Palócföld, 1983 (17. évfolyam, 1-6. szám)

1983 / 6. szám - Horpácsi Sándor: Ladányi J.-Csanádi G.: Szelekció az általános iskolában

ban idegen volt a fetisizmus- A fentebb idézett mondásából egyál­talán nem a legyintő lemondásra kell következtetnünk. Sőt! Senki se hitt jobban az ember nevelhetősé­gében és a minőség eszméjében. Minden ember egy megvalósítandó program, s a pedagógia feladata éppen az, hogy hozzásegítse az egyént eme program megvalósítá­sához. Ma miért nem tud ennek az elvnek maradéktalanul megfelelni az általános iskola? Azért - vallja a két szerző -, mert az iskola nem tud úrrá lenni az őt meghatározó körülményeken. Úgy alkalmazkodik, hogy kiszolgálja azokat. Tehát előnyhöz juttatja azokat a gyereke­ket, akik lakóhelyük (értve ezen területet, lakásnagyságot, a lakás létét - nem létét), származásuk, neveltetésük miatt eleve előnyben vannak, s még hátrányosabb hely­zetbe merevíti azokat, akiket fel kellene emelnie. Az eredmény az iskolában mutatkozik, az ok azon­ban nem kereshető csak az isko­lában. Ladányi és Csanádi sorra vette a XVIII. kerület iskoláit, s megvizs­gálta, hogy milyen körülmények között dolgoznak. Kimutatták az iskolai dokumentumok, a pedagó­gusokkal készített interjúk stb. alapján, hogy a két véglet: nyol­cadikig a kisegítő iskola és a zenei tagozat, a „normál” és a napközis osztályok között, hullámzóan ugyan, de állandó minőségi, színvonalbeli különbség­­ mutatkozik. Az elit zenei tagozatú iskola, ahová felvé­­­telizniük kell a gyerekeknek. Mi­után az iskola deklarálta, hogy többet nyújt, de többet is követel ezektől a válogatott gyerekektől, meg is kapta hozzá a segítséget, az anyagi és erkölcsi támogatást. A válogatott gyerekkel többet is pro­dukált, mint más osztályok, isko­lák, az elért eredmények pedig iga­zolták és növelték az iskola presz­tízsét. Az igazi vesztesek azok gyerekek, akiket nem a tehetségük,­­ hanem a lakóhelyük, valamint szülők társadalmi helyzete alapján a fogad az iskola is. Aki előnyösebb helyzetből startol, az kivételes bá­násmódban részesül, mert megkap­ja a jobb munkához szükséges fel­tételeket, míg aki a helyzete miatt nem felel meg az iskola normái­nak, azoknak a feltételeit nem ja­vítja- A szerzőpáros az iskolai do­kumentumokkal (osztálynapló, a gyerekek jellemzése, környezetta­nulmányok stb.), valamint a peda­gógusokkal készített interjúkkal sok­oldalúan és meggyőzően bizonyítja a fentebb mondottakat. Pestszent­­lőrinc bizonyos szempontból mo­dellnek is tekinthető, mert példá­ul nagyon sok olyan vidéki váro­sunk van (Ózd, Miskolc, Salgótar­ján stb.), amelyeknek szerkezete sokban hasonló társadalmi a vizs­gált kerülethez. Valószínűleg az em­lített településeken is ezekhez az adatokhoz jutott volna a szerzőpá­ros, mégis, szerencsésebb, hogy ép­pen a főváros peremkerületét vá­lasztották, mert így meggyőzőbbek az érveik, mintha az untig ismételt Budapest-vidék ellentéteket doku­mentálták volna. Mert végül is hátrányos helyzet csak részben adó­­­dik a fővárostól való földrajzi tá­volságból. Sokkal lényegesebb a szociológiai, társadalmi környezet. Illetve a kettő együttesen determi­nálja a gyerekek általános iskolai karrierjét, magának az általános iskolának a stratégiáját, helyzetét is. Az alapkérdés ugyanis az, hogy az iskola tudja-e kompenzálni azo­kat a hátrányokat, amelyeket a gye­rek „magával hoz”, és mennyire tudja elősegíteni, illetve mennyire gátolja a társadalmi mobilitást. Nos,­­ ezt bizonyítja a két szocio­lógus - az általános iskola jelenle­gi állapotában rögzíti, konzerválja a társadalmi különbségekből adódó 23

Next