Pécsi Napló, 1919. május (28. évfolyam, 86-108. szám)

1919-05-01 / 86. szám

S itt valóra válik, hog­y az utol­, jók lesznek az elsők, de­ csak azért, hogy ha egy-két emberöltő alatt kialakul az új rend, csakugyan ne legyen majd különbség kicsi és nagy között, ne legyen választó­fal ember és ember között, hanem csakugyan legyenek testvérek, akik természettől úgyis azok. S nem kell majd akkor külön prédikálni a» felebaráti szeretet azoknak a testvéreknek, megte­rem majd magától bennük," ha nem lesz semmi mesterséges kor­lát köztük. S az emberiség tavasza eljött, azt hirdeti az idei május, ennek a megújhodásnak, a­ feltámadásnak feltartóztathatatlanul be kell kö­vetkeznie. A régi rend volt a maga zordán igaztalanságaival, kegyetlenségével, szenvedéseivel a hosszú tél és utolsó rettenetes vihara a világháború. De vége a télnek, a tavasz várakozásával idegeinkben érezzük, hogy vége. Az orosz forradalom volt a ta­vaszi nap első kisütése, a mienk a második felragyogása. Közben el-elborul még az ég. De mindegy. A fanatikus hívő rendíthetetlen hitével érezzük, hogy itt a tavasz. Azok után, miket a világháború előtt és alatt megéltünk, nem tér­het visza többé, ami volt: a zordon túl a maga császáraival, fegyver­kezésével szárazon és vizen, bank­uralmával, paramázó parlament­jeivel. Nem kezdjük többé újra a régit. Tavasz van ! Kisütött a felszabadulás napja ! Hisz a szervezettség, mellyel ed­­d­ig hata­lmát fentartotta, már ne­m kiváltsága a kisebbségnek, a pro­letárok tömegei is megtanultak szervezkedni, már évtizedek óta.­ De a kisebbség pompás szerve­zete : állam és jog, vallás és er­kölcs, évezredes fa, nem csoda, ha egy-két évtized alatt nem merte még fejszéjét felemelni rá az új szervezettség. De csak egy olyan példa kellett, mint az orosz testvéreké. Ez megmutatta, hogy lehet. Nem esik ki a világ feneke,­­ nem dől össze, csak a régi világ s romjain úrrá lesz a proletár és tudja tartani magát, sőt csinál olyan új rendet, melyről a prole­tárnak nem nehéz megérteni, hogy jobb a réginél.. .A­ példa vonz. Exempla trabant. Nincs­­olyan hely, nincs olyan nép, hol ne kívánna szintén úrrá lenni a sproletár.­­ Így lesznek elsőkké az utolsók. Az orosz és a magyar az utolsók közt kullogott a kulturnépek so­rában. A kapitalizmus hatalma Be­ volt ezért úgy megizmosodva, meggyökerezve, mint nyugaton, könnyebb volt megdönteni a vesz­tett háború után. Elsők lettünk a feltámadás során. Már a németnek is, a többi nyugati népeknek is nehezebb kö­vetni a mi példánkat, kivált ahol m­ég a győzelem mámora is el­homályosítja a proletár elméket is. De hogy a nyugati műveltebb szervezettebb proletáriátus ne kí­vánna úrrá lenni a maga hazá­jában, hogy a lefegyverzés után simán áttérve a termelő munkára, újra be­hagyja baromi béke­tűrés­sel magát a tőke igájába fogni: ez ki van zárva. Exempla trabant. — Uj sótelepek Magyarországon. Székesfehérvárál jelentik : Eszter­házy Móric volt miniszterelnök birtokán Sótelepeket fedeztek fel. A letűnt, korrupt, tőkés rend-­­­szerben a haza volt az, melyről legtöbbet szónokoltak, prédikál­tak, dicshimnuszokat zengettek. A legnagyobb hazafiakat termé­szetesen azok képviselték, kik leg­angosabbak voltak, kik leg­jobban verték a mellüket, kik legtöbbet ittak a haza üdvössé­gére és legazemberezték, haza­­árulóknak bélyegezték mindazo­kat, kik nem úgy értelmezték a haza fogalmát, ahogyan ők. Mit értettek ők haza alatt ? Legtöbben maguk sem tudták, csak így hallották ezt apáidtól. Beszajkóztatták velük az isko­lában : Itt élned, halnod kell. Ez a föld, melyen annyiszor apáid vére folyt. Tehát ha a leg­első magyar ember, a király ki­rántja véres kardját (persze ő csak kirántotta), akkor — a leg­első magyar ember a király, érte