Pannonhalmi Szemle 1942

1. szám - TANULMÁNYOK - Blazovich Jákó: Homo Christianus

Időnk szeret relativálni, mindent a fejlődés misztériumából ki­magyarázni. Ez a történetszemléleti szenvedély a Krisztus-hívőt is szeretné szerves ízként beilleszteni a vallástörténeti fejlődés folya­matába mint a homo religiosus, azaz a lényünkben gyökerező val­lási igényeket tudatosító ember legtökéletesebb típusát. Eszerint a Homo Christianus testvére a Konfucius-, Buddha-, Oziris-, Diony­sos-, Baldur-hívőnek, legközelebbi őse a Jehova-hívő. Lényege szerint nem egyéb mint a zsidó, görög és római homo religiosus tör­ténelmi egybeszövődése. A fejlődés vonala vele sem zárul le — máris hallunk neochristianizmust, új kereszténységet emlegetni. A Krisztus-hívőnek a vallástörténeti fejlődés vonalába való be­erőszakolása a kereszténység lényegének, lelkének teljes félreisme­résén alapszik. Ha majd sikerül ez utóbbiba benyomulni, nem lesz nehéz meggyőződni, hogy a Krisztus-hívő nem vallástörténeti fejlő­désből kitökéletesedő típus, hogy lényegében sem ősei, sem testvérei nincsenek: őstelen, példátlan, egyszeri történelmi valóság. Még az igaz Istent imádó ó­szövetségi zsidó sem őse, hanem csak útjövetes történelmi előkészítője. A Krisztus-hívő vallási életének külső meg­nyilvánulásában, rituális berendezkedésében, hitigazságainak kiakná­zására, rendezésére irányuló theológiai eszmélődéseiben kereshetünk idegen vallástörténeti hatásokat, de lényege, lelke szerint a Krisztus­hívő ,,nova creatura", új teremtmény, tehát valaki­ valami, aki-ami addig nem volt. Nem mitologikus fejlődés, nem névtelen, irracioná­lis történelmi erők alakították ki, hanem amiként az idők kezdetén Isten az embert, akként az idők teljében Krisztus a Krisztus-hívőt hívta létre. Pontosan ismerjük ennek az új teremtésnek idejét, helyét, körülményeit. A Krisztus-hívő Keletről jött, de nem Kelet lelkét hozta. Tör­ténelmi jelentkezése idején a Földközi-tenger körüli kultúrvilágot — a görög-római szellem pikumenéjét — az elkeletiesedés veszélye fenyegette. Hogy ez a terület a maga egész kultúrállományával, szellemével nem lett a kaotikus, nirvánás eszmélődésekben elmerülő Kelet martaléka, az elsősorban a kereszténység elévülhetetlen mű­velődéstörténeti érdeme. Az az szellemi, lelki dinamizmus, amely a görög-római kultúra örökségével párosul­tan a nyugati kultúrvilágot megteremtette, a Krisztus-hívő lelkiségének kisugárzása volt. ,,A kereszténység a hellenisztikus világot nem mélyebben Kelethez, hanem újra önmagához vezette vissza. Éppen az a tény, amit a ke­reszténységnek ma oly gyakran szemére hánynak, hogy t. i. hűen kitartott a kinyilatkoztatás könyvei mellett, hogy dogmákban fek­tette le a maga hittartalmát. . . hárította el a legnagyobb veszélyt, amely a Földközi-tenger körüli világot fenyegette, nevezetesen az India példájára kialakult elerőtlenítő misztikában való elmerülést" — állapítja meg az antik világ egyik kitűnő ismerője, H. W. Russel. A Krisztus-hívő nem hatalmi vágytól fűtve, politikai célzattal, forradalmi szándékkal lépett a világba. Nem hozott sem új állam­eszmét, sem új társadalomszemléletet, sem forradalmi gazdasági reformokat. Egy új ország polgárának vallotta ugyan magát, de ez

Next