Pécsi Közlöny, 1902. november (10. évfolyam, 188-212. szám)

1902-11-01 / 188. szám

1902 november 1. „PÉCSI KÖZLÖNY« nővel Tisza Kálmán birt, nemcsak erélyes­nek kell lenni, mint a minő szertelen tul­­hajtással Bánffy volt, nemcsak ügyes diplo­matának kell lennie, mint a minőnek And­­rássy bizonyult, hanem saját pártjában való ellenséges töredékekkel is kell küzködnie, melyek közül az apróbb és vele az ingatagabb rész akár a minden tekintetben visszaélést ígérő Tisza Istvánt, sőt Bánffyt is hozsan­nával fogadná Széli helyett, a király egyetlen intésére. Ezt tudja a Széli szorosabb gárdája, s azért kénytelen a végsőig tűrni. . . . Nagyon lehet tehát attól félni, hogy Széll — ha az ellenzék a kiegyezés ellen csakugyan obstruálna — fenyegetéséhez híven feloszlatja a házat, a Bánffy-Tisza töredék karjaiba veti magát és csinál egy Bánffy-féle erőszakos választást, mert hiszen szerinte a közös vámterületért mindent el kell követni, Magyarországon Ausztriával elvárhatatlanul van egybekapcsolva és ha Ausztriában a parlamentáris élet megszűn­nék, akkor az 1867. XII­­k törvénynek revíziója, nem pedig az abban befektetett jogunk feltétlen érvényesülése következik. Hát hiszen megengedem, hogy a ha­talom szempontjából meg nem jutott Széll a lejtőre, ámbár a póttartalékosokra vonat­kozó, felülről erőszakolt törvényjavaslat, aligha­nem neki szánt tervetés, de bizony a nemzeti jogok megvédésében lejtőre jutott és Deák Ferenc aligha ismerné el méltó utódjának. Már­pedig Széli annak tartja és óhajtja tartatni magát, holott az őt többször meg­támadó Beöthy Ákos szintén azt a kiváló­ságot követeli magának. A dolog tulajdonképen úgy áll, hogy mindkettő Deák hagyományai alapján indul ki, csakhogy : Széli egyelőre lassan hátrálni, Beöthy azonban gyorsan előre menni tartja szükségesnek. Széll enged fölfelé, hogy lenn tisztes­séges irányt teremtsen, miközben lefelé lavíroz a különböző árnyalatok között, holott Beöthy, bár a 67-es alapon áll fenn gyö­keres tisztítást, lefelé és kifelé pedig a nemzeti jogok teljes érvényesülését követeli. A jog, törvény és igazság jelszavait Széll felfelé — úgy látszik nem meri szi­lárdan hangoztatni, inkább folyton enged és lassan csúszik a lejtőn lefelé, mert talán ő is azt hiszi, a­mit Bánffy mondott egy­szer magáról: ,Én leszek az utolsó alkotmányos magyar miniszterelnök­­. Sajnos, hogy ilyesmire egy magyar miniszterelnök csak gondolhat is és a leg­nagyobb meggondolatlanság azt nyíltan mondani, mert igaz ugyan, hogy a csábító hatalomért sok kapható ember van szereplő férfiaink között és az is igaz, hogy a min­denkori kormánypárt készséggel hajlong a hatalom birtokosa előtt, legyen az bárki is, akadnak még mindig olyan képviselőink, a­kik a nemzet jogait feladni akaró obskúrus vagy raffinált bálványokat le akarják és le is bírják dönteni — még paktum nél­kül is. . . . Az azonban még nem lenne olyan szertelen baj, ha akár Széli, akár más mi­niszterelnök lejtőre jutva elbukik, hanem az a szerencsétlenség a dologban, hogy , a nemzet maga is a jogelalkuvás és szegé­nyedés lejtőjére mind lejebb csúszva — las­­sankint a hatalom játékszerévé válik. . . . Más­különben Széli derék ember ha­nem azért a nemzet legyen még derekabb és ne lépjen újra a lejtőre! Koronahegyi gát, lámpával járt — mint ő mondta, — korunk sötétségében. Dehát szegény vak volt, mindig sötét­séget látott, mindig lámpával járt, még nap­pal is, lámpája szemrontó, gyakran éjjel sem égett. Nem látta, hogy nem ég. Vak volt. Néhány­­lépésnyire,­ annál a lombos fánál fekszik egy kollégája. Nietsche híve volt. Ez a szubakat mániába szenvedő beteg volt az ideálja, kinek elbódító szókereplését gondolat lyrá­­nak nevezik az augurok. Filozófiáját azok szeretik, a­kik a jelenségeket nem szemlé­lik összefüggésükben. Ott — Jéna felé mutatva — egy ter­mészettudós síremléke. Egyetemi professor volt. Hite Darwinban oly erős, hogy nincs az a fanatikus mozlim, kivel párhuzamba állíthatnám. A­hol csak lehetett, rúgott egyet a valláson és hivőkön, pedig ő is hitt — a természettudományi spekulációkban. Azt mondta : ő pozitivista. Épp úgy mondhatta volna, hogy metafizikus, de ez nem volt akkor udvarképes foglalkozás. Pedig a po­zitivizmus is csak a tapasztalati