minden magyar ember síkra száll, a táborba kell szállni mindnyá­junknak és meg kell védeni a hazát. Az iskolát a letűnt, bűnös rend­szer a hatalom szolgálatába állí­­totta; a zsenge gyermekdélek elkábítása már ott történt meg először; a gyűlölet hazáját hir­dették ott, nem az „egy akol, egy pásztort“, amint azt az igazi krisztusi szellemben kellett volna tanítani. Azután következett a sajtó, az úgynevezett „hazafias szellemben“ írott könyvek, me­lyek mind a dinasztia, a tőkés rendszer, a hatalmasok, a kivált­ságosak érdekeit szolgálták. A háború folyamán­­is gomba módra jelentek megf­u­rbolttra uszitó, a dinasztiát magasztaló, az álhazafiságtól csepegő mun­kák. Az önmagától összeomlott kapitalista rendszer értett nagyon ahhoz, hogy a tömeget kábultság­­ban tartsa és elleplezze ama hazug­ságokat , hogy az általuk hir­detett haza csak a tőkések ha­zája és a magasztalt háború nem a nép, hanem a kapitalisták há­borúja. A gondolkodó elmék, a szak­­szervezetben nevelkedettek azon­ban átláttak a szitán és nyíltan, kereken kijelentették, hogy a tőkések hazája nem az ő hazájuk. Ebből természetesen nem követ­kezik, hogy a szocialistának ne lenne hazája. Igen is van , ezen haza alatt azonban egész más értendő, mint a lökés hazája alatt. A haza fogalmának megállapí­tásánál forduljunk a természet­hez, mely mindenben, így ezen kérdésben is a legbölcsebb tanács­adónk. A természet legparányibb tagjától föl az emberig mind­egyiknek van hazája. A föld­rajzi terület, az éghajlat, a kör­nyezet a természet minden egyes tagjára rányom bizonyos bélye­get, vagyis a természet bizonyos hatást gyakorol minden egyes élőre : növényre, állatra, ember­re. Egy és ugyanazon növényfaj más és más tulajdonságokkal bír a réten, az erdőben, az alföldön, a magas hegyvidéken. Ugyanezt látjuk az állatoknál. Egy és ugyanazon állatfaj más a sarkvidéken, trópusok alatt, a mérsékelt égalj alatt, sőt Európa különböző részein is. Azaz minden élő alkalmazko­dik a megélhetési viszonyokhoz, körülményekhez és ezen alkal­mazkodásból kifolyólag bizo­nyos földrajzi területen hasonló szerve­kkel, tulajdonsá­gokkal bin növény-, állatfajok élnek. A természet törvényei azon­ban egyformán hatnak a termé­szet minden egyes tagjára. Az ember sem kivétel. Más az Afri­kában, Ázsiában, Európában élő ember. A magyar ember egész lénye, gondolkodásmódja, ter­mészete eltér az olaszétól; eltér az angolétól és mindannyié el­tér a svédtől, norvégtől. Tehát igenis van hazám; van az angolnak, franciának, svédnek hazája. Ebből azonban nem követ­kezik, hogy gyűlöljük egymás ha­záját, hogy irtó háborúkat vi­seljenek a különböző nemzetek egymás ellen, így értelmezendő az internacionálé is, nem úgy, ahogy egyes tudatlanok azt ma­gyarázzák. A hazai röghöz való vonzódás — ahol élek, ahol elődeim éltek — tehát egy természetes érzés. A tőkéseknél azonban — amint ezt ma látjuk — ezen érzést elnyomja a vagyonhoz való ragaszkodás. A tőkés hazája a vagyon, a ki­váltság ; ő más hazát nem ismer. Hogy a „hazátlan bitangnak“ van hazája, azt láthatjuk a mai napokban. Tehát a szocialistá­­nak volt, van és lesz hazája. Ez a haza azonban más, mint a tő­késeké ; ez a szeretet, a megértés, a munka hazája. És ily értelem­ben véve a hazát, közeledhetünk ama végső cél felé. Hogy el­tűnve a politikai határok, telje­sülésbe menjen a krisztusi „egy­­ ol. egy pásztor“, hogy egész trópa egy legyen, melynek nem­zetei békében, megértésben él­jenek egymással. R. A szocialista hazája. Újtécsi Napló , 1919. máju­s 1. A német delegátusok megérkeztek Versaillesbe. Páris, április 30. (Szikra távirat.) A német delegátusok első csoportja ma délelőtt X­ersaillesbe érkezett. Basel, április 30. Párisi jól ér­tesült körökben úgy tudják, hogy az előzetes