Pécsi Napló, 1937. január (46. évfolyam, 1-25. szám)

1937-01-01 / 1. szám

4. oldal IMTSI NAPLÓ Tánc és estélyi ruhák gyönyörű választékban Lőwy Testvéreknél, Ferenciek utca 1­szám Nem­ változott az adókedvezmény százalékos mértéke sem, mert az átalakítási költségek 50 százaléka von­ható le az átalakított épület után a kivetett ház­­adóból, rendkívüli pótlékokból és a községi pót­adóból, az átalakításokkal egyidejűleg végzett tatarozások költségeinek ugyancsak 50 százalékát lehet levonni a házadóból. A rendelet felsorolja azokat az átalakítási munkákat, amelyek jogalapot nyújtanak az adó-­­kedvezményre és itt nincs számottevő változás az előző évi rendelethez képest. Nem honorálja az új rendelet a meglevő fürdőszobák berendezéseinek kicserélésénél,­a por­tálok építésénél a tatarozási adókedvezményt. Ugyancsak nem honorálja az elavult kazánok kicserélését, vagy meglévő központi fűtőberen­dezések mellett takaréktűzhelyek vagy vízmele­gítők felszerelését sem.­­ Az eljárási szabályok egyik szakasza elő­­­­írja, hogy a pénzügyigazgatóság a háztulajdonos­i kérelmére a beszerzett adatok felülvizsgálata, eset­­­leg helyszíni szemle alapján tartozik közölni,­­ hogy a bejelentett átalakítási munkák közül­­ melyek azok, amelyek adókedvezmények igény­­­­bevételére jogalapot szolgáltatnának. A m. leír.­­ adóhivatal pedig köteles a háztulajdonos kérel­­­­mére felvilágosítással és útbaigazítással szolgálni,­­ sőt a fél kívánságára, ezt írásban is megadni. A rendeletben nyújtott kedvezményt nem­­ igényelheti az a háztulajdonos, aki az utolsó 10 . évben már adókedvezményben részesült, kivéve, ha vis maior miatt vált szükségessé az átalakítás,­­ vagy tatarozás. Rendelkezést tartatok az a rendelet arra is,­­ hogy adókedvezmény csak akkor igényelhető,­­ ha az iparosmunkálatokat helyben teleppel bíró­­ iparosok (vállalkozók) végezték. Pusztulás veszélye fenyegeti a pécsi székesegyház altemplomának Székely Bertalan freskóit Talajnedvesség támadta meg a felbecsülhetetlen értékű falfestményeket Séta az ezeréves kövek birodalmában Pécs, dec. 31. Tulajdonképpen még Pécsett­­ is nagyon kevesen tudják, hogy a Székesegyház­­ a maga pompázatos külsőségein kívül milyen értékes és a művészettörténet szempontjából világviszonylatban is nagyfel­erdőséggel bíró rit­kaságokkal rendelkezik. A pécsi dóm-múzeumra gondolunk, amely gyűjteményt a székesegyház déli részén, a Mór kápolna fölött erre a célra át­épített helyiségbe helyezték el. A székesegyház főol­tárától jobbra, kis tasléta­­ajtón keresztül jutunk a dóm-múzeumba, ahol a székesegyháznak első megépítésétől legutóbbi restaurálásai­) fennmaradt emlékeit őrzik. A dóm-múzeumot, miként a néhány lépcsős bejáratnál elhelyezett tábla is jelzi 1925 december 19-én nyitották meg, Zichy Gyula gróf, jelenlegi kalocsai érsek alapította és anyagait dr. Szőnyi Ottó, az országos nevű régész rendezte. A hatalmas anyag, amely eddig, különböző raktárakban, azon­kívül egyetemi könyvtárban volt elhelyezve, be­mutatására az aránylag szűk helyiség elégtelen. Éppen ezért a felbecsülhetetlen értékű, rendkívül értékes anyagról áttekinthető kép nem is nyer­hető. A dóm-múzeum túlzsúfoltsága ezt lehetet­lenné teszi. Pedig a keskeny és gyenge világítású helyiség­ben talán egész Európa, Magyarországnak pedig egész biztosan egyik legszebb régészeti gyűj­teménye van elhelyezve. Az össze-vissza törede­zett, szürke kövek, domborművek, oszlopfejek, sírkövek, faldíszítések