Pécsi Napló, 1926. május (35. évfolyam, 98-120. szám)

1926-05-01 / 98. szám

4. odal. PÉCSI NAPLÓ Az ormánysági református magyar nép elhagyta a régi, szép népviseletét. Párisi divat kell neki is. Az „erkölcsnemesítő“ háború okozta. — Bodonyi Nándornak meleg üdvözlettel! — Hétfőn országos vásár volt Sellyén. Magam is elmentem megnézni ezt a vásárt. Nagy Zsig­­mond asztalosmester, megjubilált ipartestületi elnök, az én kedves bérmafiam vendége voltam. Sellye, vagy mint a népszájon emlegetve van : Selle — Baranya vármegye délnyugati szegleté­ben fekszik, a vármegye egyik legszebb községe. Lehet mondani, hogy majdnem határközség, mert öt kilométernyire nyugatra már Somogy­­vármegyét érjük, előbb persze az országút men­tén Bogdásán megyünk keresztül. Somogy vár­megye első községe itt Drávátok." Bár nem először voltam Sellyén, mondhatom : meglepett csinossága és rendezettsége. A Villány— Siklós—Harkány—Vajszló—Oszló kis- és nagy­községeken áthaladó országút metszi e községet is, mely bár közigazgatásilag — a törvény betűi szerint — kisközség, de formájára, nagyságára, lélekszámára, szépségére a régi mezővárosok közé sorozható. Az országút két oldalán a házak előtt járda van mindenütt. Két részből áll a község, az első rész a kereskedők, az iparosok, a szép és nagy üzletek helye, míg a másik — a nyugati — rész a földművelő nép által lakott. Az előbbi — a keleti — negyedben a lakosság vallásra leginkább róm. katholikus, míg a Somogy vármegye felé eső negyedet, úgyszólván, tisztán reformátusok lak­ják. Itt üzlet nincs is. Legalább nem láttam. A zsidóság a község keleti részén található. .Más vallásu talán 1—2 van csak Sellyén. A község közepén egy nagy tér van, mely piacnak is használtatik. A szabályosnak mond­ható teret délről, az emelkedésen levő Draskovich gróf-féle kastély szegélyezi, úri benyomást gya­korolva a tér előtt álló utasra. A piacon dombon áll az uj róm. kath. templom torony nélkül. E templomot Draskovich gróf, sellyei nagybirtokos,­­s a majdnem 12 ezer holdból álló sellyei hitbizo­mányi uradalom tulajdonosa, a magtárból alakí­­totta át. Bár nagynak mondható a templom, mégis nagyon sokszor kicsinek találtatik, mert a sellyei róm. katholikusok elég buzgón járnak az istentiszteletre. Itt van mindjárt a róm. kath. elemi iskola is, melynek igazgatója : Bodonyi Sán­dor, a jeles poéta,a páratlan szorgalmú,szép tehet­ségű iró, a derék ember, a jó kortárs, a kedvelt polgártárs, kinek iskolája minta-iskola. Az országút kanyarulatánál, erős magaslaton, mintegy uralva e részt, találjuk a ref. templomot. Közelében van a ref. paplak, melynek jelenlegi lakója: Jávor János ref. lelkész, ki mint kitűnő szónok és derék pap ismeretes. A község háza mellett van a ref. elemi iskola,­­ mely szintén a jó iskolák közé soroztatik. Csak egy baj van, hogy kevés a látogatója. A refor­mátus magyar bánéi, a kevés gyermek divatja, itt is diadalát üli. Meg kell említenem még, hogy a róm. katho­likusok — a templom megnyíltáig — vagy Bog­­dására jártak istentiszteletre, ahol a plébánia van, mert Sellye a bogdásai plébánia filiáléja, vagy a Draskovich-féle kastélyban levő kápolnát látogatták, hol a Bogdásáról átjött lelkész tartott istentiszteletet. De menjünk a vásár területére. Utunk a temető mellett halad el. Meglátogattam az én kedves emlékű körjegyzőm, a vármegyei kor- és községi jegyzők egykori díszének : Szü­ts Károly sellyei kitűnő körjegyző, — Szüts Jenő, pécsi törvényszéki tanácselnök derék atyjának — virá­gos sírját, majd elmentem a szeretett Náci bácsi, Szikora Ignác, a pécsi egyházmegye egykori nesz­torának, nyug­­rácmecskei plébános rendben levő nyugvó helyéhez, a szépségesen szép Köcsön Ilona síremlékénél is megálltam és a halál csúnyán romboló kezére gondoltam. Sok ismerősöm pihen még Sellyén, mindenütt áldoztam — szívem vágya szerint — a kegyeletnek. A derék Fazekas Sándor bácsi, a jó gazda, a Pécsi Dalárda egykori mecé­nása a ki lehetővé tette, pénzadományával, hogy a Dalárda külföldi nagy és diadalmas útját meg-­­ tehette), a mellette fekvő veje , a Pécsett is álta­­­­lánosan ismert Binder dr. katona­orvos, a ki magas rangra vitte,­­— sírjai, sem kerülték el kalapemelésemet, hisz jó viszonyban voltunk egykoron. Fazekas bátyánk kávéházi szívesen látott asztaltársunk volt, ha bejött Sellyéről.