Parlando, 1995 (37. évfolyam, 1-6. szám)

1995 / 2. szám - Adrovicz István: Néhány megjegyzés a zeneművészeti szakközépiskolák gitár tanszakainak oktatási és nevelési tervéhez

Ennek okán a szerzőt, a kiinduló alapgondolaton, a fuvola oktatáson kívül, még két tényező indította ezen átfogó mű megírására: 1. Megkísérelte összefoglalni a kor zenei előadásmódjára jellemző, kialakult sza­bályokat; 2. Komolyan felhívja a figyelmet a csoportos zenélés alapvetően más szabályaira a szóló muzsikához képest. E korszaktól kezdve már nem engedhető meg, hogy a zenészek csak saját elképzelésük szerint játsszanak, bár ez eddig természetes, sőt követelmény volt (az improvizáció), hanem meg kell tanulniuk az egymáshoz való alkalmazko­dást, a csoportos játékkal együtt járó kötöttségeket. E műben is ez a kettősség figyelhető meg: miközben részletes és kimerítő útmutatásokat találunk a díszítések sokféle variációinak alkalmazására, ugyan­akkor a mű terjedelmének tekintélyes része foglalkozik az együtt játszó zené­szek kötelességeivel, amelyek gyakorlatilag az egyéni szabadság korlátozását jelentik a zenei előadásmódban. A Fuvolaiskola azonkívül, hogy a XVIII. század zenei gyakorlatának egyik alapvető ismeret-összefoglaló forrásműve, olyan értékes és hasznos módszer­tani információkat tartalmaz a fuvola oktatást illetően, amelyek nagy része ma is érvényes. ADROVICZ ISTVÁN NÉHÁNY MEGJEGYZÉS A ZENEMŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLÁK GITÁR TANSZAKAINAK OKTATÁSI ÉS NEVELÉSI TERVÉHEZ Az oktatási miniszter rendeletére készült, 1980-ban hivatalosan is beveze­tett, és a magyarországi zeneművészeti szakközépiskolai gitároktatásban köte­lezővé tett nevelési és oktatási tervet - a továbbiakban „tanterv" - egy szerkesz­tő bizottság hozta létre Szendrey-Karper László vezetésével. Ma már bátran megállapíthatjuk, hogy az elmúlt 15 évben a hazai gitároktatás fejlődésében kiemelkedő jelentősége és szerepe volt ennek a 4 éves tanulmányi időszakra született követelményrendszer bevezetésének. A tanterv egyértelmű állásfog­lalásaival, követelményrendszerével, kitűzött oktatási céljaival, a tanítás anya­gának a felosztásával, javaslataival és útmutatásaival nagy mértékben elősegí­tette a gitároktatás általános színvonalának az emelését. A tantervnek kétségtelenül egyik legnagyobb erénye a szerkezete. A beve­zetőben meghatározza a szakközépiskolai gitároktatás célját és feladatait, vala­mint a szakközépiskola felvételi anyagát. Ezt követően osztályonként részlete­zi a pedagógiai folyamat tartalmát, úgy mint: technika képzés, etűdök, és zenei anyag. Összefoglalja az általános követelményeket, megjelöli a felhasználható zeneműveket és meghatározza a tanév végi vizsga követelményét, illetve anya­gát. Tekintettel arra, hogy 1980-ban még nem volt zenei érettségi vizsga, a tan­terv nem tér ki erre. Az 1979/80-a tanévtől tanítok a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközép­­iskolában, így a tantervet összeállítók munkájában nem vettem részt. A tan­tervre vonatkozó eltérő tartalmi elképzeléseimet az alábbiakban foglalom össze: 30

Next