Pécsi Ujlap, 1910. március (4. évfolyam, 47-74. szám)

1910-03-02 / 48. szám

IV.MmöIyf^n^-^ iC Várn.___ J Szerda, 1910. március 2. Az „UJLAP" melléklete. Szerkesztőség és Kiadóhivatal: Lyceum­ utca 4. Püspöki Könyvnyomda. Az Ujlappal együtt helyben: Negyedévre . . K. 1.80 1 hóra­­.00 Vidékre: Félévre . . . . K. 7.80 Negyedévre. . . , 8.90 Csak a„Pécsi Ujlap* vidékre 1 hóra K. 1.— Szerkesztőségi és kiadóhivatali telefon : ]I Felelős szerkesztő: V Felelős szerkesztői telefon: 222. szám. J MÜLLER KÁROLY j­­tóé- szám. A „mi t­udósok“ vitaelőadásai. Iv. Liewh JLnna a házasságról. Bár az a per, amelyet a szabadgondolkodók pécsi tár­sasága a feminista erkölcstan­ról tartott előadásaival vert, a szabadgondolkozókat és elő­adásaikat már teljesen ellepte, mi mégis foglalkozunk velük, mert Pécsett 4 sajtóorgánum van, érdemleges kritikát azonban egyik sem gya­korolt. A szabadgondolkozók utolsó vitaülésének első szónoka Lőwi Anna pécsi izraelita tanítónő volt és ez megokolttá tette, hogy a felekezeti gyűlé­sen sort emeljen. Lőwi Anna a szabadházas­ságból származó gyermekeket félti. Mi is. Lőwi Anna úgy gondolja, hogy a mai dogma­tikus házasság olyan beteg, amelyet meg lehet gyógyítani s nem kell elpusztítani. „A há­zasságot — úgymond — em­berek csinálták (!) tehát az emberek meg is változtathat­ják, tehát hibáit meg is ja­víthatják.“ Mi azt gondoljuk, ha a házasságot emberek csi­nálták volna, akkor azon a szabadgondolkodók és femi­nisták nem találnának javítani valót, mert az ép olyan volna, aminőnek a szabadgondolkozó cég kívánja. Mert magától a 60—80 kgr. emberhús tömeg­től különb házassági intéz­mény nem is tellett volna. Mert a vallás és erkölcs nél­küli ember, mely csak anyag­ból áll, az állat és akkor a házassága is állati szabadsze­relem. Az éhes disznó makkal és nem Petőfi költeményeiről álmodik. Talán megbolondult az ember, ha nem lett volna rá felsőbb rendű oka, hogy nem a saját húsának és véré­nek, érzéki igényeinek meg­felelő szabad házasságot léte­sítsen. Csak egyszer volt egy zsidó, aki nem a saját fejére illő kalapot vett, gondolván, miért vegyen kisebb kalapot, mikor nagyot is kap ugyan­azon áron. De mivel ez a zsidó már meghalt, visszaté­rünk az élőkre. Tehát Lőwh Anna félti a gyerekeket a szabadházasság­tól és ennek következtében szükségessé váló tömeges (col­­lectiv) neveléstől, de félti a mai dogmatikus, szerencsétlen házasságtól is. Lehet, hogy a szerencsétlen házasságnak van­nak áldozatai. Hogyne! Hisz mindennek a világon vannak áldozatai. Amerika fölfedezé­sének, a puskapor feltalálásá­nak, a szabadságnak, egyen­lőségnek és testvériségnek, a gépeknek, villamosságnak, sőt a szabadgondolkozásnak is vannak áldozatai! . . . És jóval több áldozata, mint a dogmatikus házasságnak. Lám Gőthének sem ártott meg, hogy szerencsétlen há­zasságból származott. Hogy a nem szerencsés há­zasságban a gyerekek sok ve­szekedésnek és durvaságnak a tanúi, s ártalmas rájuk, némely esetben igaz. De hát azokban az intézetekben, melyeket a szabadgondolkozók fognának a kollektív nevelés céljá­ból felállítani, mennyi durva­­ságot és veszekedést, szeretet­­lenséget és erőszakosságot kell majd a gyermekeknek elszen­vedni ? És hány egyéniség lesz letörve ? Eszünkbe jut Franciaország. Ott az állami nevelő­intézetek­ből a vallás-erkölcsös nevelés száműzve van. Ép úgy, mint a mi szabadgondolkozóink kép­zelik a jövőt illetőleg. A gye­rekek lelkületét, érzésvilágát krumplikapálással és kefekö­téssel finomítják, mondván, „a munka nemesít.