Pécsi Közlöny, 1897. január (5. évfolyam, 1-13. szám)

1897-01-14 / 6. szám

T. évfolyam. Pécs, 1897. csütörtök, január 14___________________6. »lcím POLITIKAI ÉS VEGYESTARTALMÚ LAP. Megjelenik minden vasárnap, kedden és csütörtökön. Előfizetési ár: Hirdetések elfogadtatnak. Előfizetések, Egész évre .... 0 frt. 1j Negyedévre­­ írt 50 kr. A szerkesztői és kiadóhivatalban. — Ifj. Rézbányas reklamációk, kéziratok a szerkesztőséghez küldendők Félévre ..............3 frt.­­ Egyes szám­ára 4 kr János kereskedésében, a k­e. nyomda épületébe. Égető katolikus kérdések.*) (Az apostoli király legfőbb kegyúri joga, kat. autonómia, kát. tudomány-egyetem.) Irta dr. Wurster József, az egyház­jog és történelem ny. r. tanára. Megtörtént, a­mit nem hittünk volna. Úgy látszik napjainkban, ha a kát. egyház elveinek feladásáról, jogainak eltiprásáról, igazainak eláru­lásáról, legjobbjaink elpártolásáról van szó, — minden lehetséges. Dr. Kosutány Ignác, a pécsi püspöki jogakadémiánál 22 évig az egyházjog tanára, a kit a magás mi­nisztérium 1896. évi november ha­vában kelt kinevezés által a pozsonyi kir. jogakadémiához a közigazgatási jog és a statisztika nyilv. rendes tanárává kinevezett, távozása előtt a „Pécsi Napló“ karácsonyi mellék­letében ezen cím alatt: „A magyar király legfőbb kegyúri jogáról“ jog­­tanulmányi cikket közölt, melynek a magyar katolikusok legszentebb érzelmeit és jogait mélyen sértő ré­szei szószerint a következők: „Mióta a kát. egyház Magyar­­országon megszűnt állami egyház lenni, s még inkább az 1894-ik évi törvények óta, a magyar király leg­főbb kegyúri jogáról mindig gyak­rabban hallunk nyilatkozatokat, ér­veket, nézeteket, melyek a legfőbb kegyúri jog eredete és természete iránt sem egymással, sem az igaz­sággal nincsenek összhangzásban. E nézetek közt különös fontosság­gal bir a magyar kát. főpapság s a magyar kát. sajtó nézete. A magyar főpapság nézetét meg­ismerhetjük a három magyar érsek­nek 1884-ben ő Felségéhez benyújtott felségfolyamodványából, valamint a nagyváradi bíboros püspöknek a kul­­tuszbudget tárgyalása alkalmával a magyar főrendiházban tett nyilatkoza- ■ taiból, nem különben a szent László­­ társulatban 1892-ben tartott beszédéből. E nézet azt tartja, hogy a ma­gyar királyt a magyar kát. egyház­javadalmak felett való intézkedési joga, valamint azon jog, melyet a kát. ifjú­ság nevelésére és oktatására rendelt in­tézetek és alapítványok fölött gyakorol, pápai privilégium alapján illeti meg. A király tehát ezen ügyekben nem mint a magyar államnak feje, hanem mint a pápa által különös kiváltsággal felruházott kegyur bir jogokkal, midőn pedig e jogait az arra hivatott közegek által gyakorolja, e közegek nem a magyar állami fenséget képviselő királynak, hanem a pápa által privilegizált kegyurnak közegei. A kát. sajtó ehhez hozzáteszi, hogy a magyar királynak legfőbb ke­gyúri joga a magyar apostoli király­nak személyes joga, mely őt nem a magyar államnak jogán, hanem tisz­tán személyes jog gyanánt illeti. Mind a két felfogás ellen­kezik az igazsággal és a mi magyar államjogunkkal.“ Szerző érvelése ezen alapgondo­lat körül összpontosul: „Az első magyar király jogai az általa véghezvitt tényekből szár­maztak, . . . az alapítás ténye volt azon­­szülőok, mely az általa meg­alapított egyházra neki jogot is adott, melyet ő maga eredetileg szerzett, senkitől nem nyert, melyet ő privilé­gium nélkül és úgy birt volna, mint a­hogy egyházalapítás által az ala­pított egyházra bárki is jogot szerez, minden privilegium-levél hiányában. E tényekből jogok származ­nak s e jogok nem valami pri­vilégium utján adott személyes jogok, hanem olyanok, melyek a magyar királyt, mint a ma­gyar államfönség személyesítő­­­­jét illetik meg.“ S a cikk befejező sorai ezek : „Legközelebb fekvő példa erre a pécsi püspökség, melynek javai jelen­leg a magyar szent koronát, illetve a kincstárt, illetik, s csak akkor lesznek ismét a pécsi püspöké, ha Ő Felsége a püspököt kinevezi, s a javakat oda­adományozza. Ebből ered a magyar királyok legfőbb kegyúri joga, melyet királya­ink a magyar szent korona jogain, nem pápai privilégium alapján, hanem mint a magyar államfön­ség képviselői,­­ nem mint pápai kiküldöttek bírnak. Ezen cikk minden sora nemcsak a papságra volt megdöbbentő hatás­sal, hanem kellemetlenül érinté az egyház igazaiért lelkesülni tudó vi­lági katolikusokat is. Szívünk kese­rűségében a „Pécsi Közlöny“ jan. elsején megjelent számában a tudós tanár úr állításainak tarthatatlansá­gát kimutatni s­őt merész állításai­nak, ha nem visszavonására, legalább enyhítő magyarázatára bírni megkí­séreltük. Azonban a „Pécsi Napló“ jan. 5-én megjelent válaszában nem­csak előbbi állításait fentartja, hanem azok tetszetőssé tétele céljából újabb érveket csoportosít, sőt azon még inkább elszomorító hírről kellett ér­tesülnünk, hogy a tudós tanár úr fent jelzett veszedelmes jogelveit leg­közelebb egy már sajtó alá rende­zett, nagyob terjedelmű, és hosszabb tanulmány után megírt műben kifej­teni s a nyilvánosság elé bocsátani szándékozik. Tehát a lánglelkű és szent életű báró Szepesy Ignác százezreivel ala­pított püspöki jogakadémia 22 éven át egyházjog-tanára, kinek nemcsak alkalma, de szoros hivatalbeli köte­lessége is volt, egyházunk jogait át­érteni, azok magasztos szellemét el­sajátítani és ily irányban, ily szellem­ben hallgatóit felvilágosítva lelkesí­teni, szóval magyar kát. egyházunk számára kát. intelligenciát teremteni, — tanári pályája derekán a nyilván *) Mai számunkkal 5—7 cikkre terjedő so­rozatát kezdjük meg az érdekes fejtegetéseknek, melyekre, tekintve a tárgy fontosságát, olvasóink figyelmét különösen felhivjuk. — Szerk. A leg­megbízhatóbban lehet ■valódi esőst tárgyaltat* Valódi brilliáns, mar nemes opál-, salk­-, smaragd- és rubin-ékszereket 'sza ■ beszerezni. ékszerész pSB?" Pécsett, Király(fő)utca, (h­attyúépület) saját külön műtermében történik.

Next