Ciszterci rend Nagy Lajos katolikus gimnáziuma, Pécs, 1850
4 vesebb órákat nyert, mint a latin, mindazáltal valamint az általános, úgy a magasabb classical műveltséget sürgető alapelv követeléseinek megfelelő figyelemben részesült. Azonban a jelen tanulmányi átalakítás egyik leghasznosabb lépései közé tartozik az anya és divatozó tartományi nyelvek czélszerű tanítása elrendelése a gymnásiumokban; s ezen újítás tagadhatlanúl a kor legsürgetőbb érdekeiből meríttetett. És ugyan a leggyengédebb, egészen földrészünk jelen műveltségi fokozatán alapló a magas kormánynak a német nyelv tanítása körüli gondoskodása, s jelesek az ezen nyelv tanítására vonatkozó didaktikai útmutatásai. Természetesen itt is, mint általán véve minden tantárgy körül a tanítást illetőleg az elméleti felett a termékenyen működő czélszerű gyakorlati modort illeti az elsőség, különben a tanmód az ifjúi szellemben viszhangra nem találván, hasznos eredményeket fel nem mutathat, főleg hol az alaposan kidolgozott, a modort a tárgyhoz alkalmazó iskolai nyelvtanok észrevehető hiánya mutatkozik. De a „Tanterv“ az egyes nemzetiségek anyanyelvének kétségbe vonhatlan jogait is tiszteletben tartja, bölcsen tudván, hogy minden nemzet legdrágább kincse a nyelv, és hogy a szóban lévő tanterv iránti legmelegebb rokonszenvek is meghűlnének, ha intézkedéseinél fogva egyes nemzetiségek anyanyelve s irodalma kellőleg nem méltányoltatnék. — A fanthematikai tudományok is tágabb alapra fektettetvén, roppant fontosságuknak megfelelő helyet nyertek a gymnásiumi szaktanok közt. A tizedes törtszámok, melyekről a régi rendszer nyomán szó sem volt a gymnásiumban, jelenleg annak első osztályában taníttatnak; szinte itt ismerkedik meg az ifjú a mértan elemeivel is, nézlettanilag idomíttatván a további nehézségek sikeres legyőzésére. — Ide járul még a gymnásiumi képzettség kiegészítő részéül a természetrajz, és természettan, mely az ifjúi tudványat a legkellemesb s legszivemelőbb módon foglalkoztatván, azt a különféle természeti tárgyak figyelmes szemlélete által azok czélszerű elrendezése, s innen az Alkotó véghetetlen bölcsesége, hatalma, szeretete megismerésére vezérli. Az iskolai tanterv ezen átalakítása következtében ügyes tapintattal hozatott be az általános világtörténelem is mint kötelező tantárgy az algymnásiumba. Megtörtént t. i. ez által, mire tagadhatlanul szükség vala, s mit az egészhez megkivántató összhangzás igényelt. Ugyanis nem elég, hogy az algymnásium csak azon képzettséget nyújtsa a felfedező ifjúnak, mely őt a közvetlen magas osztályba való felléphetésre alkalmassá tegye, hanem szükség, hogy annak kiképzését bizonyos tekintetben kiegészítse, bevégezze, minélfogva az innét netán a gyakorlati életre átlépő ifjú erre elegendő biztosítékot vihessen magával az iskolából. — Már, hogy az e féle képzettségre a történelem úgyszólván nélkülözhetlen tudomány, s mint ilyen nem ritkán határozó befolyást gyakorol életirányunkra, minden kétségen túl vagyon; s ez oka, miért ezen szaktainak czélszerű kezelését a „Szervező Terv“ különösen szívén hordozza, — magam pedig ide vonatkozólag kissé bővebben kívánok nyilatkozni. •V / A földirattal karöltve járó történelmi szaktan feladata az algymnasiumban: „a föld felületének átnézletes ismerete, természeti és politikai felosztása; a legfontosabb események áttekintése a nemzetek történelméből, különös tekintettel a kitünőbb személyekre; s végre: alapos ismerete az események chronologiai összefüggésének.“ — Már ezen czél elérésére nyújtott útmutatásai a szervező tervnek tagadhatlanúl jelesek, s ügyes tapintattal választvák; szerintük a történelmi szak legközelebbi feladata: .„befolyásdlús külesemények előadása, nagy és magasztos jellemek élénk rajzolása.