olvastam, hogy az 1-es szá­mú Általános Iskola elődje, az álla­mi elemi iskola egyik tanyasi rész­legében már október elején tanítot­tak. Igaz, volt olyan osztály, ame­lyikben csupán egyetlenegy gyerek jelent meg. A többi cipő, ruha és tanszer hiányára hivatkozva távol maradt. Barna Lajos tanító szívszo­rító képet fest tanítványairól. Jelen­tésében leírja, hogy a gyerekeknek csupán húsz százaléka táplálkozik megfelelően, nyolcvan százaléka gyengén, örökké éhes. Tíz közül csak háromnak van megfelelő ruhája, lábbelije. A többinek folt hátán folt a nadrágja, a cipőjéből kilátszik a lába. Hiányzik a tanszer is. Van olyan gyerek, akinek még füzete sincs. A szemfülesebbek csomagoló­papírt szabdalnak szét, cérnával ösz­­szefűzik és arra írnak. Lószerismerettel kezdődött Találkoztam hajdani iskolásokkal is. Deth Imréné, a tanács igazgatási csoportjának vezetője, második osz­tályos volt 1944-ben, és a mostani 2-es számú iskola épületében tanult. So­k minden kihullt már az emléke­zetéből, de a felszabadulás első ta­nítási órájának élménye nem.­­ Lőszerismerettel kezdtük a fog­lalkozást. Pontosabban: azt mutatták be nekünk, hogy mihez nem szabad nyúlni. Még a padok alja is tele volt lövedékekkel. A nevelők és a na­gyobb gyerekek gyűjtötték össze őket. A polgári és a mi iskolánk kö­zötti téren egy gödörbe hordták. Az egyik fiú megfeledkezett arról, hogy amit visz nem játékszer, s ahelyett, hogy óvatosan bánt volna vele, a többi közé dobta. Fülsiketítő dörre­nés rázta meg a környéket. A nagy ijedségen kívül szerencsére se neki, se nekünk nem esett bajunk. Akkor diák volt, most az iskola igazgatója Sipos Péterné. Ő sem fe­lejti el soha a robbanás pokoli hang­ját. — Betörtek a környező házak ab­lakai. Csaknem teljesen használha­tatlanná vált a szomszéd iskola eme­leti része. Mi gyerekek papírt sze­reztünk és azzal pótoltuk a hiányzó üvegeket — mesélte. Leckeírás számítógéppel kanyarodjunk vissza az 1-es szá­mú iskolához. Most számítógépek szolgálják a gyerekeket. Gazdájuk a számítástechnikai szakkör, de nyílt napokon eléjük ülhet bárki. Játsz­hatnak, leckét írhatnak velük. — Néhány gyerek, mint például a nyolcadikos Borsodi Jancsi vagy Lo­vász Csaba már „súgó” programo­kat is készít. Olyat, ami megoldja a mértan-, a matematika-, a fizikapél­dákat. De a magyar irodalomból is tud „súgni” — magyarázta Bauerné Halasi Erzsébet, a szakkör vezetője. Ami az első lőszerismereti óra, a csomagolópapír-füzet és a kompute­res leckeírás között végbement, az a mi büszkeségünk, az új Magyarország történelme. Faragó György

Next