Pécsi Napló, 1925. december (34. évfolyam, 142-165. szám)

1925-12-01 / 142. szám

december 1 IPOLLO Kedd—szerda dece­nt»« Fox vi ágattrakció ! Soha nem ütött fa Az utolsó férfi Utópisztikus filmj­ízik 7 felvonásban, er ha 1-2 atasztiku­s toltette-ek! a földön. Történik 1950-ben, őszi 2 felvonásban. Majomszálloda. Fol-ouri Előadások 1/-г5, 6, y28 és 9 órakor. F­ *48 és 9 órai előadások zenekarkisérettel. Parkmozi: Szünet 2 kritikák margójára. Mindenekelőtt dicsérni, azután a l­evonandók — ez a helybeli kritikák első tanítása. Alkalmi­lag, bizonyos körülmények közt a levonandók egé­szen lemaradnak és a dicséretek körítésére, meg hogy hosszabb legyen az írás, valami csöndes önteltségben, mosolygó megelégedettségben tor­­kollanak a sorok, valaki idegen, elolvasva néhán­­­nyát, jogosan hihetné, nálunk belefulladnak az­­ emberek a kultúrába. Személyi szempontok, még kicsinyebbek, mint akikre húzzák, hisz földicsé-­­ rés, mindig előnyösen beütő összehasonlítás he-­­­lyett, kritika nyomán feszélyező komplikációk, sértések keletkeznének — ám ettől isten óvjon. Azután... lapos és unalmas dolgokat írni, mely szürkeségeket „városunk művészet­barát közön­sége“, „személye magában garancia“, „jók voltak­­ még“ kezdetű megállapítások egységes egésszé formálnak, pontosabban szólva, mindenki úgy érti és rágja, ahogy a módja. Úgy tűnik, mintha a Művészet rovatot dilettánsok dilettánsoknak­­ írnák és a n­emes érdekek tüzében összekovácsolt mű fölött mindenki tudja, hogy önámitás, sőt hazugság. Megtörténik, persze csak szezon ide­jén, hogy a közönség elolvassa a róla és neki írt kritikát, ebéd utáni gyönyörűségnek szánva, bé­kével, de valóban megvitató kedv nélkül. És ki­kölcsönözhető kifejezéseken túl, általános tájékoz­tató, pontosan jelölő megállapítások híjján az , elvek egyazon szótárából szedelődzik össze a Művészet rovat, a belpolitikai hírek mögött, s reményt vesztve utolsónak. Még a mellékmonda­­­ tok, valóban, félmerész, de azért félszeg szurá­­j­saikkal, mintegy beléjük csempészve a kritizálást,­­ legalább megállítják az olvasót. De várjon mit ( gondol az ember, megállva, sőt meditálásba ha­­í­­olva a magunk kiválósága hallatán ? Minap,­­ egyik utolsó kiállításról szólva, zárjelben, de alá-­­ húzva értelmét, a kiállított aktok „erotikum-­­ mentességéről“ beszél az író, ha ez épen nem fi­­­­gyelmeztetésnek számít. Ugyan ! Bizonyára a­­ napóleoni klasszikusokra gondol, vagy Ingres-re,­­ de sőt visszanyúl tán a görög plasztikára, termé-­­­szetesen az illőbb helyekre és gondolatban....­­ A kritika olyan volt, mint a többi, prózai és dil-­­­lettáns, de az „erotikum mentes“ aktok találóak lehettek, legalább is a mi, megelőző kiállításunkra­­ nézvést, amikor is csöndes és félhangos kifogások­­ ellenére erotikumot, de sexualitást árasztó ak- s tokat állítottunk ki, meggyőződésből, tehát nem­­ túl praktikusan. Mindez semmiség, a napisajtó­­ velejárója, meg azóta már makulatúra, de kri­­tizálva kritikáinkat, nem utolsó a mérték nem-­­ ismerés, meg a szufla kihagyása, már ami a di-­­ csérést illeti. Egyik utolsó, szimfónikus hangver-­­ senyre gondolva, ahol összegezve mindent, min-­­ dent, történtek hibák, majdnem bajok, az ide­gen hiába kereste volna másnap nyomát, vissz­­­hangját, pedig mindenki tudott róla, még a kar­­j­mester is. V­agy egy másikon, egy férfikórus be­­­­mutatkozásakor, vonzó, megejtő tanulatlanságuk mögött, ki éreztette a megmutatkozási lázát, meg a képet, mit nagy, szőke bajuszok, merev kis test­­i oszlopaik sora, ez a tömzsi magyar férfifalanksz kiváltott, ugyan kicsoda ? Megismételve, hogy mindez csekélység, mégis még egy mondatnyira megállva, talán nem célszerűtlen utólag meg­jegyezni ezen a margón, hogy a legutolsó