Ciszterci rend Nagy Lajos katolikus gimnáziuma, Pécs, 1872

Bölcsészet és élet. Ősrégi közmondás, hogy minden ember született bölcsész. E közmondás azonban nem úgy értendő, hogy minden ember tanulás nélkül tudja a bölcsészetet, hanem igen is, hogy miden emberben megvan a képesség a böl­csészetre,­­ midőn életfolyamán át a gondolás vezérfáklyája szerint működik, eme működése bölcsészeti szabályok szerint megy végbe, s igy valósítja meg mindenki tudtán kívül is ama szabályokat, mert a bölcsészet az élettel egybe van forrva. A mindenség szellemtelen fele: az anyagvilág szintén feltünteti a bölcsészetet, mert az örökbölcs szellem műve az, hanem az anyag nem ébredhet tudalomra, következéskép a bölcsészeti képességet nélkülözi. Ellenben az ember nemcsak föltünteti pusztán a bölcsészetet életfolyamán keresztül, hanem tudalomra is ébred s a bölcsészetet az élettől ellesve, mint tudományt megalkotja s tudalomra hozza. Már ha a bölcsészettel meg akarunk ismerkedni, nem szabad azt mint valami kész dolgot, mint adottat csupán szenvedőlegesen elfogadnunk, hanem, miként az élet folytonos pezsgésben és fejlődésben zajlik le s nem merev sziklaként emelkedik föl vagy rogygyan össze, úgy ennek megfelelőleg a bölcsészetet, mint az élet üterét, kitapogatnunk, kilesnünk, előfejlesztenünk s eként a tudalom világába emelnünk szükséges. Félre tehát a merev tespedéssel! Vetkezzük le a megcsontosodott ferde szokásokat , rázzuk le a kedvencz­ eszmék bilincseit; szabadul­junk a hagyomány iránti vak hódolattól; tisztakozzunk meg a félszeg nevelés, az érdek, a tekintély a félsz rögnél marasztó sarától! Szabad szárnycsattogásra van szükség: a szellem mozgósítva kell hogy legyen, midőn a bölcsé­szeti eszmékhez akar fölemelkedni! Más szavakkal: old le saruidat, mert szent a hely, hol állasz! És most az életbe! Az ember élte hajnalán túlnyomólag érző lény. Szunnyad a csecsemőben az öntudat, de játszanak az érzések, s ha elsőben ezek is beburkoltan csak az idegrezgésekben jelentkeznek, úgy hogy a közvetlenségbe tapadt érzés legalantibb foka is szendergvén, a kedves vagy kedvetlen érzetek sem különváltan, sem egymásba áthullá­mozva nem tűnnek föl, elannyira, hogy az idegek egymásra átsugárzó rezgéseinek öszhangzatos csoportja idézi csupán elő ama tüneteket, melyek —tán lélektani vonások alakjában — a csecsemő testén észrevehetők, ámde tagadhatlanul megvannak már azok a kis polgárban s pezsegnek is, mert különben nem lennének meg utóbbak sem, illetőleg később sem tehetnének létökről bizonyságot — nem léphetnének föl mint való létezők. A beburkolt érzé­sek aztán csakhamar életre fakadoznak a csecsemőben. Ringatózik a kisded világú lélek az érzések habjain; napon­ként sűrűbb buborékokban játszanak ezek ; elannyira, hogy a külvilág irányában előbb csak szenvedőleges lélek lassanként kezdi visszalökni a külbehatásokat; megindul a küzdelem a kül- és belvilág között, s az imént önérző lélek mint öntudó emelkedik a salak fölé. Hanem ez öntudás mellett vajmi egyoldalú irányban mozog és mozgattatik a lelki élet: a vak szokás és szoktatás, a nevelés, az előítéletek, a babonás nézetek, a tekintély, a hagyomány, a családi- és népszokás s a kor­szellem keretén belül nő föl a gyermek, s ime igy kérgesedik meg az egyoldalúságban! De van az életnek perczenete, midőn a tudás ösztöne megmozdul s a szabadság varázshangján suttog a szellemhez. Az ifjúban ébred ez a szabad szellem, — és ezen pont az, hol a bölcsészet az életbe, az élet a bölcsé­szetbe lép át! — Az ifjú az, ki leginkább fogékony a szabad önálló szellem hangjaira, mert őt még nem nyűgözte le véglegesen az öröklött előítélet, nem mételyezé meg vérét orvosolhatlanul a tán belé oltott tévnézetmód. Az ifjú­ak­ legélénkebb érzékkel és mohó fogékonysággal ama tanok iránt, melyek a holt s pusztán betanult betűkön és a közönséges iparszagon fölülállva, az élet legmagasztosb kérdései irányában szerzendő önmeggyőzödésre vezetnek. Az ifjú viseltetik legmelegebb rokonszenvvel és érdekkel az igazság, erkölcsiség s átalán emberi fenség amaz eszménye iránt, mely fölött-----------a bölcsészet árasztja szét világitó sugarait!.... Vizsgálván mármost azon pontot, hol a bölcsészet az életben fölébred s az élet bölcsészetre ébred, meg­értjük, hogy a bölcsészet legbensőbb lényegénél fogva szabad megismerés és az megismerésben az érzékiség és megszokottság korlátai fölött a szellem önállóságát s szabadságát emeli érvényre. Bennünk, a megismerés szabad tényezőiben, szellemünk öntevékenységében fekszenek eredetileg a megismerés szükséges feltéte, az okság, egység. 1*

Next