Patria, august 1936 (Anul 18, nr. 171-193)

1936-08-01 / nr. 171

3 Cu lizele groaznicului accident de aviaţie de la Băneasa Bucureşti, 31 (SIR). — Groaznicul accident în care şi-a găsit sfârşitul căpitanul Olteanu continuă să preocupe cercurile aviatice, care nu-şi pot explica adevăratele cauze ale acestui accident Întrucât Olteanu era un pilot de categorie ridicată astfel că o neglijenţă sau o stângăcie nu par deloc probabile. Singura explicaţie este că din cauza căldurii excesive care a domnit Miercuri în Capitală, s- au produs mari goluri de aer şi întrunul din acestea a căzut avionul. Aparatul aflându-se la o înălţime mică deoareceaeroportul Băneasa este foarte aproape de Pipera, această cădere a fost fatală. „n urma nenorocirii de Miercuri, Ministerul aerului a hotărât ca să interzică toate sborurile în cursul zilei, atâta timp cât vor dura căldurile caniculare. Sborurile nu sunt permisie decât între 5—7 dimineaţa şi 19—20 seara. ' ' Căpitanul Olteanu fusese asigurat pentru un milion 200.000 lei, banii cari vor deveni acum soţiei sale. Avionul a fost cumpărat din America pentru suma de 17.000 dolari. ÎNMORMÂNTAREA ARE LOC MÂINE LA SEBEŞ BUCUREŞTI, 31. — Corpul neînsufleţit al căp. Olteanu, a fost transportat azi la Sebeş, unde, mâine, Sâmbătă are loc înmormântarea. Liceul de fete „ Principesa Ileana“ din Cluj va fi renovat Cluj 31. Am anunţat într-un număr trecut al ziarului nostru, că la licceul de fete „Principesa Ileana“ din Cluj se lucrează cu febrilitate la renovarea localului liceului, întrucât înainte localul şcoalei era necorespunzător din toate punctele de vedere pentru înlăturarea acestui neajuns, sia edificat o aripă întreagă, în partea dreaptă a liceului, pe terenul _ _____ _, _____, , _ereu expropriat de la comunitatea israelită., Lucrările pentru renovarea liceului vor fi terminate înainte de 15 Septemvrie, aşa că în toamnă Clujul va avea un liceu de fete modern, înzestrat cu sălii de clasă spaţioase, laboratoare şi săli die biblioteci. Meritul acestor realizări frumoase se datoreşte dnei dr. Florica Zugravu, directoara liceului, care a muncit intens şi a depus sforţări mari pentru ea, școala pe care dsa o conduce să fie la înălțime din toate punctele de vedere. CONCITUMI J0NDAF1NAU la Consiliul de rasboi din Cluj pentru comunism Cluj, 31. — Ieri înainte de masă a venit ,spre judecare în faţa Consiliu de război a Corpului 6 de Armată din Cluj, procesul acuzaţilor Jurman Andreii, Szabó Toma şi Moldovan Ioan, învinuiţi că în cursul lunei Iunie, anul acesta au ţinut consfătuiri cu muncitorii, unde prin vitu grai au făcut propagandă pentru creerea de asociaţiuni ale Blocului pentru apărarea libertăţilor democratice“, deşi aceasătasociaţie a fost disolusă. In instanţă acuzaţii au declamat că sunt nevinovaţi, cerând ca să fie achitaţi. In apărarea lor au pledat doi.nvocati dr Vaier Moldovan şi Meşter Petre. In urma desbaterii, Consiliul deliberând, la condamnat pe primul acuzat la 2 luni închisoare şi 3 ani interdicţie, pe al doilea la 20 zile închisoare, iar pe ultimul la 15 zile închisoare. ♦»♦♦»»»♦»»♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦»»♦♦♦♦»»♦♦o Se clarifică misterul dispariţiei ixigimenului Popescu din Bucureşti BUCUREŞTI 31 (SIR). — Misterul dispariţiei inginerului Popescu, pare a se lămuri. Se ştie că el dispăruse în luna Aprrilie după ce încasase un milion 200.000 lei din vânzarea unei case. După informaţiile culese e mai mult probabil că nu poate fi vorba de o crimă. Fiul inginerului a declarat ziariştilor că după o convieţuire de 28 ani cu soţia sa Popescu a divorţat acum un