Pásztortűz, 1944 (30. évfolyam, 1-2. szám)

1944-01-15 / 1. szám

valakinek? Legtöbben csak a közép­iskolából emlékszünk rá, ahol tudomá­sul vettük, hogy a 19. századi magyar történetírásnak Horváth Mihály mel­lett legnagyobb alakja. Csak néhány éve állapította meg róla Szekfű, hogy nemcsak a 19. század legnagyobb tör­ténettudósa, de egyáltalán a Legnagyobb magyar történetíró. Szalay nemes figurája megérdemel­né, hogy necsak tudósok magasztalják, hanem íróink is lelkesedjenek érte, kö­zönségünk pedig megismerje, necsak könyveit, hanem rokonszenves emberi alakját is. A magyar reformkor hősei közül ma úgyszólván csak Széchenyit idézzük. Pedig alig van még egy any­­nyira időszerű és figyelemreméltó író­tudósa a centralisták vagy „magyar doktrinérek“ néven ismert író-tudós­­politikus-csoportnak, mint éppen Szalay László. Eötvös József mondja róla em­lékbeszédében: „Jellemének nincsenek árnyoldalai, egy egész az, eszményképe a becsületességnek, férfiasságnak és józanságnak.“ „Rendületlenül tartsatok ki a tör­vényhozási úton megállapított alkot­mány mellett“ — ezeket a szavakat hagyta fiaira a császárhű Szalay Péter, Szalay László édesapja. A tizenegyesz­tendős gyermek talán nem értette át ezt a mondást teljesen, azonban a ben­ne megnyilatkozó közjogi szellem, ott­honának szelleme döntő hatással volt egész életére. Gyerekkora a múlt szá­zad első negyedébe esik. A születése előtti évben, 1812-ben volt az utolsó magyar országgyűlés, utána tizenhárom éves némaságot parancsolt a magyar törvényhozásra Metternich kancellár. 1825-ig tartott a kényszerű némaság. A magyar nemzeti élet és szellem el­fojtása azonban nem sikerült. A köz­élet szünetelésének csendjében a ma­gyar udvarházak, nemesi kúriák, városi otthonok lakói a következő évtized lec­kéit tanulták. Elnémult a közjog latin nyelve, a hivatalos nyelv, de a század­­forduló franciás műveltsége elhozta a magyar nemesség vezető elméinek ott­honába a tizennyolcadik század encik­lopédikus műveltségének szellemét s a forradalmi Franciaország népjogi vív­mányainak­­híre keresztülszivárgott a kancellária sorompóin. A nyugati esz­mék az évezredes magyar tradició szű­rőjén sajátos nemzeti kinccsé válnak s ezt a szellemet szívja magába a gyer­mek Szalay László budai otthonában. A magyar nemzeti öneszmélet a húszas években lassan-lassan fölcsillan s fel­vetődik a magyar nyelv közigazgatási használatának kiterjesztése. Az 1825-ös országgyűlésen lép elő ismeretlenségé­ből Széchenyi István s javasolja egy Magyar Tudós Társaság megalapítását. Szalay László 1824-től 26 ig a székes­­fehérvári cisztercita gimnáziumban tölti tanuló éveit. Talán nem csal sej­telmünk, ha a tudós páterek mellett töltött esztendőknek tulajdonítjuk, hogy a szépreményű Szalay itt jegyezte el magát egy életre szólóan a latin szel­lemmel. A római klasszikusok egy em­beröltőn át elkísérték. Élete végén le­fordítja és kiadja Cicerónak a köteles­ségekről írott munkáját. Tizenkétéves korában meghal atyja, a koraérett gyermek, ha már kénytelen ráébredni az élet nehézségeire. Váljon a köteles­ségek római jellemhez méltó fiatalkori vállalása nem erre a szomorú családi eseményre viszi-e vissza eredetét? 1826 végén Szalay fölkerül Pestre, itt két éven át a továbbképzésre jogo­sító filozófiai tanfolyamot, majd három évig a jogi tanfolyamot hallgatja az egyetemen. Pest-Buda ezekben az évek­ben, a múlt század második negyedé­nek első éveiben, alakul rohamosan a magyar irodalom fővárosává. Termé­szetes, hogy ezek az évek a fiatal Sza­­layra is életalakító, sorsdöntő hatással vannak. Az egyetemi ifjúság bálványa ebben az időben a romantikus törté­nész-professzor, Horvát István. Szalay sokat tanul tőle: a magyar történelem szeretetét. „Visszaemlékezem — írja róla később — az 1828- -31-i évekre, midőn lábainál ültem, mint tanítványa, s lelkem elérzékenyül... Ő nekem nem­csak tanítóm, ő első ifjúságomnak atyai barátja volt.“ De nemcsak a tanárok között akad a maga emberére. Itt ismerkedik meg báró Eötvös Józseffel, aki egyébként

Next