tények me­tafizikája ; folyton spekulál, kombinál és mindig rosszul, mert az újabb, mindig le­dönti az előbbit. A hipotézisek, mint a divat, változnak. Ma már gyanakvással fogadunk minden teóriát. A vallásunk mellett elrohant az idő s nem bántotta . . . Ott van Voltaire, a világos eszmék c­apsa, amott a szigeten Shakespeare, a legérzékenyebb visszhang, mely az atom­rezgések zaját is kiáltva adja vissza. Emilt egy favágó pihen, ki rengetegben vágta a faóriásokat s nem gondolta, hogy az em­berek kályháiban nem fér el. — Ez sem gondolkodott ? — Igen, de az embereknek aprított fa kell. A fal mellett, a­hol egy vakoló kanál fekszik a síremléken, nyugszik egy szabad kőmives. — Ismertem. Egész életében büszke volt tudományára, nem is igen állt szóba emberfiával. — Boldogok a tudatlanok, mert nem tudják, hogy semmit sem tudnak. Hát a königsbergi bölcset ismerted-e ? Mennyit godolkodott, mennyit firkált ez az ember. Még a kalappántlikája is csupa gondolat volt. És lendített valamit az emberiség sor­sán ? . . . Annyit, mint a többi filozófus sed­ák. Tanaik tenyésztek, mint a gombák; nem is tartottak tovább. Tegnap készpénz, ma scheinbankó. Ott egy országgyűlési képviselő. Mennyit beszélt : a nép miatt ne bánt­sátok a vallást, a népnek szüksége van rá, máskép nem lehet vele bírni. Egyébként butaságnak tartotta a vallást, mely azonban jó kötőféknek a népre. És még ő szidta a papokat, hogy népbutitok. — Eszerint gondolkodik mindenki, csakhogy nem úgy mint mi, aztán rámond­juk, hogy nem gondolkodik. — Ez nekem szólt, Descartesnak. Ha én akkor tudtam volna, mint Descartes, mi az ember, mi a haladás és műveltség . . . Az emberiség történetében egy állandó tartalom és egy változó forma jelenik meg. Egyrészt az ember ma is olyan, mint az ó­­testamentumi ember, vágyai, szenvedélyei ma is azok, mint a trójai tábor harcosáé,­ha csak Krisztus tanai nem nemesítik meg azokat. Másrészt a forma, melyben az ember meg­jelenik folyton változik, halad. A világ for­mája megváltozott, de sem a sürgönypóz­nák nagy száma, sem a vasutak kilometer­­jei, sem a polgári anyakönyvek, sem az NAPI HÍREK. Pécs, 1902. október 31. Felkérjük mindazon előfizetőinket, kik az előfizetési díjjal még hátralékban vannak, hogy nagy költségeinkre való tekintettel, hátralékaikat minél előbb küldjék be. *18 1­ 3 .Pécs 52. A város meteorologiai állomási jegyzetei. 1902. okt. 31. d. u. 2 órakor. Buro­neter (re­dukált) 7607 mm. sü­lyedő Hőmérsék 11.7 °C. Hő­­mérsék maximuma 12.5 °C Hőmérsék minimuma 9­0 OC tegnapi. Páranyomás 7.2 mm. Relatív nedvesség, 70'Wo. Harmat pont 3.4 oC. Felhőzet 07. Curr. NE. Szélirány s erő. W 1. Csapadék 24 órai 16.81 műi. Időjóslat, műszerek jelzése nyomán : Borús enyhe esős i. v. Egy beszéd. Nehány­ nap előtt a P. K.ben egy beszéd jelent meg, ezzel a jel­zővel : korszerű. Irt­a pedig a cikket egy falusi esperes, a­kit ugyan a pécsi egyház­megyében mindenki ismer és nevét minden­ki tisztelettel emlegeti, de azonkívül csak az bukkan a nevére, a­ki véletlenül a pécsi püspökség schematizmusát forgatja. Mi, te­hát pécsiek, érdeklődéssel fogtunk a beszéd olvasásához. Budapesten azonban, mikor valaki a cikkben odáig ért, hogy Gundy Miklós sásdi esperes .. . akkor tovább for­gatta az újságot, mondván : na, itt egy fa­lusi pap megint irodalmároskodik a vasár­napi prédikációjával. Pedig az a beszéd olyan volt, hogy manapság csak a Pro­­hászka Ottokár budapesti beszédével lehet összehasonlítani. Ezt nem én mondom, ha­nem a beszéd követeli , tessék elolvasni. Megjelent a Pécsi Közlöny 1902. okt. 30-iki 186. számában. Ezt nem én mondom, ha­nem azok az emberek, kik a trafikos boltokból az újságszámot elkapkodták, s a trafikosok jöttek a kiadóhivatalba uj példá­nyokért, így vagyunk mi. Vannak nekünk em­bereink, a­kik, hogy Vészi József, a nagy Vészi József, az ellenségeinktől bálványo­zott Vészi József mondja, mint reverendás titánok, gondolatsziklákkal dobálóznak — de ezek az emberek egy theologia négy fa­lában szerényen meghúzódnak, vagy mint ő, falusi csendben, gondosan ápolt rózsák kö­zött sétálnak és egyszerű, nyugodt félrevonu­­lásban gondolkoznak az élet és a modern problémák fölött — nem apró óriások, a­kik szemtelen arccal kiabálnak arról, a­mi.

Next