Pécsi Napló, 1943. augusztus (52. évfolyam, 172-196. szám)
1943-08-01 / 172. szám
4. oldal. PÉCSI NAPLÓ 1943. augusztus 1. FIATAL MAGYAR SASOK KÖZÖTT így nevelik az új pilótagenerációt: Tíz éves korában modellt épít, 14 éves korában vitorlázó és 18 éves korában már motoros repülő. — Jltogatás a Horthy Miklós Je Nemzeti Frepülő alap pécsi kiképzőcsoportjánál Kellemes légi sála pécs feleli Pécs, július 31. Az átforrósodott levegő vibrálva remeg a pécsirepülőtér felett. Rekkedő hőség van s ahogy Ararat János írná: „Nincs tenyérnyi zsölld hely nagy határ mezőben ,nyila és egy árnyai frlttál törzs között ’kelőben“. Igazi puszta ez, pedig repülőtérnek hívják. Az ég vakítóan kék felettié. Menten azúrja se lehet kékebb, de derékig ,mertieten fiuk mégse hordanak napvédő szemüveget. Igiy is csupa mosoly és életvildáimsik a szemük. Bőrük nem az unalaltáji fajra, inkább Kongó-négerekre emlékezteti. Tizenhat-tiizennyolc évesek, de valamennyi kész repülő. Zogarék, középiiskolásiak. Csupa életkérő és viidámsság valamennyi. De ez az, ami elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy valaki jó repülő legyen. Jó szív kell, kifogástalan tüdő, nagyszerű idegrendszer, azonkívül vágy a szívben repülni. És törhetetlen vidámság, mosolyogva szembenézni az életveszedelemmel. Ezek a fiúk itt mind ilyenek. Húszan, huszonketten heverésznek a száradt, fonnyadt füvön. Egyiknek bortollágig a párnája, a másik tippzárast blúzát gyűri a feje allá, a harmadik valamil rozzant masinából kerített gumipárnán kevélykedik. Ez a miátt elsőosztályú utasnak számít a jelölt urak nagy emokráciájában. Aki nincs itt, az fenn van a levegőben. Hetven-nyolcvanórás oktató vezetés mellett való repülés után, most először szállnak fel egyedül a fiatal magyar sasok. Gépvezetésük határozott és fölényes biztonságról tesz tanúságot. Leszálláskor néha a szárnyak állá kap az északi szél, de az ifjú pilóta a másodperc tört része alatt korrigálja a hibát. Agép féllmétert a levegőbe libben, aztán szépen, szabályosan, előírás szerint két első és egy hátsó kendkével egyszerre érinti a földet. A gép pillanatok alatt megfordul és már a starthely felé porzik. Mosolygóarcú, fiatal pilóta ugrik a gép elé. Amíg társa kiszáll, fejére csatolja a hauhuit é 3 már a szárnyon van majd a következő pillanatban már a gépben ül A starter két fehér zászlót emel fel. A pilóta röviden jelenti: a gépen minden rendben. Társa szétcsapja a két zászlót: Mehet! A motor felhördül s alig kétszázalétteres futás után a karcsú Bücker-Jungmaijn már a napverte porfelhő fölött lebeg és egy perc múlva már eltűnik keskeny sziluettje valahol a pellérdi halastavak felett. Két Bücker-Jungmann kering a levegőben amikor délről mély mioborzengéssell hatámas német gép közeledik.— Ju 88-as. — mondják a fiúk félkimagyarázhatatlanu» szakértésemmel, majd egy még ,szakértőbb hozzáteszi: — Futárgép! Amiből a be nem avatott nem sokat ért, de nem is fontos, mert a hárommotoros keselyű már ott rágunk valahol a Jakab-hölgy felett. Kis vércsék alatta a karcsú, filigrán Büdkeitek, melyek a földön úgy festenének az öreg Junkers-kolosszus ( mellett, mint naposcsibék) a kotlóstyúk körül.lök szétcsapódnak, a motor felé búg, oldalt por csapódik fel, aztán hirtelen a gép alá süllyedtek a Kovács-telep apró, pirosfedelű házai. A pellérdei halastavak mint hatalmas ezüsttálak csillognak. A gép a víz fölé siklik. Árva csónak veszkődik a szél verte hullámokon, majd verébraj rebben szét a nádas felett. Valaki evezővel integet, de egy merész kanyar után égnek szökken a Nebula és már ott szárnyal a patacsi dislőutak felett. Apró, fák közé ejtett cérnaszál az abaligeti műút. A remetéréti ciigányputrik felett kékes füst kavarog, de nincs idő azon gondolkozni, várjon hol lopták a füsthöz való kacsát, amikor a gép szárnya miaidnem súrolja a tubesi kilátót, hogy a következő percben, alig két méterrel suhanva a Mecsek gerince fölött felébressze szenderígésükből a Kiss Józsiét kitiltó tornyában álló katonákat. Felemelt karral intünk, onnét hat kar lendül egyszerre a levegőibe, aztjein mégicsak annyit látni, hogy fákkirányal valami masinéria. A lőelemkiképzéseredményiéit már nincs időnk megvárni, mert a „Nebuló“ most már a Bertalan-hegyi kilátó felett suhán el, aztán valósággal ráugrik az Üdülő-szállóra, amely vakítóan szikrázik az égő napfényben. Egyszélroham: a gép alá vág. A Nebuló száz méternél szökken felfelé, aztán sdörgő dugással a Vártemplom felé fordul. A sebességmérő százhatvanat, a magasságmérő nyolcszázat jelez. Pécs panorámája teljes