Pécsi Napló, 1927. július (36. évfolyam, 146-172. szám)

1927-07-01 / 146. szám

2 old­al. ma­ NAPLÓ Byrd negyedmagával elindult „America” nevű gépén Párizson keresztül Bécsbe. ------ - __­Byrd rádiójelentéseket ad le egész útja alatt. — Byrd rádióbravúrja az­­ óceán fölött. — Repülés közben értesült a Honolului repülés sikeréről és rádión gratulált a Csendes-óceán repülő hőseinek. Newyork, jún. 30. Byrd kapitány repülőgépe 4 személlyel elindult, hogy Párisban szálljon le.­­ Amennyiben a repülőgépnek megfelelő üzem­anyaga lesz, Byrd elhatározta, hogy tovább repül Bécsig. A repülőgép szikratávíróval van felsze­relve és állandó érintkezésben van a hajókkal és a nagyobb rádióállomásokkal. Byrd elhatározta, hogy figyeli a tengert, hogy esetleg megtalálja A­ungesser és Cioli gépét. Páris, jún. 30. (Reuters) Newyorki időszámítás szerint éjfél után 30 perccel Byrd repülőgépe becslés szerint Chauthamtól mintegy 1400 mért­­földnyire volt. • Newyork, jun. 30. (Wolff.) Byrd óceánrepülő 6 óra 39 perckor newyorki időszámítás szerint szikratávírón jelentette, hogy az­­Amerika ködbe került. A követség e jelentéshez hozzáfűzi, hogy az Amerika igen kedvezőtlen szelekkel találkozott. Newyork, jun. 30. (Reuter.) Cape Race drót­nélküli állomás jelenti, h­ogy az Amerika newyorki időszámítás szerint este 8 óra 10 perckor St. Joh­mn­tól keletre 200 mértföldnyire volt és helyes irány­ban haladt tovább. Newyork, jun. 30. (Wolff.) Byrd az Újskócia partvidéke menti utat 30 óra alatt tette meg. Ilyen módon 65 perccel megjavította azt az időt, amely alatt Lindberg ugyanezt az utat megtette. Byrd ajándékot visz magával a francia köztársa­ság elnöke részére. Még­ped­g két amerikai zászlót, amelyek közül az egyik azonos azzal, amelyet Byrd északisarki repülése alkalmával használt, továbbá a világ legkisebb bibliájának másolatát. Newyork, jún. 30. (Wolff.) A kedvezőtlen szelek tetemesen csökkentették Byrd sebességét, amikor Új-Foundlandot elérte. Délután 5 óra 35 perckor Byrd Cape-Racetól északnyugatra 120 mértföldnyire átrepült a sziget felett. Idáig 900 mértföld utat tett meg. Chatham (Massachusetts), jan. 30. Az itteni állomás ma reggel 2 óra 32 perckor Byrd követ­kező drótnélküli jelentését fogta fel : Tegnap délután 4 óra óta nem látunk sem szárazföldet, sem vizet, mert az idő ködös és sűrű felhők fekszenek alacsonyan, nagy kiterjedésben. 7.55 , BREST, Páris, június 30. (A Pécsi Napló rádiójelentése. Érkezett 1/29 órakor. ,,Amerika” 7.55 h. jelent meg Brest felett. A jelentés szerint Byrd túl van már útja veszélyes részén. Byrd rádiójelentései úgy­szólván félóránként követik egymást. A jelentések szerint az óceáni út a helyenkénti nagy ködtől el­tekintve simán folyt le. Byrd megérkezését Le Bourgetben kilenc óra körül várják. Mai naptól kezdve az Apollo és Park mozi­ban minden jegy után 2 fillér városi pótdíj fizetendő. Rádiójelentés, érkezett г/21 órakor. Az „Ame­rican”-t Bretaynban, lim­eurk város fölött 10.15 h. látták. Rádiójelentés. Érkezett 21 órakor.