Pécsi Napló, 1926. október (35. évfolyam, 222-248. szám)

1926-10-01 / 222. szám

2 oldal. , PÉCSI NAPLÓ A református egyház vezetői a felekezeti békéről. Budapest, szept. 30. A reformátusok mohácsi ünnepsége befejeződött és a református püspökök elutaztak Mohácsról. A mohácsi református ün­nepségnek az a törekvés adta meg jelentőségét hogy kifejezést adjanak a teljes belső vallási bé­kére való igyekezetnek. Elsősorban a katolikus egyházzal való közös megegyezési alapot keresik. Ebben az ügyben Baltazár Dezső a következőket mondotta : — Nem a katolikus püspököktől várom a felekezetek közötti béke kivívását, hanem a ma­gyar katolikus főuraktól, a magyar katolikus értelmiségtől, amely a múltban is megtalálta az alapot a differenciák eltüntetésére. Ezek jöj­jenek és közvetítsenek. Ravasz László így nyilatkozott: — Mindent megtettünk, hogy megkönnyít­sük a két álláspont közeledését. Békét hirdetünk a nemzet érdekében. A másik félen a sor, hogy el­fogadja kinyújtott kezünket. Solti püspök ezeket mondotta : — Mi békét akarunk és minden számottevő erő együttműködését. Apponyi az egyetlen kato­likus főúr, aki megteremíthetné a békét. Ha Apponyi nem lép közbe, a katolikus intelligenciára hárul a feladat. Békét akarunk, mert azt tartjuk, hogy most a legfontosabb magyar kérdés, hogy az összes felekezetek, most együtt dolgozhassanak a magyarság egybekovácsolásánál. Pécset is bekapcsolják a magyar légiforgalomba. A TRIANONI SZERZŐDÉS ÉS A MAGYAR AVIATIKA. — A MAGYAR LÉGIFORGALMI R. T. EURÓPA LEGÜZEMBIZTOSABB VÁLLALATA. Budapest, szept. 30 . A trianoni békeszerző­désnek egyik súlyos pontja volt az, mely feltéte­lekhez köti a magyar légiforgalom megindítását, még­pedig olyan feltételekhez, melyek betar­tása úgyszólván béklyóban veri a magyar avia­tika fejlődését. Ausztriában az Aspern repülőtéren ez év folyamán, már négy repülő vállalat működött, szeptember 19-től pedig egy ötödik is megnyi­totta a közlekedést Wien és Velence között. Ná­lunk mindmáig csak a Magyar Légiforgalmi rt. gépei közle­kednek egyetlen vonalon, Budapest és Wien között. Ha tekintetbe vesszük Budapest centralisz­­tikus fekvését és azt, hogy a Nyugat és Kelet között csak Budapesten ker­esztül bonyolítható le a légi forgalom — felvetődik a kérdés, hogy miért nem fejlődik a magyar aviatika, még a trianoni szerződésben megállapított minimumig sem. Érthető örömöt keltett a magyar kereske­delmi és sportkörökben az a hír, hogy a Magyar Légiforgalmi R. T. tervbe vette a légi forgalomnak Szegedre, Debrecenbe és Pécsre való kiterjesztését is. Az a teljesítmény, amit a Magyar Légifor­galmi R. T. kifejtett megalakulása óta, biztosí­téka annak, hogy a vidéki városok bekapcsolása csak közérdekű és nagyjelentőségű eseménye lesz a magyar kereskedelemnek és közlekedés­ügynek. A Magyar Légiforgalmi R . T. Európa egyik legpontosabb és legüzemképesebb vállalkozása. Eddig összesen kétezer felszállást produkált, an­­nélkül, hogy legcsekélyebb hiba, vagy baleset fordult volna elő. Dacára annak, hogy a trianoni szerződés a legyőzött országokban szabályozta a gépek nagyságát és emelőképességét — gépei kényelmesek és teherbírók. Nemrégiben jelent meg egy osztrák statisz­tikai kimutatás, mely szerint a Magyar Légi­­forgalmi R. T. 100% üzemképességgel bír, míg például Polska Linia Lutnicza üzemképessége, csak 96%, a Nemzetközi Légiforgalmi R. T.