Pécsi Napló, 1943. október (52. évfolyam, 222-247. szám)

1943-10-01 / 222. szám

2. oldal. PÉCSI NAPLÓ 1943 október 1. Ünnepi közgyűlés keretében nyitotta meg kapuit az Erzsébet Tudományegyetem Pécs, szeptember 30. Ma délelőtt 11 órakor tartotta megnyitóját az Erzsébet Tudomány­egyetem, ünnepi közgyűlés keretében a köz­ponti egyetem virágdíszes aulájában. A megjelent előkelőségek sorában ott lát­tuk: dr. Virág Ferenc pápai trónálló, v­e­­gyéspüspököt, Heszlényi József altábor­nagy, hadtestparancsnokot, a belügyminiszter képviseletében dr. Grosch Károly miniszteri osztályfőnököt, a kultuszminiszter képviseleté­ben, dr. Molnár Andor miniszteri osztály­­tanácsost, dr. M­a­u­r­i­t­z Bélát a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem rektorát­, Kolta­y-Ka­s­z­t­n­e­r Jenő szegedi egyetemi tanárt, R­o­t­h Gyula soproni műegyetemi ta­nárt, N­i­k­o­l­i­t­s Mihály főispánt, Jaeger Béla­ letr. ítélőtáblás elnököt, Kiss Lajos apát­kanonokot, dr. Fischer Béla felsőházi ta­got, Kiss György törvényszéki elnököt, vitéz Barsy József ny. vezérőrnagyot, B­­­as­k­o­­­vich Iván ny. főispánt, dr. Nendtvich — Ünnepi lélekkel gyűltünk mia össze Istennek házában, hogy segítségül hívjuk a Szentlelket az uj tanév küszöbén, amely egyetemünk harmincadik tanéve Lesz. — Minden kezdés uj reménység, uj bizakodás, uj ígéret. A jövőt az emberi szemnek áthatol­hatatlan sűrű függöny takarja el. Csak a re­mény, a bizakodás az, aminek szárnyain köze­lébe szállhatunk. Az egykori pozsonyi útnak indulás volt az első szép reménység, bizakodás, virágos ígéret. Mindenki lelkesedéssel hitt akkor az új nyugati őrhely fényes jövőjében. Aztán jött az egész világon végigszáguldó szörnyű jégvihar és letarolta,, a szép ígéretnek nyila­dozó virágait. A reménység azonban tovább élt. Kilenc évvel a pozsonyi megalapítás után, pon­tosan húsz évvel ezelőtt végre megnyíltak Alma Ma­terünk kapui Nagy Lajos király egykori nevezetes egyetemi városában új kezdésre, megújult remény­ségekkel és szilárd bizakodással. Mély­­tisztelettel köszöntöm a megjelenteket és az új egyetemi tanácsot beiktató mai ünnepi köz­gyűlést megnyitom. Már az elmúlt tanév évzáró ünnepélyén állapí­tottam meg azt a­z örvendetes valóságot, hogy az egész tanév nyugodt,, csendes lefolyású volt, a ko­moly tudományos munkálkodást és a tanítás rendes menetét semmiféle zavar, nyugtalanság, fennakadás nem háborgatta. A jó Isten különös kegyelmének mondható ez olyan időben, amikor öldöklő fegyve­rek­ borzalmas zajától hangos majdnem az egész vi­lág, égzen­géssel, földindulással tomboló vihar pusz­tít mindenfelé. Ifjúságunk nagyobb része szorgalom­mal, kötelességtudással állta meg helyét. Az Élet és Halál Urának rendeléséből örökre el­távoztak ebből a földi létből dr. Gyom­lay Gyula nyug. ny. r. tanár, dr. Pekár Mihály nyug. ny. r. tanár és dr. E­r­e­k­y István ny. r. tanár. Nagy vesz­teségeink ők, őszinte fájdalommal gyászoljuk­ meg elhunytakat és emléküket megörökítettük. A most induló új tanév első napján, 1943 szep­tember 1-én vonult nyugalomba dr. Vargha Dam-­­ ján. ,ny. r. tanár, akit azonban ezentúl is a magunké­nak mondunk, mert nagy tudásának, páratlan szer­vező erejnek és hatalmas munkabírásának áldásait mint a Mór kollégium vezetője és az egyetemi templom igazgatója változatlanul továbbra is az egyetem hűséges szolgálatának áldozza. Andor ny. polgármestert, dr. Vörös Mihály h. polgármestert, dr. Öllő István vármegyei főjegyzőt, Lengyel Sándor posta főigazgatót, dr. Pálos Bernardin tankerületi főigazgatót, dr. Hajós György szemináriumi rektort, dr.