Parlando, 2008 (50. évfolyam, 1-6. szám)

2008 / 1. szám - Réfi Zsuzsanna: "Talán a legnehezebb időszakon már túljutottunk" - Dr. Gyimesi László úgy véli, a szakmai ellenőrzés fontosságával mindenki tisztában van

tál is vizsgál, s ezután kerülhetett sor az intézmények szakmai munkájának értékelésé­re. Az OH vezetői izgalmas előadást tartottak, amelyen eddigi tapasztalataikról szá­moltak be. Nagyon örülök részvételüknek, s annak, hogy az OH és a szakszervezet között jó a viszony, hiszen így többször tudunk konzultálni, egymás munkáját is se­gíthetjük, és megelőzhetjük a nagyobb bajokat. - A minősítés második szakaszának 2007. december 31-ig kellett lezárulnia. Szó esett az ellenőrzés folyamatáról is? - Igen, hiszen Kovács Kálmánné, a minősítő testület alelnöke, s a zeneművészeti ág irányítója is előadást tartott. Az ellenőrzés menetéről, munkamódszeréről, a testületen belüli kérdésekről adott részletes és nagyon érdekes tájékoztatást. - A minősítés kapcsán felmerül a szakirányú végzettség kérdése is... - Különbséget kell azért aszerint is tenni, hogy az adott területen valóban szakember­­hiányról van-e szó... Sok esetben el lehet mondani, hogy valahogyan meg kellett oldani az oktatást, és a legkevésbé a tanárok tehetnek arról, hogy szakirányú végzett­ség nélkül kellett helytállniuk. Persze, ugyanakkor nem kell feltétlenül oktatást indíta­ni, ha nincsenek meg a feltételek, még akkor sem, ha lenne rá igény... S így eljutunk egy sokkal bonyolultabb kérdésig, a tanárképzés, a tanulói érdeklődés és a tanulói létszám adataiig, amelyek nincsenek egymással összhangban... Meg kellene egyszer már vizsgálni, hogy az egyes hangszerek pedagógusképzésére mekkora szükség van valójában. Rengeteg ugyanis ezen a területen az ellentmondás... Térjünk vissza azon­ban a jelenlegi kérdéshez. Ebben az ügyben az Oktatási Minisztériummal közösen állásfoglalást adtunk ki. A kérdésnek ugyanis szakmai és munkajogi része van. Mun­kajogi szempontból ugyanis ha a munkáltató nem kötelezte a tanárt, hogy szerezzen megfelelő végzettséget, akkor nem a pedagógus azonnal nem marasztalható el. Ezért erre hivatkozva nem lehet tömegesen megszabadulni a munkatársaktól. A munkálta­tónak más megoldást kell keresnie, a jövő tekintetében nyilván biztosítania kell a jogszerű feladatellátás és foglalkoztatás feltételeit, de a jelen munkajogi problémáját ugyancsak jogszerűen kell megoldania. Lehet ezért kiegészítő képzéseket szervezni, amely azoknak, akiknek már van diplomájuk, megoldást jelent. Akinek azonban nincs felsőfokú végzettsége, annak meg kell szereznie, hiszen diploma nélkül már nem lehet ezen a területen dolgozni. Megint más kérdés, s ez nem elsősorban jogi, hanem szak­mai probléma, hogy milyen végzettség minek felel meg. Mennyit ér a zeneművészeti és mennyit a tanárképző főiskolán szerzett diploma... Érdemes elgondolkozni mind­ezen, s talán az egész kérdéskört kicsit rugalmasabban kezelni. Hiszen nem egy példa van arra is, hogy olyan pedagógusok is eredményesen tudnak oktatni, akik nem szak­irányú felsőfokú végzettséggel rendelkeznek.­­ A zamárdi összejövetelen Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének az elnöke is előadást tartott, aki ugyancsak rendszeres résztvevője a fórumnak, s szintén határozott elképzelésekkel rendelkezik a minősítés, valamint a szakirányú végzettség kérdésében. - Igen, s ő is a minősítéssel és ennek következményeivel foglalkozott. A szakszerve­zet és a szövetség véleménye a legtöbb ügyben megegyezik, vagy nagyon közel áll egymáshoz. Ember Csaba előadása, amelyben a minősítéssel kapcsolatban konkrétu­

Next