an şi jumătate, legând prietenie cu o doamnă din Bucureşti. Şi atunci el a dispărut pe mai multă vreme, în acest timp petrecând cu prietena sa. Se crede că şi de data aceasta el a făcut, acelaş lucru. De altfel în luna Mai ei a trimis o carte poştală de la Băile Herculane. Cu toate acestea cercetările poliţiei continuă. per  Viitorul transatlantic englez va fi cu 2000 de tone mai mare decât Quen Mary și va costa 5 milioane jumătate Lire sterline. Construcția lui va dura 15 luni de zile. burduful cu cai, ca acum 50 de ani. Din unele locuri se poate lua cu căldarea. In apropiere, la Moineşti, societăţi engleze şi americane extrag cu zeci de sonde lichidul producător de aur. Dar bogăţiile acestei văi nu se limitează la aceste două articole. Ici o mină de cărbuni îşi arată gura neagră şi depoziteie din gară, in menace o uriaşă fabrică de cherestea fasonează lemnul, lângă modestele ferăstrae şi mori de apă ale ţăranilor. In marginea drumului te întâmpină bucuros ieile oaspeţi,... izvorul de dorcut sau borviz cum ii zice în partea locului, iar în gară largul Ocnei, poţi mânca cele mai frumoase mere, pare şi mai ales vestitele caise şi persici, cărora li s a dus vestea, lângă strugurii care ţisei oferă până la sfântul Niculae. Aceasta-i valea Trotuşului pe care mergea — dela Dituz — cel mai bătătorit drum de legătură al Moldovei cu Ardealul. Pe aici a trecut trufaşul rege Matei Corvin ca să fie bătut de Ştefan cel Mare la Baia... pentru ca la 1916—17 pentru a II-a oară, să fie înfrântă trufia maghiară, şi pe aici a trecut şi Mihai Viteazul la 1600, când a cucerit Moldova... Aceasta-i valea Trotuşului, mândră, bogată şi istorică, şi care merită a fi văzută da orice român... GH. VORNICU. ii ! rl ’ i; : “ Articolul viitor „Pe tărâmuri moldovene”. Sate și tipuri din Moldova. ASPECTE—SPORT—LITERATURĂ — ARTĂ — REPORTAJ Sâmbătă, 1 August anul XVIII, nr. 171 Mica Publicităţi ....................... OCAZIE. Urgent de vânzare grădină în Str. TacheIonescu 27 cu cameră bucătărie, pivniţă din cărămidă la front, iar în interior 2 camere, pivniţă. Preţ Lei 100.000. Gr. CAUT doi parteneri pentru o excursie cu maşina proprie în Iugoslavia şi Grecia Informaţii la ziar. Gr. S. 3-4 COMPENSĂM orice pretenţiuni de Stat, ca datorii, amenzi, taxe de succesiune, restanţe de chirii, amenzi vamale, de păduri etc. Agentura „Agimex“, Cluj, Piaţa Unirii 3 Telefon 20 29. 1 1168 3 4 DE VÂNZARE parcelă în centru în apropierea operei. Str. Vasile Goldiş Nr. 12. 1611 DE VÂNZARE mai multe dulapuri de haine în bună stare precum şi o etajeră cu geamuri. Str. I. G. Duca Nr. 1 Etaj 11, uşa 4._____ 1622 DE ÎNCHIRIAT una cameră frumos mobilată cu intrare separată și bac de la 1 August. Str. Regina Maria 36 etaj II, uşa 7. 1625 MOŞIE de vânzare, apropiere Cluj — Turda 211 ing. cad. la un loc, arator, fânaţ, grădini, livezi de pomi, sol prima calitate, clădiri noi, locuinţă modernă, parc, inventar viu şi mort, pe şosea judeţeană. Adresa la ziar. DE ÎNCHIRIAT locuinţă constând din 3 camere, hali cu tot confortul modern pe etajul I în casă nouă. Str. Gojdu Nr. 2, lângă templul neolog evreesc de pe Cal. Reg. Ford. 1626 DE ÎNCHIRIAT 2 camere, baie, antreu, garsonieră, pentru cabinet medical sau birou. Memorandului 4. 