Parlando, 1997 (39. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 6. szám - TANTERVISMERTETŐK - Platthy Sarolta - Vendrei Éva: Kodály-koncepció szerint a ma iskolájában

TANTERVISMERTETŐK az OKI Program- és Tantervfejlesztési Központjának szakmai műhelyében fejlesztett ének-zene tantervekről* Platthy Sarolta-Vendrei Éva: Kodály-koncepció szerint a ma iskolájában Ének-zene tanterv az emelt szintű ének-zenei (I-I0.)osztályok számára OKI9OKODÉZ 1-10** Mi köthet egyedül minket Európához? - A kultúra közössége, mely minden nemzet nagy alkotóinak, a nagy alkotók nemes anyagból időálló formába öntött műve­inek nálunk is állandó otthont ad. ...Mit kellene tenni?Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa a nemesebb zene szomját. (Kodály Zoltán) A tanterv egyaránt használható 1-6., 1-8. és 1-10. évfolyamig. A 7-8-9. osz­tály anyaga rugalmasan kezelhető aszerint, hogy a ma létező 8 osztályos tago­zatos iskolának megfelelő, emelt óraszámú ének-zene oktatásban kívánjuk-e használni a tantervet, vagyis 8. osztályban lezárul a képzés, avagy 10 évfolyam­ra tervezzük az emelt óraszámú tanítást. Amennyiben lezárjuk a tanítás folyamatát a 8. évfolyam végén, úgy a ki­lencedik osztály anyagával (romantika, illetve XX. század) bővíthető a 7., illet­ve 8. évfolyam anyaga. Amennyiben 10 évfolyamra tervezzük a tanítást, a záró év értelemszerűen összegző jellegű. A kötelező, 10 éves általános alapképzésen túl, a középiskola záró szakaszában a készségek és ismeretek bővítése, finomítása, rendszerezése és összefoglalása a cél. A záró évfolyamokban törekedjünk a zeneművészet és a társművészetek, valamint a zene és más műveltségi területek összekapcsoló­dásának feltárására. A tanterv Kodály Zoltán nemzetnevelő zenepedagógiai elvei alapján közelít a zene, mint egyetemes kultúrkincs felé, a zenei anyanyelv, az éneklés mint zenei alaptevékenység és a közösségi élmények segítségével. Megkülönböztetett fi­gyelmet szentel a zenei olvasás-írás elsajátításának, mely a zenei megismerés alapja. Kiemelt fontossággal kezeli még a zenehallgatás, és az alsóbb évfolya­mokban az improvizáció területét. A Kodály-koncepció nevelési intézményeinkben közel négy évtizede or­szágosan bevezetett és alkalmazott, eredményességének legszebb példáit a ze­nei tagozatos - ma ún­ emelt szintű ének-zenei - általános iskolákban tapasztal­hatjuk. * Megjelentek az Új Pedagógiai Szemle mellékleteként. A tantervek szakmai konzulense dr. L. Nagy Katalin főiskolai docens, az OKI Program- és Tantervfejlesztési Központ tudományos munkatársa volt. ** A tanterv az Országos Adatbankban e kódszámon kereshető meg.

Next