Parlando, 1970 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1970 / 1. szám - N. Pásztor Zsuzsa: Zenei testnevelési konferencia: Budapest, 1969. január 2-4.

laszthatóvá teszi a testnevelési oktatás összekapcsolását a zenével való foglalkozás­sal. Mindenki előtt ismert, hogy a követelmények világszerte emelkednek a termelő­­munkában, a tanulásban és természetesen a zenében is. Az időben és intenzitásban növekvő igénybevétel rendkívül erősen próbára teszi az ember szervezetét. A gyor­sított élettempó okozta ártalmak káros hatásait, a zenével foglalkozó emberek még fokozottabban érzik, mert a zenélés kétségtelenül érzékeny idegrendszert feltételez és ki is fejleszti azt. Az ember alkalmazkodóképessége ugyan szinte korlátlan, de csak bizonyos fel­tételek között. Gondoljunk arra a hétköznapi ismereteink tárából gyakran előszedett szabályra, hogy mennél bonyolultabb egy struktúra, annál hamarabb hibásodik meg. Az emberi szervezet pedig az anyagi világ legbonyolultabb rendszere, végtelenül fi­nom, érzékeny mechanizmus. Kifogástalan működéséhez lelkiismeretes gondozást is igényel. A felgyorsult életritmus új alkalmazkodási formákra kényszeríti szervezetün­ket. Egészségünket károsító hatások tömkelege ér bennünket nap, mint nap. Mun­kánk, sikereink, egész életünk attól függ, hogyan tudjuk ezeket a hatásokat kivé­deni: a zajártalmat, a tartós oxigénelégtelenséget, a természetes fény hiányát, a fo­kozódó feladatokból adódó idegterheléseket, a civilizált élet olykor túlzott kényel­mét, s a legsúlyosabbat, a pihenés elégtelenségét. 8 órai munka után 16 órai pihenésre és szórakozásra volna szükség ahhoz, hogy a szervezet egyik napról a másikra tökéletesen regenerálódni tudjon. Erre pedig nincs mód, épp a fokozódó követelmények miatt. Szervezetünk így egyre nehezebben őrzi meg belső állandóságát, munkára alkalmasságát. A munka­­képesség problémája világméretűvé nőtt és természetesen a zenében is jelentke­zik. Azonban a szükséglet megteremtette a megoldást is. Olyan aktív pihenési mó­dot kellett találni, amely a lehető legrövidebb idő alatt képes a szervezetet tökélete­sen regenerálni. Ennek egyik módszere a mozgás tudományos igénnyel kidolgozott, egyéni állapothoz alkalmazkodó rendszere, a kondicionáló testnevelés. Ezen a területen k­b. 15 év óta folynak sikeres kísérletek Magyarországon. A kondicionáló testnevelés ma már önálló tudománnyá vált, a társadalmi szük­séglet és igény következtében. A kísérletekben részt vevő zeneművészek, zene­­pedagógusok és zenét tanuló fiatalok jó eredményei, gazdag tényanyaggal támaszt­ják alá azt az igazságot, hogy a zene és a mozgás elválaszthatatlan egymástól. Az egyszerű kapcsolatok felismerésén túlhaladva ma már ott tartunk, hogy a tudatosan adagolt mozgást, a testnevelést a zeneoktatás javára hasznosíthatjuk, felhasználhatjuk az általános és speciális munkaképesség fejlesztésére, a zenei pszicho-szomatikus munkaalkalmasság megőrzésére. Ezeknek az eredményeknek megismertetését szolgálta első próbálkozásként, a januári zenei testnevelési konferencia. I. rész A zenét tanuló ifjúság munkaképességi problémái Az alsófokú tanításban. Államunk hatalmas támogatása ellenére a zenei oktatás fejlődése nemzetközileg elismert sikerei mellett nincs arányban a ráfordított energiákkal. Legfőbb korlátozója, a zeneoktatásban részesülők fogyatékos munkaereje. Jól­ 2

Next