-é pe­dig 98%. Munkatársunk felkereste Szegő vezérigazga­tót, a Magyar Légiforgalmi R. T. vezetőjét, aki a következőket mondotta, a magyar aviatika fej­lődéséről. — Pár napja a lapokban megjelentek köz­lemények, melyek szerint a Magyar Légiforgalmi R. T. bécsi repülőgépe, a Mátyásföldi repülőtéren kényszerleszállást végzett volna. Ez téves, mert csak egyszerű gépcseréről volt szó. Ma a légi köz­lekedés sokkal biztosabb, mint a vasút, vagy az autó, hiszen ezt a statisztikai adatokból láthatjuk.­­ A magyar vidéki városoknak, a légi for­galomba való bekapcsolása régi kedvenc tervem, azt hiszem mindhárom vidéki város — úgy Szeged, mint Debrecen és Pécs örömmel fogja fogadni. Munkatársunk ezután érdeklődött a részle­tek iránt, azonban mivel a tárgyalások most foly­nak, — a már elkészített tervek alapján — így erről az ügyről többet nem mondhatott a Magyar Légiforgalmi R. T. igazgatója. Ellenben meg­jegyezte azt, hogy a magyar aviatika volt az első, mely a békeszerződés által rádiktált tespe­­désből fölocsúdott és már 1922-ben megalakult a Magyar Légiforgalmi R. T. Sajnos az anyagi, eszközök hiánya is nagyon hátráltatja a fejlő­dést, mégis remélhető, hogy a Társaság közel­jövőben annyira kiépíti üzemét, hogy a magyar vidéki nagyvárosok bekapcsolásával,­­ felveheti a versenyt Ausztria jól kiépített légi közeleke­­désével. új, aki rokonságban állt Szikszayval, de az utóbbi időben haragban volt vele s a gyilkosság előtt né­hány nappal Sárosdon járt. A másik egy mechanikus, aki Pécsre költö­zése előtt a sárosdi Eszterházy birtokon tartózko­dott s mint a gróf alkalmazottja szabálytalansá­gokat követett el. Ezért az intéző börtönbe juttatta, annál inkább nincs kizárva tehát, hogy ő követte el a gyilkosságot, mivel mint mechanikus elkészít­hette azt a golyót, mely Szikszay Ferenc életét ki­oltotta. A fegyverszakértő megállapítása szerint ugyanis kézzel készített golyóval ölték meg a fiatal sárosdi intézőt. A központi ügyelet telefonja megszólal. Bu­­csegh Kálmán felveszi a kagylót. Sárosd van itt. Érdeklődnek, hogy meg­van-e a gyilkos. Bucsegh fogalmazó felel, aztán Kepes felügyelő vált né­hány szót Sárosddal, néhány perces tanácskozás még, aztán megszólal Kepes Tibor : — Mehetünk ! A detektívek megtöltik revolvereiket, sora­koznak, aztán felhangzik Bucsegh és Knechtl fogalmazók felé a rendőrségen szokásos köszöntés : — Alázatos tisztelettel ! És mennek a detektívek, hogy a csúnya, hűvös őszi éjszakában megkeressék Szikszay Ferenc vélt gyilkosát. A detektiveknek mindegy, milyen időt adott az Isten, az éjjelt nappallá téve dol­goznak, ha szabadon van egy bűnös, annak kézre kell kerülni. Kepes felügyelő vezetésével egymás után tűnnek el kitűnő detektívjeink a lépcsőházban. Akik az ügyeletes szobában maradtunk, izgatot­tan várjuk, mikor nyílik az ajtó, mikor látjuk szemtől szembe a­­ gyilkost. Közel három óra van, amikor a detektívtes­tület bevonul a gyilkos nélkül. Az éjszakai nyomozás eredményeként meg­állapították azonban, hogy az egyik gyanúsított Budapesten tartózkodik, a másik pedig szeptember hatodik­a óta az Erzsébet tudományegyetem elme­klinikájának lakója, így nem ő követhette el a gyil­kosságot. Hajnali három óra van. Most mennek haza a