Pécsi Közlöny, 1904. december (12. évfolyam, 112-121. szám)
1904-12-01 / 112. szám
i a becsületes szándékot. A korrupciónak oly szemérmetlen módon való űzése mindenkit megdöbbentett. A vasárnap folyamán tartott ellenzéki népgyűlések impozáns módon nyilatkoztak meg a küzdő ellenzék mellett. A budapesti és a szegedi népgyűléseket a jövő héten még egy egész sora fogja követni a komoly tiltakozásoknak. Budapestet különben a rendőrség brutalitása is, melyet az egyetembe behatolva, ott vandál íróban elkövetett, élénken foglalkoztatja. A spiritizmusról. Irta és a Kath. Körben felolvasta : Gyömörey Zsigmond. A francia encyclopaedisták hatása alatt a 19. század elején egy uj, minden positiv vallásnak, de főleg a kath. egyháznak hadat szenő áramlat zúgott át Európa társadalmán. Elvetni a hitbeli meggyőződést, lábbal tiporni évezredek tiszteletre legméltóbb hagyományait: ez lön jelszava az u. n. felvilágosultaknak , sőt a Holbach-féle Kör már tiszta anyagelvűséget hirdet, tagadja Isten és a szellemi világ létezését, az emberi észt teszi Istenné és az ősanyagot minden létező okává. Ezen a nyomon járnak a németeknél az ötvenes évek természetbölcselői Vogt, Zolbe, Moleschott és Büchner, akiknek könyveit mohón olvassák mindazok, akik előtt, nyilván saját hibájuk miatt, az isteni hit elvesztő égi varázsát. Nincs isen, nincs szelemi lét, a történet lapjain megörökített csodálatos dolgok hallucination, vagy csaláson alapulnak s nem egyebek, mint a babonás kedély szörny szülöttei: ezt hangoztatják mindenfelé ! Eljött a fölvilágosultság kora, a szellemi világ rémképei eloszlanak, fizika és chemia bámulatos vívmányai, halomra döntik a vallásos balhiedelem minden képzelődését: ilyen és hasonló megjegyzések hallhatók utonútfélen! Az Isten malmai lassan, de biztosan őrölnek : a Kath. egyház e meggyőződésében szilárdan áll ama sziklán, amelyre Krisztus épité; jól tudja azt, hogy az Isten se nem késik, se nem siet, hanem mikor annak ideje elérkezik, elhárítja a tomboló hullámok részeit és nagy csendesség lesz ismét. Még 10—15 évvel ezelőtt a bölcsészet nagy része az anyagelvűség táborában döngette, ostromolta Krisztus erős várát, az egyházat, manapság már kérdő szemekkel tekint a világ a materialista csodabogárra. Bizonyság erre a múlt nyáron lefolyt svájci nemzetközi filozófiai congressus, amelyen a világ minden részéből összegyűl filozófusok legnagyobb része követ dobott a materializmusra. Nem tévedek, midőn ezen körülményt jórészben a spiritisztikus jelenségek újabb, egészen tudományos megfigyelésének tudom be. Mindenesetre figyelemre méltó körülmény az, hogy a spiritismus és vele a szellemi világban való hit, és abban az időben kezd tért foglalni, midőn az anyagelvűség a legnagyobb rombolásokat vise véghez a vallásos meggyőződés terén. Hydesvilleben, New York mellett a Fox-család örökös kopogást, zörejt hallott a házfalakon, ajtókon és bútorokon. Lea és Katalin a család két leány tagja egy este megkérdezte a különös kopogás láthatatlan előidézőjét, hogy ki ő és mit akar, megállapítván számára, hogy hány kopogás az igenlő és hány a tagadó válasz kérdéseikre. A válasz az volt, hogy ő egy meghaltnak szelleme. Azt mondják, később azt is megtudta tőle a család, amely ettől fogva állandó összeköttetésbe lépett a kopogó szellemmel, hogy ő Rosna Károly házalónak a lelke, akit abban a házban gyilkoltak meg, ahol ők laktak , sőt egészen világosan megjelölte a helyet is, ahol teteme el volt ásva. Utasításai nyomán a Fox fele ház pincéjében 6 méter mélységben a föld alatt egy emberi hulla maradványaira akadtak. A Fox család egész abcét állapított meg az egymásután következő több vagy kevesebb koppantásból. Az eszköz, melyet kezdetben használtak, igen egyszerű volt; később az u. n. psychographot hozták alkalmazásba. A psychograf egy kis háromlábú asztalka, melynek egyik lábához fonál segítségével egy irónt kötnek ; a talajon egy hosszú papírszelet fekszik az abc-vel. Ha most már mozgásba lő az asztalka, az irón körültáncol a papírlapon és majd az egyik majd a másik betűt jelöli meg, amelyek összefűzéséből szavak és mondatok jönnek létre. A hydesvillei eset, mely 1848 ban történt, óriási feltűnést keltett az egész művelt világban és kiinduló pontja jön az újabbkori spiritismusnak, mert nem kell azt gondolnunk, hogy ez volt az első esete azon jelenségeknek, amelyeket a spiritizmus fogalma alá sorozunk. Az ókori népeknél divatozó bűbájossági varázslás és jóslás a