Pécsi Közlöny, 1904. december (12. évfolyam, 112-121. szám)

1904-12-01 / 112. szám

i a becsületes szándékot. A korrupc­iónak oly szemérmetlen módon való űzése min­denkit megdöbbentett. A vasárnap folyamán tartott ellenzéki népgyűlések impozáns módon nyilatkoztak meg a küzdő ellenzék mellett. A budapesti és a szegedi népgyűléseket a jövő héten még egy egész sora fogja követni a komoly tiltakozásoknak. Budapestet különben a rendőrség bru­talitása is, melyet az egyetembe behatolva, ott vandál íróban elkövetett, élénken foglal­koztatja. A spiritizmusról. Irta és a Kath. Körben felolvasta : Gyömörey Zsigmond. A francia encyclopaedisták hatása alatt a 19. század elején egy uj, minden positiv vallásnak, de főleg a kath. egyháznak hadat szenő áramlat zúgott át Európa tár­sadalmán. Elvetni a hitbeli meggyőződést, lábbal tiporni évezredek tiszteletre legméltóbb ha­gyományait: ez lön jelszava az u. n. felvilágosultaknak , sőt a Holbach-féle Kör már tiszta anyagelvűséget hirdet, tagadja Isten és a szellemi világ létezését, az emberi észt teszi Istenné és az ősanyagot minden létező okává. Ezen a nyomon járnak a németeknél az ötvenes évek természetbölcselői Vogt, Zolbe, Moleschott és Büchner, akiknek könyveit mohón olvassák mindazok, akik előtt, nyilván saját hibájuk miatt, az isteni hit elvesztő égi varázsát. Nincs is­en, nincs sze­lemi lét, a történet lapjain megörökített csodálatos dolgok hallucination, vagy csa­láson alapulnak s nem egyebek, mint a babonás kedély szörny szülöttei: ezt han­goztatják mindenfelé ! Eljött a fölvilágosult­­ság kora, a szellemi világ rémképei elosz­­lanak, fizika és chemia bámulatos vívmányai, halomra döntik a vallásos balhiedelem minden képzelődését: ilyen és hasonló megjegyzések hallhatók uton­­útfélen! Az Isten malmai lassan, de biztosan őrölnek : a Kath. egyház e meggyőződésében szilárdan áll ama sziklán, a­melyre Krisztus épité; jól tudja azt, hogy az Isten se nem késik, se nem siet, hanem mikor annak ideje elérkezik, elhárítja a tomboló hullámok részeit és nagy csendesség lesz ismét. Még 10—15 évvel ezelőtt a bölcsészet nagy része az anyagelvűség táborában dön­gette, ostromolta Krisztus erős várát, az egyházat, manapság már kérdő szemekkel tekint a világ a materialista csodabogárra. Bizonyság erre a múlt nyáron lefolyt svájci nemzetközi filozófiai congressus, a­melyen a világ minden részéből összegyű­l filozófusok legnagyobb része követ dobott a materializmusra. Nem tévedek, midőn ezen körülményt jórészben a spiritisztikus jelenségek újabb, egészen tudományos megfigyelésének tu­dom be. Minden­esetre figyelemre méltó körülmény az, hogy a spiritismus és vele a szellemi világban való hit, és abban az időben kezd tért foglalni, midőn az anyagelvűség a legnagyobb rombolásokat vise­ véghez a vallásos meggyőződés terén. Hydesvilleben, New­ York mellett a Fox-család örökös kopogást, zörejt hallott a házfalakon, ajtókon és bútorokon. Lea és Katalin a család két leány tagja egy este megkérdezte a különös kopogás látha­tatlan előidézőjét, hogy ki ő és mit akar, megállapítván számára, hogy hány kopogás az igenlő és hány a tagadó válasz kérdé­seikre. A válasz az volt, hogy ő egy meghaltnak szelleme. Azt mondják, később azt is megtudta tőle a család, a­mely ettől fogva állandó összeköttetésbe lépett a kopogó szellemmel, hogy ő Rosna Károly házalónak a lelke, a­kit abban a házban gyilkoltak meg, a­hol ők laktak , sőt egé­szen világosan megjelölte a helyet is, a­hol teteme el volt ásva. Utasításai nyomán a Fox fele ház pincéjében 6 méter mélység­ben a föld alatt egy emberi hulla marad­ványaira akadtak. A Fox család egész abc­ét állapított meg az egymásután következő több vagy kevesebb koppantásból. Az eszköz, melyet kezdetben használtak, igen egyszerű volt; később az u. n. psychographot hozták alkalmazásba. A psychograf egy kis háromlábú asztalka, melynek egyik lábához fonál segítségével egy ir­ónt kötnek ; a talajon egy hosszú papírszelet fekszik az abc-vel. Ha most már mozgásba lő az asztalka, az irón körültáncol a papírlapon és majd az egyik majd a másik betűt jelöli meg, a­melyek összefűzéséből szavak és monda­tok jönnek létre. A hydesvillei eset, mely 1848 ban történt, óriási feltűnést keltett az egész művelt világban és kiinduló pontja jön az újabbkori spiritismusnak, mert nem kell azt gondolnunk, hogy ez volt az első esete azon jelenségeknek, a­melyeket a spiritiz­­mus fogalma alá sorozunk. Az ókori népeknél divatozó bűbájossági varázslás és jóslás a spiritizmus