1615 11 AZI LA CLUJ CINEMATOGRAFE OPERA: Cerul în flăcări. SELECT: Un strigăt sălbatec. URANIA : Uragan în China. ROYAL: Shirley Terapie în .Fetița noastră*. CAPITOL: Crinul din rapollă. THALIA: Luntraşii de pe Volga. EDISON: I. Robeta. II. Mă însor cu nevasta mea. MUNCITORI: I. Copilul drei Fane. II Cartierul îndrăgostiţi. PLECAREA TRENURILOR DIN GARA CLUJ Spre Telis-Br«ts©w*BiiC. Tr. pers.: 1-4-/6-36,13-35, 18 03 , esc.: 12-33, 20-25, 21*18 „ rapide: 9 17 Spre Huedin-Stucea-Oradea Tr. pers.: 2-40, 6*20,13-40, 17*10, , ace.: 19 43 „ rapide: Spre Dej Tr. automotoare: 1, 2, 3,55,6 06 9 30, 11,47, 16*55, 1912, 21-40 Spre Dej-Satu Mare Tr. pers.: 7-20, 13,20 Spre Oradea-Satu Mare: Tr. accelerat: 9*28 Spre Episcopia Bihorului Tren rapid: 23'59 AVIOANE DE PASAGERI Plecări din Cluj: Zilnic, spre București la ora 15.30 Zilnic spre Pistyan- Praha- Karlsbad-Marienbad la ora 10 50 Sosiri la Cluj: Zilnic, din Bucureşti , . 10.30 Zilnic din Karsbad-Marienbad- Praha la ora 15.15 Simbad 1 AUGUST CALENDAR ft. închinarea cinstitului lemn al sfintei şi de viaţă făcătoarei Cruci. ft. Sf. Cidrias! CLIPE $i VEACURI M mmmt& zB» »a al 1291« Se încheie pactul celor trei cantoane elveţiene. încheierea acestui pact e urmată de luptele putate sub conducerea lui Wilhelm Tell împotriva teroarei habsburgîce. Cantoanele Schwayt, Uji şi Unterwalden tinindu-se, reuşesc să scape de sub stăpânirea Habsburgilor. La Confederaţia Elveţiană se ataşează apoi şi celelalte cantoane (cel în număr de 22). In anul 1493, prin tratatul de la Basel, împăratul Maximilian recunoaşte independenţa Elveţiei. 4914. Germania declară războiu Rusiei. 4920. Senatul francez aprobă protocolul de la Spaa. rADIO Sâmbătă, 1 August București 13.30: Ora. Cota Dunării. Bursa. Culturale. Sport. 13.40: Muzică variată. 14.15: Radio jurnal. 14.30: Muzică distractivă 15: Ultimele știri. 19.20: Ora, mersul vremii. 19 20: Concert fanfara. 20.20: Continuarea concertului. 21.20: Seară de dans. 22,30: Radio-jurnal. Sport. 22,45: Concert nocturn. 23 45 : Jurnalul pentru străinătate 23,55: Ultimele știri. FARMACII DE SERVICIU 25-31 Iulie Suac. Dioaîsiu Lukács Dr D. Olariu »Minerva* Popa loan BIBLIOTECI. MUZEE EXPOZIŢII Biblioteca Universității. ». m. 8—1 p. ses. 3—S Bsbiiote*ca populară p. m. 3—9. Museul de antichități. Pinacoteca Ciofisca. m. 8—11. Muzeu* Botanici a. as.7—12. p. m. 2—6. Muscal etnografia: a, m. 9— p. m. .3—8. Grădina Boianisă: a, m 7—12 p. 2—6. Amnestie politici lo Austrie In urma acordului politic d,,,tr« Austria şi Germani», peste 10.000 deţinuţi politici au fost elibsT£cţf din închisorile austriece. Congresul libertăţilor de la Hamburg La Hmburg are loc de mai multe zile din congres mondial al libertăţilor, la care participă peste 40 de naţiuni. In fotografia grupul de femei şi bărbaţi, polonezi şi bulgari! întreaga opinia publica rămână aproba atitudinea din litolesm privitor la regimul Dinam Bucureşti, 31. (SIR.) — Adevărul ca şi toate ziarele de după amiază se ocupa pe larg de acţiunea dlui N. Titulescu, care a făcut în toate cercurile noastre politice şi în opinia publică o excelentă impresie. Ziarul Adevărul arată că Ministerul de externă a pregătit amănunţi aceasta acţiune din punct de vedere diplomatic încât odată sesizată în public, ea merge spre un succes sigur cu toate mariie dificultăţi ce e fatal să întâmpine fiindcă e vorba de a modifica o stare de lucruri,, care dăinueşte de aproape un secol. Adevărul scoate în relief logica strânsă şi argumentaţia de ordin politic şi juridic a dlui Titulescu şi arată că după ce suveranitatea Turciei asupra strâmtorilor a fost recunoscută cu greu s‘ar putea refuza României suveranitatea asupra guriilor Dunării,mai ales astăzi când ea este stăpână pe toată regiunea prin care fluviu se revarsă în care România cere revizuirea regimului gurilor Dunării în mod legal. Nu crează situaţii de fapt ei caută ca prin cele de drept să-şi facă dreptate. Nu e vorba de revizuirea unui tratat deşi