­ Páris, 24.15 h. A le bourgeti repülőtéren óriási tömeg várja Byrd megérkezését, ki legutóbbi rádiójelen­­tése szerint Párisban meg fogja útját szakítani. A megérkezést minden pillanatban várják. A gép a nagy köd és zuhogó zápor következtében az erős reflektorok ellenére sem látható még. — Doktorrá avatás az egyetemen. A pécsi Erzsébet tudományegyetemen ma a következőket avatták doktorokká: Zánkay Ferencet jogtudo­mányi doktorrá ; államtudományi doktorok lettek : Jellasich István, Magyar Levente, Klie József és Feigl Aladár ; orvostudományi doktorok lettek : Mészráos Erzsébet, Kleisch Elza, Nagy Ridegard Irén, Majoros Klára Erzsébet, Óriás Zoltánné Somlyó Stefánia, Vermes Ella, Szabó Erzsébet, Molnár Pál, Kovács György, Atlasz Dezső, Oppen­heim Lajos, Székely János, Friedlender Jenő,, Klein Lajos, Grosz Tibor, Molnár Béla Emil, Schulmann Mózes és Hercz Mik.-­a. — A Meteorologie­ Intézet jelenti. Hazánk­ban túlnyomóan derült, száraz idő uralkodott, a hőmérséklet közel van a normálishoz. Egyelőre még száraz idő, további hőeme­lkedéssel. Később a felhőzet növekedése valószínű. 1927. Július 1 Közkívánatra! Lon Chaney legcsodásabb alakítása:ki a pofonokat kapja Repm L Uj példány! ■ Pa г к ш о z i legközelebbi kimagasló műsora. Uj repülőgépek készülnek 1000 kilométeres gyorsasággal, amelyekkel egy nap alatt keresztül lehet repülni a földet. Bécs, jún. 30. (a Pécsi Napló bécsi szerkesztő­ségétől.) Az osztrák légiforgalmi társaság vezér­­igazgatója, Hoffmann Joe dr. érdekes nyilatko­zatot tett ma a légiforgalom kilátásairól az Óceán Sikeres átrepülésével kapcsolatban. A Lindberg és Chamberlin repülései kiváló Sportteljesítmények, azonban mégis az Óceánon való rendszeres légiforgalom kezdetét jelentik. Az Óceán-repülés lehetőségét szakkörök sohasem vonták kétségbe, azonban még hosszú előkészü­letekre és tanulmányokra van szükség, amelyek véleményem szerint legalább két esztendőt fog­nak igénybe venni. Mindenekelőtt a meteorológiai viszonyok kikutatására kell a legnagyobb figyel­met fordítani. Meg kell keresni azt az útvonalat, ahol a legkedvezőbb meteorológiai viszonyok ural­kodnak, úgy­hogy az Európából Amerikába való repülés is,amely eddig nem sikerült, keresztül­vihető legyen. Meg k­ell találni a megfelelő magas­ságot is, ahol a szelek nem érezhetők olyan erősen.­­ A második előfeltétel technikailag kifogás­talan repülőgépek építése több motorral, mivel ha egy motorral repülünk át az óceánon, miként Lindberg, úgy 90% szerencsére van szükség, hogy a vállalkozás sikerüljön. A többmotoros gépek számára is úszó szigeteket kellene ép­íteni eset­leges leszállás céljából. "— Nagy fontossággal bír a vállalkozás keres­kedelmi részének megoldása is. Chamberlin-Legine és Lindberg csak a legszükségesebbeket vitték magukkal. A járat rendszeresítésének azonban ki kell fizetődnie. A repülőgépeknek mindenek­előtt postát kell szállítaniuk, másodsorban utaso­kat. Papiroson már léteznek olyan gépek, amelyek alkalmasak erre. Biztosra veszem, hogy az összes létező repülőgépgyárak most ilyen gépek kon­strukciójával vannak elfoglalva. Felmerül azon­ban a kérdés, hogy