a magyar művészet olyan érdekes fejezeteit tárják elénk, mint sehol másutt az országban. Azok előtt, akik a hideg kövekből olvasni tudnak, láttukra a magyar kultúrtörté­­nelem igen érdekes állomásai elevenednek meg. Ezek a kövek a múlt kutatói részére többet árul­nak el, többet jelentenek minden más, még más­­bel­i maradványnál is. A pécsi székesegyházat, miként ismeretes Szent István építtette a XII. század végén. A dóm-múzeum anyagának legrégibb darabjai ebből az időből származnak. Ezek az emlékek a és Újtestamentumi jeleneteket ábrázoló domborművek amelyek arról tanúskodnak, hogy a magyar szobrászat már akkor igen magas fokon állt. Primitívségükben is igen kifejezők ezek a dombor­művek, amelyek a török uralom minden pusztító törekvésével dacolva őrzik ezer év emlékét. A moha­medán vallás tiltja ugyanis az emberábrázolás minden változatát. A török megszálló csapatok vallásuk щ­­át is követték tehát, amikor minden rendelkezésükre álló eszközzel a székes­­egyház gyönyörű diszkéseit, faragásait és szob­rait megsemmisíteni igyekeztek. Baltákkal verték szét a szobrokat, a domborműveket viszont valami gyaluszerű­ szerszámmal igyekeztek a falakról eltávolítani. Az ennek ellenére fennmaradt, he­lyenként teljeseit laposra csiszolt kőfaragványok minden képzeltjei felülmúló pusztítás nyomait árulják el. A törökök különben is megszüntették a székesegyház templom jellegét és azt istállónak, iskolának és raktárnak használták. Az altemplom két le­ejá­ratát pedig, am­ly­ek­et az említett domborművek díszített­ek, befalaztatták A székesegyházat többször restaurálták, nagy átépítése azonban, amely 1882 -1891-ig tartott, Dulánszky Nándor nevéhez fűződik. A dóm-múzeum anyagát ennél a nagy restaurá­lásnál gyűjtötték össze. A falakból nagy óva­tossággal kiemelt fali festményeken levő diszité­­teket, mint motívumokat a restaurálásnál tevé­ke­nykedő­ Onfírészék, felhasználták. Zala György például az altemplom lejáratának dom­borm­űveit alkotta újra olyan­ tökéletességgel, hogy arról a külföldi művészettörténészek is megemlékeznek. A törökök szétrombolták az altemplomban lévő sírboltokat is. Kettőnek fedőlapját nem­ sike­rült azonban megsemmisíteni. Ezek ma szintén a dóm-niraeumban vannak elhelyezve. Alsáni Bálint bíbornok-püspök (1408), Herm­acus de Alben et Medve (1­445) sírköveit, Radonati Mátyás (1703) és­ Berényi Zsigmond gróf püspökök (1748) sír­kövei mellett őrzik a dóm-múzeum ritkaságai között. Miként említettük, azonban a dóm-múzeum jelenlegi helyisége szűk a rendelkezésre álló anyag megfelelő elli­k­ezésére és ez az oka átírtak is, hogy a régi székesegyház egyik legérték­iebb műemléke, Franciskus Nesselbrod (1726) barokk­­stilű­ 4 méter széles és 3 méter magas remek sír­emléke a székesegyházi toronykamrában­ van elrak­tározva. Összeszorult a szívünk a remek szobor - csoportozat láttára. Szénpor fedi, töredezik min­denfelé, ha rövidesen nem­ gondoskodnak meg­felelő elhelyezéséről és restaurálásáról, menthe­­tetennül a pusztulásra van ítélve. Nem tartozik a székesegyház régészeti anya­­­gáh­oz, amire most a figyelmet fel akarjuk hívni. A torony kamrából feljövet ugyanis az altemplom , jöttünk keresztül. Amint a­ keleti old­al melletti oltár előtt eljöttünk, lábunk m­egmerevedett szinte, nem akartunk hinni szemünknek. A plafon, és az oszlopok valamikor pazar szépségű freskóit hatalmas vízfoltok éktelenítették el. Számos he­lyen a nedvesség teljesen elpusztította már a freskókat. Színeikből, mintáikból semmi sem lát­szik már. Kérdő , tekintetünkre kísérőnk ,halkan, vég­telen szomorúsággal hangjában adja meg a fel­világosítást .