Pécsi Napló, 1902. május (11. évfolyam, 100-122. szám)

1902-05-01 / 100. szám

ah b) Ahol a ca­léd saját hibájából betegedett meg. Itt meg természetes és igazságos az, hogy ez esetben nem a gazda viseli a költségeket. Csakhogy ennek a rendelkezésnek az igazsága nem igen érvényesülhet a gazda irányában. Gyakor­lati tapasztalatból állítom, hogy ezen ren­delkezésnek alig van valami gyakorlati értéke? mert azt, hogy a cselédnek saját hibája okozta a betegségét, a cseléd ön­maga soha sem ismeri be, sőt inkább a gazdáját szokta vele okolni, ami csak azért is megfelel érdekének, mert a cse­lédtörvény értelmében a hibás gazda a betegség tartamára a cselédnek egész bérét is tartozik kifizetni, ellenében bebi­zonyítani pedig csak a legritkább esetben áll módjában a gazdának. Egyetlen kivétel a bujakóros betegség esete, amikor a tör­vény 9 § a értelmében — amály is az államkin­cst,ár fizeti a gyógydíjat. c) A­hol a cseléd saját és a gazda hibáján kívül betegedett meg. Ez esetben kötelezi a törvény a gazdát 30 nap tarta máig felmerülő gyógyköltségek fizetésére. Az 1899 évi január­­­ig ezen Brogf­­költségeket, ha csak egy napig is szol­gált a cseléd, a gazdinak kellett fizztni. Az „ő széges betegápolási alap­erőt alko­tott 1898 XXI. t. CT. azonban némileg enyhített ezen szigoron akképen, hogy a fizetési kötelezettséget 15 napi tényleges szolgálat után állapítja meg. Ez a kevés eredmény is minden esetre nagyon üdvös és kedvező a gazdára nézve annyib­a­n, hogy azóta legalább a már betegen hozzá belépett, vagy eltit­kol, vagy pedig néhány napig csak lap­pangott betegségben szenvedett cseléd gyógyköltségeinek viseltei alól lett min­tes. Da a 15. napi szolgálat után kiálló megbetegedés esetére meghagyta az új törvény a rogi állapotot, vagyis a feltétlen fizeési kötelezettséget. Ő­szintén mondom, nem ismerek ehhez fogható igazságtalan rendelkezést. Azt is őszintén mondom, hogy sohasem ítélkezem annyira igazságos meggyőződé­sem ellenére, mint a­mikor ezt a törvényt alkalmazom s ennek a törvénynek az alap­ján a cselédtartó gazdikat kell tam­asz­­talnom. Avagy talál e valaki egy szemernyi igazságot is abban, hogy egy egészes vé­­letlen okból megbetegedett cselédnek a gyógyköltségeit a gazda legyen köteles fizetni ? ! Di a kétdísas randelkezés a múlatt hogy a czalidtarló gazdikat oly súlyosan és igazságtalanul sújtja, a cselédek ér­dekeit sem szolgálja, mert a cselédek többnyire vagyontalanok s a gyógykölt­­ségeket amúgy sem viselnék. Amig az országos betegápolási adó be nem hozatott, a cselédtartó gazdinak ezen igazság alan megterhelés® legalább a községekre nézve volt előnyös, a mennyi­ban Bffiuig a községek lettek volna kö­telesek a saját illetőségű vagyontalan cselédek után felmerül gyógyköltségüket megfizetni. Eredetileg tehát a törvény a községek érdekeit czélozta megvédeni; bi­áoyára azért nem történt ellene fel­szólalás a törvényhatóságok részéről. Mi azonban megváltozott a helyzet: az országos betegápolási törvény a köz­ségeket a vagyontalan betegek után fel­merült gyógyköltségek viselése alól föl­mentette s igy telj­esen megszűnt ma már az érdek és előny, a­mi régibben a tör­vényből a községekre hárult. Ami p­edig a cselédtartó gazdákra rótt, t© elesettségét illeti, ez most az által hatványoztatns, hogy ma minim adózónak orsz. beteg­ápolás! pótadót is kell fizetni, még­pedig tekintet nélkül arra, hogy az illető tart a cselédet, vagy nem, vagyis a cselédtartó gazdák ma kétszeresen vannak mag­térből is. Annál az igazságtalanságnál azon­ban, a­mi most a cselédtartó gazdát fujja, még sokkalta nagyobb baj és veszély rejik abban, hogy a gazdák különösen a kevésbé vagyonosok, csakhogy ne kelljen kórházi költséget fizetni, ami bizony eléggé ismü­ékeny, mert a mai ápolási dij­­­korona 40 ás 80 fillérre rúg, a­mig essk bírja s össze nem