“ Ezen inté­zetekben eleinte a fegyelmi büntetések ki voltak zárva. De a növendékeken nem fogott a répavágás és kosárfonás ne­mesítő hatása, lassan áttértek a fegyelmi büntetésekre. A gyermekek és nevelők előtt nem lebegvén magasabb er­kölcsi és vallási szempontok, ezekben az intézetekben tűr­hetetlen állapotok fejlődtek. Hogy mégis némi fegyelem legyen, a legembertelenebb bánásmódtól sem riadtak visz­­sza. Les extrémes se t­o­u c­h e­n­t (a szélsőségek találkoznak), mondá ezen in­tézetek egyik kormánybiztosa. A kegyetlen barbárság ölelke­zik a francia altruizmussal. Az álhumanizmus mögött lap­pangó kegyetlen pogány kaza­matákba dobálta a jövő re­ményeit . . . A szabadgondolkodó gyer­meknevelés rózsás­ kertjének másik illatos virága : az apache. Mindennap olvasunk róluk. Párisban az emberek este nem mernek egyedül az utcára ki­menni. Sőt még rendőrnek se tanácsos. Az apache-ok, ezek a 17—20 éves, revolverrel, tőrrel járó suhancok megtá­madják az első embert, akivel találkoznak, ha zsákmányt sejtenek nála. S a rendőrség tehetetlen velük. Az újságok a nevelés reformját követelik, de legtöbb nem mondja meg, milyen nevelésre gondol. Val­lás-erkölcs nélkül nem lehet nevelni. Pozitív vallás nélkül az engedelmességnek nincs értelme, a jóság célta­lan, az erény az ablakon ki­dobott arany, a szeretet elpa­zarolt kincs. Az Isten tekinté­lyét nem nevelték a gyerekbe, a többi tekintély vérszegény lett, elsorvadt. Miután Lőwi Anna izraelita tanítónő mindezekről egy árva hangot se szólt, élénk taps és viharos éljenzés közt leült. (A bb­­ó.) (Folytatjuk holnap.) IKirek. — Lapunk hátralékosait fel­kérjük hátralékaik mielőbbi be­küldésére, mivel ellen esetben a lap küldését beszüntetjük. — Mikszáth-est a színházban. A f. hó 5-én, szombaton este a pécsi Nemzeti Színházban tartandó Mikszáth-ünnepély műsora a kö­vetkező : 1. Nyitány. Irta Kéler Béla. Játsza a színházi zenekar. — 2. Mikszáth humora és a társada­lom. Beköszöntő. Tartja Boronkay Lajos dr. tanár. — 3. Mikszáth­­falva. Költemény. Mikszáth-ünnepre irta Szávay Gyula. Szavalja Nagy Sándor. — 4. Kereszt alatt. Léviy Ernőtől. Énekli a pécsi jogászda­lárda. — 5. Mikszáth Szklabonyán. Jelenet egy képben. — 6. Lux Terka felolvasása. — 7. Népdal­egyveleg. Énekli a pécsi jogász­­dalárda. — 8. Szabad előadás szín­házi dolgokról. Elmondja Márkus József fővárosi író és szerkesztő. — 9. „Iglói diákok“ énekes vígjáték II. felvonása. — Mindazok, kik ezen az estélyen részt vesznek, a jegyük mellé egy szelvényt kapnak. A színház igazgatósága ugyanis erre az alkalomra megfestette Mik­száth portraitjét, mely még az elő­adás alatt ki lesz sorsolva. A sor­solásban mindazok részt vesznek, kik ilyen szelvény birtokában lesz­nek. — Visszatérés. Biczó Julis her­­czegszőllősi ref. vallásu hajadon visszatért a kath. vallásra; az esküt f. hó 27-én tette le Horváth Mihály plébános kezébe. — Változások a rendőrség hivatalos helyiségeiben. Egyik múltkori számunkban megírtuk, hogy a múzeumi könyvtárat a vá­rosház II. emeleti eddigi helyisé­géből az első emeleten levő főis­­páni titkári irodahelyiségbe helyez­ték. Az igy a második emeleten megüresedett szobába a szegény ügyek előadója, míg ennek a he­lyére pedig Komáromy rendőrbiz­tos jutott. Talán mondanunk sem kell, hogy ezen változásokkal tart­hatatlan állapot lett orvosolva. — Vigyázatlanság következ­ménye. Máli Erzsébet Majláth u. 5. sz. lakos Pécsről vidékre költö­zik s e célból rozogább bútorait elárulta tegnapelőtt. A kapott pénzt — körülbelül 40 koronát odatette az ablakába, ő maga pedig elment hazulról. Nagy volt azonban meg­lepetése, midőn hazaérve a pénz­nek csak a hűlt helyét találta. Biz azt elemelte valami enyveskezű tolvaj. A lopási ügyben vizsgálat indult meg. Máli Erzsébet — elég későn, megfogadta, hogy többé nem hagyja őrizetlenül pénzét. — Részegség vége. Schubert János pécsi lakost részeg állapot­ban hozta be valahonnan a posz­­toló rendőr a kapitányságra, hol megállapították, hogy jobboldali szélütés érte. — Eltűnt gyűrűk. Ikker János Alajos utca 5. sz. lakásáról valaki ellopott 2 arany gyűrűt. Keresik a tettest. Olcsó, erős székeket megvételre keresek. Cím a kiadóhivatalban. Kér. szoc. építőmunkások ! Folyó évi március hó 2-án (szerdán) este 8 órakor fontos ügyben választmányi ülést tartunk. Mindenki ott legyen. Elnökség. Felhívjuk mélyen tisztelt olvasóink ügyeimet a lapunkban hirdető keresztény cégekre.

Next