­­ Székely Bertalan alkotásai pusztulnak itt el lassan, de biztosan. A talajnedvesség feltartóz­­tatlanul szivárog fel és nem tudunk ellene tenni semmit sem.* Amit az altemplomban láttunk, tényleg meg­döbbentő, elképzelhetetlennek tartjuk azonban azt, hogy ezt a pusztító folyamatot, amelynek a freskók egy része máris áldozatul esett, ne lehetne megállítani. Magától értetődik, sok huzavonára, tanácskozásra nincsen idő hi­zen minden késl­kedés újabb, esetleg jóvátehetetlen károkat vonhat­­ maga után. Nem tudjuk, hogy közvetlenül kihez tartozik a helyszíni vizsgálat elrendelése és éppen ezért mély tisztelettel közvetlenül Virág Ferenc megyéspüspök úrhoz intézzük kérésünket: vizs­­­­gáltassa meg mielőbb, az ország legelső szakemberei­­­­nek bevonásaival Székely Bertalan halálra ítélt­­ freskóit és a tőle megszokott agilitással mentse meg azokat a pusztulástól. (K. J.) 10.,17. jaruu­ár 1. Köszönet és jókívánság! ISST azoknak, akik bútorvásárlásukkal hozzásegítettek minket munkához és kenyérhez Kérjük a m. t. bútorvásárló közönséget, hogy továbbra is szíveskedjék bizalommal a szükség­letét jó mesterünknél beszerezni. Mi pedig ígérjük továbbra is a tőlünk telhető legjobb és legszolidabb munkát. Hálás köszönet és boldog újesztandot kívánunk! ____________ ______________________________bútorgyár alkalmazottai. Egy magyar művész karrierje A pesti akadémiától egy amerikai újságkirály iskolájáig A magyar­ tudás utat vág magának az intel­lektuális élet minden területén, ha­­ külföldre kerül. Márkus László, az Operaház igazgatója mon­dotta nemrég: ,,Idegenek vagyunk itt a Nyugat szélén, de hogy idegenek maradtunk, abban nekünk magunknak van a legnagyobb részürük. Rettentő so­kat elmulasztottunk, ami európaisé­gunkat exponálta volna, mi magunk képtelenek vagyunk egy magyar tehetséget igazi nagysággá hitelesíteni. A magyar tehetség, hogy kibonthassa szok­nya külföldre menekül. Nem igaz az, hogy senki se lehet próféta a saját hazá­­­jában. Ellenkezőleg, csak a maga hazájában lehet valaki próféta, vagy szabatosabban, a saját hazáján át. Hallatlan szuggesztív ereje van egy kultúrnép hitének : a nemzet szeretete és elismerése teljes maga­kiéléssel szabadítja fel a tehetséget.“ Sok magyar képzőművész-tehetséget ölt meg már az itthoni közöny, de aki - akár kész pik­toraink közül, akár az ifjú gárdából - külföldre került,­­ ha tehetséges­ volt - karriert csinált. Sőt olyanok is érvényesültek, akik nem voltak tehetségesek, de erről most ne beszéljünk. Szepesy Zoltán a Cranbrook-i képzőművészeti akadémia tanára tehetséges ember. Már a magyar főiskolán is tudták ezt róla. De a révbejutott ifjúi hitével hajóra szállt, s most sok esztendő után itthon, egy budai vendéglőben mondja el útjának törté­netét. Balján fiatal amerikai felesége, jobbján Aba-Novák Vilmos,­ az Amerikát járt világhírű magyar avantgardista, Szepesy Zoltán nehezen nyilatkozik. - Nem az a fontos, hogy én mit tettem, hogy milyen úgynevezett karriert futottam be, hanem a magyar képzőművészet rangja nemzet­közi relációkban, inkáább erről szeretnék beszélni. Majd így folytatja : - 15 centtel kezdtem. Ennyi volt az óra­bérem, mint kifutónak a magyar képzőművészeti akadémia diplomájával a zsebemben - Newyork-

Next