Pécsi Közlöny, 1911. december (18. évfolyam, 257-280. szám)

1911-12-01 / 257. szám

2­ 1 Ez volna egy szerény tanító még szerényebb eszméje a választói jogról. Gondolkodjunk rajta, ha arra érdemes, ne azt nézzük, hogy kitől jön, hanem az illető szándékát. Egy­szerű szavakkal mondtam el azt, amit más hivatottabb, ékesebb nyel­ven mondott volna el, de a forrása, mélységes hazaszeretet, amely él és éltet.* Ez érdekes javaslatról később mondjuk el véleményünket. Addig is tért nyitunk a mellette vagy el­lene való hozzászólásra.­­ Az olasz-török háború. Kétér­telmű jelentés érkezett a békeakció meg­hiúsulásáról és ezzel kapcsolatban az olasz kormány olyan kijelentést tesz, a­melyikből azt lehet kimagyarázni, hogy nincsen kizárva a Dardanellák erődeinek megtámadása. Eszerint tehát csak a blo­kád maradna el. A szalonikai öböl bejára­tát is megerősítik a törökök, akik mere­ven visszautasítják a békeajánlatot és conditio sine qua non-лак tekintik Tripo­­lisz annexiójának visszavonását. Most már nemcsak az olasz, de hivatalos török je­lentésből is megállapítható, hogy vasárnap az olaszok előnyomulásuk alkalmával nagy győzelmet arattak, mert két erődöt el­foglaltak és így most már az összes erő­dök birtokában vannak. Maga a török pa­rancsnok is elismeri, hogy kénytelenek voltak visszavonulni, nehogy az olaszok elvágják a visszavonulás útját. Az ola­szokra mindenesetre nagy morális hatás­sal van ez a győzelem és nagy befolyás­sal bír a háború folytatására is. Konstantinápolyból jelentik, hogy a hadügyminisztérium Nesed bej tripoliszi parancsnok e hó 27-éről szóló következő táviratát közli : „Egy kombinált olasz csapat táma­dást kísérelt meg Av­zara ellen, hogy visszavonulásunkat elállja. Makacs el­lenállásunk következtében az ellenség este visszavonult korábbi állásaiba. Mi­után visszavonulásunk iránya veszélyez­tetve volt, zászlóaljunkat Szák­el Dsu­­mába vontuk vissza. Az ellenséges had­csapatok Heninig nyomultak előre. Szalonikiból jelentik : Itt még mindig számolnak az olasz támadás lehetőségével, amely a nagy Karaburun-foknál lévő erő­dök ellen irányulhat. A partvonalat en­nélfogva Aponomi (Chalkidiké) irányában megerősítették és egy újabb gyorstüzelő üteget rendeltek oda. Egy csapat műszaki katona tegnap a Karaburun-fokra indult. A hadtesthez tartozó műszaki csapatok összes tartalékosait behívták. Három ma­­gasabb rangú tengerészeti tiszt tegnap ide­érkezett és azonnal az erődítményekbe ment.­­ Az amerikai elnökjelölést New­­yorkból jelentik : A republikánus­ párt nem­zeti bizottságának tagjai december elején értekezletre fognak összegyűlni, a jövő évi elnökjelölő konvenció előkészületeinek meg­beszélése végett. Az értekezlet célja lenne meghatározni, hogy a párt a jövő június­ban hol tartsa meg az elnökjelölő konven­cióját? Ezt a kérdést azonban már előre eldöntötték a bizottsági tagok és az érte­kezletnek nem lesz más tennivalója, mint ismételni és hivatalosan is kihirdetni a határozatukat. Fred­ W. Upham, a nemzeti pártbizottság pénztárnoka ugyanis a múlt hetekben körlevelet intézett a bizottság tagjaihoz, amelyben megkérdezte őket, hogy melyik városban akarják megtartani a konvenciót ? Három kivételével az összes feleletek beérkeztek és háromnegyed ré­szük Chicago mellett nyilatkozott. A többi szavazat Denver és Kansas City között oszlott meg. A demokrata­ párt valószínűleg Baltimoreban fogja tartani elnökjelölő gyű­lését. Chicago pályázik ennek konvenció­jára is. De mivel Marylandban a múlt heti választások alkalmával a republikánus­ párt győzött, a demokrata vezérek egyhangú véleménye az, hogy Baltimoreban kell tar­­taniuk a konvenciót, hogy ott a pártot ez által is megerősítsék. Kivonatok P. Buttykay Antal beszédeiből. Tegnap esti. — Nem elég a Messiást csak felis­merni, nem szabad beelégülni a jelekkel, amelyek az ő isteni küldetését igazolják. A lélekből való újjászületést kell keresni. Ez a második születés szolgál alapul ama magasabb létmódnak, amely által az em­ber