Pécsi Közlöny, 1898. május (6. évfolyam, 49-60. szám)

1898-05-01 / 49. szám

1898. május 1. „Pécsi Közlöny“ A „Temps”, kiküldötte egyik munka­társát Nancyba, hol a hypnotikus tanul­mányairól híres Bernheim professzor lakik. A hypnotizmus tudományos rend­szerbe foglalója, a komoly tudós, kinek csak pozitív bizonyítékok imponálnak, a b­uzséri esetre vonatkozólag körülbelül ezeket felelte a párisi hírlapíró kérdéseire : — Nem hiszek a hypnotizált személyek látnoki képességében. Nem hiszem azt se, hogy a hypnotizáltak el tudnák mondani azt, ami a távolban történik, vagy hogy valamely betegséget prognosztikáim ké­pesek volnának. Mentális suggeszió néze­tem szerint époly kevéssé létezhetik, mint ahogy nem szuggerálhat médiumának sem­miféle hipnotizőr olyan műszaki kifejezése­ket, melyeknek értelmét a médium előző­leg nem tudta. A beszélgetés további folyamán meg­jegyezte a professzor, hogy nagyon jól is­meri dr. Vragassyt, a bécsi mentőegyesület főorvosát, a­ki a tuzséri katasztrófának szemtanúja volt. Vragassy mindenkor nagy érdeklődést tanúsított a hipnózis kérdései iránt és tanúja volt Bernheim kísérleteinek is. Ezután a következő nagyérdekű kijelen­téseket tette a professzor: — Hogy a hypnosis halálát okozhat­ná a hipnotizált médiumnak, nem hiszem. A hipnotizmus nem egyéb erkölcsi befolyás­nál, mely sohasem él. Lehetséges azonban az, hogy valamely túl ideges médiumon oly nagyfokú izgatottság vesz erőt, mely alkal­­mas arra, hogy halálos kimenetelű ájulást idézzen elő. Az eredményre nézve az, hogy­­ ez a túlizgatottság hipnotizálás közben avagy éber állapotban áll be, tökéletesen­­ irreleváns. A túlideges médium ily halálo­­s­san nagyfokú felzaglásáért a hipnotizmust­­ semmiféle felelősség nem terhelheti. Salamon­­ Ella esetét véleményem szerint vagy rosszul figyelték meg vagy helytelenül beszélték el vagy pedig eltorzítva adták elő. (Folyt. köv.) 3 iumt/IW.)(*imi11Mm-------- ____.................................... annyi századokra kiható hatalmas szelleme előtt, melynek bölcs királyaink, III. Béla és Imre a művelt Nyugat népeivel majd­nem egyidőben nyitottak kaput, mint a magyar kulturális kormányzat képviselője, kétszeres örömmel ragadom meg a ritka szép ünnepen az alkalmat, hogy hálás el­ismeréssel az Ég bőséges áldását kérjem a szent Rendre, melynek a hitért, a nemzetért, a népek anyagi és szellemi haladásáért, a tudományért és művésze­tért immár nyolc századon át folytatott küzdelmeit annyi fényes eredmény, annyi nagy tett és áldás koronázta, s a mely­nek érdek­ei különösen a mi nemzetünk szellemi életében hervadhatatlanok. Fogadja Méltóságod kiváló tiszte­letem őszinte kifejezését. Wlassics Gyula, s. k. A mai magyar ciszterciták. (Békefi: A pásztói apátság története c. legújabb művéből.) A reformáció, majd a török hódoltság a cisztercitákat a magyar földről kiszorí­totta. Száműzetésük és menekülésük után séves nemzeti művelődésünknek hoznak áldozatot. Veszprémben és Zircen az elemi oktatással foglalatoskodnak ; a honvédelem terén még nem fogynak ki az áldozatokból. A pilisi és pásztói apátságot a cisz­terci rendnek Wellehrád (Morvaorsz.) mentette meg. A magyar király Pásztót 1702. nov. fián, Pilist meg 1712. okt. 5-én csatolta hozzá. A pásztó-pilisi ciszterciek a jezsuiták eltörlése után az egri gimná­ziumban tanárkodnak. II. József császár ennek ellenére is eltörli őket, a míg a zirci apátságot érintetlenül hagyta. I. Fe­renc király Pásztót és Pilist 1802-ben ismét visszaállítja s rájok bizza az egri gimná­ziumot. Zirc még 1813-ban vállalja el a székesfehérvári és pécsi gimnáziumot. Ma­gából a rend kebeléből kiinduló óhajtásra, I. Ferenc király Zirc, Pilis és Pásztó apát­ságot 1814 augusztus 19-én egyesíti s apátjákul Dréta Antalt nevezi ki. Az így egygyéforrott hármas apátság életereiben uj vérkeringés indul meg. Tisz­tán áll a rendtagok előtt, mily feladat vár Magyarországon a tanitórendekre, sorra pusztulnak el művészileg épült ko­lostoraik és templomaik, szinte paradi­csommá fejlesztett gazdaságaikat meg gyom és gaz veri föl. így tart ez jó száz esztendeig, míg végre is az a­u­s­t­r­i­a­i testvér-kolostorok sietnek a magyar apátságokat feltámasz­tani halottaikból. A zirci apátságot 1659-ben a