­­ Desseffy Arisztid Máv. h. üzletvezetőt,­­ dr. Borbála Jenő főkapitányhelyettest, Ko­sz­i­t­s, Ákos kormányfőtanácsost, dr. Kühn Szaniszló tanügyi főtanácsost, Siptár Lajos , bankvezérigazgatót, Nyáry Pál református­­ esperest, Takó István­ evangélikus lelkészt,­­ Magyar Dezső tanfelügyelőt, Lovász Pál OTI igazgatót, az egyetem professzori és ma­gántanári karát és a diákegyesületek képvise­lőit teljes számban. A felemelő ünnepséget a Himnusszal nyi­totta meg az egyetem kiváló énekkara, majd dr. Schau­rek Ráfael, az egyetem lelépő rektora tartotta meg beszámolóját az elmúlt­­ tanév krónikájáról. Az 1942. év tavaszán elhunyt dr. Vértan Emil egészségügyi főtanácsos, egyetemi magántanár, a gyermekklinika sebészeti osztályának vezető fő­orvosa ,a melegszívű, áldásos életű kiváló orvos , örök alap­ít­vány céljára egyetemünknek 2000 pengőt­­ hagyományozott olyan dolgozat­a jutalmazására,­­ amely a csecsemő- és gyermeksebészetet gyakorlati téren előbbre viszi. Szinyei Merse Jenő vallás- és közoktatásügyi mi­niszter úr múlt évi november hó 20-án pécsi tartóz­­kodása során magas látogatásával tisztelte meg egye­­­temünket.­­ Május 8-án ülte meg nagynevű orvos- , tudományi karunk fennállásának negyedszázados for­­­­dulóját. Az egyetem keszthelyi diáküdülője az 1943. év nyarán 104 egyetemi hallgatót látott el két, illetve három héten át nagy kedvezményekkel. Végül bejelentem, hogy az egyetemi templom részére megszereztük 1á pécsi belvárosi plébánia­templom volt művészi értékű főoltárát, amelynek felállításával járó átalakítási­­munkálatok folyamat­ban vannak. Tekintetes Egyetemi közgyűlés! Köszönetet mon­dok a m­agam és az egész lelépő tanács nevében azért a bizalomért, szeretetért, támogatásért, amellyel bennünket annyifelől kitüntetően megtiszteltek. Át­adjuk rá tanácsi jelvényeket azoknak, akiket az egye­tem törvényének értelmében az egyhangú bizalom a mi helyünkbe állított: Magnifice Rector! Amikor beiktatom Méltósá­godat a rektori tisztségbe átadom a rektori hatalom jelvényét, a rektori láncot, hogy bölcsességével, tapasztaltságával, erejével, buzgóságával és jószívével vezesse to­vább ennek a mi szeretett egyetemünknek ügyeit és felkérem a pródékán urakat, hogy ők is adják át utódaiknak a láncot, a jó Isten áldását kérem mind­nyájukra­ és egyetemünk boldog jövőjére .Legyen ez az esztendő Méltóságod kormányzata alatt sikerek­ben, eredményekben gazdag és hozza meg végre azt, amire szívünk, lelkünk legjobban vágyakozik: egyetemünk csonkítatlan teljességét! Úgy legyen! Az élményekben gazdag beszéd elhang­zása után Schau­rek Ráfael dr. átadta utódjá­nak, dr. Ángyán János professzornak a ha­talom jelvényét képviselő rektori aranyláncot, majd felkérte székfoglalója elmondására. Ezzel szemben i­ középkorban az orvosi tudo­mány teljesen eltévelyedett és tévelygése mélyén benyúlik még az újkorba­ is. Az Abendland kelet­kezésének­ századaiban a művelődés fenntartói és terjesztői, a szerzetesrendek ,az orvostudomány tel­jesen Galenushoz tartották magukat, akiknek művei lényegükben nem egyebek, mint rendszerbe foglalói az aorik orvostudománynak. A szerzetesrendek nagy érden­t szereztek maguknak ezzel a munkájukkal, külö­­­­n a bencés rend, amelynek tudós apátja, Bertr­ius ia, Monte Cassinoi rendházban orvosi is­­kol is létesített. A Szent Sírért folytatott harcok folyamán a szerzetes orvosok szoros kapcsolatba jutottak az arab­­gy­ógyász­at­tal is. Átvették annak számos, kétségtelenül kitűnő gyakorlati fogásait. Az arab gyógyászatban­ azonban sok babonás elem is volt és bőven élt a mágia és az astrológia módszerei­vel. Az ilyen gyógyázkodás aztán bőséges alkalmait szolgáltatott a visszaélésekre és az orvosi tekintélyt mélyen alászállította, szerepét megvetette, lenézetté tette és társadalmi téren az orvost az utolsó hely illette meg. A továbbiakban a rektor az orvostan és a művé­szet összefüggéseinek kérdéseit boncolgatta, mert a gyógyítás is művészet, gyógyító művészet. Az or­vos, mint művész azonban nem magában alkot, ha­nem abban a viszonylatban, amelyben közönségével áll. Alkotása közönségének óhajtásaihoz, vágyaihoz igazodik és a közönségnek éppen csak az tetszik akár orvosi,, akár művészi alkotás során, ami az­ ő lelkületéhez szól, ami benne rezonál, az ő vágyait valósítja meg. Előadásának harmadik részében a belorvostan és általában az orvost­an újkori fejlődéséről beszélt Ángyán János rektor, amikor megindul az orvostan tudományos alapon való művelése. A XVIII. század