România opune un veto absolut oricărei revizuiri teritoriale, dar nu poate refuza ca să participe la discuţiiunile necesare pentru revizuiri cari nu privesc teritoriile şi cari nu sunt cerute şi urmărite în forme legale. Acţiunea dlui Titulescu va fi încoronată de succes și va înlătura ultimul vestigiu care ne mai amintea de vremurile când eram sub asuprire streină. Fioroasa crimă Salontai Salonta, 31 (SIR.). — In Str. Iosif Nagy din localitate a fost descoperit ieri oribil ciopârtit, cadavrul femeii Szücs Eva. Crima a fost comisă cu o bersitialitatei rară. Autorităţile au luatîntinse măsuri pentru descoperirea criminalilor. . . y Printre institutele de binefacere, cari funcţionează, în oraşul n nostru, găsim şi „Oficiul de ocrotire“, condus de d. dr. Florian Popovici. Acest institut are trei secţii: administrativă,Secţia ocrotirii şi secţia asistenţei sociale. Atribuţiile, secţiei administrative au fost deservite până acum de directorul oficiului medic igenist, până când administraţia Municipiului, convinsă de rolul şi importanţa oficiului de ocrotire în administraţia generală, a delegat un funcţionar care conduce azil secţia administrativă. In iarna anului 1935—36 această secţie a condus timp de 59 zile două bucătării populare, unde săracii propuşi şi aprobaţi de secţia asistenţei sociale, au primit în total 29.554 porţii de mâncare. Năzuinţele acestei secţii este de a familiariza funcţionarul cu metoda de lucru în ocrotirea şi asistenţa socială modernă apoi la un moment dat, funcţionarul este detaşat la alt servietei. SECŢIA OCROTIRII Surorile de ocrotire din această secţie activează pe circumscripţii teritoriale de cea. 12.000 locuitori. Activitatea lor este internă şi externă. Activitatea internă se desfăşoară în birou şi în şcoală. In birou sora de ocrotire completează fişele, raportul de zi şi programul zilnic de activitate. In şcoală se ocupă de igiena şcolarului, cântăreşte şi măsoară elevii, complectează fişele şcolare, asistă la examenele medicale ale elevilor, observa şi îndrumă igena elevului etic. Surorile de ocrotire mai fac lecţii practice asupra igenei corporale, ele îndrumă elevii la tratamentul şi intervin la părinţi pentru a trimite eonii la tratamente gratuite prescrise de medicii şcolari. Activitatea externă se desfăşoară în sine, în special în acele familii unde sunt sugaci şi bolnavi de tuberculoză. 1 . i.. SECŢIA ASISTENŢEI SOCIALE Secţia Asistenţei Sociale continuă programul său de răspândire a ideilor asistenţei sociale moderne, căutând de a angrena şi a cointeresa în această muncă toate societăţile de binefacere, instituţiile şi toţi oamenii de biine care se ocupă cu asistenţă socială. Această muncăa avut drept rezultat linele realizări practice şi utile. Astfel sunt: Centrala Societăţilor de binefacere, Căminul dezi Sf. Maria şi Societatea de Patronat, societăţi care au menirea de a interveni în ajutorul celor săraci, de a ie da ajutoare şi de a ie asigura o existenţă. Asistenta Sociala Holul si importanta oficiului de ocrotit Experţi specialişti numiţi de Minister pentru apărarea viticulturei Ministerul Agriculturii şi Domeniilor, serviciul Viticulturii cu ordinul nr. 151.558.936, a numit următorii experţi specialişti, pentru apărarea viticulturii: 1. I. C. Teodorescu, Ing. Agr. Consilier, prof. de viticultură la Academia de înalte Studii Agronomice Bucureşti,, directorul Gl. al Viticulturii din Ministerul Agric. şi Domeniilor, Str. Bihor No. 11 Bucureşti. 2. N. Giurgea, Ing. Agr. Consilier, Şeful Serv. Exploatărilor Agricole, R.E.A.Z. Str. Golţei 27, Bucureşti. 