Pécsi Lapok, 1867. június-szeptember (1. évfolyam, 19-53. szám)

1867-08-01 / 36. szám

Pécs, 36. szám. Megjelen hetenkint két­szer , vasárnap és csü­törtökön. Előfizetési ár : helyben házhozhordással és vidékre egész évre 8 frt, fél évre 4 frt,­­/, évre 2 frt. Bérmentetlen levelek nem fogadtatnak el. Szerkesztői szállás Nepomuk utcza 30. sz. Augustus 1-én 1867. PÉCSI LAPOK. POLITIKAI, SZÉPIRODALMI, GAZDÁSZATI S TUDOMÁNYOS HIRDETÉSEK ÁRA : Négyhasábos petit botüjű­ sorért egyszeri hirdetésnél 10 kr. 2-szerinél 7 kr. 3-mad és minden utóbbinál 4 kr. o. é. „Nyílt tér“ rovatban meg­jelenő minden petit sorért 14 kr. o. é. Bélyegdíj külön minden hirdetésért 30 kr. u. é. H­ETILAP. Kiad­ó­h­i­v­a­t­a­l Országút 5-dik szám. Községi állapotok. II. Első czikkünkben előadtuk vázlatosan azon bajokat, melyek a községek lakosainak ma­gán életében fordulnak elő s melyek orvoslá­sát czikkeink folytán véleményezni fogjuk; most a nép nyilvános életére fordítsuk figyelmünket. A nép nyilvános élete szűk keretű, de azért mégis bő tárgyat nyújt az elmélkedésre. Vallási gyakorlatait, melyek szintén nyilvá­nos életét mutatják föl, ez­úttal mellőzvén, de azokról is szólván annak idején, figyel­münk tárgyát csakis azon helyzet képezheti, melyben a népet másokkali érintkezésben lenni látjuk. Ilyen főkép adás-vevési viszonya, például: a heti s országos vásárok alkalmával. Szóljunk legelőbb a hetivásárokról. Hazánk fővárosában szintúgy, mint más ki­­sebb-nagyobb szabad királyi s mezővárosok­ban együtt találjuk a vidék népét, mely áruit értékesíteni akarván, azokat szekéren vagy gyalog viszi a piaczra. Egy városi hetivásár nagyobb helyütt a legtarkább életképet nyújtja, mely a szemnek ugyan tetszetős lehet távolról, de közelről különös hatással van a falusi nép a szemlélő­re, ki nem csak a kalmázt, a réteget teszi fi­gyelme tárgyául, hanem lélektanilag is sze­reti vizsgálni az állapotokat. Még külsőleg véve is nyomort és szegény­séget lát általában, mi fölött el kell kedélyé­nek borulni, mi csak fokozódik, ha szem- és fü­ltanyja az adás-vevési üzletnek. Nem kívánhatjuk ugyan, hogy a falusi nép a városival a műveltségnek ugyanazon fokán álljon, de mégis máskép lehetnénk, amint valóban vagyunk. Egyébiránt a városi köznépről, értvén a legalsóbb osztályokat, sem sok dicséretest mondhatunk, sőt némi tekintetben alantabb áll a falusi népnél. Az ilyen vidéki nép, daczára annak, hogy igen gyakran megfordul a közeleső városban, magát azon viszonyról, melybe a városi lakossal jó adás-vevése alkalmával, tájékozni nem tudja s igy nem­ egyszer megtörténik, hogy vele igazságtalanul bánnak el, durva bánásmódban, lenézésben részesül s daczára szabad adás-vevési jogosultságának, nem egy­szer zsarnokoskodnak fölötte. Megtörténik nem egyszer az is, hogy épen azok, kiknek hivatali kötelmeknél fogva kellene a jórendre, az adás-vevésre felügyelni, mondom, épen azok bánnak illetlenül, durván a falusi néppel. Nem egyszer voltam például szemtanúja, mi­dőn egy városi drabant, vagy hajdú, vagy bármi néven nevezendő városi szolga a falu­ról fáradságosan behozott gyümölcsöt a ko­sárból kiborította az éretlenség ürügye alatt és így ártalmas volta miatt; azonban az ott őgyelgő tétlen gyermekcsapat a gyümöl­csöt fölkapkodta s mohón befalta . . . Ezen eljárással a czél ugyan el nem éretett; de igen az erőszakoskodás által a falusi nép elnyo­matása s igy ingereltetése csakugyan eszkö­zöltetett. Éhez hasonló számtalan történik, holott az illető