kiállí­tás mélyen azon a nívón alul, nagyon alul állt, amiről még egyáltalán írni lehet és egy hegedű­­művésznő, aki pedig valóban jó és művész csak­nem vállveregető, csaknem könnybelábadt érzé­kenykedést kapott kritika helyett, nyilván mert pécsi, míg az előbbeni szinte szemérmetlen el­ismerést. Visszatérve azonban, nehogy szellemes­kedésnek lássék a példázás, egy újabb tanítás a sorban, hogy a kritikát nem céhbeliek írják, legtöbbször nem is újságíró. Még ha az írná! ! Hiszen ez esetben, mivel vérbeli újságírónál csak­­ öltözködés kérdése a szénapiaci mérleg és a hang-­­­verseny kritika, legalább nem oly lapos az írás-­­ mód, kevésbé ötlettelen, kevésbé hamisítvány,­­ mint különben. Másrészt az újságíró, természe­­­­ténél fogva, fogékonyabb a korszerű, az új és a­­ modern iránt, mint a dilettáns kritikus, aki ugyan e tekintetben oly csökönyös, mintha nagy volna.­­ Végignézve erről a pontról, a kritika meddő föld­­­­jén, ezen a kompromisszumokkal behintett térsé­gen, mégis a képzőművészet sorsa a legsivárabb,­­ ha ugyan nem sivatag. Ki tud erről írni úgy, hogy­­ nagy, átfogó elvek során elhelyezzen, európai­­ összefüggésekben, sorra véve végül a műhely­­ képzettségét, ami bár nem elsőrendű kérdés, de­­ azért útmutató a lényeghez. És ha volna egy­­ ember, aki egy kicsit pedagógus, kicsit maga is­­ művész, nem kevésbé világjárt, még mindig esz-­j tendők kérdése, hogy a kivételeseken kívül sokan­­­kat megszerezzen a modern képzőművészetnek.­­ Szinte hihetetlen, hogy Pécsett, mondjuk ötven- , ezer ember közül még sohasem nézte meg ezernél­­ több a képkiállításokat, jóllehet egy-kettő kivé­telével korszerűtlen, mutatós, kereskedelmi áru volt az, szóval kapós. Szinte félek leírni, hogy az országban a pécsi múzeum „képtár szobája“ a l­gszegényebb, a legszedett-vedettebb, legnagyobb­részt helyinek is túl helyi, noha a Dunántúl az ország műveltebb fele... Míg az alföldön, Debre­cenben termekben járkálva olyan nevek fedez­hetők fel, mint Terborch és Maes, ámbár az ottani anyagot épen most egészítik ki előnyösen. De­­ mindez már nem a képzőművészeti kritika dolga, s igy, ajtóstól berontva, melyhez visszatérve — a­­ föntebb említett figyelmeztetésem, az erotikum-­­ mentesített aktokon kívül szép még a türelem,­­ mellyel az iró fölsorakoztatja a „vásznakat“ cím­­ és hangulat szerint osztályozva, hangverseny mű­sor mintájára. És az ugyancsak föntebb írt festő­ről szólva, amikor elmondták már, hogy a leg­jobb minőség, ami idehaza terem, hogy „képei önmagukért” szólnak, az érdemek gyors fölkoszo­­rúzása után kitudódik róla, a cikk levegőjéből, hogy nagyon becsületes, derék ar, amiből az kö­vetkezik, hogy aki becsületes, az már érdem,­­ ami ugyan nem sok és sajnos, művészekről szólva­­ fordítva is lehet „amennyiben valaki méregkeverő, az még mit sem bizonyít a prózája ellen”.... Továbbrukkolv­a aztán, irodalmi téren és még tovább, a színházhoz érve, a képzőművészet­ről való tájékozatlanságot merészebb hang, az ítéletek biztosabb volta, becsületesebb és becse­sebb módszer váltja fel. A színház helyzete ná­lunk, egy szóval — speciális, ám aligha akad ember, aki ezt a kultúráénak mondaná, csak kri­tikája módja, a kritika és a reklám még ebben­­ az öszvér mivoltában is szimpatikus­. Lassan, s miként nagy városokban, ránéz a reklám a be-­­ számolóra, egy-egy primadonna kiválóságát, nem kevésbé előnyeit kidomborítva, de akkor, leg­alább különválva, lesz külön kritika, mely az irodalmat ismerteti előbb, belevilágítva a szörnyű homályba, a kellő szintre állítva Pirandellot, s természetsen inkább az alsó polcokon. A publi­­­­kum, aki társadalmiságát az utcán éli és aki a­­ színházban szórakozni akar problémák nyúzása helyett, a reklámot, a maga