spiritizmus jelenségeihez egészen hasonló eseteket mutat fel. A történelem bizonyítja, hogy a régi görögöknél és rómaiaknál nagy szerepük volt a lélekidézőknek, akik a megidézett szellemek útján sajátságos dolgokat műveltek és jövendölésszerű feleleteket adtak. Görögországban úton-utfstén voltak psychopompeiák, ahol a halottak szellemeit megidézték és vallatták. A kéngáztól megkábult Pythya csak oly médium volt, mint a korunkbeli spiritiszták médiumai. Nero Tiridades látnok által megidézted anyja szellemét, hogy a rajta elkövetett gaz gyilkosságért megengesztelje. Vatiniusnak pedig szemébe mondja a nagy Cicero : Te a megholtak szellemeit idézed s gyermekek belével áldozol az alvilági isteneknek. A szellem idézésre úgy látszik általában a triangulumot, a háromlábú asztalkát használták, amint ezt Ammianus Marcellinus Kr. u. 4. századbeli történetiró följegyzéséből tudjuk. Egyik esemény leírásánál a zsereplők egyikét így szólaltatja meg: „Mi, nagy tekintélyű Bírák ! e szerencsétlen asztalkát, a mit itt,láttok, borzadályos jós jelek közt készítettük babérágakból a delfii háromlábú szék mintájára s miután azt titokzatos varázsszavakkal s számos borzalmas szertartásokkal kellőleg felavattuk, mozgásba hoztuk“. A zsidó népnél sem volt ismeretlen a bűbájosság, úgy hogy az Ur Mózesnél erélyes hangon megtiltja választott népének e pogány szokás gyakorlását. „Ne találtassak — úgymond — közötted, ki jövendő mondáktól tudakozódjék és álmokra és előjelekre vigyázzon; se ne legyen varázsló, se bűbájos, se ki az ördőgöngősöktől tanácsot kérjen, se jósló, vagy ki a halottaktól kérdezzen igazságot.* (Deut. 18. ll. A fél vad, pogány népeknél általános a halott idézés s a bűbájosok nagy tekintélynek örvendenek. A bautir néger tiszteli és segítségül hívja elhunyt szülői lelkeit, az indián nyugodtan várja a halált, mely elköltözött kedveseivel egyesíti, az irokézek kis nyílást hagynak a sírokon, hogy a lélek azon ki és bejárhasson, az ausztrálok azt hiszik, hogy az elhunyt lelke egy ideig holtteteme körül tartózkodik, a vatsandik úgy sejlik, hogy aki első szlm ölt ellenséget, annak testébe átszáll a meggyilkolt lelke és intő szelleme lesz a vészek idején. A bűbájosok és jóslók kábult állapotban hozzák létre a megmagyarázhatatlan jelenségeket és jóslatokat. E célra szolgálnak a varázs italok és a varázskenőcsök, melyek nagyobb részt oly anyagokból készülnek, amelyek romboló hatást gyakorolnak az idegzetre és az egész szervezetre: narkotikus növényekből így a skythik Hérodotosz szerint bizonyos kenderfaj magvait izzókövekre szórták, hogy annak füstjétől elboduljanak, a szibériai zámánok légyölő galócából, mások ópiumból készítik varázsitalukat. Néha szemeiknek a varázsszerekre való merev rászögezése által jönnek önkívületi állapotba e varázslók, így a Viki-szigetek bűbájosa tekintetét némán és nyugodtan függeszti delfin fogból készült varázsékszerére ; néhány perc múlva rángatózni és reszketni kezd, mormog és sóhajtozik s midőn láza tetőpontra hágott, erősen kidülledt szemekkel, eltorzult halvány arccal, visszataszító hangon mondja el a szellemtől nyert kinyilatkoztatásokat. Mindezekből láthatják mit, hallgtóim, hogy szellemidézések és a spiritisztikus jelenségek visszanyúlnak az emberiség gyermekkorába, feltalálhatók többé-kevésbbé minden népnél. Nem volt tehát új dolog a Fox család érintkezése a kopogó szellemmel, de azáltal, hogy a közfigyelmet magára vonta, kiinduló pontja van az újabbkori spiritizmusnak, mely járványszerűleg lepte meg az emberek lelkeit, először Amerikában, ezután Angliában, később Francziaországban, majd áthatolt Németországba és Európa majd összes államaiba, sőt Chinába és Japánba is; mindenféle spiritiszta seanceokat, gyűléseket rendeztek, spirtiszta egyleteket és folyóiratokat alapítottak. A spiritisztikus járvány még ma is dühöng, azért teljesen időszerű az újabbkori spiritizmussal megismerkedni. A spiritisztikus jelenségek legközönségesebb fajtái az asztaltáncoltatás, a bejelzés és a médiumos írás. Az asztaltáncoltatás abból áll, hogy a lánc a seance-on résztvevőkből megalkottatván, az asztal egyik fele, rendszerint a médiummal ellentétes oldala egy-két centimméternyire felemelkedik, azután megint leszáll s ezáltal kopogó mozgás származik. Eközben a jelenlevők egyike az abc betűit mondja sorban mindaddig, mig az asztal kopogásában egy kis szünet be nem áll ; azt a betűt, melynek kimondása után a PÉCSI KÖZLÖNY, 1904. december 1.