Állami reálgimnázium, Pancsova, 1887

I. A magyar nyelv tanítása a pancsovai főgymnasium I osztályában, A jövő 1888/9-iki tanév epochalis intézetünk történetében. A volt reáliskolának gymnasiummá való fokozatos átalakítását a VIII. osztály felállításával befejezvén, a klasszikus oktatás összes apparátusával foghatunk a magyar tannyelvű oktatásnak feladatunkul kitűzött munkájához. — E feladat kettős természetű s ebben rejlik épen azon nehézség, a melylyel lépten-nyomon kell küzdenünk. — Mindenekelőtt ugyanis a tannyelv alapos el­sajátíttatása az átlag idegen ajkú tanulóink által csakis egy, az I. osztály­ban tartatni szokott előkészítő tanfolyam alapján követ­kezetesen tovább fogatott rendszeres eljárás mellett érhető el.­­ Említésre sem szorul, hogy ennek sikeres eszközlése a rendelkezésünkre álló idő mily tetemes részét veszi igénybe. Mindamellett az utasítások által kijelölt tananyagot, mely a magyar anyanyelvű intézetek munkaerejéhez van mérve, nekünk is el kell végeznünk s legfölebb az alsó osztályokban a jelentéktelenebb részletek hagyhatók el. A helyi viszonyokra való tekintettel intézetünknél megállapodott tradí­­c­iók keletkeztek, melyek — kivált a tananyag kezelésénél — sokban eltérnek azon eljárástól, a­melyet a tisztán magyar anyanyelvű tanulóknál követhetnek a többi középiskolák. Ezen, a helyi viszonyok által indokolt eltérések közt legsajátosabb azon módszerünk, melyet az I. osztályban alkalmazunk, midőn az első időszaknak csaknem összes magyar- és némi­ részben latin nyelvi tanóráit is egy — a magyar tannyelv alapos elsajátítását czélzó — beve­zető tanfolyamra fordítjuk. — E bevezető tanfolyamra van alapítva intézetünknél a magyar nyelv módszeres kezelése a többi osztályokban is, tehát összes irodalmi tanításunk ennek sikeréről van többé-kevésbbé feltételezve. Fontossága tehát, mert kihat gymnasiumunk egész működésére, eléggé indo­kolja, hogy az előttünk fekvő czikk szerény keretében annak menetéről kez­dettől fogva végig számot adunk Első­sorban pedig a helybeli s gyermekeik taníttatása iránt érdeklődő közönséghez kívánunk szólni. Közönségünkhöz szólunk mindenekelőtt kettős czélból . Először is, hogy világos és részletes képét nyerje ezen előkészítő tanfolyam vezetésénél követett elveinkről .

Next