­­ A vásáron sok pécsi ismerőst találtam. A mészáros-mester urak a mi ennivágyásunk, gour­­mandériánk kielégitltetése végett, vétel szempont­jából keresték föl a söllei vásárt, míg a kiskeres-­­ kedők eladás tekintetéből. A­hány borjú a vásá­ron található volt, az mind Pécsre került. Egyik­­ kocsi a másik után hozta a borjukat a borjúhúsra­­ pályázó és éhező pécsi publikumnak. Volt a vásáron minden, mi a vásárokon szo­­­­kott lenni. Csak egy nem volt, amit én kerestem.­­ nem találtam meg a régi, a háború előtti szép,­­ párját ritkító ormánysági népviseletei. Azt a nép-­­ viseletét, a­mely Baranyában a legmagyarabb­­ volt, amely egyedül állt az országban, amelynek­­ nem volt mása sehol sem. Ez a divat nem volt­­ cifra, nem volt tarka, egyedül és kizárólag fehér-­j­ségével imponált. Az ormánysági nép, melynek egyik központja Sellye, a másik Vajszló, min­denütt, mindenfelé hódított viseletével. Fehér volt a nő egész ruházata, csak a cipője fekete­sége törte meg az egyhangúságot, de azért ezzel a fehér színnel magára vonta a legkritikusabb dicséretet is. Kincs már csipke-viganó, nincs már érő-ruha, nincs kis-konthy széles selyem szalaggal, nincs kis selyem-csokor. Kém láttam cicába font hajat, nem pity­­kölőzik ki azt, nem láttam pillangókkal és pólium­­mal díszített ruhát. A kacér ing-ujj is eltűnt. A csipka-kelméből készített alj (szoknya), a finom kebel sem látható. Eltűnt az ormánysági nők büszkesége, úgyszólván címere, a bikla. A bikla, a fehér vászonból önmaguk által készített felső szoknya, melyre csak i­nnep alkalmából húzták Majdnem INGYEN jó és s­zép cipőt csak l­nit saját készítményű­ cipő­­purger JCN­U áruházában Pécs, Ki­rály ucca 45. és Flórián ucca sarok alatt kap­hat, hol minden pár cipőt felelősséggel vállalnak. Mérték utáni rendelésnél 24 órán belül. Javítá­sok elfogadtatnak­ föl a csipkekelméből (tilángléból) varrt finom kebelt, felsőszoknyát, mely virágos volt. A bikla az ormányságban szálló ige, szálló szó ! Ha valaki azt kérdezte, hogy meddig tart az ormányság,a felelet az volt reá, a meddig a bikla tart. És pedig Sellyétől majdnem — Harká­nyig. Harkánytól nyugatra 1—2 község már nem tartozik az ormánysághoz. Vagy 20—25 községet uralt a bikla. De csak a háborúig, az „erkölcs­­nemesítő” háborúig. A háború megrontotta az orm­ányság derék és szép népét. A református magyar —­ elhagyta ősei viseletét. A párisi divat kell neki is. A sellyei vásár korzóján, a legény­fogó sétán olyan ruhá­ban jár Sósvertike, Luzsok, Besence, Kákics, Tésenfa, Oszró, Kiscsány, Ragycsány, Dráva­­iványi, Marócsa, Okorág, Hirics, Vejti, Kisszent­­márton leánya, aranyifjusága, amilyen ruhában a pécsi korzózó leányok, vagy Budapesten, a Duna-korzón a delnők. Elszomorodtam és Bodonyi Sándor bará­tommal együtt keseregtünk a szép ormánysági divat elmúlásán. A biklát csak 1—2 öreg asszony viseli meg. A költő szavait variálhatjuk : Szép Ormányság mivé lettél, Jó híredből de kiestél. Ez ellen nincs felebbezés, nincs appelláta. Az ormánysági leánynak párisi divat kell, ezzel hódítja meg a szép fehér ing és gatya,ráncos csizma és magyar nadrág, pörge kalap helyett bricsesz­­nadrágos, bőrkamáslis, sárga cipős és ,,uri” ka­lapot tollal viselő legényt a sellyei vásáron. Az idő forgandó, kerekét nem lehet megállí­tani. Azért Várady Ferenc író által szerkesztett „Baranyavármegye múltja és jelenje” két kötetes nagy és kitűnő munkájában helyet foglaló nép­rajzi képek és leírások kincset foglalnak maguk­ban, melyek megörökítik az ormánysági nép volt szép, de most divatját múlt viseletét és szo­kásait. Elismerést érdemel Várady Ferenc azon fáradozásaiért, hogy megörökítette az etnográfia részére a kimúlt szép viseletet. Megbukott­­a krinolin, megbukott a bikla is­­ Rónaky Kálmán ,SI. — Nobles és Hoare London kocsilakk, zománc lakkok gyári lerakatja Glöckner Gyula festék, lakk, olaj és fűszeráru nagykereskedése, Deák­-ucca 4. 1926. május 1. A „Pannonia” sörnél drágábbat kaphat, de jobbat nemi Megbukott a krinolin, megbukott a bikla. A budapesti Royal-Apollo négy­hetes kassza­darabja A világ legnagyobb attrakciója! CHARLEY CHAPLIN igazi világszenzációja! sem CHARLEY CHAPLIN művészi alkotása! Az APOLLO jövő heti nagy meglepetése

Next