Pécsi Közlöny, 1912. február (19. évfolyam, 25-48. szám)

1912-02-01 / 25. szám

г adatokra, a másik pedig nyugodtabb időkre vár. De úgy az egyiknek, mint a másiknak csak az a célja, hogy a dolgot hozza-ha­­lassza, mivel nincs ínyükre. Lehet, hogy a k"­’pár ■’p.' t egy része valóban akarja a válás «... reformot, de hogyan fogja ez a rész Tiszát és híveit leszorítani ? A magyar politikát uraló oligarchi­kus társaság ellenzi a választójogi refor­mot, s ezért nem tud már annyi év óta a reform megvalósulni Magyarországon. És ez az igazi akadálya a véderőreformnak.­­ A fővárosi választójogi naggyű­­lés. A Pol. Hir. jelenti . A pesti nagy népgyűlést a katonai javaslatok ellen és az általános, egyenlő és titkos választó­jog mellett, február 4-ről február 11-re halasztották. A gyűlést a függetlenségi és 48-as párt a szociáldemokrata párttal és a Választójog Országos Szövetségével együt­tesen rendezi. A gyűlésen megjelenik Justh Gyula, a függetlenségi és 48-as párt el­nöke a párt több képviselő tagjával és beszédet mond. A gyűlés helye nem a Vigadóban, hanem a városligeti­ cirkusz­­épületben lesz, amely sokkal tágasabb és több ember befogadására képes, mint a Vigadó nagyterme. A gyűlésen a szo­­ciáldemokrata párt és a Választójog Orsz. Szövetségének szónokán kívül a függet­lenségi párt több képviselő tagja is­­ fel­szólal.­­ A véderőreform tárgyalása a Reichsrathban. A „N. Fr. Presse“ értesü­lése szerint az osztrák képviselőház plé­numában csakt akkor kerül tárgyalás alá a véderőreform, amikor Magyarországon már teljesen elintéztetett.­­ Osztrákok a nemzeti engedmé­nyek ellen. A „Reichspost“ ma vezető cikk­ben foglalkozik azokkal a nemzeti köve­telményekkel, amelyekkel Kituen-Héder­­váry Károly gróf magyar miniszterelnök a magyar ellenzéki pártokkal meginduló tárgyalások során szemben áll. Nevezett lap szerint az engedményi politika a mo­narchia egységét biztosító sarkalatos el­veknek aláásatását jelentené. A Talmud az Egyetemen. (P. H.) Nagyot haladhatott az utolsó esztendőkben a világ, nagyot haladhatott a jónak megismerése és a jobb belátásra való térésnek az útján, hogy ilyen két fogalom egymás mellé kerülhetett, mint az Alma Mater és a Talmud. — Nagyon messze voltak eddig egymástól, hogy közkeletű, de ide kiválóan alkalmas szó­lás-mondással éljek : messzebb voltak egy­mástól, mint Makótól Jeruzsálem, de most mégis egymás mellé kerültek, a Talmud és az Alma Mater. És ez nagy dolgot je­lent, nagyobbat, mint jelentene például az, ha dr. Tudós Géza budapesti vagy Kaftánovics Naftáli beregdrégelyi főrabbit a magyar főrendiház tagjává nevezné ki a király. Arról van szó, hogy a szászországi kultuszminisztérium a hatósága alá tar­tozó egyetemen tanszéket állított a Tal­mudnak és mint értesültem, rövid időn belül a budapesti m. kir. tudományegye­temen is állítanak, még­pedig, hír szerint, egyszerre kettőt is. Ugy­e, hogy ez többet jelent, mint jelentene r eszem az, ha belényesi Bleuer Simon úrnak a magyar főudvarmesteri méltóságot adományozná a király szemé­lye körüli miniszter előterjesztésére a ke­gyes uralkodó. Mert az, hogy egyes személyek stá­tusában milyen változások állanak be, hogy a polgárból nemes és a köznemes­ből gróf vagy báró leszen-e, ebből a köz­nek se haszna, se kára nincsen, tehát megemlítésre sem méltó valami — és az, hogy belényesi Bleuer Simon magyar zászlósúrrá vagy dr. Tudós Géza buda­pesti főrabbi magyar főrenddé lép elő, ez a felvilágosodásra, a kultúrára vagy egyáltalában a világ haladására legcseké­lyebb befolyással sem bíró körülmény, tehát mindenkit abszolúte hidegen is hagyhat. Ám­de az, hogy egy hatvan kötetes Enciklopédia, melyben egy háromezeréves kultúrnép minden szellemi kincse benne foglaltatik, melyben a zsidóság felfogása az istenségről, a vallásról és az erkölcsről, a jóról és a rosszról, a családi, társadalmi és állami berendezkedésről kifejezést és tételes megállapítást nyer és amely egy hosszú évszázadokra terjedő szellemi és kulturális élet ránk maradt hatalmas do­kumentumának tekinthető , hogy egy ilyen szellemi kincsesbánya ezentúl nemcsak a jesivákon te korlátolt­ világfelfogású hall­gatók előtt, hanem­ az egyetemeken is