olvasmányát választja ki magának : erre nézve a színházvezetőség, a kri­­t­tikusa, miközben nyűgnek hordja a kötelező­­ operaesteket és Shakesperet. Különös, Pécsett­­ sohasem írtak még mozi-kritikát — egyáltalán a moziról, nagy jelentőségéről, a benne dolgozó erőkről, a moziról mint stílusról és új kifejezés­lehetőségről szinte egy sor sem került napilapba, pedig az utolsó, vissza soha nem térő alkalom lenne. Tizenöt évnél öregebb a mozi, óriás lett be­lőle, kíméletlenül gázolva át akadályokon, szü­letéséről, az első stíluskereső tapogatódzásról, a színháznál, a balletnál, a fényképezésnél való meddő ajánlkozás után végül valószínűleg a maga útján, a lényegre menő, a mozgás problémájából kiinduló filmezésnél tartunk, ezer lehetőség előtt, de a közönség erről alig hallott, sőt a mozi vezető­sége egyszer sem tartotta szükségesnek, hogy erről írasson, ha már maga nem tud többet a rek­lámozásnál. És az irodalom, ez a kis kedvenc szopógyerek, vidéki lapok fattya — róla lehet-e borzasztóbbat mondani, minthogy vidéki. Igaz, ilyenfajta ter­més nincs túl sok . Budapest már technikai ok­ból is magába szívja a valamire való szót, ha kezdő,­­ csak kivétel, újra a nagyenergiájú­­paraszt­várost, Debrecent említve, kivétel ott is az olyan könyv, mint az Oláh Gáboré, a Táltos fiú. Iro­dalmi melléklettel bővül a napilapok vasárnapja, de a tartalma szinte évtizedek óta egy , nem tud­ni, irodákban, iskolapadokban, ugyan hol szülik a lírát és ama felelősség nélküli prózát, mely formaérzék nélkül, bár hajlammal lelki elborulá­­sokra, általában félhomályra, mintha önképző­­köri feladatnak indult volna. Irodalmi folyóiratok, mivel hál’isten mindig akad balekje, egy pár ember buzgalmából egy pár számra gyakran meg­indulnak és bennük az irodalmi figyelő, mel­y a szellemi élet bírálata lehetne, egymásra mondott, tegező tósztek vagy az ellenkezője : egymás arcá­nak, dicsőségtelen múltjának fölvakarása, lehe­tőleg önérzetesen. Az írók, ritkán, ilyen fajta írói tévedéseken, folyóirat alapításon túl „kollektív” kötetet, egész könyvet dobnak a nyilvánosság elé, hogy ámuljon, de persze csak nagyon ritkán. És a róla szóló kritika, bevezetésnek szánva az író áldozatkészségét, (köztudomású ugyanis, hogy vidéken írói honorárium nincs, ki a bolond ház, ha már tud és ha lehetséges, ne ott helyezze el írását, ahol pénzt kap sérte), a könyv förtelmes külsejének szánt figyelmeztetést, megdicséri a szerzőt, a hőst, a mellékalakokat sorban, végül önmagát. Ez a szemtelen önteltség, a tudatos hamisítás meg a többi tanulság és példa rég fog­lalkoztatja az arra hivatott írókat és kritikusokat és a múlt télen már készen állott egy kritikai had­járat. Magyar kritikának címzett folyóirat Babits Mihály vezetése alatt, nagyszerű emberekből ösz­­szeválogatott karral, mely terv legalább egyelőre jelentéktelen okok miatt megállt. Ez a magyar szellemi élet minden nyomát számontartó, töké­letesen független kritikai folyóirat égető szükség, minden ember vágyai vágya, valami lelki meg­­nyugosztás, — no persze, ha valakinek könyve jelennék meg idehaza, Pécsett, arról is megírnák, amit megér, de sőt megregulázná a kritikusát, ha kompromittálja magát, ha ostobát ír, vagy szégyent vallót. S a zene, melynek fejlettségében, jó hírében oly szívesen tetszeleg a pécsi ember, mikép az irodalom, szintén diletáns erők fonala egy pár energikus ember kezében összefogva, csak persze majdnem egész jó muzsikusok­é aköz­ben. S a róluk megjelenő kritikáról szólva, melyet i'El Hi ^Af'CO 3. d­dnt. R­ák­ieredett estes »AJ Gi'&i&di modell g!ok”is ||\#l valamint hos­szú szirme-bundák és rövid sportszörme­­k&haton­das választékban | 0|£SQ ЭГ£|К ! к Stern Miksa No Rohacsarnok­a Pécs, Király­ u.45.

Next