drabantnak kötelességében ál­landóit a fönálló egészségi rendszabályok át­­hágóját a városházára kísérni s ott a bíró­ságra bízni az ítéletet. Nemcsak a gyöngébb féllel, de a férfiakkal is hasonlókép bánnak mind a hivatalos egyének, tisztelet a kevés kivételnek, mind a városi vevők nagy része; de még akkor sem részesül sielidebb bánás­módban, ha ő a vevő s például hentes vagy mészáros uralmékkal van dolga, ugyan meg­válogassa a szót, ha jószerivel megvásárol­hatja a kivánt tárgyat és ki- s el nem utasit­­tatik! Mindez nem elég; a falusi nép ki van téve lépten-nyomon a városi csőcselék és ina­sok folytonos ingerkedéseinek, csúfolódásai­nak, nem egyszer bántalmazásainak, még ak­kor is, ha a légynek sem vétve, békésen ha­lad rendeltetése helyére — a hetivásárra, a piaczra. Ezt és ezerennyit tapasztalván a falusi nép a városban, hol a közműveltségnél fogva szelídebb erkölcsöknek kellene uralkodni, il­ledelmes bánásmódot igényelhetne, sőt előzé­keny fogadásra számíthatna, csoda-e, kérdem, ha a falusi nép nyilvános élete oly ké­pet tüntet föl, melytől inkább elfordulunk, mint rajta legeltetve szemeinket, benne gyö­nyörködhetnénk ? csoda-e, ha erkölcseiben nem szelídül, hanem vadságában megmarad és a nálánál csekélyebbnek vélt társával ma­ga is épen úgy bánik, mint a mikép vele má­sok bánnak ?! Amit hetivásárok alkalmával tapasztalunk, azt sokféle változatban még inkább szemlél­hetjük országos vásárainkon. Szerin­tem az adás-vevésnek egészen más fogalma­kon és alapokon kelle nyugodni, mint azt valóban tapasztaljuk. Az udvariasság­ és elő­zékenységnek kellene uralkodnia, valamint a nem korlátolt ténykedésnek, amennyiben ki­­nek-kinek szabadságában áll: venni vagy nem venni, de azért minden eladó tárgyat meg­szemlélhetni. Vásáraink közönségesen más színben tüntethetők föl e tekintetben is, nem is említve a rendetlenségeket, melyek oly nagy mérvben tapasztalhatók. A vásárok czélja az adás-vevés, az áruk értékesíthetése, a pénzforgalom s hogy a concurrentia folytán minél jutányosabban szerezhessük meg a szük­ségelt tárgyat; de mit tapasztalunk ? a vásá­rok egészen más czélokra használtatnak föl a népség egy nagy része által: „ '‘szem-iszom véget nem ér, a kicsapongások, verekedések, játékok, még a kormányilag szigorúan eltil­tottak is, egészen helyén lenni találtatnak, sőt a hatóságok alsóbbrendű közegei által még védetnek és pártoltatnak is! Ki a népet erköl­csi sülyedésben látni akarja, az keresse föl a vásárokat és kísérje figyelemmel a fölmerülő tényeket. Sajnos, hogy oly kevés gond és fel­ügyelet fordíttatik az illető hatóságok részé­ről ezen ügyre, mely oly életbevágó s befo­lyásteljes a népre! Vadság, szilajság jellemzi általában az it­teni eljárást. A bot és ököl az irányadók és mivel szél­iben gyakoroltatnak, nagyon is nagy befolyással vannak azon népre, melyet rendesen vadság- és szilajságról vádolnak. De ily viszonyoknál fogva csoda-e, ha csak durvaságot, féktelenséget stb. látván, a pél­dák után indulva, megmarad a neveletlenség ösvényén?! Valóban csodálni lehet, hogy ennyi rész szemlélete mellett még olyan is né­pünk, mint aminő! A példabeszéd azt tartja: a szó indít, de a példa maga után van. De mivelhogy népünk csakis a jóra, nemesre, illedelmesre serkentő szót hall, de példát erre nyilvános életében nem lát, igen természetes, hogy nem halad­hat előre. A népet nyilvános téren még a búcsúk alkalmával, melyek leginkább vásárokkal van­nak egybekötve, szemléljük. A vásárokról