val­lásosság és tradíció által nem kötött sza­bad kutatók által fog nemcsak zsidók, hanem tudománykedvelő más vallásúnk részére is feltárást nyerni : ez már egy bizonyos téren való némi előbbrevitelét jelenti a felvilágosodásnak, a haladásnak és ezért távolról sem alábecsülendő va­lami, bármit szóljanak is hozzá az indif­­ferensek, a mindent lekicsinylők vagy azok, akik­­a Talmud szónak csak puszta emlegetésére is az orrukat fintorgatják, mintha fokhagymát szagoltatnának velük.. Mindenki két okból kell, hogy öröm­mel üdvözölje a hírt, hogy az Alma Ma­ter tudomást vesz a sokat ócsárolt, még többet félreértett vagy egyáltalában meg sem értett Talmud létezéséről és érdemes­nek ítél­ arra, hogy tudományosan foglal­kozzék vele. Az egyik ok tisztára az idealizmus vilá­gába vezet. Annak az idealizmusnak a vi­lágába, mely a tudmányt kizárólag a tudomány kedvéért kultiválja, mely sok száz tudóssal ezer meg ezer éjszakát ál­dozott fel csak azért, hogy régen letűnt népek nyelvét halottaiból feltámassza vagy hogy a csillagok miriádjaival telehintett égbolton valamely ködfolt titkaihoz köze­lebb tudjon férkőzni. Hogy ez az idealiz­mus még mindig nem veszett ki, bárme­nyire anyagias gondolkozása legyen is ma­napság az emberek legtöbbje, örömmel kell hogy eltöltsön mindenkit, akinek egyébb dolgok iránt is van érzéke, nem csak aziránt hogy kétszer kettő négy. A másik ok pedig, amiért nemcsak faji vagy felekezeti hanem általános em­beri szempontokból is örülnünk kell, hogy a Talmud az egyetemek katedrájára ke­rül, az, hogy ezzel lassan-lassan be fog dugulni azoknak a főforrásoknak egyike, melyekből az antiszemitizmus táplálkozott,­­illetve melyekből a zsidók ellen való iz­gatás anyagát mérhette. Amíg a Talmud­­dal kizárólag a jesivák és a rabbiszemi­náriumok, vagyis kizárólag a zsidóság szellemi életét szolgáló tanintézetek fog­lalkoztak, könnyű volt egy-egy Rohling­­nak vagy Stöckernek elhitetni a világgal, hogy a Talmud erkölcstelenségre oktat, hogy a keresztények kiuzsorázását dicsőíti fel, mint például azt, hogy a lopott búza is csak úgy kicsirázik és magdas kalászo­kat érlel, mint amelyet arcunk verejtéké­vel termeltünk, tehát inkább lopjunk, mint dolgozzunk. (Már­mint mi zsidók.) Ezekből és ezekhez hasonlókból pompásan táplálkozott, pompás tőkét és finoman mérgezett fegyvereket kovácsolt az anti­szemitizmus. De megváltozik majd a hely­zet, amint a Talmuddal nemcsak a jesi­­vák és a rabbiszemináriumok, hanem az egyetemek is foglalkozni fognak. Az egye­temi katedrák a közhit szerint is az Igaz­ság szolgálatában állanak és a komoly­ egyetemi tudósoknak mégis csak inkább fog hinni a világ, mint a Stöckereknek, Roblingoknak. Az antiszemitizmus nemcsak a zsi­dóknak okoz kárt, hanem közvetve az egész emberiségnek is. Tehát örömmel kell, hogy üdvözöljünk mindent, ami hoz­zájárul ahhoz, hogy az emberiséget ettől a kártevő nyavalyától megszabadítani segítse. Rigagno: „Pécsi Közlöny“ 1­912. február 1 Wekerle beszéde az Orsz. Kaszinó közgyűlési lakomáján. Először a kaszinó feladatairól szólt a társadalommal szemben. Azután rámutatott arra, hogy ha azt akarjuk, hogy csendes és biztos legyen a fejlődés és ne előre ki­számíthatatlan evolúció véletlenének te­gyük ki közállapotainkat, ha valóban azt akarjuk, hogy az az újra megerősödött tár­sadalom folytatója, megóvója, ápolója le­gyen, ami megszentelt nemzeti hagyomá­nyainknak , akkor le kell végleg tennünk arról a régi felfogásról, amely úri és nem úri foglalkozások közt tesz különbséget és minden teret el kell foglalnunk. De viszont ügyet kell vetni arra, hogy minden foglal­kozásból csak az erkölcsi tényezőket, a mindenki által tisztelt munkát vegyük át. Az a minden munkanélküli nyereségvágy, az az anyagi javak utáni módnélküli vá­gyakozás, az anyagi javaknak minden vá­logatás nélküli felhalmozása, hogy ne mondjam, összeharácsolása, valóban nagy bajokként és beteg tünetekként jelentkezik társadalmunkban, hátrányos visszahatással vannak és meglazítják a műveit osztályok­nak is erkölcsi felfogását. Nem abszolút, hanem relatív mértékét állapítják meg az erkölcsi kvalifikációnak ; azzal védekeznek, hogy mások is hasonló hibákat követnek

Next