szépségében bontakozik ki. , Innét felülről nagyon kicsi az egész város és nem is jó rágondolni, ehhez mérten mekkorák benne az emberek. Sárga borsószem Lapul valahol a nyílegyenes I. Ferenc József úton. Egy villamos, amely talán áramszünetet tart. A várostemplom fellett galambcsapat rebben szét. Egy fehér galambot elkap a „Nebuló“ ,forgószele.. Pilóta társunk néhány szabályos loppiingiot vág ki, aztán idejekorán, elmenekült társai után iramodik. Hiába,nem kell az enyberekben bízni. A budai város zegzugos utcái olyanok, mint egy összegubancolt gombolyag. Akokszművek kék párába sburkolódzak s aZengő halvány vonalai csak sejtetni engedik, hogy arafelé hegy és erdő van. A „Nebuló“ hirtelen előreugrik, smajd zuhannikezd a város felé. A sebességmérő százhúszat, majd mindössze százat mutat. Aligszáz méterre vagyunk a város mellett, amely éppen csak elvillan alattunk. Majdnem súrolunk egy háztetőt. Tíz méter, öt méter, még valami bérház gyomrába pillantunk, aztán már por kavarog a „Nebuló“ kerekei alatt. A pilóta-kolléga mosolyog, de most már mégiscsak megmondhatjuk neki": — Máskor ne a Misina fölött fésülködjön kolléga úr... Császár Géza ift Tízéves korában kezdik nevelni a magyar repülőt Bánihidy Pál főoktató szíve... készséggel «maigyarázza, miként folyik a fiúk oktatása. ..Mindenekelőtt azt jegyzi meg, hogy a legkitűnőbb emberanyagból neveli az új pilótagenerációt. Valamennyi növendék rajongója a repülésnek.Legtöbben „öreg“ vitorlázóik s volt közöttük olyan, akit mér azt ötödik repülés után elengedhettek volna egyedül, de a minimális hetven órát ki kell repülni. A fiúk megbízhatóak, sőt vakmerően bátrak, de az oktató fél a töméstől. Nem is annyira a csont, mint inkább a géptöréstől. Az anyag pótlása ma úgyszólván lehetetlen s mindenki úgy vigyáz a gépekre, mint a szeme A háromhónapos kiképzés alatt a növen-dékek teljes ellátást kapnak. Hálótermeik ragyogóan tiszták. A fürdő mindenapos. A konyhán tésztát vagdal egy korpuliens ..hölgy. Az Hat ínycsiklandó. — Mi lesz ma az ebéd Mráz néni? — érdeklődik valaki, miire kiderül, hogy vese — velővel, ami éppenséggel nem megvetendő dolog még a pilótanövendékek szemében sem. A növendékek kivétel nélkül meghíznak a háromhónapos tanfolyam alatt, ami nemcsak az oktatás, hanem a konyhavezetés helyességének is meggyőző bizonyítéka. Ébresztő öt órakor, hatkor kihallgatás és parancskiadás, utána ideig, tizenegyig repülés, utána gépápolás. Délután pihenő, elméleti oktatják később ismét repülés. A Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap felállításáról készült törvényterveztet pontosan öt évvel ezelőtt terjesztette a magyar országgyűlés elé Ember Sándor országgyűlési képviselő s a naggyá fejlődött intézmény azóta a magyar pilóták ezreit adta a honvédségnek. Hivatalosan haderőn kívüli kiképzés folynk itt, de a katonás fegyelem, a bátor elszántság és puiszta bajtárgiasság a legszebb katonai közösséget alakítja ki a fiúk között, akik a főoktató egyetlen intésére szoborszerű mozdultansággal merevednek oszloppá. Bánthidy Pál főoktató a legmelegebb elismerés hangján nyilatkozik Tomacsek Jenőt főszerelőről is, aki a légie kísismeretesebb gondossággal ügyelt a gépekre, amelyek állandóan szakszerű ellenőrzés alatt állanak. Jórészt ennük köszönhető, hogy baleset a lehető legritkábban fordul elő. Barnára sült arcú fiú ugrik ki a starthely elé gurult gépből, majd a főoktató elé állva feszes vigyázzban jelenti: — Főoktató úr alázatosan jelentem, az előírt repülést elvégeztem! Gyors sorakozás és az utolsó gép ringatódzó szárnyai mögött a szakasz megindul a hangárkitárt, hatalmas kapui felé. A délelőtti foglalkoztatásnak vége. Magasból olyan kicsi ez a város . .. Ekkor gurítják ki a hangár elé budapesti, pilóta-vizsgát tett kollégának merészvonalú egyfedelű gépét. Oldalán furcsa név büszkélkedik: NEBULÓ. —1 Ki akar repülni? A haulnát feltenni, a szemüveget megigazítani és a pilóta mögöttit ülésbe telepedni, majdnem csak egy pillanat műve. A startzász— Nem kell bevonulniok a már elbocsájtott zsidóknak. A magyar királyi honvédelmi miniszter felhívja a figyelmet, hogy mindazok az 1901—1905 évfolyamba tartozó és az 1942. évi XIV. t.-c. alapján zsidónak minősülő személyiek, akik 1943. július 19 és 23 közötti időben behívójeggyel, vagy behívásuk folytán már bevonultak, de különböző jogcímeken elbocsájtattakk, a kifüggesztett bevonulási és jelentkezési hirdetmény alapján 1943. augusztus 2-án, illetve 4-én újból bevonulni (jelentkezni) nem tartoznak. — A feketepiac az ellenség sorakozóhelyei . 1.