egy kilométer itt mennyibe kerül, a gép miként amortizálódik, a befektetett tőke hogyan kamatozik, valamint hogy a személy­zetet, az üzemfentartáshoz szükséges anyagot miként lehet fizetni. Mindez nagyszabású számí­tásokat igényel és ezért, amint már mondottam, két éven belül aligha lehet a rendszeres óceáni forgalom megindulására gondolni. Az első idő­ben akkor is csak postát fognak a gépek szállí­tani és csak ké­sőbb utasokat is. Ez azonban már sulyon konkurrenciát fog jelenteni a gyorsgőzösök számára. A kereskedő részére ugyanis nagy előnyt jelent, ha 8 nap helyett 36 óra alatt utazhat az egyik világrészből a másikra.­­ Ezek a gépek óránként 200 kilométeres sebességgel fognak közlekedni, azonban már 500 kilométer gyorsaságú gépek is készülnek. Egy pár év múlva már 1000 kilométer sebességű gépek is lesznek és 24 órán belül keresztülrepülhetjük majd a Földet Berlinből kiindulva és Berlinbe visszatérve. A szélességi jog ugyanis ezen a vona­lon 24.000 kilométer. Ha hajnalban 4 órakor ezzel a sebességgel nyugat felé repülünk majd, úgy a gép utasai számára az idő a repülés egész tartama alatt hajnali 4 óra marad. Ezeket az érdekes részleteket mondotta el Hoffmann vezérigazgató a légiforgalom kilátá­sairól. A Pécsi polgári céllövő egyesület elnevezés alatt e hó 28-án alakult meg Pécsett a sportnak olyan ága,mely nemcsak az állócélba való töké­letes lövészetet illeti, hanem mozgó alakokra is, így a futó és repülő vadra kiterjed. Továbbá a pisztolylövést is be fogja vezetni, úgy hogy a­­ tagoknak módjukban fog állani minden rendszerű fegyvernemmel magukat gyakorolni és tökélete­síteni. A tagok legnagyobb része különféle sport­­nemből alakult s igy nemcsak egyedül a lövésze­tet, hanem más sportok gyakorlása és tökéletesí­tése is tervbe vétetett. Az egyesület vezetése jó kezekbe fog kerülni s midőn e hirt közreadjuk, az elnökség és tisztikar választása folyamatban van. BIHARVÁRMEGYE ÚJ FŐISPÁNT KAPOTT. Budapest, jan. 30. (MTI.) A­ kormányzó a bel­ügyminiszter előterjesztésére Almássy Sándort, Jász-Nagy-Kun-Szolnok vármegye főispánját a biharvármegyei főispáni teendők ellátásával történt megbízatás alól, buzgó szolgálatainak elismerése mellett saját kérelmére felmentette és báró Fei­­litzsch Berch­told kamarás, nyugalmazott közigaz­gatási bírósági itélőbirót Biharvármegye főispán­jává kinevezte. HOL VAN A FOGSÁGBÓL MEGSZÖKTETETT LEON DAUDET ? Brüsszel, jun. 30. A Belga Távirati Iroda tel­jes fentartással t­ovábbítja azt a hírt, hogy Leon Daudet két barátja társaságában automobilon N­amurba érkezett. Mint a Demiére Heure jelenti, Daudet N­a­murból társaival együtt a délután folyamán Brüsszel felé tovább utazott. MAGYAR DELEGÁCIÓ OLASZ FÖLDBEN PIHENŐ MAGYAR KATÓNÁK SÍRJÁNÁL. Udine, jun. 30. Gemonába magyar delegáció érkezett Jeszenszky apát és Majferigi tanár veze­tésével. A delegáció a háborúban elesett karónak síremlékére koszorút helyezett. A szertartáson az olasz hatóságok is részt vettek. Masferigi pro­fesszor megindító beszédet mondott, amelyben az olasz-magyar testvériségről beszélt.

Next