Pécsi Napló, 1929. szeptember (38. évfolyam, 197-221. szám)

1929-09-01 / 197. szám

4. oldal. PÉCSI NAPLÓ 1929. szeptember 1. MEGÖL legyet, molyt, szúnyogot, p9?!»*;ká­­svábibogarat,hangyát,bolhát, rétül stb. és azok petéit, illetve lárváit Nemhagy foltot! Nem méretű­ Ügyeljen a ›lflг-тохЪ› védjegyre ! Az egyedüli illatosított rova­rirtószer kb. negyed lit. üveg, szájfájóval 3.— P Bádogtartályokban: kb. % lit. kb. 1 lit. kb. 2 lit.kb. 6 Itt. 5.50 P 10. Kézipermetező • P 18.- P 40. - P ----------3 - P Hatása meglepő! Mindenütt kapható! Prospektust kívánatra küld: Révész Ernő és Társa Budapest, V. ker., Nádor ucca 30. Telefon: Lipót 998-25. tisztességes újságírónak nem szabad megfeled­keznie arról, hogy ő harcos és nem hóhér, és a megsemmisítés mindig csak eszköz lehet, de cél sohasem. A gyakorlatban előfordul­hat, hogy az újság sikeresen vívja meg harcát a döntő momentumig: kivívja a közre nézve ártalmas vagy veszélyes egyé­nek pozíciójából való eltávolítását. Az ily sikert diadalünneppé avatni nem szabad . a megvert ellenfélnek a csöndben való el­vonulást, sőt méltányos esetekben a tisztes elvonulást meg kell engedni. A megbuktatott közfunkcionáriusnak bűneit tovább tárgyalni csak akkor szabad, ha azt igen fontos köz­érdek múlhatatlanul megköveteli. Kevésbbé egyszerűek az oly esetek, amikor a közerkölcsiségnek érdeke követel az újságírótól hallgatást. (Folyt. köv.) ­fiz iskolakönyvkiadás egymás közötti harcában a könyvkereskedő és a vásárlóközönség vérzik el. Csakis az egységes tankönyvtípus bevezetése változtathat az iskola­könyvkereskedelem mai súlyos helyzetén. Pécs, szept.1­1. Néhány nap még csak az aranyvakáció. Az iskolákban azonban már most serény munka folyik: készítik elő a meginduló tanévet. A jövő héten megnyílnak az iskolák kapui és a ma még néma folyosók be fognak népesülni a tanulni vágyó fiatalság nagy sere­gével. Új iskolaév, újabb gondok, újabb megter­helések a szülők számára. Az iskoláztatás ma, sajnos, súlyosabb terheket rak a szülők vállaira, mint valaha. Magas a tandíj, sokba kerülnek a tankönyvek. A magyar iskolakönyvpiac helyzete ma legalább is olyan beteg, mint az irodalmi művekéé. Csakhogy ennek helyzete sokkal súlyo­sabban és szélesebb rétegekben érezteti hatását. A magyar iskolakönyvpiac mai helyzetére vonatkozólag az egyik legnagyobb forgalmú Király­­uccai könyvkereskedőcég főnöke a következőkben nyilatkozott előttünk : " A tankönyvek árait a kultuszminisztérium engedélyezi és így azok a legminimálisabb kiadói haszonnal kerülnek forgalomba. A nagy tömegben előállított elemi iskolai tankönyvek árai olcsók. Kettőtől húsz pengőig terjedő összegből már teljesen fel lehet egy elemistát szerelni.­­ Más a helyzet a középiskolás tankönyvek­nél, ahol egy-egy tárgyra nézve igen sokfajta könyv áll rendelkezésre. Vannak tantárgyak, amelyekre 20—25- féle tankönyv is van engedélyezve. A tantervek állandóan változnak, úgyszólván kísérleti stádiumban vannak és ennek megfelelően az egyes kiadók állandóan más és más tanköny­veket hoznak forgalomba, így azután már meglehet­ősen érvényesül a miniszteri árkorlátozás kivételével a szabad verseny. Miután azonban a középiskolai tankönyvek nem tudnak olyan fogyasztóközönségre szert tenni mint azok, amelyeket az elemi iskolákban hasz­nálnak, ezek már jóval drágábbak is. A középiskolai könyvek garnitúráinak ára 35—80 pengő között mozog. A középiskolákban a tankönyveket ma félig­­meddig kísérleti eszköznek tekintik s wwwwWiVWWi'.'iiiHiniiiiijiHiiiMHiiniiiiiiiiiiiiminiiiniminiiiiniiinin I АЛ ö Щт У pöi köilkave a légném*­­■ A jtföb fajkávék keverék*. i­0­Tniiiiiiiiiiiiiiiiiiiihiii'niiiiTiTi­.