Pápa és Vidéke, 2013 (11. évfolyam, 1-25. szám)
2013-10-31 / 22. szám
4 Türr István Gimnázium és Kollégium / Újra Pro Progressio Díjat kaptak Idén is elnyerte a Pro Progressio Díjat a Türr István Gimnázium. Az elismerést a Budapesti Műszaki Egyetem Pro Progressio Alapítványa adományozta - immáron második alkalommal - a pápai gimnáziumnak, elismerve ezzel az intézményben folyó magas színtű természettudományi oktatómunkát. A BME Pro Progressio Alapítványa a műszaki és természettudományi ismeretek oktatását támogatja, tevékenységének középpontjában a tehetséggondozás és az innováció segítése áll. Díjukat azoknak a középiskoláknak adományozzák évente egy alkalommal, amelyek rendszeresen szerveznek műszaki-természettudományi tárgyakat népszerűsítő programokat, tanítványaik eredményesen szerepelnek természettudományi tanulmányi versenyeken, s nem utolsó sorban, amely iskolákból nagy számban tanulnak tovább a Műegyetemen. Örömmel számolhatok be arról, hogy tavaly is és idén is csupán 13 középiskola nyerte el ezt a díjat, és csak három olyan intézmény van, köztük a mi iskolánk, amely tavaly és idén is Pro Progressio Díjban részesült. Azt, hogy másodszorra is nyertünk, azért tartom fontosnak, mert ez azt jelenti, hogy a tavaly bevállalt programjaink eredményesek voltak, ezt mutatják a versenyeredményeink is, illetve diákjaink felvételi eredményei is - nyilatkozta Németh Zsolt igazgató. A Türr István Gimnázium igazgatója matematika-fizika-informatika szakos tanárként úgy látja, a természettudományos ismeretek és tantárgyak jelentősége folyamatosan növekszik, éppen ezért az iskolában nagy hangsúlyt fektetnek az ilyen tantárgyak oktatására. Ugyanis a tapasztalat azt mutatja, hogy aki műszaki-természettudományi területen szerez diplomát, könnyebben talál jó munkát magának a munkaerőpiacon. Éppen ezért ösztönzik tanítványaikat arra, hogy tanuljanak tovább a BME-n. Diákjaink között népszerű a Budapesti Műszaki Egyetem, évről évre sokan, az érettségizők több mint 10 százaléka jelentkezik erre az egyetemre, s ők felvételt is nyernek - tette hozzá az igazgató. A BME energetikai tanulmányi versenyén évek óta az élen szerepelnek a tüktös diákok, tavaly például megszerezték az országos első helyezést, ez is hozzájárult a Pro Progressio Díj elnyeréséhez. Idén is indul az iskola a megmérettetésen, a díjjal járó 300 ezer forintos pénzjutalom segítséget ad a felkészüléshez, ugyanis a versenyző tanulók és felkészítő tanárok ebből tehetnek tanulmányi kirándulást a százhalombattai olajfinomítóba és a Műegyetem Nyitott laborok elnevezésű programjára. Varga Bea Pápai Weöres Sándor Általános Iskola Schwetzingenben jártak A közelmúltban értek haza a Weöres-iskola diákjai Schwetzingenből, ahol közel egy hetet töltöttek. Ez idő alatt megismerkedtek a város és környéke nevezetességeivel. Tavasszal ők látják majd vendégül a német gyerekeket. Gőgös Zoltánné némettanár, a kirándulás szervezője elmondta, összesen tíz diák és három pedagógus utazott Németországba. A testvériskolai kapcsolat keretében már évek óta jó viszonyt ápolnak a schwetzingeni Hildaschulével. A kapcsolatot az egykori Jókai Mór Általános Iskolától örökölték meg, melyet azóta is folyamatosan gondoznak. Először 2001-ben voltak látogatóban, majd úgy alakult, hogy páratlan év őszén ők utaznak, míg páros év tavaszán a német gyerekek jönnek hozzájuk. A pedagógustól megtudtuk, általában egy hetet töltenek a gyerekekkel német fogadócsaládoknál. Ez most sem volt másképp. Vendéglátóik színes programokkal várták őket. Elmentek a schwetzingeni kastélyba, Mannheimbe a Luisen Parkba, Speyerben megnézték a Technika Múzeumot, a Tenger élete kiállítást, megcsodálták a dómot, de jártak a hilderbergi várban is. Sütöttek pizzát, melyet közösen fogyasztottak el a német