békeszerződést nem fogják hetekig a német sajtó kritikáinak­­és propagandájának kitenni. A terv az, hogy az eset­leges félreértések elsimítása után a szerződést közvetlen­ül aláírják. A szerződés tartalma fölött az antant semmi esetre sem t­űr meg hosszas megbeszéléseket. Bécs, április 30. A németekkel folytatandó tárgyalás nem lesz nyilvános. Egyetlen nyilvános ülést tartanak csak, amelyen a szerződést aláírják. Ezt az ülést a Versailles- palota ebédlőjében tartják meg, ugyanott, ahol 1871- ben a német birodalom megala­kulását proklamálták. A franciák határozottan ragaszkodtak ahhoz, hogy most ugyanott írják alá a békeszerződést. . ­ A cseh-szlovák delegáció elvégezte munkáját. Prága, április 30. A Narodni Po­litika párisi jelentése szerint a cseh-szlovák delegáció a párisi békekonferencián befejezte mun­káját és a legközelebbi napokban visszatér Prágába. ­­ ájus elseje három évtizeden keresztül olyan ünnepnapja volt a nemzetközi proletariátusnak, amely napon munkaszünettel, tömeggyűlések­­kel, felvonulással és egyéb külső­ségekkel tüntetett a tőke kizsák­mányolása, politikai elnyomása, antiszociális törvénykezése el­len és követelte a nyolcórai munkaidőt, tisztességes béreket és bánásmódot, politikai jogo­kat, szociális törvények alkotá­sát és a világbékét. A nemzetközi munkásság egy kiválasztott nap­ja volt május elseje az év három­száz munkanapja közül, amelyen seregszemlét tartott a proletár osztályharcos tábor önmaga fö­lött és figyelmeztetőül az ural­kodó osztályoknak mindannyi­szor igyekezett bemutatni a maga erejét, öntudatos fegyelmezett­ségét. A társadalom átalakításáért, a szocialista társadalomért küz­dő munkásság eddigi május else­jei tömegmozgalmai tehát csak puszta demonstrációk voltak, se­regszemlék, amelyekkel mintegy előre jelezni akarta a munkásság, hogy eljön még az idő, amikor a május elseje többet jelent puszta demonstrációnál. A magyar proletárságra ez az idő tényleg eljött 1919-ben.­­ A március 21-iki proletárforra­dalom győztessé tette azt az osz­tályt, melynek 30 éven át mind­­mind nagyobb és nagyobb töre­dékei demonstráltak május 1-én az uralkodó osztályok, a kapita­lizmus elnyomása , kizsákmá­nyolása ellen és a szocializmus győzelméért. Új célok elé állt tehát a magyar munkásság, mert küzdelme, melynek május elseje eddig mintegy szimbolikus ün­nepnapja volt, új tartalmat nyert a társadalomban elfoglalt hely­zetében beállt változás követ­keztében. A burzsoázia osztály­uralmát megszüntette a győztes proletárforradalom s helyébe lép­tette a maga diktatúráját. A burzsoá diktatúra helyett prole­tárdiktatúra ül ma a hatalomban, a dolgozók diktatúrája, mely azonban nem épül az elnyomás és mások kizsákmányolásának rendszerén ; nem a híresek, do­­logtalanok kiváltságosainak erő­szakaia építi hatalmát, hanem a munka jogára és kötelezettsé­gére. Joga csak annak lehet, aki dolgozik. Élni csak annak van joga, aki termel és nem mások munkája gyümölcsén élősködik. A burzsoázia azonban koránt sem fog ebbe az új helyzetbe egykönnyen belenyugodni. Nem olyan par­adicsomi volt az ő hely­zete a kapitalizmus uralma alatt, hogy erről a kiváltságos helyze­téről egykönnyen, kényszer nél­kül lemondjon. A proletárság­­nak kemény harcokat kellett megvívinia évtizedeken át, amíg első győzelmét kivívhatta, de nem kisebb erőfeszítés vár még rá, hogy győzelme gyümölcseit meg is tarthassa a burzsoázia ellenforradalmával szemben. A kívánatos helyzet az lett volna a számukra, ha a magyar pro­letárok nem állnánk még ilyen elszigetelten a többi államokbeli testvéreik között a maguk küzdelmében , ha velük együtt Európa legalább néhány számot­tevő államának proletariátusa ugyanazon az úton haladna már, merre ők ráléptek. Sawos. ea

Next