lilien­­feldi apátsághoz, rá negyven évre (1699) meg a sziléziai „Heinrichau“-hoz csatolják. Megindult az újjászervezés munkája. Mindent élülről kellett kezdeni. Külföldről részben velük együtt települt jobbágyaik, ismét beleakasztják az ekét a földbe s a nemzetgazdasági élet mindegyik ágában munkához látnak. A mai zirci kolostor alapkövét 1727. márc. 12-én, a templomét még 1732. máj. 15-én teszik le. Rendi birtokaikat viruló gazdaságokká fejlesztik ; ezeken, sőt később másutt is, mint lelké­szek a hit- és erkölcsi élet emelésén buz­gólkodnak s templomok és iskolák épités A haza legdrágább kincseit, ifjúságát s ebben jövőjét bízta rájok. Méltán várta el tehát tőlök a nemzet, hogy fiainak lelkét vallásosan és erkölcsösen neveljék ; szellemét alaposan és józan ismeretekkel kiműveljék; szivébe a hazafias eszméket állandóra beültessék, testileg megedzzék és a magyar haza lelkes s munkás polgá­rává alakítsák. Ez a magasztos feladat adott alapot, jelölt irányt és kölcsönzött erőt a ciszter­ciek tevékenységének. Munkásságuk tere hazánk három nagy múltú városa, — a hősi vitézségéről híres Eger, az ős­koro­názó város Székesfehérvár és az első ma­gyar egyetem székhelye Pécs. Tanintéze­teik újjáépítése, átalakítása, fölszerelése és fejlesztése terén semmi áldozatot soha nagynak nem tartottak. A tanárok kikép­zésére mindig szerető gond irányult. A rendtagok a tanárkodást hivatásuk fény­pontjául ismerték mindenkor. Ez a tudat­szülte és szüli egyre azon jeles tanárokat kik tudásuk alaposságáva­, szivök nemes­ségével, példás életükkel és hazafias szelle­műkkel maguknak tiszteletet s a rendnek hírnevet és becsülést szereznek, a hazá­nak pedig mestereihez méltó polgárokat nevelnek. A ciszterci rend tevékenységét maga az apostoli király koszorúzta meg elisme­résével, midőn a szent-gotthárdi apátságot a hármas apátsághoz negyedikül csatolta (1878. nov. 4.) — azon kikötéssel, hogy a rend három főgimnáziumához negyediknek vállalja el a bajai főgimnáziumot. Ezóta a ciszterci rend négy főgimná­ziumot — Eger, Székesfehérvár, Pécs és Baja — lát el teljesen saját erőivel, 60 tanárral. A jelen (1897/98.) iskolai évben a négy rendi gimnáziumba összesen 1475 tanuló jár. Ezek közül Egerre 441, Szé­kesfehérvárra 348, Pécsre 408, Bajára meg 278 ifjú esik. Az oktatásügy terén működik még Platz Bonifátz dr. szegedi tankerületi fő­igazgató és Békefi Rémig dr. budapesti tudományegyetemi tanár. Ezen kívül a rend tagjai tizennégy plébánián — Sósok-Berénd, Polány, Bor­­zavár, Esztergár, Lókut, Bakony-Nána,­ Olaszfalu, Porva, Zirc, Nagy-Tevel és Ba­­kony-Koppány, Veszprém vármegyében, Előszállás, és Hercegfalva Fehérvármegyé­ben, Szent-Gotthárd és Nagyfalva Vas vármegyében — lelkesz­kednek, a­hol 28,772 lélek hitéletét ápolják s 5430 gyer­meket oktatgatnak a vallás és erkölcs tanaira. Rendi hivatalokban, a rend szellemi és anyagi ügyeinek intézésében 16 rend­­tag fáradoz. Kalocsay Alán országos kép­viselő. Nagy gondot fordít a rend a jövő nemzedék kiképzésére. Az újoncnövendé­­kek (novitius) Zircen, a gimnáziumi tanulók Egerben, a hittudományhallgatók, a­kik egyúttal tanárjelöltek is, Budapesten ne­velődnek. A rendnek Budapesten saját hittudo­mányi intézete van négy szaktanárral. A tanárjelöltek a budapesti tudomány­egye­temen és a kir. József műegyetemen vég­zik tanulmányaikat. A rendtagok szellemi minősítése ily arányokat mutat. A 103 rendtag között 69 okt. rend. tanár. A jelenlegi 60 fő­gimnáziumi tanár között 55 okt. rendes, 2 törvényileg képesített rendes, 3 szakvizs­gálatot tett helyettes tanár van. Olyan képesítés ez, hogy ilyent maga az állam sem tud felmutatni saját tanerői összességé­nél. A 103 rendtag között van ezenkívül 9 hitdoktor, 1 fel nonjogdoktor, 14 bölcsészet­­doktor, egy tagja a Magy. Tud. Akadémi­­ának; végül van 5 okleveles gyorsíró. Királyi kitüntetés két rendtagot ért. A rend feje, Vajda Ödön zirci, pilisi, pász­tói és szent-gotthárdi apát meg a Lipót- és Szent István rend tulajdonosa, így tükröződik előttünk a rend múltja és jelene. Jövője ismeretlen , de a történetíró sejtelmével m­ég oda is bete­kintünk. Hűség a rend hagyományaihoz, a vallás, az erény és a munka gyakorla­tában ; atyai szeretet, alapos tudás, önfel-

Next