­miiiii'iiiiiiHiiiiiiTiiTdhhiiiiiiiHiiiiiiiiiii' amint egy új könyv jelenik meg, az eddi­git kivonják a forgalomból. A régi tanköny­vek ekkor természetesen értéktelenekké válnak. — Sajnos, majdnem valamennyi pécsi közép­iskola kisebb-nagyobb mértékben évenként hoz be új tankönyveket, ami egyrészt a szülőknek és a könyvkereskedőknek, s kisebb mértékben az iskolai segítőegyesületeknek jelent súlyos megterhelést és kiadástöbbletet.­­ A kereskedők részére a jelenlegi viszonyok mellett egyáltalában nem üzlet a tankönyveladás. A legolcsóbb tankönyvet is készpénzzel kell meg­fizetnünk és így­ természetesen új könyvek bevezetése esetében elsősorban bennünket ér a károsodás, mivel a forga­lomból kivont könyvek értéküket veszítik.­­ A tankönyveknél a haszon kulcsa elenyé­szően csekély, öt könyvet kell eladnunk, míg egynek az árát megkeressük. A tankönyvek tehát a szerzőkön kívül, akik azonban rendkívül csekély honoráriumban részesülnek, úgyszólván egyedül a kiadóknak jelentenek üzletet. A kiadók között a legélesebb verseny alakult ki, hogy tankönyv­kiadványaikat egy-egy iskolában bevezethessék A kiadók ezen versenyében a könyvkeres­kedő­k és a fogyasztók véreznek el. A tankönyvüzlet a könyvkereskedők részére any­­nyira nem üzlet ma már, hogy Budapesten pél­dául igen sok előkelő könyvkereskedőcég teljesen felhagyott a tankönyvek árusításával. A vidéki könyvkereskedő tart még tankönyveket, mert ezekkel kapcsolatban az iskolaipapír- és krószer­­áruknál igyekszik számítását megtalálni. — Rendkívüli károkat okoz a könyvkereske­delemnek az iskolai segítőegyesületek túlzott ki­­fejlesztése, amelyek most már nemcsak a szegény, hanem a jobbmódú szülők gyermekeit is ellátják tankönyvekkel. Ezek természetesen elvesznek a könyvkereskedők részére. Ezek az állapotok való­sággal válságba viszik a magyar könyvkereske­delmet, sőt közvetve a könyvkiadást is és így nagyban hozzájárulnak a nyomdaiparban ural­kodó munkanélküliség emelkedéséhez. — Rendkívül mód változtatna a helyzeten — előnyére a kiadónak, keres­kedőnek és a közönségnek egyaránt — az egységes iskolakönyvtípus bevezetése. Nem lenne kára a kiadónak belőle. Hiszen amúgy is csak 3—4 foglalkozik iskolakönyvkiadással s igy egyik sem esne el ezután sem a többfajta könyv előállításának megszüntetése által egy-egy könyvtipusnál előálló különbözettől. Amit eddig számszerint többféle típusban adtak ki, ugyan­annyit produkálnának most is, csakhogy egy fajtából. Ez a megoldás még hasznot is jelen­tene, hiszen ők is jobban megtalálnák számítá­sukat, ha egytípusú könyvből adhatnának el ugyanannyit, mint eddig a többféle típusból.­­ A kereskedő is jól járna. Hiszen megszűnne az új könyvek behozatala által évről-évre ismétlődő veszteség és végül természetesen a közönség is nyerne, mert használhatná a régi könyveket is, másrészt pedig a könyveknek ezáltal bekövetkezne a természetszerű olcsóbbodása. — Szüntessék meg végre a mai lehetetlen helyzetet. Tarthatatlan állapotokat idézett elő a tankönyvek kiadásának mai módja. Az, hogy, egy tankönyvet bevezetnek, soha sem attól függ, hogy szükség van-e tényleg rá. Lehetetlen az, hogy bárki írjon is egy tankönyvet,­­ ha meg­felelő összeköttetésekkel rendelkezik, akkor azt tekintet nélkül arra, hogy van-e már abban a tárgyban megfelelő, hogy új tankönyvre tényleg van-e szükség, engedélyezzék. A miniszteri enged Budapesttel egyidőbeli! Az első nagysikerű magyar fülajdonság ! MÁRIA NŐVÉR az APOLLO nagyszabású ÉVADNYITÓ műsora.

Next