Állami reálgimnázium, Pancsova, 1887
I. A magyar nyelv tanítása a pancsovai főgymnasium I osztályában, A jövő 1888/9-iki tanév epochalis intézetünk történetében. A volt reáliskolának gymnasiummá való fokozatos átalakítását a VIII. osztály felállításával befejezvén, a klasszikus oktatás összes apparátusával foghatunk a magyar tannyelvű oktatásnak feladatunkul kitűzött munkájához. — E feladat kettős természetű s ebben rejlik épen azon nehézség, a melylyel lépten-nyomon kell küzdenünk. — Mindenekelőtt ugyanis a tannyelv alapos elsajátíttatása az átlag idegen ajkú tanulóink által csakis egy, az I. osztályban tartatni szokott előkészítő tanfolyam alapján következetesen tovább fogatott rendszeres eljárás mellett érhető el. Említésre sem szorul, hogy ennek sikeres eszközlése a rendelkezésünkre álló idő mily tetemes részét veszi igénybe. Mindamellett az utasítások által kijelölt tananyagot, mely a magyar anyanyelvű intézetek munkaerejéhez van mérve, nekünk is el kell végeznünk s legfölebb az alsó osztályokban a jelentéktelenebb részletek hagyhatók el. A helyi viszonyokra való tekintettel intézetünknél megállapodott tradíciók keletkeztek, melyek — kivált a tananyag kezelésénél — sokban eltérnek azon eljárástól, amelyet a tisztán magyar anyanyelvű tanulóknál követhetnek a többi középiskolák. Ezen, a helyi viszonyok által indokolt eltérések közt legsajátosabb azon módszerünk, melyet az I. osztályban alkalmazunk, midőn az első időszaknak csaknem összes magyar- és némi részben latin nyelvi tanóráit is egy — a magyar tannyelv alapos elsajátítását czélzó — bevezető tanfolyamra fordítjuk. — E bevezető tanfolyamra van alapítva intézetünknél a magyar nyelv módszeres kezelése a többi osztályokban is, tehát összes irodalmi tanításunk ennek sikeréről van többé-kevésbbé feltételezve. Fontossága tehát, mert kihat gymnasiumunk egész működésére, eléggé indokolja, hogy az előttünk fekvő czikk szerény keretében annak menetéről kezdettől fogva végig számot adunk Elsősorban pedig a helybeli s gyermekeik taníttatása iránt érdeklődő közönséghez kívánunk szólni. Közönségünkhöz szólunk mindenekelőtt kettős czélból . Először is, hogy világos és részletes képét nyerje ezen előkészítő tanfolyam vezetésénél követett elveinkről .