gyerekekkel. Az utolsó napon búcsúpartival várták őket. A testvérvárosi kapcsolatok ápolását a Weöres-iskola az idei évben többször is megvalósította. Nyáron 45 diákjuk szinte ingyen vett részt egy Baróton megrendezett OKO-táborban egy TÁMOP-os pályázatnak köszönhetően. Baróttól Kovászna nem esik messze, így két napig élvezhették a testvérváros vendéglátói szeretetét. m.a. Pápa és Vidéke 2013. október 31. Pápai Petőfi Sándor Gimnázium LapTop, a top lap Az ország egyik legszebb iskolaújságának minősítették a Pápai Petőfi Sándor Gimnázium LapTopját a Diákújságírók Egyesülete (DUE) által háromévente megrendezett IV. Országos Címlap+Arc diáklap szépségversenyen. A diáklap 2001 óta működik, jelenleg 9 aktív szerkesztőségi taggal, Csarmasz Ágnes tanárnő vezetésével. Az újság a több mint tíz év alatt folyamatosan fejlődött, és számos sikert ért már el. Az évek során a lelkes tagokból álló szerkesztőség négyszer váltott főszerkesztőt, mind a négy generáció alatt sokat változott, fejlődött az újság kinézete és tartalma. Próbálnak alkalmazkodni a célközönség igényeihez, mégis nap, mint nap meg kell küzdeniük azért, hogy fennmaradhassanak, mindent az aktuális szám bevételéből kell finanszírozniuk. Szerencsére tavaly óta a DÖK támogatja az iskolaújságot, ami nagy segítség számukra. Az október 19-i megmérettetésen a LapTop megmutatta, hogy talpon tud maradni. 11 pályázó közül, maga mögött hagyva néhány neves egyetemi lapot is, az első helyre tört, a BME Gazdasági Karának újságjával holtversenyben. A pályázat a DUE 13. médiatalálkozójának keretein belül valósult meg. A budapesti rendezvényen a LapTopot Epres Martin főszerkesztő mutatta be, a zsűri pedig nagyra értékelte a lap népszerűsítésének ötletét is. A médiatalálkozón végül a Petőfi Gimnázium Lap- Topja lett az ország legszebb középiskolai újsága, és elhozhatta az 50 ezer forintos fődíjat. Nagy Patrícia A Pápai Petőfi Sándor Gimnázium 2013. november 11-én 8 órától nyílt napot, 17 órától pedig pályaválasztási tájékoztatót tart valamennyi induló képzésére vonatkozóan. Mivel töltöd az őszi szünidőt? A nyári szünet után ez az első alkalom, hogy hosszabb szabadságra mehetnek a diákok. Két hónapot kellett várniuk erre. Az őszi szünetet követő első tanítási nap november 4-e lesz, így van idejük pihenni és kikapcsolódni a diákoknak. A szünidő hasznosan is eltölthető, hiszen ettől a tanévtől már kötelező az önkéntes munka. Körkérdésünkben arról faggattuk a tanulókat, mivel töltik szünidejüket. Gajdosi Bianka - Nagyrészt otthon leszek. Tanulok, elmegyek edzésre és olvasok. Nagyon szeretek olvasni. A Hűvösvölgyi Suli első részének állok majd neki. Egyébként három judo edzésem lesz, és megyek termet takarítani. Otthon is besegítek, vigyázok majd a testvéremre, ha a szüleim dolgoznak. Ezen kívül tanulni is kell, hiszen egy röpdolgozat bármikor beeshet a szünetet követően. Szalóky Krisztina Szerintem tanulok, mert nagyon sok házifeladatot adtak fel. A szünet után több tantárgyból is dolgozatot írunk majd. Többek között angol témazárót és szódolgozatot, valamint német röpkét. Most vagyok kilencedikes a Türr-ben. Biztosan találkozom majd a barátaimmal, internetezni is fogok, valamint elmegyek apukámmal kerékpározni, ha jó idő lesz. Megnézem mit játszanak a moziban, és ha lesz valami jó film, akkor azt nem hagyom ki. Kopf Aliz - Önkéntes munkát fogok végezni a tűzoltóságon az osztálytársaimmal. Ez négy nap lesz, napi három óra délelőttönként. Nagyon sokat kell tanulni, hiszen sok tantárgyból dolgozatot írunk majd a szünetet követően. Valamelyik nap a barátaimmal is összefutok egy kicsit beszélgetni. Szeretnék pihenni is, úgy érzem rám fér. Nehéz volt ez a két hónap. Halottak napján pedig a szüleimmel végigjárjuk a temetőket. m.a. Gajdosi Bianka Szalóky Krisztina Kopf Aliz