roskad a szegény beteg cseléd, nem szállítják be a kór­házba, sem otthon orvossal nem gyógy­­kezeltetik, mert hát ez is költséges. S hogy ez emberbaráti és közegész­­ségi szempontból milyen súlyos eradné- Djeket szül, azt az olvasó­közönség előtt felesleges volna indokolni. Szerény nézetem szerint tehát a tör­vény sürgősen volna módosítandó, még­pedig akint, hogy a fix kötelezettség csakis a gazda hibájából eredő betegségek esetére állapíttassák meg, míg ellenkező esetben a költségek az orsz. betegápolási alap terhére volnának utalandók. Követelik ezt nemcsak szociális szempontok, hanem főleg humanizmus és a közegészségügy legfontosabb érdekei. Erőt a hitem és meggyőződésem, hogy ha a törvényhatóságok erre az immi­­náns bajra és veszélyre rámutatva, ami bizonyára nemcsak nálu­nk, hanem az egész országban tapasztalható, a magas kormányhoz a tárgyban felírnak, a kor­mány a kérdés nagy fontosságánál fogva a szükséges intézkedéseket meg fogja tenni. Nagyvárad, április. Gerő Ármin, rendőr-főkapitány Álom: Én Istenem, bel gyönyörűt Álmodtam ez éjszakán! Földre szállott a nagy égnek Legfényesebb csillagán Az én édes jó anyám. Szelíd lényén a mennyország Fénye, bája tündökölt. Szépséginek varázsától Megrészegedett a föld S merre lépett, rózsa költ. Csodájára térdre borult Hódolón a fél világ : Mint királynőt, úgy dicsérték; S látva rajt’ a glóriát, Hozzá rebegtek imát. Hozsánna szó szállt feléje. Útjában dal, pompa, fény . . . Virág néki tömjénezett. . . S ő­t egy könynyel a szemén Csak repült, repült felém. Megcsókolt és szólt szelíden : Nézd e tenger népet itt ! Mind szerető lélekre vár .. Hát dalolj, dalolj nekik S­ök örökké hiv id ! Under Lasjon­. Férfi Napló 1902 május 1. Elvesztett boldogság. Irta : Adami­ik Dezső. — A­­Pécsi Napló“ eredeti tárczája. — Az éj sötét volt és förgeteges. H deg dara-eső verdeste az ablakokat s a szél beharsogott a kéményen. Ő­t ültem a kandalló előtt és merően orrudtam a hamvadó parázs fényébe. A magány gondolkozni készt és a gondolatok mindig fájnak. E­z kedves alak körvonalait látjuk szemeink előtt lebegni, mely­el eltűnik csakhogy ismét megjelenésével jobban kínozza fájó lel­künket. — Mindig homályosabban-homá­lyosabban jelenik meg, végre mint álom­kép tűnik el, mely után szivünket fájó érzés fogja el. Van azonban a szenvedésnek egy bizonyos határa, melyen túl ez ember mit sem áraz. Szokássá lesz a fájd­aóm és közönyössé válik. Ha elgondolom, hogy mi okozhatta nálam ezen átalakulást, ugy annak okát nem birom­ másban feltalálni mint a magányban, ez elzárkózottságban, melyre magazint kárhoztattam és azon fájó tudatban, hogy egy elvesztett id­ált sirattam. Az a forró szerelem, melynek lángja bensőmben annyi kínokat okozott, e­­nyészett, szivemet vékony jégkéreg vonta be, mely mindig erősbödöt, végre kioltotta a szerelmi lázt, mely leenne égett. Elmúlt .... Elmúlt minden, csak a sötétség és gyűlölet maradt körülöttem. A­mint­egy a múltak felett elgon­dolkoztam, visszaemlékezve azokra az édes órákra, a melyekben boldognak éreztem magam, — egy hideg, fagyos kéz érintése vett föl merengésemből, mely végig simí­totta homlokomat. Fölnéztem és a parázs fényénél egy női alakot pillantottam meg. Ilon volt. Szótlanul, halaványan állott előttem, csak ajkai vonaglottak gé­ esesen. — Hagy jó, ön itt van? kérdem meg­lepetve. — Igen, itt vagyok — tért ki belőle — eljöttem, hogy bocsánatot kérjek öntől, mert esztelenséget követtem el. Talán a makacsság vagy a büszkeség nemengedte, hogy szeressem, vagy örült voltam akkor, a­mikor visszautasítottam szerelmét, azt hittem, hogy feledni tudom, nem tudom, csak azt tudtam meg, hogy az az érzés a­mely iskolás leányok szívében ébred, a­miről ábrándozunk, az az ostoba szerelem a természet legérdekesebb törvénye, a­mely megvigasztalhat bennünket azért, hogy

Next