jelenségei­hez egészen hasonló eseteket mutat fel. A történelem bizonyítja, hogy a régi gö­rögöknél és rómaiaknál nagy szerepük volt a lélekidézőknek, akik a megidézett szellemek útján sajátságos dolgokat művel­tek és jövendölésszerű feleleteket ad­tak. Görögországban úton-utfstén vol­tak psychopompeiák, a­hol a halottak szellemeit megidézték és vallatták. A kén­gáztól megkábult Pythya csak oly médium volt, mint a korunkbeli spiritiszták médiu­mai. Nero Tiridades látnok által megidéz­ted anyja szellemét, hogy a rajta elkövetett gaz gyilkosságért megengesztelje. Vatinius­­nak pedig szemébe mondja a nagy Cicero : Te a megholtak szellemeit idézed s gyer­mekek belével áldozol az alvilági isteneknek. A szellem idézésre úgy látszik általában a triangulumot, a háromlábú asztalkát hasz­nálták, amint ezt Ammianus Marcellinus Kr. u. 4. századbeli történetiró följegyzéséből tud­juk. Egyik esemény leírásánál a zsereplők egyikét így szólaltatja meg: „Mi, nagy tekin­télyű Bírák ! e szerencsétlen asztalkát, a mit itt,láttok, borzadályos jós jelek közt készí­tettük babérágakból a delfii háromlábú szék mintájára s miután azt titokzatos varázs­szavakkal s számos borzalmas szertartások­kal kellőleg felavattuk, mozgásba hoztuk“. A zsidó népnél sem volt ismeretlen a bűbájosság, úgy hogy az Ur Mózesnél erélyes hangon megtiltja választott népének e pogány szokás gyakorlását. „Ne találtas­sak — úgymond — közötted, ki jövendő mondáktól tudakozódjék és álmokra és elő­jelekre vigyázzon; se ne legyen varázsló, se bűbájos, se ki az ördőgöngősöktől taná­csot kérjen, se jósló, vagy ki a halottaktól kérdezzen igazságot.* (Deut. 18. ll.­ A fél vad, pogány népeknél általános a halott idézés s a bűbájosok nagy tekin­télynek örvendenek. A bautir néger tiszteli és segítségül hívj­a elhunyt szülői lelkeit, az indián nyugodtan várja a halált, mely elköltözött kedveseivel egyesíti, az irokézek kis nyílást hagynak a sírokon, hogy a lélek azon ki és bejárhasson, az ausztrálok azt hiszik, hogy az elhunyt lelke egy ideig holtteteme körül tartózkodik, a vatsandik úgy sejlik, hogy aki első szlm ölt ellensé­get, annak testébe átszáll a meggyilkolt lelke és intő szelleme lesz a vészek idején. A bűbájosok és jóslók kábult állapot­ban hozzák létre a megmagyarázhatatlan jelenségeket és jóslatokat. E célra szolgálnak a varázs italok és a varázskenőcsök, melyek nagyobb részt oly anyagokból készülnek, a­melyek romboló hatást gyakorolnak az idegzetre és az egész szervezetre: narkoti­­kus növényekből így a skythik Hérodotosz­­ szerint bizonyos kenderfaj magvait izzókö­vekre szórták, hogy annak füstjétől elbodul­­janak, a szibériai zámánok légyölő galócá­ból, mások ópiumból készítik varázsitalukat. Néha szemeiknek a varázs­szerekre való merev rászögezése által jönnek önkívületi állapotba e varázslók, így a Viki-szigetek bűbájosa tekintetét némán és nyugodtan függeszti delfin fogból készült varázsék­szerére ; néhány perc múlva rángatózni és reszketni kezd, mormog és sóhajtozik s midőn láza tető­pontra hágott, erősen kidül­ledt szemekkel, eltorzult halvány arccal, visszataszító hangon mondja el a szellem­től nyert kinyilatkoztatásokat. Mindezekből láthatják mi­t, hallg­tóim, hogy szellemidézések és a spiritisztikus je­lenségek visszanyúlnak az emberiség gyer­mekkorába, feltalálhatók többé-kevésbbé minden népnél. Nem volt tehát új dolog a Fox család érintkezése a kopogó szellem­mel, de azáltal, hogy a közfigyelmet ma­gára vonta, kiinduló pontja van az újabb­kori spiritizmusnak, mely járványszerűleg lepte meg az emberek lelkeit, először Ameri­kában, ezután Angliában, később Francziaor­­szágban, majd áthatolt Németországba és Európa majd összes államaiba, sőt Chinába és Japánba is; mindenféle spiritiszta seance­­okat, gyűléseket rendeztek, spirtiszta egy­leteket és folyóiratokat alapítottak. A spiri­tisztikus járvány még ma is dühöng, azért teljesen időszerű az újabbkori spiritizmussal megismerkedni. A spiritisztikus jelenségek legközönsé­gesebb fajtái az asztaltáncoltatás, a be­­­­jelzés és a médiumos írás. Az asztaltáncoltatás abból áll, hogy a lánc a seance-on résztvevőkből megalkot­tatván, az asztal egyik fele, rendszerint a médiummal ellentétes oldala egy-két centi­­mméternyire felemelkedik, azután megint le­száll s ezáltal kopogó mozgás származik. Eközben a jelenlevők egyike az abc betűit mondja sorban mindaddig, mig az asztal kopogásában egy kis szünet be nem áll ; azt a betűt, melynek kimondása után a PÉCSI KÖZLÖNY, 1904. december 1.

Next