pécsi detektívtestület tagjai egy fárasztó nyo­mozás után. S reggel 8 órakor már ismét a helyü­kön lesznek! A pécsi nyomozással egyidejűleg a Sárosdon nyomozó hatóságok is lankadatlanul bogozzák a rejtelmes ügy szálait. Sárosdon, az előző napok nyomozásának holtpontra jutása után váratlanul új nyom merült fel és a rendőrségnek értesülésünk szerint sikerült tárgyi bizonyítékokat szerezni a gumisarkos, francia cipős nyomára vonatkozólag, sőt a rendőrség nyomában van a legsúlyosabb tárgyi bizonyítéknak, a fegyvernek is. Az új nyom alapján két embert let­artóztattak, egyet Sárosdon, egyet pedig Sárbogárdon, akiknek kihallgatásától remélik, hogy a rendőrség a gyilkos kilétét meg­állapíthatja. Nincs Pécsett a sárosdi intéző gyilkosa. HAJNALIG NYOMOZOTT A PÉCSI DETEKTÍVTESTÜLET A SÁROSDI GYILKOSSÁG ÜGYÉBEN. Pécs, szept. 30. Esti tíz óra. Az üres, kihalt uccákon szomorúan esik az eső. A sötét Perces ucca járókelői kíváncsian figyelnek fel a rendőr­ség félemeleti ablakaira: mit jelentsen, hogy az egész front világos ? A központi ügyeletes tiszt, Knechtl Károly dr. rendőrfogalmazó mosolyogva kitér a felelet­adás alól. — A nyomozás érdekében — szól a felelet, nem mondhat semmit. Kepes Tibor detektív felügyelőhöz fordulunk. — Semmi, semmi — feleli — közben egymás­után jelentkeznek a detektívtestület tagjai, akiket esti 10 órára berendeltek a központi ügyeletre. Miért a nagy készülődés, a lázas izgalom ? A Pécsi Napló munkatárának sikerült megtud­nia : a sárosdi gyilkost keresi a pécsi rendőrség. Esti 7 órakor értesültünk arról, hogy 10 órára a detektivtestület tagjait berendelték s noha a rendőrség mereven elzárkózott a rendkívüli intézkedés megokolásától, a Pécsi Napló munka­társa megállapította, hogy a detektivtestületet a sárosdi ismert gyilkosság foglalkoztatja. Munkatársunk kétórás nyomozása során két­séget kizáróan megállapította a személyt is, akire a pécsi rendőrség a sárosdi nyomozás adataira támaszkodva gyanakszik. Ismeretes ugyanis, hogy a Sárosdon nyomozó hatóságok legújabban Szikszay egyik rokonát gyanúsítják. Munkatársunknak rövidesen sike­rült megállapítania, ki ez a pécsi rokon. Amikor közöljük a rendőrség embereivel, hogy tudjuk kit keresnek, belátják, hogy nincs értelme az előttünk való titkolódzásnak s fesz­telen beszélgetés indul meg a nyomozás eshető­ségeiről. Egy értékes adatot a Pécsi Napló munka­társa is tudomására hoz a rendőrségnek: egyre nagyobb izgalommal tárgyalják a nyomozó köze­gek az eshetőségeket. Az egyik gyanúsított egy volt pécsi vendéglős, T­O M­I­X legújabb bravúr filmje a­­ BUDAPESTTEL EGYIDŐBEN SZOMBAT—VASÁRNAP A PARKMOZIBAN 1920 október 1. ELŐKELŐSÉGEK LÁTOGATÁSA AZ ÁLL­AMI PÉNZVERDÉBEN. Budapest, szept. 30. (MTI.) A kormányzó ma déli 12 órakor Magasházy László alezredes első szárnysegéd kíséretében magánjellegű láto­gatást tett az állami pénzverdében, ahol Bod János pénzügyminiszter fogadta és üdvözölte. A kormányzó látogatásával egyidőben Bethlen István gróf, Vass József dr., gróf Klebelsberg Kunó, Walkó Lajos, Mayer János és gróf Csáky Károly miniszterek is megtekintették a pénzverdét. SZÁSZ ZOLTÁNT A TÁBLA FÖLMENTETTE. Budapest, szept. 30. A budapesti kir. Ítélőtábla ma Szász Zoltán hírlapírót a közszemérem ellen sajtó útján elkövetett vétség vádja alól felmentette.

Next