3. R. I. Georgian, Ing. Agr. Inspector General, Şeful Serv. Viticulturii şi Horticulturii de la R.E.A.Z. Str. Golţei 27, Bucureşti. 4. I. C. Ionescu, Ing. Agr. Insp. Gl. în Serv. viticulturii din Ministerul Agriculturii şi Domeniilor. 5. Dr. R. Odobeşteanui, Ing. Agr Insp. Gl. în București, Serv. Viticulturii din Ministerul Agriculturii, București, Str. Carol Davila No. 75. 6. V. Ionescu, Ing. Agr. Inspector Gl. in Serv. Viticulturii din Ministerul Agric. şi Domeniillor, Str. Agricultor No. București. 7. I. R. Ciurescu, Ing. Agr. Insp. Gl. in Serv- Viticulturii de Ministerul Agr. şi Domeniillor Bucureşti. 8. Iitus N. Popoviciu Lupu, Ing. Agr. prof. de Viticultură la Academia de Înalte Studii Agronomice, Cluj. 9. A. Bîlteaz, Ing. Agr. prof. de Viticultură la Şcoala Naţională de Viticultură, Chişinău. 10. Carol Herbert, Ing. Agr. Insp. Viticol, Minist. Agr. şi Domeniilor Bucurști. 11. I. Bakalovski, Ing. Agr. Insp. Gl. în Serv. Viticulturii din Ministerul Agriculturii și Domeniilor, Str. Mihaiu Kogălniceanu No. 51, Chișinău. 12. G. Tontîitei, Ing. Agr. Insp. Viticol in serviciul Viticulturii din Ministerul Agriculturii şi Domeniilor București. 13. Al. Ioinescu, Ing. Agr. in R.E1.A.Z. Str. Colţei 27. 14. V. Olănescu, Ing. Agr. Inspector în Serv. Viticulturii din Ministerul Agriculturii și Domeniilor. 15. Emil Dodu, Ing. Agr. in serv. Viticulturii din Minist. Agriculturii și Domeniilor București. 16. D. Bdranz, Ing. Agr. Asistent la Catedra de Viticultură la Academia de înalte Studii li Agr. București. 17. Ath. Bulencea, Ing. Agr. Directorul Soc. de Viticultură, Valea Călugărească, jud. Prahova. 18. V. Juncu, Ing. Agr. Directorul Şc. de Viticultură Minist. Gara Miniş, jud. Arad. 19. I. Hogaş, Ing. Agr. Prof. de Viticultură la Şc. de Viticultură Huşi. 20. M. Mometiv, I ing. Agr. Şeful Pepinierii Viticole Bucovăţ, jud. Lăpuşna. 21. L Stepeanu-Voinova, directorul Staţiunea Ocnologice din Drăgăşani, jud. R. Vâlcea. 22. Dr. N. Constantinescu, Ismail Ing. Agr. Şeful Pepinierei Istriţa, Gara Vintileanca, jud. Buzău. 23. Gh. Constantinescu, Ismaiil, Ing. Agr. Şeful Pepinierei Pietroasa, Gara Vintileanca, jud. Buzău. 24. Dr. V. Evîtfeeff, Agronom, Admministratorul Fermei Manzăr, jud Tighina. 25. Arh. Mihnea, Ing. Agr. Directorul Școalei de Viticultură Odobesti, jud. Putna. ♦6000 «MMN»**..»*.* i DE LA O ZI LA ALTA — Consiliul de Război din Bucureşti a dat sentinţă după 20 de ani kiar un mare proces de spionaj intentat unui grup de 21 persoane. Acuzaţi au fost condamnaţi la câte 5 ani închisoare, zece ani interdicţie şi 10.000 lei amendă. — Ziar die anunţă, că aproape toţi condamnaţii în procesul nenorocirii dela Gotroceni s’au îngrijit să-şi treacă averile pe numele soţiilor lor. * — Recolta de grâu a Banatului este evaluată la 50.000 vagoane ,adică 1200 kgr. la jugăr. Banatul va avea disponibil pentru export 250 milioane kgr. grâu. * — Din cauza căldurilor excesive autorităţile au luat măsuri pentru o cât mai urgentă înmormântare a morţilor care nu vor mai putea fi ţinuţi mai mult de 24 ore de la deces. — Petrache Duipu a plecat spre Bucureşti unde va solicita o audienţă a patriarhului şi M. Sale Regelui. El este găzduit la Patriarhie. * — Se anunţă din cercurile militare că în curând va fi comandat în Italia un al doilea submarin pentru marina românească. — Ieri dimineaţă a sosit în Capitală d. Dinu Brătianu venind de la Mamaia. * — Ieri dimineaţă a avut loc la casa primului ministru o întreverdere între d. Tătărescu, Vaier Pop şi Inculeţ. S’a discutat luarea măsurilor de ordine necesare combaterii curentelor: extremiste. ■ I : ■ ■ . Mi Citiți ziarul PATRIA