már szólván, áttérhetünk még egy körülményre, melyben a népet megfigyelhetjük és ez a na­gyobb erővel végzendő külső mezei mun­ka, melyet vagy kötelménél fogva teljesít, vagy arra szabadon vállalkozik. S mit tapasztalunk itt ? a kötelmi munkák teljesítése többnyire bot mellett történik, oly serkentő, nógató szavak kíséretében, melyek szidalomnak is beillenek, tehát oly bánásmód­ban részesül ismét, mely nem hogy szelídíte­né a népet, hanem inkább makacsabbá, szi­­lajabbá teszi; nemkülönben áll az ügy, ha szabadon vállalt munkát végez s pedig akár saját köréből választ gazdát, felügyelőt, akár az urasági csősz vagy hajdú áll nyomában. Mindenütt nyerseséget, durvaságot, részre­hajlást látunk és tapasztalunk, mintha csak arra volna a köznép kárhoztatva, hogy ezen állapotból soha se emelkedhessék ki, mintha az emberi méltóság fokán alul kellne mindvégig állania! Szomorú képe ez, uraim, a községi álla­potoknak, melyeken segíteni nem igen törek­szünk. Csak a papíron vagy szájunkon van szüntelen a „népnevelés“ , de ezt aztán mégis elégeljük. Valljuk meg őszintén: nincs igazi szándék a népet emelni ott, hol csak a szónál maradunk; igaz, hogy ez csak óriási küzdel­mek- és erőmegfeszítéssel, de mégis létesíthető. Nézetem szerint e czél csak úgy érhető el, ha minden műveit és tanult ember kezet fog és kiki közülünk kivetkőzik előítéleteiből a nép emelését, felvilágosítását illetőleg. Mikor lesz ez? mikor jutunk czélhoz? Habár az idő még távol van, habár a czél nehezen megkö­zelíthető , de mégis eljő az idő, elérendjük a czélt, ha szilárdan akarjuk. Teg­yen mindenki annyit, amennyit tehet; a hivatottak kétszerezzék tehetségüket, fárad­ságukat! «»­­ Allusvágási jog általában és az árszabás megszün­tetése Pécsett. A „P­é c­s­i lapok" 33-ik számában e czim alatt „E­s­z­m­e­t­i­s­z­t­i­t­á­s­i kísérlet a h­­u­s­v­á­g­á­s j­oga iránt“ az e jegyű cziklára ugyanazon lapok 31. számában közlött nézet ellenében igen helyesen jegyezte meg, miként az Ideigl. Törv. Szab. VI. 1. §. által föntartott 1853. évi mart. 2-kán kelt 52. számú földtehermentesitési nyilt parancs 2. §-ának 4. pontja szerint „A kizáró mész­á­rszéki jo­g“ mint kár­­pótoltjog elenyészett. Azonban nem értek egyet a czikkírónak azon további állításával, miszerint a „földesur korcs­máj­á­ban v­agy fog­a­dójába­n a h­úsvágást jelenleg nem mint királyi jogot, hanem mint engedélyezett iparágat gyako­rolja, tulajdonképen bérlői által gya­korol­t­a­t­j­a.“ Továbbá nem osztom a czikkírónak azon nézetét, miszerint a hús­vágási jog „k­o­r­l­á­t­o­lt iparágat“ képez, minélfogva a fönálló mészár­szék mellett m­á­s­o­d­i­k mészárszék csak úgy enge­délyeztethetik , ha ezt a közigazgatási iparhatóság szükségesnek találandja. Ezen állítások ellenében a következő ellennézete­­ket állítom föl: El a s­z­ö ív, hogy a földesurnak csupán csak azon mészárszéki joga szűnt meg, mely „kizáró“ volt; azon joga pedig, mely senkit ki nem zárt, tudnillik, hogy mészárszéket állíthatott és húst vágathatott, épségben fönmaradt; és igy a földesur e jogot ma is mint királyi jogot s nem mint iparjogot gyakorolja. Másodszor, hogy a husvágási jog, mint ipar­jog, nem „engedélyezett,“ hanem „szabad“ iparjog. N­­a­rmadszor, hogy a husvágási ipar nem ké­pez „korlátol­t“ iparágat s nem függ a helybeli szükség tekintetétől. Az első ellenállitás bizonyítására hivatkozom az 1853. évi márt. 2-kán kelt 52. számú nyiltparancs 2. §-ának 4. pontjában a szószerinti szövegre: „A k­i-

Next