legvégén és a XIX. száza­d elején­ vette kezdetét a gyakorlati orvostudomány és az orvostechnikai meg­újhodás. Ekkor lesz jelszó az, hogy kutatni kell a kórokat és felfedezni. Majd arra tért át a kiváló professzor, hogy a­ meg­előző orvostannak még ma is a tuberkulózis a központi problémája. A tuberkulózisnak külön orvostana fejlődött kii, amelyet megelőző orvostaninak mondunk. Végül összegezve az orvosra való hivatást, ezzel fejezte be előadását Ángyán János rektor: tudományos és gya­korlati feladatunk ma sem lehet más, mint az, amely eddig is volt. Komoly munkát kell szentelni a további orvos­tani kutatásnak és gyógyítani kell a betegeket­. A mélyenszántó és az orvosi hivatás évezredes távlatait feltáró előadást hosszantartó tapssal kö­szönte meg a hallgatóság. A rektor ezután dr. Reuter Camillio­ orvosként dékánt kérte fel tanévnyitó be­szédének elmondására. A nagyhatású beszéd elmondása után dr. Reuter Camillo egyetemi professzor orvos­­kari dékáni emelkedett Szólásra és a diákság­hoz többek között az alábbi lelkesítő szavakat intézte:­­ „Az új esztendő hozza meg egyetemünk csontertatlan teljességét“ Az új Rector filagarik­us székfoglalója A rektor ötnegyedórás felolvasásában ,az orvosi hivatás kialakulását kísérte végig­­az ókortól nap­­jainkig. Bevezetőül megállapította a tudós előadó, hogy az orvostudományt a baj, a betegség, a testi nyomorúság, a fájdalom, a gyötrelem, a vég­ső halálos kétségbeesés termelte ki az emberi értelemből és ennek érzetei mindenkor feltámadnak, ahányszor emlékk­épeinkről szó esik. Majd arra világított rá, hogy az orvos az orvostan kérdésével való foglal­kozás során ne másra gondoljon, hanem embertársaira, aki­ken segíteni akar és segítenie kell, mert ez a hivatása. A továbbiakban Ángyán János az orvostan fejlődés­történetének áttekintése során az orvos útját kísérte végig, megállapítva, hogy az ókor orvosát a hippo­­kratesi eskünek szavai hatották át, vagyis a tanító­mestereihez, szüleihez hasonló ragaszkodó tisztelet, orvostárs­ak­hoz az összetartó testvériesség, a beteg­hez azok javának szolgálatára, károktól való óvása, titkainak megtartása, az emberszeretet és hűség ér­zete, az önfegyelmezés, amely uralkodik az érzéki­ség, az önkényeskedés, az anyagiasság, az önző érdek és hamisság vágyam. „Az ifjúság tanuljon komolyan és legyen magyarságában meg nem alkuvó" . Hosszú évek tapasztalata azt is mutatja­, hogy a hallgatóság a tudomány hazai forrásait hazai ered­ményeit nem ismeri, pedig hazai tudomány is van. Nincsen nava­szább hazugság, mint a­z, hogy a tu­domány nemzetközi. Aki a külföldi tudományos folyóiratokat, könyveket magyar szemmel olvasta, az látni fogja, hogy minden nemzet szerzője elsősorban, az ő haz­ai irodalmát veszi tekintetbe, idegeneket vagy alig, vagy általában nem vesz figyelembe. Fő­képen áll ez a nagy nemzetek irodalmában ,akik min­dent maguknak akarnak kisajátítani. Legrosz­­szabbul járunk mi, mert nyelvünket a külföldi nem érti, közleményeinket nem olvassa s igy egyszerűen mellőzi. Így történhetik, hogy Semmelweissnek ma­gyarságát ma sem akarják elismerni, hogy Bárány Hőgyesnek alapvető kísérleteit teljesen elhallgatta, hogy a dinamót Jedlik Ányos találta föl a sok-sok hasonló igazságtalanságot lehetne még felsorolni. Ez tehát egy másik kötelessége a hazai egyetemek ma­gyar ifjúságának, hogy megmutassa, hogy van ma­gyar tudomány is. A magyar ifjúság ismerje meg a magyar tudományos irodalmat, becsülje meg a nagy magyar elméket és hangoztassa magyarságát a tu­domány­ban is. Az idők komolysága is megkívánja ifjúságunktól, hogy magyarságával büszkélkedjék. Bármit lát, hal. Vagy olvas, mindig vesse össze a hazai viszonyokkal,­­helyességet bizálja; meg magyar­­ságunk szempontjából s ha helyesnek találja, tegye aztán magyarrá. Nem egyszerűen átvenni, másolni kell hanem magyarrá áthasonlitani .Kettőzött erővel kell ma magyarságunkhoz ragaszkodnunk, mikor a világ minden eresztékében ropog, midőn a nagy nemze­tek világharcában nekünk Horatiusszal kell tarta-

Next