magában az alsóbb rendű lényt meg­fegyelmezi, így alakul az uj ember. A nagy tömeg, amelyik az újjászü­letés után nem vágyik, különösnek találja az uj ember eszméjét. S az irodalom ber­keinek csalogányai épp úgy, mint a nyil­vános élet szónokai, dacára annak, hogy a modernség majd szét­veti a mellüket, bámulatos konzervativizmussal vallják mintájuknak az elöregedett Ádámot. Visz­­szautasítanak minden megkörnyékezést s hangoztatják, hogy dolgoznak a szórako­zás lehetőségéért s szórakoznak, hogy munkásságuknak legalább célja legyen. Majd áttér a lélekben való újjászületésre, amikor a lélek uralkodni tud a test felett. Az élet ismertető jele az erő és a tevé­kenység. A kereszténység, a katholicizálus több és más, mint egy a hálószoba szen­télyében elrebegett reggeli vagy esti ima. A Krisztus lelkületével és szellemével kell eltölteni a velünk érintkező kis világot. A jelenben bizonyos hogy nekünk védelmi állásba kell helyez­kednünk. Es gilt Väter Erbe zu schützen. Nézzünk körül a saját szemeinkkel, hall­gassunk a mi füleinkkel. Ne vegyük kész­pénznek, amit azok mesélnek nekünk megbecsülésről és kíméletről, akik hátunk­­mögött elrejtve kezükben tartják a tőrt s gáncsot vetnek észrevétlen pillanatokban. Ne higgjünk az ellentábor szirénhangjai­­nak. Már eleget elvettek tőlünk. Amink még maradt, legyen a mienk. És önök nem hiszik, hogy a keresztény társada­lom alá van aknázva ? Nem olvassák-e naponta kedvenc lapjaikban, hogy a kul­túrát a keresztény gondolattól emancipálni kell ? Ez a sok hadüzenet, — honorálom őket, — őszinte nyíltsággal áttörpített had­üzenet még mindig nem hoz aktivitásba minket. Katholiken in der Reserve? — oder mit Wartegebühr beurlaubt ? Vagy inkább aggharcosok ? Nem tudom eldön­teni. De egyet tudok, ezt a jogérzetem diktálja, hogy a maga helyén és idején, valódi javunkért és megengedet fegyverek­kel szabad és szükséges a küzdelem. Mennyivel inkább, ha ez a küzdelem csak offenzíva. Délelőtti beszédek. I. A tiszta, magasztos élet célja: nap­­ról-napra jobbnak és tökéletesebbnek lenni, keresni az utat a jobb, a nemesebb élet felé. A női szív példányképe szokott lenni a jó érzelmeknek, a jótékonyságnak : rajta, ha jótéteményekkel akarjuk érde­meinket szaporítani, ne csak a testi nyo­mort lássák meg szemeink, ott vannak a lelki szenvedők, vezessük az élet tövises útján megsebbzett, szegény, üldözött em­beri szívet az erényre és a lelki békére! Ne gondoljuk, hogy csak a tudo­mány, haladás, konfort hangzatos jelsza­vai után haladva megtaláljuk a boldogsá­got, nem ezek teszik a földet paradi­csommá, tehát nem is lehetnek élet-idea- „Pécsi Közlöny“ 1911. december 1. Dr. Vízaknai Antal 1 1868—1911. Magyarország egyik legnagyobb sta­tisztikusa, a m. tud. akadémia lev. tagja, miniszteri tanácsos, a m. kir. közp. sta­tisztikai hivat­­aligazgatója. Nem a protekció emelte e magas po­zícióra, hanem az az emberfölötti munka, a melyet végzett, s az a nagy tudás, a mellyel rendelkezett. Meg­halt 48 éves korában, élete delén. Megyénk szülöttje volt. Született Rácváros Baranyamegye 1863. deczember 3-án. Iskoláit a pécsi főgimnáziumban vé­gezte az 1875—82 években s az iskolá­nak legkiválóbb tanulója volt. 1886. év­ben már államtudományi doktorrá avat­ták. 1887-ben az orsz. m. kir. statisztikai hivatal kötelékébe lépett. Gyorsan haladt előre. 1889-ben segédfogalmazó, 1892-ben miniszteri fogalmazó, 1895-ben már mi­niszteri segédtitkár, 1896-ban miniszteri titkár, 1898-ban min. osztálytanácsos, 1901- ben a közp. statisztikai hivatal aligazga­tója és 1906-ban már miniszteri taná­csos lett. Egész élete szakadatlan komoly mun­kálkodás volt s bátran állíthatjuk, hogy az a nehéz kór, amellyel küzdött és amely élete delén a sirba vitte, a hivatali köte­lességek túlhajtott, lelkiismeretes és pon­tos teljesítésének a következménye. Eggyé tett éjét és napot s a mig nappal a hivatalos teendőket végezte ki­váltó szaktudással, addig éjjeleit a tudo­mányos munkálkodásnak szentelte. — Dolgozott.

Next